Äidinmaidon pumppaaminen
Eli imetän täysimetyksellä pientä vauvaani, mutta haluaisin myös pumpata pakastimeen myöhempää käyttöä varten maitoa. Muutama kysymys olisi liittyen imetykseen ja pumppaamiseen.
Kuinka kannattaisi menetellä, kun tällä hetkellä vauvalle riittää aina imetys vain toisesta rinnasta kerrallaan. Kannattaako minun pumpata joka imetyksen jälkeen toinen rinta tyhjäksi vai kuinka?
Mitä pumpulle heruminen tarkoittaa?
Paljonko on normaali määrä pumpata kerrallaan yhdestä rinnasta?
Kommentit (15)
Pumpulle heruminen tarkoittaa, että heruminen alkaa pumppaamisella. Olin itse maidonluovuttaja, ja kun täpötäyttä tissiä alkoi pumpata, meni muutama pumppaus ennen kuin heruminen alkoi. Sitten suihkusi ja kunnolla!
Kaikki eivät pysty herumaan pumpulle. Mulla oli se Aventin pumppu, mikä lie nykyään nimeltään, kun se egyptiläinen jumalatar ei enää kelpaa nimeksi sen yhden järjestön vuoksi...
Kokemattomalle pumppaajalle ehkä 20 ml - 1 dl on hyvä ja tavanomainen saalis?
Vauva saa rinnasta maitoa vaikka se olisi jo tyhjäksi pumpattu, koska vauva heruttaa paremmin. Ehkä kannattaisi kokeilla pumpata ennen imetystä - tai sitten imetyksen jälkeen se toinen rinta tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Pumpulle heruminen tarkoittaa, että heruminen alkaa pumppaamisella. Olin itse maidonluovuttaja, ja kun täpötäyttä tissiä alkoi pumpata, meni muutama pumppaus ennen kuin heruminen alkoi. Sitten suihkusi ja kunnolla!
Kaikki eivät pysty herumaan pumpulle. Mulla oli se Aventin pumppu, mikä lie nykyään nimeltään, kun se egyptiläinen jumalatar ei enää kelpaa nimeksi sen yhden järjestön vuoksi...
Kokemattomalle pumppaajalle ehkä 20 ml - 1 dl on hyvä ja tavanomainen saalis?
Vauva saa rinnasta maitoa vaikka se olisi jo tyhjäksi pumpattu, koska vauva heruttaa paremmin. Ehkä kannattaisi kokeilla pumpata ennen imetystä - tai sitten imetyksen jälkeen se toinen rinta tyhjäksi.
Minua huolettaa tuo maidon riittävyys vauvalle jos pumppasin ennen imetystä. Jos haluaisin siis lisätä maidontuotantoa niin minun tulisi tyhjentää se toinen rinta mistä vauva ei ole imenyt?
Ap
Mä tein juuri niin, että pumppasin sen rinnan, jota vauva ei syönyt. Ja sit, kun toinen vauva piti pitkän yötauon, piti ennen nukkumaanmenoa pumpata molemmat rinnat, että pystyi nukkumaan.
Mulla pumpulle heruminen lakkasi (tai oikeammin huononi lähes olemattomiin), kun vauva oli n. 8-9 kk eli alkoi syödä kunnolla kiinteitä. Silloin lopetin pumppaamisen, ja kun pääasiallisesti ruokin rinnasta (puoliso käytti pullomaitoja joka toinen ilta nukuttamiseen ja satunnaisesti, jos minulla oli pidempää menoa), pumpatut, pakastetut maidot riittivät jotakuinkin siihen asti, kun lapsi sai alkaa pikkuhiljaa juoda maitoa, jolloin pikkuhiljaa siirryimme käyttämään korviketta näissä poikkeustilanteissa (lähinnä siis nukuttamiseen, koska isompi vauva saattoi syödä kiinteitäkin nälkäänsä minun poissaollessa). Sen verran siis sain ylimääräistä pumpattua noin puolen vuoden aikana.
Vaikka heruin käsipumpulle ihan hyvin (sama merkki kuin edellisellä käyttäjällä), en koskaan saanut pumpattua desitolkulla kerralla. Kun tuotos alkoi säännöllisesti olla kymmenen millin luokkaa, en jaksanut enää pumpata.
Onko teillä ollut käytössä sähkökäyttöiset pumput vai tuommoiset käsikäyttöiset. Juuri pumppaamani saldo on toisesta rinnasta ensin sähkökäyttöisellä 40ml ja sitten loppui sähköpumpulle heruminen, joten käsikäyttöisellä pumppasin vielä 30ml. Miten kauan rinnalla kestää ns. Täyttyä. Milloin tästä samasta rinnasta saisi vauva mahansa täyteen vai syötänkö seuraavan syötön vielä tuosta toisesta?
Ap
Maitoa tulee sitä mukaa kuin vauva syö. Voit siis syöttää ja pumpata peräkkäin, heruminen ainakin itselläni käynnistyy pumpulle hitaammin (eli se kun alkaa kunnolla virrata) mutta vauva saa sen aikaan paljon nopeammin. Ei se rinta koskaan täysin tyhjene.
Niin ja tuo 40ml kuulostaa siltä, mikä on rinnassa ollut jo valmiina. Välttämättä heruminen ei ole käynnistynyt ollenkaan. Kokeile pientä tehoa mutta nopeampaa tahtia aluksi, sitten voimakkaampaa (jos sulla on mahdollista säätää tehoja ja nopeutta).
Muista, että se, jos et heru pumpulle, ei tarkoita sitä, etteikö maitoa olisi. Jotkut menettävät suotta uskonsa kykyynsä imettää, kun ei pumppaamalla irtoa. Minulta onnistui kyllä homma vauvan kanssa ja täysimetin puoli vuotta, mutta pumpattua en saanut kuin tilkkoja. Joillakuilla herumisrefleksi on herkempi, toisilla vain vauva onnistuu laukaisemaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tuo 40ml kuulostaa siltä, mikä on rinnassa ollut jo valmiina. Välttämättä heruminen ei ole käynnistynyt ollenkaan. Kokeile pientä tehoa mutta nopeampaa tahtia aluksi, sitten voimakkaampaa (jos sulla on mahdollista säätää tehoja ja nopeutta).
Käytössä on tosi vanha pumppu. Kokeilin säätää tehoa mutta ei tunnu juurikaan eri tehoilta, joten en tiedä toimiiko tuo säätö edes. Nopeutta ei voi säätää. Eilen sain kyllä toisesta rinnasta sähköpumpulla 100ml.
Ap
Kaikki ei heru pumpulle. Vaikka maitoa tulee imettämällä, sitä ei välttämättä tule jos yrittää pumpata .
Pumppaa toista samaan aikaan kun imetät toisesta, silloin heruu helpoiten. Vaatii pumpun, joka toimii yhdellä kädellä. tällä tavoin mulla herusi parhaiten. Ja yöllä herui toiseksi parhaiten pumpulle. Rintaa saattaa olla vaikea huijata pumpulle.
Hirveesti en pumppais vaan varmuuden vuoksi, kun ei se maito pakastettunakaan säily kovin pitkään. Ja jos täysimetys onnistuu, niin tarvitset kerrallaan vain sen parin tunnin reissun verran maitoa mitä olet poissa. Se kannattaa lypsää samana päivänä kun käyttää, pakastaminen muuttaa makua. Ja muutaman kuukauden päästä vauva on jo niin iso, että aloittelee kiinteät, eikä senkään takia tarvitse poissaolon aikana pullosta juotettua maitoa (mikä ei välttämättä edes vauvalle kelpaa)
Mitä enemmän maitoa poistuu rinnasta, sitä enemmän maitoa myös muodostuu. Muutokset tapahtuvat muutaman päivän viiveellä.
Pumpulle heruminen tosiaan tarkoittaa sitä, että maitoa alkaa herua kun pumppaat, kaikilla se ei onnistu.
Ota huomioon, että maidon maku saattaa muuttua pakastettaessa. Joillakin maku on todella voimakas, metallinen tai saippuainen. Tämän voi estää pastöroimalla vastalypsetyn maidon ennen pakastamista, eli kuumenna maito nopeasti 80 asteeseen. Itse laitoin maidon lasipullossa kattilaan jossa kiehutin vettä, ja mittasin samalla lämpötilaa. Esim. paistomittari käy tähän. Laita maitopullo sitten kylmään veteen jääkaappiin ja pakasta jäähtyneenä.
Meillä meni paljon pakastettua maitoa hukkaan, sillä vauva ei suostunut juomaan sitä ollenkaan metallisen hajun ja maun vuoksi. Pastöroitua maitoa vauva joi mielellään. Pakastettu maito säilyy noin kaksi-kolme kuukautta. Jääkaapissa sulatettu maito säilyy pitempään, noin vuorokauden, kuin vaikka lämpimässä vesihauteessa sulatettu. Äidinmaitoa ei saa lämmittää mikrossa ennen vauvalle antamista, se on tehtävä vesihauteessa. Mikro tuhoaa maidon hyvät ja suojaavat ominaisuudet.
Tarkat ohjeet maidon säilyttämiseen ja pakastamiseen löydät netistä. Muista merkata maitoastian kylkeen pakastuspäivämäärä. Myös sulatusaika on hyvä merkitä, jos on useita pulloja jääkaapissa ja on mahdollista että sekoittuvat etkä tiedä miten vanhaa mikäkin maito on. Maalarinteippiä pullon kylkeen ja päivä/kellonaika siihen. Sama pätee myös silloin jos säilytät tuoretta äidinmaitoa jääkaapissa ilman pakastamista, se säilyy noin kaksi vuorokautta jääkaapin takaosassa, ovessa on lämpimämpää ja maito pilaantuu nopeammin.
Jos vielä jonkun mielipiteen kaipaat, sanon että älä pumppaa hulluna varastoon vaan tarpeen mukaan tai silloin kun rinnat sitä vaatii ja vauvaa ei kiinnosta maito. Maitoa tuotat sen mukaan, mitä sitä kuluu, eli paras on pumpata aina esim saman päivän iltaa varten tms jotta maidontuotanto säilyisi tasaisena. Pumpulle heruu parhaiten levänneenä ja rentona. :)
Up