Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Äsken ihmettelin, että kylläpä ukkonen jyrisee.
Kunnes tajusin, ettei kyseessä ollut ukkonen vaan yläkerran naapurin askellus.
Mukavaa rentouttavaa sunnuntaiaamupäivää vaan mullekin.
Andreas kirjoitti:
Eikö asunnoissa saa elää??
Hiljaisuus ajat on erikseen määritelty kuitenkin.
En tiedä,koska en ole milloinkaan asunut kerrostalossa,mutta oletan näin olevan.
Asuintilat eivät ole kokoontumistiloja ne on määritetty erilleen asuinhuoneistoista, niin myös kapakat. Kokoontua (useat ulkopuoliset) saa jos ilmoittaa etukäteen taloyhtiölle ja juhlimisessa sama. Huoneisto ei ole siis kokoontumistila eikä kapakka ensisijaisesti vaan ne ovat koteja joissa eletään kyllä normisti. Normi eläminen kattaa kyllä vierailut , mutta sukukokouksestakin olisi ilmoitettava.
Motivaatio banaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei häiritse mikään muu kuin se, että yläkerran lapsiperhe juoksee, hyppii ja tömistelee koko hereilläoloaikansa. Aiemmassa asunnossa yläkerrasta ei kuulunut muuta kuin imurointia perjantaisin klo 9, ei koskaan töminää tai juoksentelua. On siis täysin mahdollista kävellä niin, että koko talo ei jytise tai kieltää lapsia juoksemasta ja hyppimästä sisällä.
100 kilonen äijä ja ohuet seinät/lattiat tömisee. Joskus ei voi mitään.
Kyse on tekniikasta ja kävelynopeudesta, ei painosta.
Aika n a t s i meininki saa olla,jos menet asiasta naapurille huomauttamaan. "Kävelet väärin"! Että sillä lailla....
Ei kyse ole siitä vaan pelkästään siitä osaako joku edes kävellä muita häiritsemättä. Ellei osaa kuuluu tukiasuntolaan, ei normitaloon.
Jokainen kävely tyyli on käyttäjälleen luontainen. Ei kukaan tietoisesti kävele tietyllä tavalla. Miksi jotkut ahdistuu niin helposti siitä?
Aikuinen opettelee tulemaan tietoiseksi mikä häiritsee muita. Ja kuule on ihan sama onko siellä luonasi robotti elehvantti vai sinä, sen jumputuksen äänen voi aiheuttaa vaikka pallo ja SE on se häiritsevä, ei se tuottaja sinällään. Ihan sama mikä sen jumputuksen tekee jos se on sitä vitullista ramppaamista tunteja ja pauketta.
On sillä äänen lähteellä lainopillisesti isokin merkitys. Mutta jos on niin herkkä hipiä niin sille ei ole mitään parannuskeinoa.
Se onko äänenlähde mikä vaan on vittuilua toisille kerrostalossa riippumatta lainopillisista jutuistasi. Se riittää että et kunnioita muita, niin leimaudut kusipääksi.
Sitä minä vaan mietin että miksi se äänten tuottaminen kerrostalossa koetaan vittuiluksi. Ei se maailma sinun ympärilläsi pyöri eikä liioin minun. Yritän vaan saada asiallista keskustelua aikaiseksi kun en mistään saa selvää vastausta tähän.
Se johtuu kuule ihan siitä että aikuinen osaa asettua toisen asemaan ja miettii hetken, tykkääkö ne muut jos paukuttelen vaan menemään. Jos aikuinen ei tällaista osaa kuuluu avun ja tukiasumismuotoon.
Vierailija kirjoitti:
Andreas kirjoitti:
Eikö asunnoissa saa elää??
Hiljaisuus ajat on erikseen määritelty kuitenkin.
En tiedä,koska en ole milloinkaan asunut kerrostalossa,mutta oletan näin olevan.Asuintilat eivät ole kokoontumistiloja ne on määritetty erilleen asuinhuoneistoista, niin myös kapakat. Kokoontua (useat ulkopuoliset) saa jos ilmoittaa etukäteen taloyhtiölle ja juhlimisessa sama. Huoneisto ei ole siis kokoontumistila eikä kapakka ensisijaisesti vaan ne ovat koteja joissa eletään kyllä normisti. Normi eläminen kattaa kyllä vierailut , mutta sukukokouksestakin olisi ilmoitettava.
Se remuaminen huoneistoissa on myös iso riski koko talon turvallisuudelle. Sinne jos nukuksitaan kynttilät pöydillä ja suihkutiloihin hanat auki niin se vaarantaa koko talon. Sama on kokoontumisissa muutenkin, kokoustiloissa on happea ja ulospääsytiet.
Kiljuminen ja uliseminen taas häiritsee vanhusten ja herkkien rauhaa, josta maksavat itse kodissaan. Onko vaikeaa samaistua? On monia joilla kuolee juuri omainen ja kaipaa rauhaa, jne.
Myös ihmiset joilla on jatkuvia nivelkipuja, selkä poikki tai muu ikävä kehonhäiriö, kokevat metelin kovana. Ja sitten on altistuneita melulle jotka eivät ole kunnossa. Esim vanha rekkamies, jonka tunnen, vetää saletisti nyrkkinsä seinästä jos sinne meteli kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei häiritse mikään muu kuin se, että yläkerran lapsiperhe juoksee, hyppii ja tömistelee koko hereilläoloaikansa. Aiemmassa asunnossa yläkerrasta ei kuulunut muuta kuin imurointia perjantaisin klo 9, ei koskaan töminää tai juoksentelua. On siis täysin mahdollista kävellä niin, että koko talo ei jytise tai kieltää lapsia juoksemasta ja hyppimästä sisällä.
Aika n a t s i meininki saa olla,jos menet asiasta naapurille huomauttamaan. "Kävelet väärin"! Että sillä lailla....
Ei kyse ole siitä vaan pelkästään siitä osaako joku edes kävellä muita häiritsemättä. Ellei osaa kuuluu tukiasuntolaan, ei normitaloon.
Jokainen kävely tyyli on käyttäjälleen luontainen. Ei kukaan tietoisesti kävele tietyllä tavalla. Miksi jotkut ahdistuu niin helposti siitä?
Aikuinen opettelee tulemaan tietoiseksi mikä häiritsee muita. Ja kuule on ihan sama onko siellä luonasi robotti elehvantti vai sinä, sen jumputuksen äänen voi aiheuttaa vaikka pallo ja SE on se häiritsevä, ei se tuottaja sinällään. Ihan sama mikä sen jumputuksen tekee jos se on sitä vitullista ramppaamista tunteja ja pauketta.
On sillä äänen lähteellä lainopillisesti isokin merkitys. Mutta jos on niin herkkä hipiä niin sille ei ole mitään parannuskeinoa.
Se onko äänenlähde mikä vaan on vittuilua toisille kerrostalossa riippumatta lainopillisista jutuistasi. Se riittää että et kunnioita muita, niin leimaudut kusipääksi.
Sitä minä vaan mietin että miksi se äänten tuottaminen kerrostalossa koetaan vittuiluksi. Ei se maailma sinun ympärilläsi pyöri eikä liioin minun. Yritän vaan saada asiallista keskustelua aikaiseksi kun en mistään saa selvää vastausta tähän.
Se johtuu kuule ihan siitä että aikuinen osaa asettua toisen asemaan ja miettii hetken, tykkääkö ne muut jos paukuttelen vaan menemään. Jos aikuinen ei tällaista osaa kuuluu avun ja tukiasumismuotoon.
Osaa ja Osaa. Yli puolet suomalaisista empatia kyvyttömiä autisteja. Kun esim. Vauvan itku saa raivon partaalle.
Omassa rapussa asuu lapsiperhe josta lähtee aivan tajuttomasti ääntä. Eivät edes asu samassa kerroksessa kuin minä vaan kerrosta alempana. Silti ääni kantautuu tänne todella selvästi.
Aamu yhdeksästä eteenpäin kuulee kun lapset huutaa, kiljuu ja pomppii kämpässä. Pitkästä ilosta seuraa tietysti itku ja jossain kohti huuto ja kiljuminen vaihtuu rääkymiseksi. En ole ikinä ennen kokenut mitään noin kovaa meluhaittaa kun mitä tuo perhe aiheuttaa. Sääliksi käy niiden seinänaapureita.
Oma seinänaapurin taas on hieman ihmeellinen. Kokopäivänä tuolta ei kuulu mitään ääntä mutta aina klo 23-02 alkaa tavaroitten kanssa kolistelu ja kilistely. Tyyppi vielä käy päivä töissä niin kuvittelisi nukkuvan jo tuohon aikaan.
Oon kyllä tullut siihen tulokseen etten ikinä aijo ostaa kerrostaloasuntoa vaan omakotitalo ehdoton.
Näissä ketjuissa toistuu laittomuuteen yllyttäminen kun sanotaan että terceysperusteisesti muka "pitää ohittaa jonkun valittaminen". Se on muuten syrjintäpykälän rikkominen ja voi tulla kalliiksi.
Miyä korkeampi äo sitä herkempi äänille. Tämä vastaus sille joka etsi sitä mielenhäiriön nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Omassa rapussa asuu lapsiperhe josta lähtee aivan tajuttomasti ääntä. Eivät edes asu samassa kerroksessa kuin minä vaan kerrosta alempana. Silti ääni kantautuu tänne todella selvästi.
Aamu yhdeksästä eteenpäin kuulee kun lapset huutaa, kiljuu ja pomppii kämpässä. Pitkästä ilosta seuraa tietysti itku ja jossain kohti huuto ja kiljuminen vaihtuu rääkymiseksi. En ole ikinä ennen kokenut mitään noin kovaa meluhaittaa kun mitä tuo perhe aiheuttaa. Sääliksi käy niiden seinänaapureita.
Oma seinänaapurin taas on hieman ihmeellinen. Kokopäivänä tuolta ei kuulu mitään ääntä mutta aina klo 23-02 alkaa tavaroitten kanssa kolistelu ja kilistely. Tyyppi vielä käy päivä töissä niin kuvittelisi nukkuvan jo tuohon aikaan.
Oon kyllä tullut siihen tulokseen etten ikinä aijo ostaa kerrostaloasuntoa vaan omakotitalo ehdoton.
Jos siellä asuu muukin kuin tämä päivätöissä oleva mutta tää päivätyöläinen on sikeäuninen eikä herää kumppanin kolisteluun? Otan osaa!
Voisiko joku selittää että jos katsot paljonkin sietäväsi muka itse menoa ja meteliä ja vieläpä itse sitä teet niin miksi sinua suututtaa sitten sen protestoimisäänet? Ai niin sinulla on oikeus olla miten vaan mutta eipä sillä tpisella. Sinähän tässä aloitat tämän pelin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää että jos katsot paljonkin sietäväsi muka itse menoa ja meteliä ja vieläpä itse sitä teet niin miksi sinua suututtaa sitten sen protestoimisäänet? Ai niin sinulla on oikeus olla miten vaan mutta eipä sillä tpisella. Sinähän tässä aloitat tämän pelin.
Näissä pätee se seikka ettei sääntöjä koeta molempiin suuntiin toimiviksi vaan aina on vielä ne omat säännöt, omat vapaudet. Kaikki oikeudet ilman vastuunkantoa.
Elämä vaikuttaisi tätä nykyä olevan aivan hällä väliä höttöä. Täysin arpapeliä, millaisen naapuruston saa.
Vierailija kirjoitti:
Näissä on vielä sellaisia hellanlettaksia jotka soittavat protestoijille ne poliisit koska heillähän on täysi oikeus aloittaa ja päättää möykk'ämiset koska haluavat. On nämä hellanlettaksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa asunnossaan saa kävellä ihan niinkuin omaan normaaliin tapaan kuuluu. Lapset saattaa jopa juosta sisällä. Deal with it.
Vierailija kirjoitti:
Myös ihmiset joilla on jatkuvia nivelkipuja, selkä poikki tai muu ikävä kehonhäiriö, kokevat metelin kovana. Ja sitten on altistuneita melulle jotka eivät ole kunnossa. Esim vanha rekkamies, jonka tunnen, vetää saletisti nyrkkinsä seinästä jos sinne meteli kuuluu.
Ei ole mitenkään mahdollista huomioida kaikenmaailman erikoistapauksia. Ne sinne tukiasumiseen kuuluisivat. T. Reumaatikko jolla todellakin on nivelkipuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa asunnossaan saa kävellä ihan niinkuin omaan normaaliin tapaan kuuluu. Lapset saattaa jopa juosta sisällä. Deal with it.
Hyvä näin, olen nimittäin alkanut seuraamaan naapurien esimerkkiä. Aloitan aamu kuudelta tasajalkahyppelyn, varmistan oikein että tulen lujaa alas. Pyykkikone pitkälle ohjelmalle just kun hiljasuus päättyy, joskus pari minuuttia ennen että ehdin töihin. Kun tulen kotiin niin laitan imurin huudattamaan katon tuuletuskanavan alle( ulisee oikein kauniisti) ja alan marssimaan kantapäivällä, lisäksi semi rouheaa bassoa woofereista. Yöt kuuntelen naapurin paiskomista niin itse paiskon ja "siivoan" sitten päivällä. Ja kuten edellinen niin -DEAL WITH IT-
leenankuja 2 vasarointia ei ilmoitusta huoltotöistä eli ei hultofirman tkeemiä tänään ei ole muuttopäivä
lhätee valotis isännöinti ja uusi silmätikku tämä
Meillä oli lapsiperhe yläkerrassa. 3 vee juoksi vielä 23.30 ja aloitti uudelleen 5 aamulla. Isäntä nosteli puntteja joka päivä, välillä 6 aamulla ja välillä 22 illalla. Jatkuvaa kolinaa, jytinää ja jyskettä. 2 vuotta kuunneltiin ja muutettiin pois, tällä kertaa ylimpään kerrokseen. Ah mikä hiljaisuus!
Ei se ihan noin ole, kulttuuri on muuttunut.
Ennen kaikki olivat aamuvirkkuja, kerrostalot on suunniteltu menneen ajan tehdasrytmin mukaan, jossa kaikki nousivat kuudelta ja menivät nukkumaan yhdeksältä.
Silloin kerrostalo toimii.