Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
6861/7839 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain kokemusta paritalosta jossa autokatos välissä, eli käytännössä ei yhteisiä seinä, katto yhteinen. Kuuluuko kantapää töminät, ja kolinat?

Tämä mietityttää itseänikin. Olen saanut loppuelämän annostuksen naapureiden apinoinnista täyteen, ja mietin uskaltaako edes tuollaiseen taloon muuttaa jossa on autokatosliitos naapuriin.

Luulisi, ettei kuulu? Tällaisesta haaveilen itsekin. Asun nytkin paritalossa, jossa on ihan pahviseinät. Äänet ei haittaa päivisin, mutta öisin kyllä. Meillä mennään suht aikaisin nukkumaan, ja seinän takana asuu lapsiperhe, jossa valvotaan puolille öin ja lapset saattavat leikkiä äänekkäästi vielä 23 aikaankin. Olen huomauttanut asiasta, mutta se ei ole auttanut kuin vähän. Pidän tästä asunnosta ja paritaloista yleensäkin, mutta olen lopen kyllästynyt kuuntelemaan naapureiden töminää, kolinaa ja vessaääniä.

Vierailija
6862/7839 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo elämä on parhaimmillaan, kun on elämää ympärillä. Se on vaan kiva ku välillä naapuri bilettää, toinen kolistelee muuten vaan ja yhden koira haukkuu postia. Elämästä lähtee ääniä ja näin kuuluukin olla. En halua elää missään mouseleumissa ääntä peläten, vaan kerrostalossa kerrostalo elämää viettäen.

Nimim. Elämästä kuuluu lähteä ääntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6863/7839 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
6864/7839 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vuoden talossa jossa on hiljaista. Kun muutin tähän, yläkerran naapuri saattoi imuroida 5-6 kertaakin päivässä ja se alkoi ärsyttää välillä. Saattoi imuroida myös keskellä yötä ja joskus illalla puolen tunnin välein. Muutti pois muutaman kuukauden jälkeen.

Edellisessä asunnossa en aluksi juurikaan ollut omalla asunnolla, kun vietin aikaa enemmän silloisen poikaystävän luona. Aina, kun menin kotiin, yläkerran naapurit tappelivat ja paukuttelivat ovia. Pariskunnan nainen jäi monta kertaa itkemään asuntoon ja itku kuului asuntooni. Silloin poikaystäväni asui myös kerrostalossa ja hänen talossaan ei ikinä kuulunut minkäänlaisia ääniä.

Vierailija
6865/7839 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä ei ajatella useinkaan muita. Vallalla oleva minä, minä ja minä pätee kerrostalo metelöintiinkin. Ei yhtään ajatella muita, ja mitä esim. yöllinen meteli aiheuttaa naapureille, jotka haluaisivat nukkua. Kun asettaisikin joskus itsensä toisen asemaan, mutta se on monelle aivan utopiaa!

Vierailija
6866/7839 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun naapuri huutaa joka yö tunnista toiseen, eikä isännöitsijä tee asialle mitään?

Vierailija
6867/7839 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun naapuri huutaa joka yö tunnista toiseen, eikä isännöitsijä tee asialle mitään?

Jos olet ainut asukas jonka asuntoon tuo kuuluu, niin sitten virkavaltaan yhteys ja ilmoitus kotirauhan häirinnästä. Siitä se aika lähtee sit pyörimään. Jos ei siihen lopu huuto, niin häädon hoitaa lopulta polliisi. Jos huuto on jotain epämääräistä skitsofreenikon mökää tms.. niin on vaihtoehdot aika vähissä. Huoli-ilmoitus ja virkavallalle ilmoitus kotirauhan häirinnästä yhtäaikaisesti? Voisi ehkä toimia ja potilas pääsee sit lataamon jaksolle hoitoon.

Vierailija
6868/7839 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aavemaista asumista jos ei naapureilta mitään ääniä kuulu. 

Vierailija
6869/7839 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä se, kun muistisairaalla on tinnitus, ja väittää muiden vasaroivan koko ajan ? 

Vierailija
6870/7839 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannelmäen korkeissa harmaissa betonitaloissa, pelkkiä sompp uja naapureina ja muitakin kansalai suuksia. Kiva kun yllättäen ovikellosi soi ja sehän on vain nämä ihanat ruskeasilmäiset pikkulapset iloisina leikkivät rapussa, kun heidän äiti ei osaa kieltää moista leikkiä, kotimaassa varmaankin ihan normi juttu.

Ilmankos sitten ollaan tuollaisen lapsuuden jälkeen vaikeuksissa muutenkin, lopulta aikuisena.

Vierailija
6871/7839 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain kokemusta paritalosta jossa autokatos välissä, eli käytännössä ei yhteisiä seinä, katto yhteinen. Kuuluuko kantapää töminät, ja kolinat?

Tämä mietityttää itseänikin. Olen saanut loppuelämän annostuksen naapureiden apinoinnista täyteen, ja mietin uskaltaako edes tuollaiseen taloon muuttaa jossa on autokatosliitos naapuriin.

Luulisi, ettei kuulu? Tällaisesta haaveilen itsekin. Asun nytkin paritalossa, jossa on ihan pahviseinät. Äänet ei haittaa päivisin, mutta öisin kyllä. Meillä mennään suht aikaisin nukkumaan, ja seinän takana asuu lapsiperhe, jossa valvotaan puolille öin ja lapset saattavat leikkiä äänekkäästi vielä 23 aikaankin. Olen huomauttanut asiasta, mutta se ei ole auttanut kuin vähän. Pidän tästä asunnosta ja paritaloista yleensäkin, mutta olen lopen kyllästynyt kuu

Tiedän varsin hyvin mistä puhut. Oma koti ei oikein tunnu kodilta, kun siellä joutuu elämään muiden tuottaman metelin armoilla. Kun kaipaisit rauhallista lepohetkeä, kuuluu perkeleenmoinen tömistely ja pomppiminen. Kun haluaisit nukkua pitkään, herättää sama meteli klo 7. Kun haluaisit mennä aikaisin nukkumaan, ei onnistu jne.

30 vuoden kerros- ja rivitaloissa asumisen jälkeen en tule enää koskaan asumaan asunnossa jossa on yhteisiä seiniä kenenkään kanssa.

Vierailija
6872/7839 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa olen muuttamassa sellaiseen asuntoon jossa ei ole yhteisiä seiniä ja voin kertoa, että jännittää, kun vihdoin tämä on mahdollista. Toivottavasti naapuri alueella ei asu sellaisia jotka pitää pihajuhlia jatkuvasti kesällä, tai ole koiria pihalla haukkumassa. Kai tämä riski on silti otettava, koska seinänaapureissa on kuitenkin isompi riski ja tämä on ollut pitkään unelma. Jotenkin tuntui hullulta sekin, kun piti itse soittaa vesilaitokselle ja tehdä sopimus, kun tähän saakka nekin mennyt isännöintitoimiston kautta ja kaikki on aikaisemmin mennyt aina jonkun toisen tai jopa kolmannen osapuolen kautta. Kiva, kun saa itse enemmän vastuuta. Eikä ole jatkossa talkkarit tulossa yleisavaimilla sisään, vaan saa jatkossa reissusta tulla kotiin jossa ei ole sillä aikaa joku käynyt. Pääsen muuttamaan tammikuussa ja pelottaa, että onkin iso pettymys ja alue olisi levoton. Olen kuitenkin selvittänyt etukäteen, että alue olisi rauhallista ja sitä se on aina ollutkin, kun olen käynyt autolla ajelemassa. Senpä näkee sitten, toivon etten joudu pettymään.

Vierailija
6873/7839 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin yöllä pitäisi voida nukkua, mutta ei se oikein hyvin onnistu, kun alakerta elää öisin, musiikki alkaa pääsääntöisesti puolilta öin, desibelir pienemmillään yli 45-59db ja suurimmillaan 62-71 db, loppuu kolmen- neljän tai jopa vasta kuuden aikaan. Taloyhtiön järjestyssääntöjen mukaan hiljainen aika on 22-07, vanhoja on suurin osa asukkaista ja he eivät kuule mitään ja siksi taloyhtiön hallitus pesi kätensä tästä meluhaitasta. Ehkä joillakin on jo kuulon alenemaa..... pahinta oli erään hallituksen jäsenen kommentti: "Onhan se kamalaa, kun vuokralainen kiusaa!" Taloyhtiö on ns osaketalo ja kyseisen asunnon haltija on myös tämän lisäksi kahden muun asunnon haltija. Paikalla ylllä käyneet hallituksen jäsenet saivat oivalluksen, että ääni onkin jonkin teknisen laitteen ääni, siis noilla lukemilla kuuluisi..... en voi uskoa, että laite kykenee "soittamaan" asukkaan uutta musiikkia,

Räppi on kyllä idioottien musaa!

Vierailija
6874/7839 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis kesäpäivä järvellä kääntymässä iltaan. Poukamaan porhaltaa pohjakivet kolisten isohko moottorivene, porukkaa on, eikä kelluntapukineita ole ollut tarpeen pukea kuin taaperoikäiselle. Isolla riemulla ja kiljunnalla uimaan, samalla riemulla, toki riitelylläkin, nuotiolle syömään. Ja musiikki soi, soi, soi ... . Viereisen veneen kippari saapastelee juttelemaan porukan kanssa ja pyytää, että laittaisivat musiikin vähän pienemmälle, kun tässä venekuntia on muitakin. Meluveneen isäntä on kalastelemassa lahdekkeen vastarannalla ja karjuu sieltä, että kyllä kymmeneen asti saa soittaa, turha tulla heille möykkäämään. Enpä haluaisi sen sakin naapuri olla edes omakotialueella saati kerrostalossa.

Vierailija
6875/7839 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luonto ihminen ja tuntuisi hullulta asua loppuelämä jossain kerrostalossa, jossa ainoa "luonto" on betoni. Omakotitalossa luonto ja oma piha lähellä.

Vierailija
6876/7839 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki kuuluu kun nykytalot rakennetaan halvimmista mahdollisista materiaaleista ja äänieristykset olemattomia .... maksaa saa kyllä ittensä kipeeksi

Ei muuten pidä paikkaansa, ainakaan joka talon kohdalla. Olen asunut kolmessa 2010 jälkeen rakennetussa talossa, ja jokaisessa äänieristys ollut vähintään hyvä. Kahdessa(2017 ja 2021) erinoimainen!

Vierailija
6877/7839 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luonto ihminen ja tuntuisi hullulta asua loppuelämä jossain kerrostalossa, jossa ainoa "luonto" on betoni. Omakotitalossa luonto ja oma piha lähellä.

Äläpäs nyt hölötä. Luonto on erittäin monissa kerrostaloissa ihan talon välittömässä läheisyydessä. Omakotitalon pihamaa ei ole ainakaan oma käsitykseni luonnosta. Metelöivät naapurit on se kerrostalojen huono puoli, ja joskus (tai usein) niitä huonoja naapureita on omakotitaloalueillakin.

Vierailija
6878/7839 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä ei ajatella useinkaan muita. Vallalla oleva minä, minä ja minä pätee kerrostalo metelöintiinkin. Ei yhtään ajatella muita, ja mitä esim. yöllinen meteli aiheuttaa naapureille, jotka haluaisivat nukkua. Kun asettaisikin joskus itsensä toisen asemaan, mutta se on monelle aivan utopiaa!

Tämä! Eletään kuin pellossa ja luullaan että ollaan ainoita asukkaita rapussa. Vasta tuli uudet naapurit. Tuntuu että luulevat voineensa valloittaa koko rapun älämölyllään aamuöitä myöten. Ei tule onnistumaan.

Vierailija
6879/7839 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa ei riehuta eikä biletetä, mutta minulle on sattunut yläkertaan naapuri, joka tekee kaiken aina hirveän kolinan saattelemana. Kun on kuunnellut satunnaisia kolahteluja ja kopsahteluja koko päivän, alkaa vähitellen muuten hiljaisessa kodissa ärsyttää. Eivät ole ihanteellinen ratkaisu, mutta ainakin saa olla hiljaisuudessa. Yöllä sentään on hiljaista, joten voi ainakin nukkua normaalisti - paitsi silloin tällöin naapuri aloittaa kolistelukonserttinsa jo kuudelta. Kunpa jonain päivänä pääsisi omakotitaloon tai edes rivitalon päätyyn, jossa olisi kunnon äänieristys viereisestä asunnosta. Koska minulla ei ole varaa muuttaa tuollaisiin, tai sinne kuuluisaan "metsän keskelle", olen ratkaissut asian vastamelukuulokkeilla. Ainakin saa olla halutessaan hiljaisuudessa.

Vierailija
6880/7839 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa ei riehuta eikä biletetä, mutta minulle on sattunut yläkertaan naapuri, joka tekee kaiken aina hirveän kolinan saattelemana. Kun on kuunnellut satunnaisia kolahteluja ja kopsahteluja koko päivän, alkaa vähitellen muuten hiljaisessa kodissa ärsyttää. Eivät ole ihanteellinen ratkaisu, mutta ainakin saa olla hiljaisuudessa. Yöllä sentään on hiljaista, joten voi ainakin nukkua normaalisti - paitsi silloin tällöin naapuri aloittaa kolistelukonserttinsa jo kuudelta. Kunpa jonain päivänä pääsisi omakotitaloon tai edes rivitalon päätyyn, jossa olisi kunnon äänieristys viereisestä asunnosta. Koska minulla ei ole varaa muuttaa tuollaisiin, tai sinne kuuluisaan "metsän keskelle", olen ratkaissut asian vastamelukuulokkeilla. Ainakin saa olla halutessaan hiljaisuudessa.

Siis vastamelukuulokkeet eivät ole ihanteellinen ratkaisu. Muokkasin kommenttia ennen lähettämistä, ja ylemmäs jäi ylimääräinen lause.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän