Tekisitkö lasun? 13- ja 14-v. yksin kotona
Tuttavaperheeni 13- ja 14-v. lapset ovat usein viikon ja joskus kauemminkin keskenään kotona, kun molemmilla vanhemmilla on reissutyö. Tekisitkö lasun, vai pärjäävätkö tuon ikäiset? Ruokaa on ja käyttörahaa.
Kommentit (39)
Tosi idioottimaista tehdä lasu tuollaisesta. Tuon ikäisenä suuret ikäluokat joutuneet tekemään jo täysillä itsenäistä työtä. Jos kakaroita paapotaan kakskymppisiksi niin ne tulee olemaan ikuisia uusavuttomia lapsia..
Niillä pitäis olla vähintään kontakti kohonkin aikuiseen jos tulee hätä, esim. Naapuri, isovanhemmat tmv.
Vierailija kirjoitti:
Tosi idioottimaista tehdä lasu tuollaisesta. Tuon ikäisenä suuret ikäluokat joutuneet tekemään jo täysillä itsenäistä työtä. Jos kakaroita paapotaan kakskymppisiksi niin ne tulee olemaan ikuisia uusavuttomia lapsia..
Ne vanhemmat ovat siis ulkomailla viikonkin putkeen. En tiedä, ehkä olen sitten vain turhan paapova.
Vierailija kirjoitti:
Niillä pitäis olla vähintään kontakti kohonkin aikuiseen jos tulee hätä, esim. Naapuri, isovanhemmat tmv.
On isovanhempi, mutta ei pääse paikalle kuin kerran viikossa.
No jos kerran usein ovat niin ilmeisesti pärjäävät. Jos oikeasti huolettaa voisit käydä tapaamassa lapsia yksinollessaan ja kertomaan että sinulta saa apua jos tarvitsevat.
Jos on oikein kasvatettuja niin pärjäävät vallan mainiosti, uuvattien lapset ei ehkä pärjää mutta sinä ap et ole pätevä arvioimaan.
Eiköhän he ole omatoimisia ja pärjääviä nuoria. Pitää ottaa huomioon myös lasten kypsyys. Oma 13v lapseni on lähes kuusivuotiaan tasolle paapottu kermaperse ja ei tulisi lainkaan toimeen. He selkeästi tulevat toimeen koska osaavat olla vastuullisesti kotona, tehdä ruokaa ja hoitaa koulunsa.
Ennen mentiin töihin 14v ja siitä lähtien on pitänyt tulla toimeen omillaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran usein ovat niin ilmeisesti pärjäävät. Jos oikeasti huolettaa voisit käydä tapaamassa lapsia yksinollessaan ja kertomaan että sinulta saa apua jos tarvitsevat.
En pääse, olen itse samoissa duuneissa toisen vanhemman kanssa. Asun kaukana tästä perheestä.
Kuule nyt ei ole aika tehdä turhia lasuja. Jätetään nyt kerrankin sossuille voimavaroja toimia oikeasti hädänalaisten perheiden hyväksi. Jos sua huolettaa, ole sinä se aikuinen, jolle lapset voivat tarvittaessa soittaa. Ja mistä hemmetistä sinä tiedät, ettei heillä jo sellaista järjestelyä ole?! esim naapurin kanssa sovittu, että sinne voi mennä.
NYT siellä perheessä ei ihan varmasti olla missään ulkomaanmatkoilla.
Ne ovat teinejä eivätkä mitään hoivattavia lapsia.
Tuon ikäiset osaavat jo hoitaa kouluasiansa, siivota, laittaa ruokaa, käydä kaupassa ja tarvittaessa soittaa aikuisen apuun. Eli ihan hyvin voivat olla vaikka viikonkin keskenään.
Jättäkää muitten asiat hoitamatta ja peskää se oma pas..a ensin.
Vierailija kirjoitti:
Kuule nyt ei ole aika tehdä turhia lasuja. Jätetään nyt kerrankin sossuille voimavaroja toimia oikeasti hädänalaisten perheiden hyväksi. Jos sua huolettaa, ole sinä se aikuinen, jolle lapset voivat tarvittaessa soittaa. Ja mistä hemmetistä sinä tiedät, ettei heillä jo sellaista järjestelyä ole?! esim naapurin kanssa sovittu, että sinne voi mennä.
NYT siellä perheessä ei ihan varmasti olla missään ulkomaanmatkoilla.
Lue vastaus yltä. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse, olen itse samoissa duuneissa toisen vanhemman kanssa. Asun kaukana tästä perheestä.
Mistä sitten tiedät, että lapsilla ei käy aikuista kotona sillä aikaa kun vanhemmat ovat töissä? Aivan, et mistään, kun et näe miten lapset sitä arkeaan oikeasti elävät. Keskity siis ihan vain omaan elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vanhemmat ovat siis ulkomailla viikonkin putkeen. En tiedä, ehkä olen sitten vain turhan paapova.
Eivät taatusti ole, kun voimassa on käytännössä matkustuskielto.
Mä olin 14-vuotiaana viikon yksin kotona, kun vanhemmat olivat etelässä. Tosin oli 80-luku. Koulua kävin bussilla, jotka menivät harvoilla vuorovälillä lähikaupunkiin, siis kaksi aamulla ja takaisin kaksi iltapäivällä. Jos aamulla myöhästyi, niin se oli siinä. Kännyköitä ei ollut silloin, joten se oli sen varassa, jos vanhemmat soittivat. Joten en tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Joo ennen on myös saanut hakata lapsia, tosi idioottimaista olisi tehdä sellaisesta lasu.
Olin 15 kun muutin omilleni, ihan tällä vuosituhannella, älytöntä että joku tekisi tällaisesta jutusta lasun. Eivät teinit tarvitse mitään 24/7 valvontaa, ja kyllä luulisi että heillä on joku läheinen/tuttu aikuinen jolle voi soittaa jos jotain sattuu.
Osa muuttaa jo 15-vuotiaana yksin asumaan. Järki päähän nyt eikä turhaan kuormiteta lastensuojelua. Heillä on oikeitakin ongelmia hoidettavana enemmän kuin ehtivät hoitaa.
up