Kotonaepidemia nyt viimeistään näyttää ettei Jumalaa ole
Tauti iskee yhtälailla himouskovaisiin, ellei jopa pahemmin, kun kirkoissa on tungosta ja suurin osa uskovaisista on vanhuksia eli riskiryhmäläisiä. Jos Jumala on kaikkivoipa ja hyvä, miksei hän suojele uskollisia seuraajiaan?
Kommentit (35)
Unohdit ap sen että jos kristinuskon Jumala on olemassa, niin Taivaskin on. Ne uskovaiset vanhat ja sairaat pääsee kuoltuaan Taivaaseen. Ehkä se onkin lopulta parempaa suojelua kuin jäädä tänne maan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset kääntää kaiken niin, että jumala on olemassa entistäkin vahvemmin. Jos ihmiselle käy pahaa, se on ihmisen oma vika, jos käy jotain hyvää, se on aina jumalan ansiota. Heidät on opetettu tuohon ajatuskuvioon eivätkä pysty kyseenalaistamaan ajatuskuvion virheellisyyttä. Heitä ei ole opetettu kyseenalaistamaan ja haastamaan asioita.
Ei se ole ihan noinkaan, ainakaan kaikilla. Mutta Jumala sallii koettelemuksen ja sen laajuus ja pahuus on myös Jumalan hallinnassa. Kuolema ei ole uskovaiselle pahin mahdollinen asia, koska sen suhteen on rauha. Totta kai eläisin mielelläni vaikkapa 40 vuotta lisää, mutta jos aikani lähteä tulee aiemmin, se vain on niin.
Vaikeampaa on elää elämäänsä täällä maan päällä vaikeuksien keskellä. Takan on monta vaikeaa vuotta ja olen välillä kokenut, etten jaksa edes kääntyä Jumalan puoleen, en jaksa enää luottaa, koska on laittanut minut läpi niin kovan kiirastulen. Nyt tilanteen ollessa maailmassa tämä, koen sen olleen tarpeen. Minua hyödyttävät ne kokemukset tässä tilanteessa ja minun kannaltani tämä tulee nyt parempaan aikaan kuin vaikkapa viisi vuotta sitten. Toiselle taas tämä tilanne on se kiirastuli, mikä koettelee, kasvattaa, pistää arvomaailmaa uusiksi ja järkyttää perususkomuksia. (Ymmärrän sen hyvin, että omakin ääni kellossa voi muuttua vielä asioiden eskaloituessa ja pitkittyessä, mutta nyt on näin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan syyttäisi Jumalaa tästä tilanteesta? Ihmisellä on vapaa tahto ja koko virus on syntynyt ihmisen huolimattomuuden takia. Emme me ole mitään Jumalan marionetteja, me teemme itse omat valintamme.
Eli jumalalla ei ole merkitystä.
Sinulla on käsitys, että Jumalan velvollisuus on tulla aina pelastamaan ihmiset. Ei se niin mene.
Tekisi edes jotain, mutta ei tee. Joten jos edes on olemassa, mitä merkitystä sillä on?
Vapaaseen tahtoon kuuluu myös vastuu kantaa seuraamukset. Turha syyttää Jumalaa epidemiasta. Joskus toisten tekemät huonot valinnat aiheuttavat toisten kuoleman, mutta tämä on osa elämää valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan syyttäisi Jumalaa tästä tilanteesta? Ihmisellä on vapaa tahto ja koko virus on syntynyt ihmisen huolimattomuuden takia. Emme me ole mitään Jumalan marionetteja, me teemme itse omat valintamme.
Sinulla on käsitys, että Jumalan velvollisuus on tulla aina pelastamaan ihmiset. Ei se niin mene.
Tekisi edes jotain, mutta ei tee. Joten jos edes on olemassa, mitä merkitystä sillä on?
Ihan oleellisinta on se, että on elävä yhteys Jumalan kanssa. Kun tämä on kunnossa, on sivuseikka kuoletko tänään vai ensi vuonna. Sehän koronassa on se oleellisin juttu, kuolema.
Jumala kyllä suojelee. Et tiedä monenko viruksen olet ohittanut tai saanut pestyä käsistäsi tai elimistösi hoidellut. Se, että joku sairastuu, ei tapahdu Jumalan sallimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaseen tahtoon kuuluu myös vastuu kantaa seuraamukset. Turha syyttää Jumalaa epidemiasta. Joskus toisten tekemät huonot valinnat aiheuttavat toisten kuoleman, mutta tämä on osa elämää valitettavasti.
Jos Jumalaa ei saa syyttää, koska ihmisen vapaa tahto, ei häntä myöskään tarvitse kiittää.
Noh, minä olen uskovainen. Ei ole tarttunut koronaa, eikä kellekään muulle uskovaiselle tutulle. Eli AP olet väärässä.
Ja vaikka tarttuisikin niin pääsisin vain parempaan paikkaan.
Kyllä se nyt vaan on niin että nämä koronat sun muut ovat vain ihmisten omien syntien tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oleellisinta on se, että on elävä yhteys Jumalan kanssa. Kun tämä on kunnossa, on sivuseikka kuoletko tänään vai ensi vuonna. Sehän koronassa on se oleellisin juttu, kuolema.
Jumala kyllä suojelee. Et tiedä monenko viruksen olet ohittanut tai saanut pestyä käsistäsi tai elimistösi hoidellut. Se, että joku sairastuu, ei tapahdu Jumalan sallimatta.
Päättääkö se jumala nyt sitten sairastumisista vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Jumalaa ei saa syyttää, koska ihmisen vapaa tahto, ei häntä myöskään tarvitse kiittää.
Joskus Jumala vastaa rukouksiisi. Silloin kiität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättääkö se jumala nyt sitten sairastumisista vai ei?
Käyttäisin vähän eri verbiä kuin päättää. Päättää olisi se, että Jumala aktiivisesti itse sairastuttaisi. Sen sijaan Jumala voi sallia asioiden tapahtua tiettyyn pisteeseen asti, puuttumatta siihen.
Esimerkiksi Jumala voi sallia sen, että joku hullu tappaa jonkun. Se ei pistä hullua tappamaan ketään, mutta salli sen tapahtua uhrille.
Nämä ovat uskonasioita eikä kukaan niistä voi aukottomasti tietää, joten pitää muistaa, että tässä puhutaan siitä, mihin ihmiset uskovat. Jokainen kertoo omasta sisäisestä maailmastaan ja miten on asiat ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Eli Jumala joko:
1. Ei ole olemassa
2. Ei ole kaikkivoipa
3. Ei ole hyvä / ei välitä ihmisistä
Miksei voi olla hyvä ja samalla olla välittämättä ihmisistä? Kun katsoo ihmisten menoja niin tuskin mikään korkeamoraalinen olento tahtoisi olla missään tekemisissä.
Ja mitä viirukseen tulee niin todellakin ihmiskunnan oma vika. Jos sillä olisi ollut korkea prioriteetti niin terveystiede olisi jo kehittynyt sellaiseksi että rokote saataisiin kuukaudessa. Tai jätettäisiin vaan rauhaan eläimet joilla on kyseisiä viiruksia.
Vierailija kirjoitti:
Noh, minä olen uskovainen. Ei ole tarttunut koronaa, eikä kellekään muulle uskovaiselle tutulle. Eli AP olet väärässä.
Ja vaikka tarttuisikin niin pääsisin vain parempaan paikkaan.
Kyllä se nyt vaan on niin että nämä koronat sun muut ovat vain ihmisten omien syntien tuloksia.
Olet väärässä. Jumalan toiminta on Jumalan toimintaa, ei ihmisen ohjailtavissa oleva asia.
Minulla todennäköisesti oli korona, mutta sairastuin vaiheessa jossa lieväoireisia ei testattu. Mutta sairastuin kuitenkin ja olen mahdollisesti levittänyt sitä muuallekin tietämättäni.
Ja olen uskovainen.
Pese sinäkin vaan käsiäsi ja noudata määräyksiä, niin olet varmimmin suojassa ja et sairastuta muita.
Kyllä sen jo näkee lentokeessa ettei taivaassa ole ketään
Joko taas uusi aihe tästä? Taidat olla sama tyyppi, joka on ennenkin näitä tehtaillut.
Sulla on täysin väärä käsitys luterilaisuudesta, jos kuvittelet että uskovat jotenkin säästyisivät miltään. Mene itse kirkkoon, kunhan karanteeni on ohi, ja kuuntele mitä siellä puhutaan. Kukaan pappi ei ole koskaan sanonut, että vain ei-uskovat sairastuvat ja Jeesus jotenkin suojelisi uskovia kaikelta.
Jumalaa ei voi todistaa oikeaksi eikä vääräksi, eikä mikään yksittäinen tapahtuma voi vakuuttaa uskovia siitä, että olisivat väärässä. Kristinusko selvisi mustasta surmastakin, jossa Euroopan väestöstä 30-60 % kuoli. Ei sitä yksi pandemia tapa.
Vääristelet tahallasi asioita. Ei jokainen uskovainen ola sama asia kuin Westboron baptistikirkon jäsen.