Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä tarkoittaa ulkonaliikkumiskielto Ranskassa juuri nyt

Vierailija
19.03.2020 |

Joka päivä tulee täyttää lupalappu, johon kirjataan liikkumisen syy. Näitä ovat:

- työpaikalle siirtyminen, mikäli etätyö ei ole mahdollista
- ruokakaupassa tai apteekissa käynti
- itse sairauden hoitoon hakeutuminen
- vanhuksen tai alaikäisen lapsen auttaminen hoitoon
- jaloittelu yksin ulkona (korkeintaan 30 minuuttia ja 100 metriä kotoa)

Jälkimmäinen kohta koskee myös haja-asutusaluetta, jossa voisi teoriassa kävellä vaikka 10 kilometriä metsään kohtaamatta ketään. Ulkonaliikkumiskieltoa valvoo poliisi, joka jatkuvasti pysäyttelee ihmisiä ja vaatii nähdä lupalapun. Jos rikkoo sääntöjä, tulee 135 euron sakot.

Tätäkö haluatte sinne Suomeenkin? Pysykää nyt perkele poissa kaupoista ja toreilta, niin saatte vastaisuudessakin käydä edes merenrannassa tai lähimetsässä kävelyllä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa siirryttiin tuohon, koska ihmiset toimivat siellä samalla lailla kuin suomalaiset nyt täällä. Kokoustivat kaduilla ja kahviloissa, kun kerrankin oli aikaa nähdä tuttuja. Suomalaisille ei mene ikinä mikään muutoin kuin kantapään kautta perille.

Vierailija
2/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa siirryttiin tuohon, koska ihmiset toimivat siellä samalla lailla kuin suomalaiset nyt täällä. Kokoustivat kaduilla ja kahviloissa, kun kerrankin oli aikaa nähdä tuttuja. Suomalaisille ei mene ikinä mikään muutoin kuin kantapään kautta perille.

Pitäähän nyt tuoreet patongit ja croissantit hakea leipomosta ja jutella vähän kavereden kanssa samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Olen kyllä kuullut siellä asuvalta ihan muuta. Kauppoja auki jne. Enkä puhu ruokakaupoista.

Vierailija
4/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettekohan nyt ihan varmoja, että tiedätte asian? Mulla pari fb kaveria Ranskassa. Mutta pysykää vaan luuloissanne.

Vierailija
5/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Olen kyllä kuullut siellä asuvalta ihan muuta. Kauppoja auki jne. Enkä puhu ruokakaupoista.

Ainoastaan ruokakaupat, apteekit, postit ja tupakkakaupat ovat olleet auki sitten viime lauantain. Ravintolat saavat myydä ruokaa ulos. Hotellit ja turistitoimistot on suljettu.

t. ap, joka on täällä jumissa

Vierailija
6/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettekohan nyt ihan varmoja, että tiedätte asian? Mulla pari fb kaveria Ranskassa. Mutta pysykää vaan luuloissanne.

Olen nyt elänyt tätä ulkonaliikkumiskieltoa tämän viikon, joten tiedän kyllä mistä puhun. Ensimmäisinä päivinä ihmiset vielä kävivät porukalla ulkona puistoissa ja toreilla hengailemassa, koska tuo viimeinen kohta jaloittelusta oli epäselvästi ohjeistettu. Silloin ei vielä myöskään pysäytetty ihmisiä ja kysytty lappuja, vaikka ne piti olla toki mukana. Joka päivä on sääntöjä tiukennettu ja nyt tosiaan ei enää saa poistua kotoa ulkoilemaan kuin tuon 100 metriä.

t. ap

Vierailija
7/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuollaisia Suomessa tarvitse miettiä. Pistäkää vaan kapakat ja kahvilat kiinni niin homma on hoidossa. Ulkoilulle täällä kyllä on tilaa. Eihän tuolla edes liiku ketään iltaisin tällä hetkellä kun itse käy lenkkeilemässä.

Vierailija
8/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomea voi verrata Ranskaan. Suomessa on niin väljää, ettei täällä tarvita mitään ulkonaliikkumikieltoja.

Vierailija
9/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi ihan hyvä toteuttaa Suomessa. Sakoilla saisimme täytettä vajenevaan kirstuun.

Vierailija
10/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen luvan sitten myöntää?

Vierailija
11/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa saa käydä meilläkin, mutta ei sinne pitäisi huvikseen mennä.

Eikä notkua niillä juuperin ostareilla!

Vierailija
12/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomea voi verrata Ranskaan. Suomessa on niin väljää, ettei täällä tarvita mitään ulkonaliikkumikieltoja.

Olen maaseudulla kylässä, joka on noin Pudasjärven kokoinen. Metsään pääsisi kävellen alle vartissa. Silti täällä on samat säännöt kuin Pariisissa eli kotoa ei poistuta. Näin se vaan menee, kun koko valtio päättää ulkonaliikkumiskiellosta.

t. ap

Vierailija
13/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on ollut myös Italiassa 8.3. lähtien. Nyt on ollut puhetta, että myös lenkkeily ja jaloittelu kiellettäisiin.

Vierailija
14/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italian uutisissa sanottiin, että vain eilen tai toissapäivänä, en muista enää, jaettiin 8000 sakkoa koko maassa.

Vierailija
15/15 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ärsyttää jos tulee Suomeenkin. Astmani ei tykkää kerrostalomme koneellisesta ilmanvaihdosta yhtään ja alkaa oireilla tosi paljon, kun olen päiväkausia putkeen kotona. Pakko päästä joka päivä luontoon ulkoilemaan useammaksi tunniksi, jotta pystyy sitten taas istumaan kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi