Tekisitkö lasun? 13- ja 14-v. yksin kotona
Tuttavaperheeni 13- ja 14-v. lapset ovat usein viikon ja joskus kauemminkin keskenään kotona, kun molemmilla vanhemmilla on reissutyö. Tekisitkö lasun, vai pärjäävätkö tuon ikäiset? Ruokaa on ja käyttörahaa.
Kommentit (39)
Et taida nyt ap suodattaa ollenkaan sen työkaverisi juttuja.
Toiset..
on vähän idiootteja, ei se ole niin vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran usein ovat niin ilmeisesti pärjäävät. Jos oikeasti huolettaa voisit käydä tapaamassa lapsia yksinollessaan ja kertomaan että sinulta saa apua jos tarvitsevat.
En pääse, olen itse samoissa duuneissa toisen vanhemman kanssa. Asun kaukana tästä perheestä.
Mistä sitten tiedät, että lapsilla ei käy aikuista kotona sillä aikaa kun vanhemmat ovat töissä? Aivan, et mistään, kun et näe miten lapset sitä arkeaan oikeasti elävät. Keskity siis ihan vain omaan elämääsi.
Juurihan kerroin. Olen toisen vanhemman kanssa samassa työssä. Hän kertoo. Ap
Jooja nukkuvat ulkona, kylmässä ja pimeässä, rivitalon porraskäytävässä.
Jos kyseessä olisi 3- ja 4-vuotiaat, ei tarvitsisi edes miettiä. Tekisin ilman muuta. 13- ja 14-vuotiaista en tekisi varsinkaan, kun et näy tietävän koko totuutta.
Somaliperheessä tyttö osallistuu taaperosta alkaen siivoukseen ja alakouluikäinen hoitaa kotona jo kaiken. 14v. menee naimisiin ja saa ekat lapset. Eiköhän suomalainenkin teini juuri ja juuri selviä viikon kotona...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran usein ovat niin ilmeisesti pärjäävät. Jos oikeasti huolettaa voisit käydä tapaamassa lapsia yksinollessaan ja kertomaan että sinulta saa apua jos tarvitsevat.
En pääse, olen itse samoissa duuneissa toisen vanhemman kanssa. Asun kaukana tästä perheestä.
Mistä sitten tiedät, että lapsilla ei käy aikuista kotona sillä aikaa kun vanhemmat ovat töissä? Aivan, et mistään, kun et näe miten lapset sitä arkeaan oikeasti elävät. Keskity siis ihan vain omaan elämääsi.
Juurihan kerroin. Olen toisen vanhemman kanssa samassa työssä. Hän kertoo. Ap
Ei varmasti kerro kaikkea tuollaiselle urkkijalle. Anna perheen hoitaa ihan itse omat asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikein kasvatettuja niin pärjäävät vallan mainiosti, uuvattien lapset ei ehkä pärjää mutta sinä ap et ole pätevä arvioimaan.
Vaikka pärjäisivät näennäisesti, ei se silti oikein ole että käytännössä eletään ilman vanhempia. Murrosikäiset tarvitsevat turvallisen aikuisen läsnäoloa.
En todellakaan ymmärrä että vielä omasta työkaverista pitäisi mennä tekemään lasu.Missä ihmeessä ja miten tällaisia ihmisiä saadaan aikaan. Ilmeisesti on joku isompi geenivirhe kyseessä.
Edes 7 vuotiaille ei ole hoitopaikkaa jos molemmat vanhemmat yötöissä. Miksi tuon ikäiset ei pärjäis?
Tietty, ja erityisesti silloin jos lapset oireilevat jotenkin. Esimerkiksi psyyke hajoaa, päihteillä, koulu ei suju, päivärytmiä ei ole tai huoli "kaveripiiristä" ym.
Toki ensin yrittäisin vedota vanhempiin, että ymmärtäisivät tilanteen absurdit piirteet ihan itse.
Eiköhän niillä lapsilla ole jonkun aikuisen lähellä asuvan yhteystiedot siltä varalta, jos tulee joku hätä. Vai oletko huomannut jotakin sellaista, joka antaisi olettaa, etteivät lapset selviydy keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat teinejä eivätkä mitään hoivattavia lapsia.
Tuon ikäiset osaavat jo hoitaa kouluasiansa, siivota, laittaa ruokaa, käydä kaupassa ja tarvittaessa soittaa aikuisen apuun. Eli ihan hyvin voivat olla vaikka viikonkin keskenään.Kyllä tuon ikäiset aikuista tarvii, lapsia ovat vielä.
Heillä on varmasti turvallinen aikuinen, johon voivat olla yhteydessä tarpeen tullen. Joku saattaa käydä jopa päivittäin katsomassa, miten sujuu. Ap ei tiedä kokototuutta, joten hänen juttujensa perusteella on turha tehdä johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olisi 3- ja 4-vuotiaat, ei tarvitsisi edes miettiä. Tekisin ilman muuta. 13- ja 14-vuotiaista en tekisi varsinkaan, kun et näy tietävän koko totuutta.
Tiedän todellakin koko totuuden. Ja on meitä reissuhommia tekeviä edelleenkin. Mistä luulette rahtitavaran tulevan? Öljynporauslautatkin toimivat. Ulkomailla on vieläkin porukkaa töissä. Mutta ok, teidän mielestänne asia on siis ihan kunnossa. Selvä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän todellakin koko totuuden. Ja on meitä reissuhommia tekeviä edelleenkin. Mistä luulette rahtitavaran tulevan? Öljynporauslautatkin toimivat. Ulkomailla on vieläkin porukkaa töissä. Mutta ok, teidän mielestänne asia on siis ihan kunnossa. Selvä, kiitos.
Et ole lasten elämää näkemässä, joten et tiedä heistä mitään. Lopeta turha inttäminen. P.S. Mistä lähtien Suomessa on ollut öljyä?
Eivät tuon ikäiset ole mitään sylilapsia enää ja pärjäävät vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole lasten elämää näkemässä, joten et tiedä heistä mitään. Lopeta turha inttäminen. P.S. Mistä lähtien Suomessa on ollut öljyä?
Minä tunnen perheen vuosien takaa. Nyt olemme samassa työssä toisen vanhemman kanssa. Lopeta sinä turhra inttäminen. Ja viimeinen lauseesi... voi päivää. Googleta, mistä VOISI saada öljyä ja millä työvoimalla. Noin tyhmän ihmisen kanssa en viitsi edes keskustella enempää. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen perheen vuosien takaa. Nyt olemme samassa työssä toisen vanhemman kanssa. Lopeta sinä turhra inttäminen. Ja viimeinen lauseesi... voi päivää. Googleta, mistä VOISI saada öljyä ja millä työvoimalla. Noin tyhmän ihmisen kanssa en viitsi edes keskustella enempää. Ap.
Minäkin tunnen vaikka keitä, mutta en elä heidän elämäänsä, joten en tiedä heistä kaikkea. Eikä minun tarvitsekaan. Hieno, että ihan itse ymmärrät, miten älytön tämä koko "keskustelu" on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet vain palstatrolli, joka ei ole työtä nähnytkään. Kukaan muu ei näin älyttömiä aloituksia tee kuin trolli.
Kyllä tuon ikäiset aikuista tarvii, lapsia ovat vielä.