IL: hamstraajat vaarantavat lääkkeiden saantia
Voisiko ajatella että niitä lääkkeitä ja muita tarvikkeita, koskien myös elintarvikkeita ei tarvisi pinota sinne kotiin viiden vuoden tarpeisiin, niin niitä jäisi muille tarvitseville ja etenkin ammattilaisille? Kyseessä ei ole mikään zombivirus joka tappaa lähes kaikki sairastuneet, joten näiden tarvikkeiden ja lääkkeiden tuotantomahdollisuudet on kyllä turvattu. Ne olisi turvattu vaikka kuolleisuus vielä tästä tuplaantuisi tai triplaantuisikin.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/60fa39ad-0f08-4a25-aad7-fb54f20a…
Kommentit (10)
Jos niiden tuotanto ja saanti on turvattu, miten niiden saanti onkin nyt vaarannettu? Ja on ollut monien lääkkeiden kohdalla jo vuosia, paljon ennen koronaa?
Mulla on kotona pitkään kuumeillut lapsi, panadol on loppumassa mutta apteekista oli loppu. Täytyy toivoa että toipuu pian.
Kävin kyllä hakemassa ehkäisyä ja migreenilääkettä puolen vuoden tarpeiksi varastoon. Nämähän loppuvat aina ensimmäisenä ja muutenkin on ollut toimituskatkoksia. Tulee paneskeltuakin nyt siihen tahtiin että syytä on ehkäistä :D
Vierailija kirjoitti:
Jos niiden tuotanto ja saanti on turvattu, miten niiden saanti onkin nyt vaarannettu? Ja on ollut monien lääkkeiden kohdalla jo vuosia, paljon ennen koronaa?
Ongelma ei ole siinä että tuotteita ei maailmassa olisi, vaan se, että niitä ei ole kaupoissa. Tehtaat kyllä tekevät niitä entiseen malliin (ruoka, lääkkeet, vessapaperi), mutta se ei auta sitä tyhjiä hyllyjä pällistelevää asiakasta koska joko niitä ei ole keretty täyttämään, tai sitten ne ovat kauppojenkin varastoista ja pahimmillaan tukustakin loppuneet. On sanomattakin selvää, että mikäli esimerkiksi tuhannelle ihmiselle on tuotannossa varattu 1050 tiettyä tuotetta, ja pelkästään jo 50 ihmistä ostaa itsellensä 10 samaa tuotetta, niin jotkut jäävät ilman.
Jatkoa ylempään: Myös tämän takia säännöstely olisi erittäin hyvä ratkaisu, koska silloin jokaiselle riittäisi kaikkea ihan normaali määrä.
Se joka yritti vakuuttaa minulle, että suomalaiset ovat tyhmiä, onnistui. Olen nyt täysin samaa mieltä ja suorastaan häpeän olevani jopa sukua tällaisille ihmisille.
Pahinta tässä on että jos joku ostaa kymmenkertaisesti kipulääkkeitä niin ainakin yli puolet niistä kerkiää menemään vanhaksi ennen kuin nämä sankarit kerkiävät niitä käyttämään ja mikä parhainta, kukaan ei kehtaa viedä noin paljoa lääkkeitä apteekkiin hävitettäväksi joten sekajätteeseen vaan. Luonto kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Se joka yritti vakuuttaa minulle, että suomalaiset ovat tyhmiä, onnistui. Olen nyt täysin samaa mieltä ja suorastaan häpeän olevani jopa sukua tällaisille ihmisille.
Entä jos haki reseptilääkkeensä joissa on ollut aiemminkin toimituskatkoksia ja nämä tulevat varmasti käytettyä? Ettei olisi ennemminkin fiksua?
Onko teilläpäin apteekkarit ihan aivottomia? Meillä on sekä särkylääkkeet että käsidesit säännöstelyn alla, nimenomaan siksi että lääkkeitä riittäisi kaikille sitä tarvitseville. Valittakaa apteekkiin, ei palstalle.
Itse en suostu ostamaan liikaa. Menen sitten vaikka ovelta ovelle kyselemään tuotteita jos ne ovat kaupasta tai apteekista loppuneet.