Kuinka pitkään voin tartuttaa Koronaa?
Minulla on luultavasti ollut korona mutta sitä ei ole kuitenkaan testattu koska Suomessa ei vaan testeihin pääse ellei ole tullut epidemia-alueella tai jollei ole sairaalahoidon tarpeessa.
Oireet alkoivat 1.3 päänsäryllä. 2.3 - 5.3 kärsin kurkkukivusta ja lievästä kuivasta yskästä. 6.3 luulin parantuneeni ja silloin vielä päättelin kyseessä olleen vain perusflunssa.
7.3 heräsin kovaan kurkkukipuun ja ääneni oli mennyt täysin. Palelin ja yskin. Kuume nousi sen päivän aikana. Tätä pahinta kurkkukipua, kuumetta, äänen poissaoloa kesti 7.3-10.3. Aloin vahvasti epäillä Koronaa sillä mahdollisuus altistumisen oli olemassa.
11.3 tuntui siltä että happi loppuu, keuhkoihin painoi ja olo oli täysin voimaton. Hakeuduin päivystykseen taksilla mutta koronaa ei testattu. Kuitenkin bakteeriarvot otettiin ja todettiin ettei kyseessä ole bakteeri vaan virus. Tällöin minulla ei enää ollut kuumetta, ääni oli jo lähes palannut, mutta olo oli täysin voimaton ja keuhkoja painoi. Päivystyksessä kuitenkin minun kehoitettiin pitämään hengityssuojaa ja triage tiskillä desinfioitiin jälkeeni.
12.3 ajattelin että tauti on jo selätetty. Kuitenkin yskä jatkui ja keuhkot olivat kamalan kipeät yskimisestä. Makasin vain sohvalla. 18.3 yskä oli lähes hävinnyt mutta olo oli hengästynyt ja uupunut. 19.3 uskaltauduin käymään kaupassa.
Nyt 20.3 yskin vain todella todella harvoin.
Kysymys kuuluu: Voinko tavata kahta ihmistä huomenna 21.3? He eivät kuulu riskiryhmään.
Olisin todella kiitollinen vastauksista.
Kommentit (10)
En tapaisi ketään vielä ainakaan viikkoon. Sen jälkeenkin jäisin karanteeniin koska joku voi tartuttaa sulle taudin uudestaan.
Kerrotko vielä miksi pitäisi tavata ketään kun ohjeistus on että sosiaalisia kontakteja tulisi välttää.
WHO:n mukaan karanteeni on 2 viikkoa oireiden päättymisestä. THL:n mukaan saat mennä jakamaan rakkautta heti oireiden päätyttyä, tai viimeistään seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
En tapaisi ketään vielä ainakaan viikkoon. Sen jälkeenkin jäisin karanteeniin koska joku voi tartuttaa sulle taudin uudestaan.
Kerrotko vielä miksi pitäisi tavata ketään kun ohjeistus on että sosiaalisia kontakteja tulisi välttää.
Liittyy oman lapsen tapaamiseen ja tietysti on ikävä koska sairastuttuani en ollut lapseni kanssa. :(
Tuo on totta että tauti voi iskeä uudelleen juuri kun siitä on parantunut. Eli karanteenissa suojelen sekä itseäni että muita.
Vierailija kirjoitti:
WHO:n mukaan karanteeni on 2 viikkoa oireiden päättymisestä. THL:n mukaan saat mennä jakamaan rakkautta heti oireiden päätyttyä, tai viimeistään seuraavana päivänä.
Tuo on totta että THL sanoo että kun oireita ei enää ole niin ei enää tartuta. Itse ajattelin että kolme oireetonta päivää riittäisi, mutta nyt mietin riskiä sille että itse olen toipilaana kai alttiimpi saamaan taudin takaisin. Toki siihen tulee immuuniksi tietyn ajan kuluessa mutta Kiinassa todettiin että taudista juuri parantunut voi sairastua uudelleen.
Ja tietysti mietin muita. Lapsihan ei välttämättä saa itse oireita mutta tartuttaa lukuisia muita enkä tietystikkään halua levittää Koronaa.
MIKSI emme testaa Koronaa?!?
Minäkin olen hyvä esimerkki siitä miten testaamattomuus aiheuttaa epävarmuutta.
Olin helmikuussa turistirysässä töissä. Siellä oli aasialaisia, saksalaisia jokunen ruotsalainen. KETÄÄN ei silloin kiinnostanut. Ei edes vaikka Lapissa oli jo yksi turre coronassa, täällä stadissa meno vaan jatkui. Ja terkkarin täti sanoo ihan vaan flunssa.
No ei siinä mitään, kun on perusterve ja keski-ikäinen niin eihän se paha tauti ollutkaan. Ketään en tartuttanut koska elän muutenkin aika eristäytynyttä elämää. Kukaan tapaamani henkilö ei siis saanut myös sitä flunssaa mikä mulla oli. Elettiin aikaa ennen vouhotusta, viikon olin poissa töistä ja harrastuksista. Käsiä pesin säännöllisesti. Hengenahdistusta ei ollut hetkeäkään, mutta eihän tarvii jos on hyväkuntoinen ja lievät oireet. Ihan satavarmasti ei ollut tavallinen flunssa.
Kutakuinkin näin meni. Helmikuun loppupuolella alkoi odosti kiristämään päätä & naamaa, luulin migreeniksi. Sen jälkeen kurkkukipu joka ei ollut siitä pahimmasta päästä. Yleinen paska fiilis kehossa, lievää päänsärkyä ja hartiat jumissa, pientä palelua. 2 lepopäivän jälkeen olo oli paljon parempi ja kävin jopa ulkona käppäilemässä lyhyen ajan, ajoin autoa tms. Sitten illalla iski kunnolla kuume ja nuha jota kesti 2 vrk tosi pahana. Ei ollut hengenahdistusta maaten mutta asun 1 krs ilman hissiä ja sekin tuntui. Kuume alkoi hellittämään, räkää oli (terkkarin mielestä koronaan ei kuulu räkä). Yksi aika selvä coronaoire oli maku- ja hajuaistin totaalinen häviäminen muutamaksi päiväksi. Se tuntui oudolta. Pikku hiljaa alkoi kuiva yskiminen. Jota jatkuu edelleen vaikka vähenee päivä päivältä. Nyt siis tartunnasta 3 viikkoa. Virus kuulemma elää 10 päivää ja se on aktiivisin alussa.
Miten niin taudin voi saada uudestaan, eikö ole immuuni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy oman lapsen tapaamiseen ja tietysti on ikävä koska sairastuttuani en ollut lapseni kanssa. :(
Tuo on totta että tauti voi iskeä uudelleen juuri kun siitä on parantunut. Eli karanteenissa suojelen sekä itseäni että muita.
Miksi joku alapeukutti? Enhän minä halua tartuttaa muita ja siksi kysyinkin neuvoa. Siltikin on inhimillistä sanoa että ikävöi omaa lasta. Kyllä sitä kaikkia lähimpiä on ajatellut kun on maannut yskien sohvalla kaksi viikkoa. Ja nyt aloin itkemään.
Minä olen ollut täysin syytön siihen että olen sairastunut. En ole edes matkustellut aikoihin. Kyllä tässä on ollut itku kurkussa kun on pelännyt että happi loppuu ja sitten vielä kova ikävä omaa lasta. Nyt olen jo terve mutta tämä tautihan tarkoittaa totaalista yksinäisyyttä kuukauden ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olin helmikuussa turistirysässä töissä. Siellä oli aasialaisia, saksalaisia jokunen ruotsalainen. KETÄÄN ei silloin kiinnostanut. Ei edes vaikka Lapissa oli jo yksi turre coronassa, täällä stadissa meno vaan jatkui. Ja terkkarin täti sanoo ihan vaan flunssa.
No ei siinä mitään, kun on perusterve ja keski-ikäinen niin eihän se paha tauti ollutkaan. Ketään en tartuttanut koska elän muutenkin aika eristäytynyttä elämää. Kukaan tapaamani henkilö ei siis saanut myös sitä flunssaa mikä mulla oli. Elettiin aikaa ennen vouhotusta, viikon olin poissa töistä ja harrastuksista. Käsiä pesin säännöllisesti. Hengenahdistusta ei ollut hetkeäkään, mutta eihän tarvii jos on hyväkuntoinen ja lievät oireet. Ihan satavarmasti ei ollut tavallinen flunssa.
Kutakuinkin näin meni. Helmikuun loppupuolella alkoi odosti kiristämään päätä & naamaa, luulin migreeniksi. Sen jälkeen kurkkukipu joka ei ollut siitä pahimmasta päästä. Yleinen paska fiilis kehossa, lievää päänsärkyä ja hartiat jumissa, pientä palelua. 2 lepopäivän jälkeen olo oli paljon parempi ja kävin jopa ulkona käppäilemässä lyhyen ajan, ajoin autoa tms. Sitten illalla iski kunnolla kuume ja nuha jota kesti 2 vrk tosi pahana. Ei ollut hengenahdistusåta maaten mutta asun 1 krs ilman hissiä ja sekin tuntui. Kuume alkoi hellittämään, räkää oli (terkkarin mielestä koronaan ei kuulu räkä). Yksi aika selvä coronaoire oli maku- ja hajuaistin totaalinen häviäminen muutamaksi päiväksi. Se tuntui oudolta. Pikku hiljaa alkoi kuiva yskiminen. Jota jatkuu edelleen vaikka vähenee päivä päivältä. Nyt siis tartunnasta 3 viikkoa. Virus kuulemma elää 10 päivää ja se on aktiivisin alussa.
Miten niin taudin voi saada uudestaan, eikö ole immuuni?
Tuo ihmeellinen kuivan yskän aiheuttama suun kuivuminen oli mullakin. Kieli tuntui puutuneelta, ikäänkuin olisi polttanut kielen tai pureksinut sen tunnottomaksi.
Joo kyllä taudille tulee immuuniksi, mutta Wuhanissa totesivat tapauksia jossa juuri parantunut saattoi altistua uudelleen.
Jaha, tuntuu, että tällä palstallakin on enemmän koronapotilaita, kuin mitä viralliset tilasot näyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Jaha, tuntuu, että tällä palstallakin on enemmän koronapotilaita, kuin mitä viralliset tilasot näyttävät.
Tietysti on.
Valhe-emävalhe-Thl tilasto
Lisäys vielä että oireet siis kestivät 18 päivää.
Eli oireettomia päiviä on kolme. Yskä tulee vain joskus johtuen siitä keuhkoihin on jäänyt ikäänkuin paine, jonkinlainen kerros jotain.
Ap