Vuokra-asumisen surkea tila nyky-Suomessa :(
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/ac57284b-53e0-4486-9caa-b45…
"– Aiemmin vuokralaiset olivat sellaisia, että jos vuokraa ei saanut määräpäivään mennessä maksettua, siitä ilmoitettiin ja kysyttiin, voiko maksaa kahden viikon päästä palkkapäivänä. Tänä päivänä kukaan ei välitä: maksaa, kun maksaa - jos maksaa."
Kommentit (30)
Kun vuokraat, niin AINA luottotiedot ja AINA soitto ex-vuokraisännälle. Mielellään kahdelle edelliselle.
Vierailija kirjoitti:
Noh, vuokraloordit on ihan itse ahneuksissaan aiheuttaneet tämän. Kun riistetään kaikki mikä irti lähtee niin kostautuuhan se jossain vaiheessa. Itselläni on hyvä vokranantaja joka ei nostanut vuokraa kertaakaan ja maksanut säntillisesti vuokrat aina.
Et ymmärrä taloudesta mitään ja siksi varmaan asutkin vuokralla. Niitä vuokria nostetaan kun muutkin kustannukset nousevat. Luuletko, että se on jotakin yhväntekeväisyyttä? Osta oma asunto ellei vuokra-asuminen kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Noh, vuokraloordit on ihan itse ahneuksissaan aiheuttaneet tämän. Kun riistetään kaikki mikä irti lähtee niin kostautuuhan se jossain vaiheessa. Itselläni on hyvä vokranantaja joka ei nostanut vuokraa kertaakaan ja maksanut säntillisesti vuokrat aina.
Se kostautuu niin, että kohta vuokralaiset saavat asua jossain siltarummussa kun kukaan ei vuokraa asuntoja.
Nyt on vähän omaa syytäkin mukana, jos menee vuokraamaan 23-vuotiaalle äidille
Tää on kyllä ihanaa olla vuokralaisena, kun lähtökohtaisesti sua pidetään heti pohjasakkana. Kiitti vaan.
Vierailija kirjoitti:
23-vuotiaat äidit useinkin pistävät koko asunnon paskaksi?
Lisäksi tuossahan vuokranantaja itse epäili, että se on tämän naisen kavereiden tekosia ja nainen siitä pelästyneenä hävinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23-vuotiaat äidit useinkin pistävät koko asunnon paskaksi?
Lisäksi tuossahan vuokranantaja itse epäili, että se on tämän naisen kavereiden tekosia ja nainen siitä pelästyneenä hävinnyt.
No itsehän sitä kaverinsa valitsee. Tuskin noista kukaan on akateeminen
Itselläni on asunto Helsingissä hyvällä sijainnilla ja asun miehen luona, joten periaatteessa voisin vuokrata sen oman asunnon ja saisin 1200€ kuussa siitä vuokraa ihan helposti.
Silti nämä vuokralaiset askarruttavat, kun tällaista tapahtuu. Eräs vanha sukulaisrouva juuri sai vuokralaisen ulos, kun tämä oli jättänyt vuokrat maksamatta. Häätöprosessi tuli kalliiksi ja kesti melkein puoli vuotta. Tuona aikana rahaa ei tullut penniäkään.
Itse suosittelen airbnb tai hotels.com kautta vuokraamista. Tällöin ei ole pelkoa, että vuokralaisesta ei pääse eroon.
Kaverillani on samassa kaupunginosassa sijoitusyksiö, jota hän vuokraa hotels.comin kautta ja tuotto on paljon parempi, kuin vakituisella vuokrasopimuksella.
Toki tämä vaihtoehto on vain meillä helsinkiläisillä, jossain pihtiputaalla tuskin bisnestä on.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä taloudesta mitään ja siksi varmaan asutkin vuokralla. Niitä vuokria nostetaan kun muutkin kustannukset nousevat. Luuletko, että se on jotakin yhväntekeväisyyttä? Osta oma asunto ellei vuokra-asuminen kelpaa.
Mitkä kustannukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kostautuu niin, että kohta vuokralaiset saavat asua jossain siltarummussa kun kukaan ei vuokraa asuntoja.
Toivottavasti tämä yksityishenkilöiden sijoitusasuntobisnes tosiaan loppuu pian.
Pulassa oltaisiin, ellei olisi yksityisten asuntoja vuokrattavana.
Suurissa kaupungeissa, joissa on useita ammattiin valmistavia kouluja ja yliopisto, asunnot eivät muutoin riittäisi millään.
Ja kaikki tietää mitä loukkoja ne kaupunkien ja kuntien vuokratalot ovat: ei niihin kukaan vapaaehtoisesti mene asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä yksityishenkilöiden sijoitusasuntobisnes tosiaan loppuu pian.
Siis häh? Jos yksityiset eivät vuokraisi asuntoja, vuokra-asuntotilanne olisi katastrofaalinen. Esim. Helsingissä on jo nyt melkein mahdotonta saada vuokra-asuntoa, hinnat ovat pilvissä ja jokaiselle kämpälle ainakin viisi ottajaa.
Sato ja Lumo tekee kovaa bisnestä. Jos yksityiset poistuu markkinoilta, hinnat nousee entisestään, koska tarjontaa ei ole.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Itselläni on asunto Helsingissä hyvällä sijainnilla ja asun miehen luona, joten periaatteessa voisin vuokrata sen oman asunnon ja saisin 1200€ kuussa siitä vuokraa ihan helposti.
Silti nämä vuokralaiset askarruttavat, kun tällaista tapahtuu. Eräs vanha sukulaisrouva juuri sai vuokralaisen ulos, kun tämä oli jättänyt vuokrat maksamatta. Häätöprosessi tuli kalliiksi ja kesti melkein puoli vuotta. Tuona aikana rahaa ei tullut penniäkään.
Itse suosittelen airbnb tai hotels.com kautta vuokraamista. Tällöin ei ole pelkoa, että vuokralaisesta ei pääse eroon.
Kaverillani on samassa kaupunginosassa sijoitusyksiö, jota hän vuokraa hotels.comin kautta ja tuotto on paljon parempi, kuin vakituisella vuokrasopimuksella.
Toki tämä vaihtoehto on vain meillä helsinkiläisillä, jossain pihtiputaalla tuskin bisnestä on.
Tuotto meneekin lutikoiden häätämiseen. Lompakkoon kohdistuvan kolhun lisäksi voi tulla myös fyysisiä kompastumisia, jos sopivat naapurit sattuvat kohdalle
Minulla, yksinhuoltajalla on sijoitusasunto. Varmaan myyn sen, kun nykyinen vuokralainen lähtee. En jaksa hankkia uusia vuokralaisia, koska koskaan ei tiedä millaisen saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole huoleti, se on loppumassa. Samalla vuokra-asunnoista katoaa noin 30% ja vuokrat tulevat nousemaan huimasti. Vain kaupunkien sosiaalinen asunnonvuokraus slummeissa jatkuu halpana.
Lainakeinottelija saa aina välillä nenilleen. Poetic justice!
Vierailija kirjoitti:
Tuotto meneekin lutikoiden häätämiseen. Lompakkoon kohdistuvan kolhun lisäksi voi tulla myös fyysisiä kompastumisia, jos sopivat naapurit sattuvat kohdalle
Alla satasen per yö ei tarvitse mennä, joten tuskin sieltä mitään köyhiä lutikkaisia matkailijoita tule hotels.comin kautta.
Nuoria siistejä ihmisiä jotka tulevat Helsinkiin esim. festareille jne. Tai perheitä jotka tulevat kaupunkilomalle muualta Suomesta. Työmatkalaisia on myös paljon.
Kyllä ne lutikat taitaa olla ihan noiden kaupungin vuokratalojen ongelmia enimmäkseen.
🇺🇦🇮🇱
Ihan oikein slummilordeille jotka korottavat vuokraa maksimin joka vuosi.