Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten taistella aggressiota vastaan?

Vierailija
21.03.2020 |

Minulla on ollut vaikeuksia hallita vihaani teinistä asti. Minulla oli kamalat olot kotona ja oireilin sitä, tosin en tajunnut sitä vielä silloin. Vasta aikuisena tajusin, mistä tuo johtuu ja se helpotti paljon, kun katkaisin välit lapsuuden perheeseen.

Silti tuo vaikeus hallita vihaani seurasi mukana, tietysti. Tiedän kyllä, mistä se johtuu ja kaikki muukin. Oireilen paljon eri tavoin lapsuutta ja nuoruuttani, mutta vihan hallinta on vaikeinta.

Kun suutun, haluaisin lyödä nyrkin seinästä läpi, paiskoa tavaroita, huutaa jne. Teininä pari kertaa löin rystyseni verille seinään, että sain rauhoitettua itseni, kotona en voinut kuin purra hammasta ja puristaa kädet nyrkkiin, kunnes kipu rauhoitti minut.

Olen nyt 25v, mutta vieläkin saan näitä puuskia. Olen yrittänyt vain ohjata ajatukseni muualle ja usein alan siivoamaan, yritän kanavoida vihan jonnekin muualle. Olen yrittänyt meditaatiota, joogaa, liikuntaa, mutta mikään ei auta.

En enää jaksaisi tätä, haluaisin eroon tästä. Onko ainoa mahdollisuus terapia tmv?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/6 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua ainakin terapia auttoi, mutta eihän se viha ja traumat koskaan poistu. Jotenkin se oli minulle tosi tärkeää kun kerrankin joku oli puolellani ja kuunteli mitätöimättä, syyttelemättä ja vähättelemättä minuakin. Ihan sama vaikka oli maksettu terapeutti.

Kun olen nyt jo vanhentunut niin en jaksa enää niin paljon mennä siihen vihan tunteeseen, vaan saatan vähän aikaa kiroilla ja vihata minua kaltoinkohdelleita ihmisiä, mutten koko päivää tai montaa tuntia.

Kirjoittaminen auttaa myös. Kirjoita vihakirjaasi miten vihaat inhottavia ihmisiä ja mitä toivot heille tapahtuvan. Sitten kirja kiinni ja jotain kivaa tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 on siis vanhempi sinua, ja yrittää sanoa että kun fyysisesti vanhenee  niin se jo helpottaa, kun ei jaksa enää riehua.

Vierailija
4/6 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lisää vielä että itsellä siivoaminen pahentaa sitä tunnetta, koska fyysinen työ nostaa sydämen sykettä ja lisäksi siivous on tavallaan halveksittua "akkojen" työtä, jota minut lapsena laitettiin tekemään, koska olin vähempi arvoinen ihminen kuin muut, ihan vain sukupuoleni ja ikäni takia.

Vierailija
5/6 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen tunteen vaan tulla, ja sano itsellesi että nyt minulle tuli vihaa, ja syy on se ja se. Sitten sadattele aikasi mutta, yritä olla nostamatta sykettäsi ja älä hengitä nopeasti.

Se menee pois kyllä, eikä ole vaarallista, vaan normaali terve tunne kaltoinkohteluun.

Vierailija
6/6 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, olen myös yrittänyt kirjoittamista, mutta se ei auta. Minulla ei tunnu mikään auttavan, kun suutun, vaan yritän epätoivoisesti harhauttaa itseäni, etten tekisi mitään.

En tiedä onko minulla jotenkin normaalia suurempi vihan tunne, mutta tuntuu että se vie minut aivan täysin mukanaan, kun se tulee. Tuntuu, että pystyn vain vaivoin hillitsemään itseni ja saan tehdä kaikkeni, etten tee mitään. 

En oikein usko terapeutteihin, koska niilläkin sain nuorena ravata, koska olin hullu, viallinen, kestämätön ja kamala.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme