Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys sinulle, joka nyt matkustit koronan vuoksi pk-seudulta mökille.

Vierailija
22.03.2020 |

Jos sairastut, oletatko saavasi mökkipaikkakunnalla sairaalahoitoa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilökuntaa voidaa siirrellä myös ja pystyttää tilapäisiä sairaansijoja sinne missä tarvitaan. 

Potilasturvallisuuden kannalta tuo on kuitenkin huonompi vaihtoehto kuin se että potilas liikkuu ja henkilökunta toimii suunnilleen niissä olosuhteissa missä on tottunut työskentelemään.

Vierailija
22/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinä ja ne tuhannet muut olette siellä ylimääräsiä eikä teille ole laskettu eikä varattu sairaanhoidon resursseja.

Viette siellä paikallisten lääkäri- vuode- ja tehohoitopaikkoja ja ruuhkautatte terveydenhuollon.

Lähditte tautipesäkkeestä ja pahimmillaan levitätte koronan jokaiseen huoltoasemaan ja isoon ja pieneen kauppaan missä matkan varrella asioitte. Koska osa teistä on AIVAN TAKUULLA altistunut. Ei varmasti kaikki.

Mutta kiitos vaan. Terveisin mökkipaikkakunnan originaali asukas.

Kuulehan originaali.

Ne meidän vuosien varrella kyläkauppoinne ja verstaisiinne kantamat eurot ovat kyllä mukinoitta kelvanneet.

Ilman niitä asumistihentymänne olisi lakkautettu jo ajat sitten.

Meillä on oikeus käyttää omaisuuttamme tarvitsemallamme tavalla.

"Kaikki mikä on minun, on minun, ja kaikki mikä on sinun, on minun."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mökiltä alle 2h ajomatja kotikuntaan. Mikäli sairastumme, ajamme kotiin. Muutenkin kävimme kaupassa lähtiessämme jo siellä omassa lähikaupassa, ettei täällä mökillä tarvitse. Lähimmät ihmiskontaktit löytyy n. 50km päästä, joten täällä emne levitä virusta mikäli olemme oireettomana kantajia, emmekä voi saada sitä itsekään mistään. Ollaan varauduttu vaikka 3kk olemaan täällä. Kylmäkellari täynnä ruokaa varastossa omien tuomisten lisäksi.

Vierailija
24/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minä siellä mökissä sairastun kun olen yksikseni ja minulla on 3 viikon muonat mukana? Ime munaa.

Vierailija
25/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Jos sairastun niin ajan stadiin kunnon sairaalaan. Ei ole kuin tunnin matka.

Mökilläni voin olla nyt syksyyn saakka. Ruokaa riittää pitkäksi aikaa ja kalaa tulee lisää joka päivä kun haluaa.

”Kunnon sairaalaan”? Mistä sellaisen löydät? Tässä maassa ei ole enää kunnon terveydenhoitoa. Yksityiset on lähteneet julkisen linjoille eli mitään ei tutkita eikä hoideta

Vierailija
26/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa viikon kuluttua kahden viikon talviloma ja silloin tulemme sinne skutsiin mökillemme. Se on jo paljon ennen koronaa sovittu juttu.

Vierailija
27/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli hallituksen info missä sanottiin että ei ole ongelmia jos eristätyy kotivara kanssa omalle mökilleen. Nyt jäitä hattuun.

Vierailija
28/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viksut taas vauhdissä päriäämässä.

Ne jotka mökille mennessään ovat omasta mielestään terveitä, pysähtyvät matkan varrella vessaan, kahville, ruokakauppaan, ties mitä. Saavat sitten jostain matkalta tartunnan, mutta sen huomaavat vasta itämisajan päätyttyä, kun alkaa olo heiketä. Eikä enää jaksakaan jäädä mökille sairastamaan, kun tulee ikävä kaupungin fasiliteettejä ja palveluita.

Sitten jos ei, kuten luvattu, halua kuormittaa mökkipaikkakunnan sairaanhoitoa, niin sitten pakataan kamat ja ajetaan takaisin etelään. Sairaana on ankeaa matkustaa, joten taukoja on pidettävä tiuhaan tahtiin: matkan varrella levitetään virusta jokaiseen taukopaikkaan, vessaan, kahvilaan, kauppaan, tankkauspisteeseen. Parhaimmillaan paluumatkan aikana tartuttaa kymmeniä ihmisiä. Oikein Typhoid Mary on Wheels. Kun pääsee kotiin, on jo niin huonossa kunnossa, että sitten ollaan norkoilemassa tehohoitoon. Kivat.

Mutta eihän se mökkireissulle lähteminen mitään haitannut...

Vierailija
29/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtolapuutarhamökkini sijaitsee n. 3 km kotoani. Pysyn ihan omassa sairaanhoitopiirissä mökkeillessäni :-)

Vierailija
30/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikeissa lähteä ihan retkeilymahdollisuuksien takia. En halua neljän seinän sisällä kyhnöttää. Olen varannut ruokaa yli neljäksi kuukaudeksi(mahdollisesti riittää huomattavasti pidemmäksi aikaa, kun kalastaa) ja nyt olemme kahden viikon karanteenissa kotonamme ennen kuin uskalletaan lähteä. Toki jos liikkumiskielto uhkaa, niin pitää lähteä aikaisemmin, mikä riskialtista, jos joku meistä jo taudin napannut.

Tänään tiedotustilaisuudessa sanottiin:

-jos EI ole palannut riskialueelta/oireita/kipeä/mahdollisuutta että korona olisi voinut tarttua niin

saa lähteä omalle mökille

JOS EI KOHTAA KETÄÄN MATKALLA

Eli ilman pysähdyksiä esim. peräkärriin pakattuna KAIKKI mitä tarvitset ja körötät suoraan sinne mökille pysähtymättä asiomaan yhtään missään.

Riski tulee siitä jos käy mennessä kaupassa, oho , lotto vielä, no kaljaakin kioskilta, huoltoasemalla tässä ja tuolla ja perillä vielä ruokakaupassa jäätelöt.

Eli jos suljet kotoa itsesi autoon ja ulostat itsesi vasta mökkisi pihalla niin saa mennä jos ei ole riskiä että voi sairastua itse mökillä.

Meno on EHDOLLISTA toiset ja itsensä turvaten. Siis ennen kuin kiellot kosahtavat päälle. Jos taas on yhtään vaaraa, että olet altistunut, niin älä mene.

Vierailija
31/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, kun ei täällä ole sairaalaa.

Jokaisella Suomen paikkakunnalla on asukkailleen oma sairaala. Se ei ole omalla paikkakunnalla, vaan keskussairaala on esim naapurikaupungissa. Kunta maksaa sairaalalle näistä palveluista eli kunnat omistavat sen ja maksavat sen kuntalaisten veroilla. Usein iso määrä kuntia yhdessä. Ei uudellamaallakaan ole joka paikkakunnalla sairaalaa, hyvänen aika.

Vierailija
32/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka mökille mennessään ovat omasta mielestään terveitä, pysähtyvät matkan varrella vessaan, kahville, ruokakauppaan, ties mitä. Saavat sitten jostain matkalta tartunnan, mutta sen huomaavat vasta itämisajan päätyttyä, kun alkaa olo heiketä. Eikä enää jaksakaan jäädä mökille sairastamaan, kun tulee ikävä kaupungin fasiliteettejä ja palveluita.

Sitten jos ei, kuten luvattu, halua kuormittaa mökkipaikkakunnan sairaanhoitoa, niin sitten pakataan kamat ja ajetaan takaisin etelään. Sairaana on ankeaa matkustaa, joten taukoja on pidettävä tiuhaan tahtiin: matkan varrella levitetään virusta jokaiseen taukopaikkaan, vessaan, kahvilaan, kauppaan, tankkauspisteeseen. Parhaimmillaan paluumatkan aikana tartuttaa kymmeniä ihmisiä. Oikein Typhoid Mary on Wheels. Kun pääsee kotiin, on jo niin huonossa kunnossa, että sitten ollaan norkoilemassa tehohoitoon. Kivat.

Tällä hetkellä ihminen sairastuu huomattavasti todennäköisemmin jos asuu isossa kaupungissa. En siis ymmärrä miten 10% todennäköisyydellä mökillä sairastuva ihminen kuormittaa terveydenhuoltoamme enemmän kuin sama ihminen joka kaupungissa sairastuu 50% todennäköisyydellä?

Luulisi että juuri päinvastoin.

Vierailija
33/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkaa viikon kuluttua kahden viikon talviloma ja silloin tulemme sinne skutsiin mökillemme. Se on jo paljon ennen koronaa sovittu juttu.

No eiköhän tässä ole moni muukin sopinut kaikenlaista ennen koronaa.

Vierailija
34/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai,meidän mökille on ajomatkaa noin tunnin ja ikinä ei olla pysähdytty yhtään minnekkään. Itse mökki on keskellä korpea,lähin kaupunki 20km päässä. Otamme aina monen viikon ruuat mukaan, "lähi"kaupungista olevat tuttu kyllä voisi tuoda ruokakasseja pihalle ja sitten huristaa pois. En näe ainakaan meidän mökkeilyssä mitään ongelmaa. Ihmiskontakteja ei ole. 

Vierailija
35/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli hallituksen info missä sanottiin että ei ole ongelmia jos eristätyy kotivara kanssa omalle mökilleen. Nyt jäitä hattuun.

Sanottiin, että ei ole ongelma

JOS ei ole itse altistunut ja

JOS ei altista muita matkalla. Eli ei saa pysähtyä.

Vierailija
36/36 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten minä siellä mökissä sairastun kun olen yksikseni ja minulla on 3 viikon muonat mukana? Ime munaa.

3 viikon ruoat on nyt valitettavasti liian vähän.