Korona/lomautus/liiton vai kelan työttömyysetuus? Neuvoja kiitos
Perjantaina 20.3 Hallitus ilmoitti mm. näistä asioista
"Työssäoloehtoa lyhennetään niin, että jos työssäoloehto ei muutoin täyty, työssäoloehto on 13 viikkoa niissä työsuhteissa, jotka ovat alkaneet 1.1.2020 tai sen jälkeen. Valtio myös varautuu tukemaan tämän vuoden aikana 20 miljoonalla eurolla työttömyyskassojen toimintaa. "
Onko tämä astunut jo voimaan laillisesti? Jos minut lomautetaan olenko oikeutettu tähän kun minulla ei vielä täyty se n.6kk työssäolo, tällä hetkellä minulla on n 15viikkoa täynnä työssäoloehtoa. Nykyinen työsopimukseni on alkanut 9.3 ja piti jatkua kesäkuun alkuun. Mutta lomautukset uhkaa joten olenko oikeutettu hakemaan liitolta työttömyysetuutta VAI pitääkö hakea kelalta?
Kommentit (4)
Koitin etsiä liiton sivuilta Jhl tätä tietoa ja lähetin s-postia mutta vastausta tuskin tulee vielä pitkään aikaan. Jhl Sivuilla ei ole tästä mitään mainintaa, ainoastaan tuosta 26vko joten jäin pohtimaan onko tämä nyt jo laillinen päätös vai ei.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fa31825c-6f53-4057-b42d-37e76206c… tässä vielä tämä mistä tiedon sain
Jos hallituksen barbinuket myös kertoisi mistä nämä rahat tulevat. Toivottavasti maksavat itse omasta pussista.
Työssäoloehto on aiemmin ollut siis 26viikkoa