Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuparikierukasta kysymystä/kokemuksia...

Vierailija
19.03.2020 |

Mulle ois tarkoitus asentaa kuparikierukka. Mut kiinnostas kuulla kokemuksia ku aika negatiivista on monella sanottavaa siitä. Lähinnä mietityttää välivuodot. Onko niitä tulossa koko ajan? Kauanko kesti asennuksen jälkeen, et loppuivat, jos siis niitä oli? Kauanko meni ns. normaaliin tilaan pääsemisessä, vai tuliko sellaista ollenkaan? Ei haluais ihan seksielämää tappaa niillä välivuodoilla

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla välivuodot kesti n. vuoden, lopulta sain lääkkeet jotka tasasi kierron ja välivuodot loppuneet. Ei tosin vaikuttanut nämä vuodot seksielämään mitenkään. Nyt olen kyllä ihan tyytyväinen tähän.

Vierailija
2/12 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ei oo ollut mitään välivuotoja tai ongelmia. Ehkä ekojen kuukausien aikana, mutta se oli pieni harmi. Nykyään kuparikierukkaa saa pitää jopa 10 vuotta kerralla. Mikäli ei aiheuta yksilöllisiä haittoja ni on ehdottomasti paras, helpoin, miellyttävin ja mikä parasta, hormoniton vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Jotain tavallista asiaa välillä.

Kuparikierukasta en tiedä, itsellä 2. Mirena.

Ekan asettamiseen meni nelisen kuukautta ja vuodot väheni vuodessa.

Toka asettui heti ja vuodot poissa samantien. Ole ollut tyytyväinen.

Kolmatta ei tule. En kestä asennuskipua.

Vierailija
4/12 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennuksen jälkeen oli pientä tiputtelua n viikon, sen jälkeen ei mitään. Minulla on ollut 3 kierukkaa n 15 vuoden aikana, eikä moitittavaa. Toki asettaminen on hieman epämiellyttävä, suosittelen ottamaan särkylääkettä etukäteen. Vuodot ovat pysyneet kohtuudessa ja hormonaalisen ehkäisyn haitat jäävät pois. Lisäksi käyttö on edullista pidemmän päälle.

Vierailija
5/12 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierron keskivaiheilla oli vuotoa eli ovulaation kohdalla. Kuukautisvuoto piteni ja runsastui ja oli alkupäivinä kivulias.

Minulle ei hormonit sovi eli kuparikierukka on ollut oikein hyvä vaihtoehto.

Kun omaa hormonitoimintaa ei ole sotkettu niin olen aina ollut aidosti sitä mitä olen ja esim en ole missään vaiheessa kärsinyt haluttomuudesta

Kun tapasin mieheni niin en käyttänyt hormoniehkäisyä eli valitsin oikean miehen alunperinkin. Meillä todella pitkå suhde.

Eli kuparikierukka on oikein hyvä ja ovat vuosi vuodelta tulleet vielä paremmaksi. Jonkin verran vaikuttaa asentajan taidot.

Vierailija
6/12 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla välivuodot kesti n. vuoden, lopulta sain lääkkeet jotka tasasi kierron ja välivuodot loppuneet. Ei tosin vaikuttanut nämä vuodot seksielämään mitenkään. Nyt olen kyllä ihan tyytyväinen tähän.

Millaisia välivuotoja sulla oli? Tiputteliko koko ajan, vai oliko runsaat vai miten?

Vierailija
7/12 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut välivuotoja. Asennuskin oli kuukautisten alussa, niin mahdolliset asennuksesta johtuvat vuodot meni kuukautisten ohella. Nykyään selässä tuntuu pientä supistelua kun kuukautiset tulee, vuoto on normaalia (ei siis runsasta) ja siinä se. Minulle aivan täydellinen. Viidettä vuotta mennään tällä kierukalla :)

N29

Vierailija
8/12 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla normaalisti normaalit tai melko runsaat kuukautiset, lasten saannin jälkeen asensin kuparikierukan, joka oli VIRHE, olin jo valmiiksi aneeminen ja kun kuparikierukka lisäsi vuotoja sain pahan anemian, Ferritiini oli 5 ja hb 100 ennenkun tajusin poistattaa koko härvelin. Kaksi vuotta meni rautatabletteja, jotta sain rudanpuuteanemian korjattua. Menkatkin ovat nykyään niukat. En suosittele, jos et ole mitannut ferritiiniä, etkä tiedä mikä tilanteesi on sen suhteen.. siinä menee äkkiä työkyvyttömäksi jos raudanpuueanemiasta kärsii pidemmän aikaa..

Vierailija
9/12 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukoita (vaihto noin 5 vuoden välein) lähes 30 vuotta. Viimeisin otettiin pois 52 vuotiaana, kun gyne katsoi ettei toimivia munasoluja enää ole. Kierto aina kellon tarkka. Vuodot 3 päivää, joista ensimmäinen runsain. Ei välivuotoja, eikä hormooniehkäisyn sivuvaikutuksia. Nuorena, ennen synnytyksiä, oli kovat kivut kuukausittain. En tiedä loppuivatko synnytyksiin vai helpottiko kierukka. Eli tältä odin helppo elämä.

Vierailija
10/12 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia välivuotoja sulla oli? Tiputteliko koko ajan, vai oliko runsaat vai miten?

Mulla se oli hyvin vaihtelevaa, joinain kuukausina tiputteli pari päivää niin että pärjäsi pikkuhousunsuojalla, parina kuukautena niin että sai kunnon suoja olla n. 3 viikkoa kuusta. Menkat tunnistin kuitenkin kierron ja kipujen perusteella, eli nämä välivuodot oli selkeästi kivuttomia välivuotoja. Mutta jos nyt saisin valita, niin ottaisin varmaan seuraavaksikin kuparikierukan. Niin vaivaton, että nopeasti on ne vuodot unohtuneet. Kuten edellinenkin sanoi, niin ei ole niitä hormoniehkäisyn haittoja. Itsellä myöskään kuparikierukka ei ole tuonut mitään lisäkipuja, mistä varoitellaan. Mutta en myöskään tiedä sanoa, että auttoiko siihen kierukka vai synnytykset, kun tämä kierukka asennettiin kuopuksen synnytyksen jälkeen.

Vierailija
11/12 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta ongelmaa kun, että tulin raskaaksi 3 kuukauden päästä mokoman härvelin asennuksesta. Sitä ennen oltiin pelattu keskeytetyllä 9kk nykyisen kumppanin kanssa...no,eipä siinä. Lekuri otti sen pois ja pääsin nopeammin jonossa eteenpään sitten sterilisaatioon. Myös veljeni on kuparin läpi tullut ja anoppi tuli raskaaksi myös aikoinaan vaikka oli kuparikierukka.

Vierailija
12/12 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli mulla noin puoli vuotta ja se oli koko aika oikeastaan pelkkää kärsimystä. Menkat piteni useammalla päivällä ja runsastui ainakin 40%. Kipuja minulla ei ole koskaan aiemmin ollut menkkojen kanssa, mutta kuparikierukan kanssa oli kipuja lähes päivittäin ja ne kivut tosiaan olivat aivan kamalia. Vaihdoin sitten vihdoin viime kuussa hormonikierukkaan eikä ole ainakaan toistaiseksi kaduttanut ollenkaan. Tässä on parempi ehkäisytehokin.