Te, jotka epäilette saaneenne koronatartunnan, mitä oireita on?
Täällä on useampi epäillyt saaneensa tartunnan, millaisista oireista aloitte epäillä juuri koronaa?
Oma hengitykseni on työlästä jos edes puhun hieman enemmän tai kävelen rappusia tms. Hirveä lihas-, nivel- ja päänsärky aina välillä, mutta ei kuumetta, yskää, kurkkukipua tai muuta. Pitäisikö näistä oireista jo epäillä, vai onko kuume/yskä ne kriittisimmät oireet. Muutama päivä sitten oli sellainen outo paineentunne kaulan alueella ja keuhkot tuntuu jotenkin "oudolta", siis sillä tavalla että tiedostan niiden olemassaolon jatkuvasti oikeinkin hyvin, kun eihän normaalisti hengitykseen kiinnitä mitään huomiota.
Hengenahdistus ei ole mitenkään erityisen pahaa ainakaan toistaiseksi. Aina välillä tulee hetkittäin hirveän heikko/kipeä olo ja olen varma että nousee kuume, mutta ei nouse. Nyt kun koronaa tulee "joka tuutista" niin mietin onko tämä nyt sitä vai jotain muuta. Minulla on todettu rasitusastma, mutta olen jo 6 vuotta selvinnyt ilman lääkkeitä. Koskaan ennen en ole sairaana ollessa kärsinyt hankaluudesta hengittää. Toisaalta olen useampaan kertaan joutunut lääkäriin hengittämään spirasta lääkettä, kun allerginen reaktio on saanut hengityksen tukkoon. Osaan siis verrata tätä hengityksen raskaalta tuntumista vaikeampiin hengitysvaikeuksiin ja tämä on lievää, mutta kuitenkin sellaista että sen huomaa.
Millaisista oireista muut ovat epäilleet että olisi koronaa eikä jotain muuta?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä tämä olisi, mutta minulla tavallinen flunssa ei ole tällainen:
-alkoi vilunväristyksillä, lihassäryllä, kuumeella
-ensin enemmän kuumetta, sitten pari päivää vähän päälle 37
-välillä päänsärkyä
-keuhkoissa tuntuu, mutta se ole kipua
-nyt ei kuumetta, mutta väsynyt ja voimaton olo
Tee tuo Omaolon arviointi ja se antaa neuvon mitä tehdä ja onko sinulla koronavirus. Turha sitä tässä on miettiä jos kansalaisille on tehty oma kanava arviointia varten pitääkö ottaa yhteys terveydenhuoltoon tai epäillä itsellään koronavirusta. Vai huvikseenko täällä kaikki vain näitä pohtii?
Olen tehnyt sen jo. Monihan sairastaa sen lievänä joten minunkin hommani on nyt vain olla kotona sairastamassa ja odottamassa, että tervehdyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-välillä päänsärkyä
Tee tuo Omaolon arviointi ja se antaa neuvon mitä tehdä ja onko sinulla koronavirus. Turha sitä tässä on miettiä jos kansalaisille on tehty oma kanava arviointia varten pitääkö ottaa yhteys terveydenhuoltoon tai epäillä itsellään koronavirusta. Vai huvikseenko täällä kaikki vain näitä pohtii?
Olen tehnyt sen jo. Monihan sairastaa sen lievänä joten minunkin hommani on nyt vain olla kotona sairastamassa ja odottamassa, että tervehdyn.
Selvä. Minä laitoin omat oireeni ja se antoi selkeän tuloksen, että sairastan hyvin todennäköisesti koronavirusta ja ohjeet mihin ottaa yhteyttä. Too bad mutta tautini on ollut ohi jo 3 viikkoa sitten ja lapsikin ollut koulussa koko sen ajan. Jos sinulla olisi niin kyllä se tuloksen antaisi. Sinulla on sitten jotain muuta.
Tolkutonta väsymystä ja jollain oudolla tapaa tukkoinen olo kaiken aikaa. Limaa ei erity. Väsyn todella helposti ja voimat menee nopeasti jotain tehdessä. Hengitys jotenkin puolittaista. Ei kuumetta vaikka kuumeinen ja tokkurainen olo. Tätä ollut jo viikon. En nyt suoraan koronaa epäile mutta on kyllä outoa.
- polttavan kylmä tunne keuhkoissa tai keuhkoputkessa ja kurkussa
- sama outo polte kasvoissa ja huulten yläpuolella
- kurkkukipua
- todella väsynyt olo
- ripuli, ei ihan vesiripulia vaan löysää ulostetta monta kertaa päivässä
- olen laihtunut muutaman kilon viikon aikana
- flunssa sairastettu pari viikkoa sitten
- uudet oireet alkoivat tällä viikolla, mutta nyt ei ole mitään nuhaa tai yskää
- olo on selkeästi sairas, mutta ei tunnu tavalliselta flunssalta
Unohtui listalta
- päänsärky
- huimaus välillä
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin paikkakuntaa: Espoo.
Minulla Vantaa.
En epäile mitään, perus flunssan oireet on päällä. Kurkkukipu, yskä, nuha, lihassärky, kuume... voipi olla koronaa, tai voipi olla olematta. Mistä sen tietää...
Kuiva yskä ja hengenahdistus päällimmäisinä + kummallista kylmän hikeä. Ja siis just toi että olen tullut tietoiseksi keuhkoistani toisin kuin ikinä aiemmin. Ihan aluksi oli ihan pieni nuhan alku, mutta ei missään nimessä mikään flunssa. Nyt 9. päivä meneillään.
Työkaveri oli lomalla viruslingossa ja tuli vähän kipeänä töihin... eli saattaa hyvinkin olla.
-Ihan normiaskareet hengästyttää ja aiheuttaa voimakasta hikoilua, vesi siis ihan valuu päältä
-väsymys
-päänsärky
-silmien särky (ihan kuin olisi roskia kummassakin silmässä)
-huulet ja kasvot suun ympäriltä kirvelee/polttelee
-kurkussa kummallinen klöntti
-huimaus
-vilunväristykset
-epätodellinen olo
-alilämpö
Sen sijaan ei ole
-kuumetta
-yskää
-kurkkukipua
-nuhaa
Ja on kyllä niin omituinen oirecombo ja olo, ettei ikinä missään flunssassa/influenssassa ennen. Eniten hirvittää, että jos tämä on se lieväoireinen korona niin minkälainen se vakavampi versio onkaan? On nimittäin todella epämukava tämäkin vaikka puuttuu kuume ja yskä. Ja että kääntyykö tämäkin huonommaksi ihan tuosta noin vain ja kohta onkin sairaalassa :-(
Helsinki
Itse olen vähän paranoidi omien "oireiden" suhteen, joihin kuuluu lievästi raskaampi olo rintakehän alueella ja kasvojen kuumotus, lähinnä otsassa ja välillä poskilla. Tuo kuumotus kuitenkin vaihtelee suuresti. Tämä on nyt jatkunut 5-7 päivää.
Ei ole yskää, nuhaa, limaa kurkussa, aivastelua, vilunväristyksiä tai mitään hengitysvaikeuksia ja voimatkin on pitkälti tallella, voin tehdä samoja asioita kuin normaalisti. Kuumemittaria ei ole, joten en voi varmuudella sanoa, onko kuumetta tai lämpöä.
Koronatartunta on sinänsä epätodennäköinen, koska elän erakon elämää enkä ole ollut muiden ihmisten kanssa tekemisissä pitkään aikaan kaupan myyjiä ja vastaavia lukuun ottamatta.
Käsihygienian kanssa olen aina ollut tarkka, ja käytän talvisin muutenkin hanskoja melkein aina, kun käyn kaupassa (kaupan sisälläkin).
Mutta vähän kyllä stressaa, että voisiko tämä kuitenkin olla sitä.
Vierailija kirjoitti:
-välillä päänsärkyä
Tämä Helsinki. Oletan, että olen itse niitä, jotka sairastavat lievän (jos tämä on se) ja enemmän mietityttää, voinko tartuttaa jonkun.
Vierailija kirjoitti:
-välillä päänsärkyä
Minkälainen sinulla on tavallinen flunssa? Nuo oireet kuulostavat minusta juurikin ihan tavallisen kuumetaudin oireilta.
Miten te muut kestätte tätä epätietoisuutta? Itseäni ainakin pelottaa. Kun on kokoajan työlästä hengittää, niin kai vähempikin alkaisi ahdistaa.
Ärsyttää kun jopa puoliso on sitä mieltä ettei mahdollinen korona eroa flunssasta, terveydenhoitopalveluihin saa olla yhteydessä vasta kun on suurinpiirtein tehohoitoa vailla, omat vanhempani sanoivat ainoastaan että älä vaan ole kenenkään kanssa missään tekemisissä (ihan kun en ymmärtäisi itsekin tätä) ja että olen niin nuori että eiköhän minulle hengityskone löydy jos tarve tulee.
Olen joo nuori, alle 30, mutta minulla on astma. Lisäksi kokoajan uutisoidaan enemmän siitä, että nuoria joutuu teholle ja kuolee. Kukaan ei ymmärrä, että minua oikeasti huolestuttaa. Astmaatikkona kyllä erotan minulle normaalin hengityksen ja sen, kun hengitys vaikeutuu. Oireet ei nyt ole kestäneet kuin pari päivää, mutta tuntuu kamalalta vain odottaa, josko ne pahenevat. Minusta tämä on ihan kamalaa.
Onpa paljon tutun kuuloisia oireita.
Täälläkin kolmatta päivää olo kuin nousisi kuume, mutta mittari ei näytä kuin lievää lämpöä, poskia ja otsaa kuumottaa, lievää päänsärkyä, pientä yskää mutta kun puhuin puhelimessa oli raskaampi hengittää, suun ja nenän limakalvot jotenkin turvonneet, näe ei vuoda. Voimaton olo kun tehnyt jotain vähän enemmän.
Mietin myös lievän Koronan mahdollisuutta. Sote alalla olen. Ei testata.
Kirjoitin aikaisemmin oireistani. Helsingissä asustan. Olin just työmatkalla Keski-Euroopassa. Oireet viittaavat lievään koronaan. Täällä annettin siitä huolimatta vielä toissa päivänä ohjeet terveysasemalta mennä normaalisti töihin jne. Olen siis todnäk tartuttanut vanhuksia, joita näkyi ruokakaupassa ihan kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Miten te muut kestätte tätä epätietoisuutta? Itseäni ainakin pelottaa. Kun on kokoajan työlästä hengittää, niin kai vähempikin alkaisi ahdistaa.
Ärsyttää kun jopa puoliso on sitä mieltä ettei mahdollinen korona eroa flunssasta, terveydenhoitopalveluihin saa olla yhteydessä vasta kun on suurinpiirtein tehohoitoa vailla, omat vanhempani sanoivat ainoastaan että älä vaan ole kenenkään kanssa missään tekemisissä (ihan kun en ymmärtäisi itsekin tätä) ja että olen niin nuori että eiköhän minulle hengityskone löydy jos tarve tulee.
Olen joo nuori, alle 30, mutta minulla on astma. Lisäksi kokoajan uutisoidaan enemmän siitä, että nuoria joutuu teholle ja kuolee. Kukaan ei ymmärrä, että minua oikeasti huolestuttaa. Astmaatikkona kyllä erotan minulle normaalin hengityksen ja sen, kun hengitys vaikeutuu. Oireet ei nyt ole kestäneet kuin pari päivää, mutta tuntuu kamalalta vain odottaa, josko ne pahenevat. Minusta tämä on ihan kamalaa.
En ole juurikaan huolissani. Olen kyllä helppo ahdistumaan, mutta olen oppinut vuosien varrella toisenlaisia ajatusmalleja. Ymmärrän, että media rakastaa katastrofeilla mässäilyä ja liioittelua, ja tiedostan, että mitä enemmän itseäni hysterisoin ja pelottelen, sitä huonommaksi vähintäänkin henkinen hyvinvointini menee. Ei silloin jää enää energiaa oikeaan taisteluun, jos tartunta tulee tai tauti pahenee, jos sellainen jo onkin.
Katselen myös Youtubesta videoita, joissa puhutaan aiheesta mutta positiivisemmin ja eri näkökulmista kuin valtamediassa. Se antaa perspektiiviä tilanteeseen.
Parempi olisi, ettet nyt lue uutisia aiheesta, ja keksit jotain muuta tekemistä itsellesi. Onko sinulla jotain harrastuksia tai tekemättä jääneitä juttuja kotona? Mielellään sellaisia, joista tulee hyvä fiilis.
Osaatko meditoida? Se voi auttaa rentoutumaan. Et oikeasti saavuta mitään etukäteen stressaamalla. Toki jos vointi menee huonoksi, sitten pitää toimia. Mutta yritä nyt tosiaankin siirtää ajatukset ihan muihin asioihin.
Todella voimakas kurkkukipu alkoi 1,5vko sitten
Kuumeinen olo, ilman kuumetta (lämpö 36,5)
Päänsärky
Keltaista limaa
Viikon jälkeen alkoi kuiva yskä, hankaloitti nukkumista, pari päivää
Poltteleva tunne keuhkoissa
Vatsaoireita (kipuja, ripulia)
Valuvaa nuhaa
Nyt on menossa pvä 11 ensioireista ja toivon todella, että alkaisi mennä ohi. Jäljellä nuha, käheä kurkku, limaneritystä, pääkipua. Asun Helsingissä.
Keuhkoputken kutina ja ärsytys, kuiva yskä, kurkkukipu, päänsärky (ei ole enää). Nyt on vissiin päivä 7 meneillään. Muutama päivä sitten oireet pahenivat ja nyt ovat pysyneet ennallaan tai jopa lieventyneet. Odotan vaan, jos tästä alkaakin alamäki niin kuin joidenkin kohdalla on käynyt. Viikon päästä tietää. Nyt kuitenkin suhteellisen hyvä olo oireista huolimatta. Kahdella lapsella on ollut ripulia, ei oikeastaan muuta.