Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytölläni 10 oli 11 reikää hampaissa!!! Hävettää...:(

Vierailija
28.06.2006 |

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla 11-vuotiaallani ollut ainakin 5 reikää vuosien saatossa. Syönyt aina suhteellisen säännöllisesti, pesee hampaitaan aamuin illoin, mutta käyttää astmalääkkeitä.

Itselläni reikiä nolla ja häpeäkseni myönnän etten pese edes joka päivä hampaita...

Vierailija
2/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotteko mehuja ja limsoja pitkin päivää esim. janojuomina. Miten karkinsyönti?

Itse olen ihmeissäni naapurperheen lasten karkinsyönnistä. Lapset 8v, 5v ja 4v saavat lähes joka päivä isot karkkipussit ja niitä mussutetaan tuossa pihalla tuntitolkulla päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syljen määrä ja koostumus, hammasluun koostumus ja mahdolliset lääkitykset kun vaikuttavat hampaiden kuntoon myös.

Vierailija
4/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun sitä alettiin tutkia niin häneltä löytyi sairaus (en muista mikä, ei kuitenkaan vakava) muistaakseni siinä nousi mahahappoja suuhun jne. ja se aiheutti hampaiden reikiintymisen. Jossain leikkauksessa muistaakseni kävi, mutta ei ollut mikään hirmu iso juttu kuitenkaan.

Vierailija
5/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka aina luulee, että kaikki reiät tulee siitä, että iltaisin annetaan hampaidenpesun jälkeen limpsaa tai karkkia jokapäivä tai jatkuvasti välipaloja, yleensä keksiä rajattomasti ja mehua janojuomana...

reikiintymisessä on eroja, valitettavasti.

t.yhden reikäsuun ja kahden reiättömän äiti, kaikki syövät samalla tavalla ja reikäsuun hampaat pestään aina paremmin kuin muiden, eikä koskaan jätetä väliin

Vierailija
6/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaita pestään aamuin illoin ja karkkipäivä lauantaisin, janojuomaksi yleensä aina vettä. Silti löytyi neljä reikää. Nyt hampaita hinkataan entistä ahkerammin.

Muistan kun itse kävin ala-aste ikäisenä hammaslääkärissä niin hl kehui kuinka hyvin olen hoitanut hampaani, ei reiän reikää. Hampaitani en pessyt koskaan.

Vierailija
7/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: äiti jonka poika ei pessyt juuri koskaan hampaitaan ja söi karkkia, omaa vaan vahvan hammasluuston eikä bakteerit pesi suussa. nyt 20v ja armeijassa todettiin yksi pieni alkava reikä. :)

Vierailija
8/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon kans liki 30 ja 0 reikää. Hampaat pesen vain aamuisin ja syön karkkia yms. iltaisin.

Hampaita ei edes hurjemmin hoidettu kun olin lapsi. Raskaana ollessa sain sitten 0 pistettä siitä mutantis-mikälie kokeesta hammaslääkärissä joten toi varmaan selittää miksi niitä reikiä ei kuitenkaan ole.

Jos se bakteeri sitten on niin enpä tiedä voiko siihen paljon vaikuttaa, tuntuu, että juuri ne joilla niitä reikiä on pesee niitä hampaitaan eniten jne. jne.

Vierailija
9/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hampaille yhta pahaa kuin limsat (vaikka muuten terveellisempaa).

Mun veli teini-ikaisena ei pessy hampaitaan paljon koskaan, oli karmeen keltaset. Ei vielakaan yhtaan reikaa ja ikaa yli 40!

Vierailija
10/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kariesbakteeri tarttuu lapseen yleensä äidiltä, esim. kun äiti syö samasta lusikasta kuin lapsi. Kun bakteerin on kerran saanut, niin siitä ei pääse eroon. Siksi ei koskaan pikkulasta saisi syöttää samalla lusikalla.

Ihan sama vaikka söisi joka päivä karkkia, reikiä ei tule jos ei ole kariesta suussa.

Vierailija
11/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miten ton ikäsellä voi olla 11 reikää hampaissa. Mitä sun lapsesi oikein syö????

Itse olen 36v. eikä minulla ole kuin yksi paikattu hammas. En ole koskaan pessyt hampaitakaan kuin kerran päivässä.

Vierailija
12/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

havettanyt, mutta nain jalkeenpain tuntuu etta vanhemmat olis jotenkin voinu tukea siina kun niita maitohampaita alettiin suusta kiskoa. hammaslaakari oli tunnettu kovista otteistaan, eika sillon todellakaan menty vanhempien kanssa hammaslaakariin, vaan opettaja vaan huolehti etta lahti menemaan sillon kun oli aika.

Vanhempani eivat koskaan huolehtineet siita etta pesisin hampaani. Muistan siskoni kerran komentaneen mut hammaspesulle.

Aikuisena reikia on ollut tosi vahan, eli en oikein ymmarra tota kariesbakteeriteoriaa. Tyottoni on nyt 4 vuotta ja hanella ei ole reian reikaa, samoilla lusikoilla on syoty ja suulle suukotellaan???

Aika naurettavia noi vaitteet etta hampaiden hoidolla ja hampaiden kunnolla ei olis yhteytta...

Vierailija
13/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olikohan 3 oikeaa reikää...

Vierailija
14/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli kyllä tuossa iässä jo varmaan 10 reikää paikattu..

Vierailija
15/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karies on suurin syy reikiin.

Vierailija
16/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olosuhteet ihmisten suussa karieksen kehittymiseen vaihtelevat yksilöittäin.

Minulla on miltei kaikki hampaat paikattu ja kyllä, olen niitä hoitanut hyvin. Mutta kun ei auta, ei. Pesen 2x päivässä hampaat hyvin ja näin olen tehnyt niin kauan kuin muistan.

Sitten on tämä minun pikkuveljeni. Hän ei harrasta hampaiden pesua. Pesee ehkä kerran viikossa, jos silloinkaan. Lapsena kun häneltä pesi hampaat äiti tai isä niin reikiä oli kai pari. Nyt aikuisena.... Joo-o. Ei ole paikattu vuosiin yhtään reikää vaikka ei hampaistaan huolehdi yhtään. Että mua kismittää!!!

Vierailija
17/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä söin pienenä ihan hirveesti karkkia ja kouluaikana mulle tuli 1 reikä, siskolla ei ole yhtään reikää ja veljellä 1.

Mulle on nyt aikuisena tullut sitten 5 reikää lisää... ja luulen että taas on yksi.

Miehelläni sitten taas on monta reikää ja hän ei syö paljoa karkkia ja pesee hampaitaan, siis pesen minäkin ja ruuan jälkeen meillä otetaan aina purkkaa.

Miehen pojalla oli 7 vuotiaana 10 reikää... johtuen kylläkin ihan siitä että ei ollut lasta opetettu kotona pesemään hampaita tai ainakin aina meille tullessaan oli hampaat aivan keltaiset ja oikeen paksun töhnän peitossa...

Vierailija
18/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollei suussa ole streptokokki mutans-bakteeria. Jos taas SM-bakteeria on erittäin paljon, niin sitten reikiä tulee vaikka hoitaisi kuinka hyvin. Eli jos jollain on tuo bakteeri, mutta määrä on vähäinen, on se täysin eri asia kuin jos lapsella on runsas määrä bakteeria.

Vierailija
19/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli sama taipumus, minkä vuoksi lekuriäitini syötti meille lapsille fluoritabletteja jo alle kouluikäisinä ja hampaat pestiin varmasti kahdesti päivässä. karkkia saatiin lauantaina. ei mehuja.

en tiedä, miksi juuri yhtenä vuonna yht äkkiä tuollainen reikämäärä. Se oli ihan kamalaa!! Olin tunnollinen tyttö ja asia hävetti kovasti. Olinhan pessyt hampaat YM. Sainkin tosta sitten kehitettyä kivan hampaidenpesuneuroosin seuraaviksi vuosiksi (pahimmillaan 11 krt päivä), eikä varmaan hyvää kiilteelle.

Samasta syystä keksin tosi aikaisin light-juomat, kun 10-15 v sitten en tiennyt niiden syövyttävästä vaikutuksesta :(.

Happohyökkäysten määrän päivässä voisit tytöltä varmistaa.

Vierailija
20/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni pesee hampaita moneen kertaan päivässä, mutta silti häneltä on jopa tippunut muutama hammas, ja reikiä vaikka kuinka. Minä olin lapsena todella laiska pesemään, ja reikiä tuli muutama. Aikuisena pesen hampaat joka aamu, mutta iltaisin fuskaan usein, ja silti ei ole ikinä reikiä.

Muuten: miten kukaan pystyy estämään, ettei vauva ikinä saa maistaa kenenkään lusikasta/jätskistä jne.? Meillä ainakin esim. lapsen kummitäti nuolaisi lapsen ruokaa ja lykkäsi sitten lapsen suuhun ennen kuin ehdin " kissa" sanoa. Eli pointtina on, että ei sitä lasta ehdi mitenkään joka sekuntti vahtia, ettei joku lykkää sille suuhun jotain mikä on ollut toisen ihmisen suussa. Ajatuksena ihan hyvä, mutta ei kyllä toimi käytännössä, jos ei sitten omi lasta koko ajan omaan syliin> tai jäkätä kaikille asiasta jo varmuuden vuoksi..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi