Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Muutin vuosi sitten tähän kerrostaloon ja oli niin ihanan hiljaista! No nyt, en tiedä mihin on muuttanut jotain porukkaa ketkä päivällä aloittaa jo kauhean popin huudattamisen ja viikonloppuna pitkin iltaa. Porukka ei todellakaan ilmeisesti ymmärrä että sitä musiikkia ei voi hirveän kovaa kerrostalossa luukuttaa.
Yritä siinä sitten rauhottua vaikka tv:n ääressä...ärsyttää suunnattomasti. Kai se on kohta muutettava jonnekin korpeen että saa sitten olla niin rauhassa kun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin vuosi sitten tähän kerrostaloon ja oli niin ihanan hiljaista! No nyt, en tiedä mihin on muuttanut jotain porukkaa ketkä päivällä aloittaa jo kauhean popin huudattamisen ja viikonloppuna pitkin iltaa. Porukka ei todellakaan ilmeisesti ymmärrä että sitä musiikkia ei voi hirveän kovaa kerrostalossa luukuttaa.
Yritä siinä sitten rauhottua vaikka tv:n ääressä...ärsyttää suunnattomasti. Kai se on kohta muutettava jonnekin korpeen että saa sitten olla niin rauhassa kun haluaa.
Viimeistään sitten, kun ikää alkaa olla lähemmäs 40 vuotta, alkaa tajuamaan, että sitä volumea voi kääntää myös vasempaan päin, ettei sitä tarvi olla aina nupit kaakossa. Huomaa myös, että hei! Tämänhän kuulee pienemmälläkin. Nuorena se on olevinaan niin komeeta, kun musat huutaa.
Kerrostaloon edes tartte mitään 1000W kaiuttimia. Riittää, kun itse kuulee musiikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään sitten, kun ikää alkaa olla lähemmäs 40 vuotta, alkaa tajuamaan, että sitä volumea voi kääntää myös vasempaan päin, ettei sitä tarvi olla aina nupit kaakossa. Huomaa myös, että hei! Tämänhän kuulee pienemmälläkin. Nuorena se on olevinaan niin komeeta, kun musat huutaa.
Kerrostaloon edes tartte mitään 1000W kaiuttimia. Riittää, kun itse kuulee musiikit.
Heh, 1000W kaiuttimia! On nämä hulluja😂
Itsellä kaiuttimien herkkyys on 97dB/W, eli Watin teholla lähtee 97db. Naapuri olisi ovella välittömästi jo alle Watin teholla soittaessa. Tuskin osaat edes laskea paljonko ääntä lähtisi 1000W teholla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloon edes tartte mitään 1000W kaiuttimia. Riittää, kun itse kuulee musiikit.Heh, 1000W kaiuttimia! On nämä hulluja😂
Itsellä kaiuttimien herkkyys on 97dB/W, eli Watin teholla lähtee 97db. Naapuri olisi ovella välittömästi jo alle Watin teholla soittaessa. Tuskin osaat edes laskea paljonko ääntä lähtisi 1000W teholla!
Oletko asperger?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloon edes tartte mitään 1000W kaiuttimia. Riittää, kun itse kuulee musiikit.Heh, 1000W kaiuttimia! On nämä hulluja😂
Totta, mutta hauskaa lukea noiden ruikuttajien viestejä. Nuo ovat niin tyhmiä, että viestit menee pitkälle komedian puolelle. Ei varmaan ole asiaa mistä nämä kerrostalokyttääjät ei urputtaisi. Lista on loputon, kaikki lapsista tupakkaan käy, ja ennenkaikkea melu.
Meillä on ollut uusi, hyvineristetty kerrostalo, mutta nyt yläkertaan on muuttanut joku nainen, joka kävelee kopisevilla korkokengillään aamuisin jo klo 7. En tajua. Yleensä kengät riisutaan jaloista sisällä. Olen itse eläkkeellä ja nukkuisin pitkään, mutta kop-kop-kop herättää tehokkaasti. Onni, ettei ole penskoja huutamassa.
Oli itsellänikin, mutta tuolloin en asunut kerrostalossa. Sain melkein sätkyn, kun kävin eräässä Espoon kirjastossa ja siellä pennut huutaa ja meuhkaa ihan älyvapaana. Vanhempansa ehkä ostoksilla?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut uusi, hyvineristetty kerrostalo, mutta nyt yläkertaan on muuttanut joku nainen, joka kävelee kopisevilla korkokengillään aamuisin jo klo 7. En tajua. Yleensä kengät riisutaan jaloista sisällä. Olen itse eläkkeellä ja nukkuisin pitkään, mutta kop-kop-kop herättää tehokkaasti. Onni, ettei ole penskoja huutamassa.
Oli itsellänikin, mutta tuolloin en asunut kerrostalossa. Sain melkein sätkyn, kun kävin eräässä Espoon kirjastossa ja siellä pennut huutaa ja meuhkaa ihan älyvapaana. Vanhempansa ehkä ostoksilla?
Jos hänellä on sellaiset Reino-tyyliset aamutossut jalassa? Itse käytin aiemmin sellaisia sisällä, koska jalkani ovat aina jäässä, mutta sitten muutin asuntoon, jossa on laminaatti. Eihän niitä voi täällä käyttää, ihan hirveä kopina! En muutenkaan tajua laminaattia kerrostalossa. Sen jälkeen kun se yleistyi lattiamateriaalina, kaikki kolinat ja paukkeet ja kopinat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti kerrostaloissa. Jos yksi naapuri pudottaa vahingossa vähän isomman kovan esineen laminaatille, koko kerrostalo kuulee sen. Ei tuollaista ongelmaa silloin ollut, kun useimmissa asunnoissa oli muovimatto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli itsellänikin, mutta tuolloin en asunut kerrostalossa. Sain melkein sätkyn, kun kävin eräässä Espoon kirjastossa ja siellä pennut huutaa ja meuhkaa ihan älyvapaana. Vanhempansa ehkä ostoksilla?Jos hänellä on sellaiset Reino-tyyliset aamutossut jalassa? Itse käytin aiemmin sellaisia sisällä, koska jalkani ovat aina jäässä, mutta sitten muutin asuntoon, jossa on laminaatti. Eihän niitä voi täällä käyttää, ihan hirveä kopina! En muutenkaan tajua laminaattia kerrostalossa. Sen jälkeen kun se yleistyi lattiamateriaalina, kaikki kolinat ja paukkeet ja kopinat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti kerrostaloissa. Jos yksi naapuri pudottaa vahingossa vähän isomman kovan esineen laminaatille, koko kerrostalo kuulee sen. Ei tuollaista ongelmaa silloin ollut, kun useimmissa asunnoissa oli muovimatto.
🥲😂🤣😭
Yksi rasittava tapa on talvella tampata lattiaa kengillä kun tulee sisään kerrostaloon. Se kuuluu hyvin tänne viidenteen kerrokseen.
Mahtaiskohan riittää tila siihen, että kaikki runsaat 5,5 miljonaa suomalaista asuisi niin, että lähin naapuri on kilometrin päässä?
Vierailija kirjoitti:
Yksi rasittava tapa on talvella tampata lattiaa kengillä kun tulee sisään kerrostaloon. Se kuuluu hyvin tänne viidenteen kerrokseen.
Kiitos vinkistä, pitää kokeilla saisiko ääntä aikaiseksi. Mitkä kengät olisivat hyviä tähän tarkoitukseen?
Pianonsoitto, tai oikeastaan minkä tahansa soittimen soitto, kerrostalossa useita kertoja päivässä tai viikossa todella raivostuttavaa. Kertoo soittajan huonosta kotikasvatuksesta, kun ei osata tai oikeastaan haluta ajatella naapureita. Täällä naapuri aloitti jälleen rämpytyksensä ja stressikäyrät katossa. Olisi hienoa nauttia oman kodin rauhasta välillä.
Vierailija kirjoitti:
Pianonsoitto, tai oikeastaan minkä tahansa soittimen soitto, kerrostalossa useita kertoja päivässä tai viikossa todella raivostuttavaa. Kertoo soittajan huonosta kotikasvatuksesta, kun ei osata tai oikeastaan haluta ajatella naapureita. Täällä naapuri aloitti jälleen rämpytyksensä ja stressikäyrät katossa. Olisi hienoa nauttia oman kodin rauhasta välillä.
Miten on niin vaikea asia ymmärtää että kotona saa elää omaa elämäänsä. Saa soittaa pianoa tai katsella elokuvia kotiteatterissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on niin vaikea asia ymmärtää että kotona saa elää omaa elämäänsä. Saa soittaa pianoa tai katsella elokuvia kotiteatterissa jne.
Tuskin ymmärtämisestä on kyse, vaan pelkästä itsekkyydestä. Asutaan kerrostalossa ja silti vaaditaan täydellistä hiljaisuutta, eikä haluta ymmärtää naapureita ja heidän oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa asuneena voin sanoa, että tämä ongelma on vain Suomessa. Muualla suhtaudutaan ääniin paljon suvaitsevaisemmin, täällä herne vedetään pienimmästäkin asiasta nenään. En ymmärrä tätä suomalaista pikkusieluisuutta, jossa naapuri on vihollinen.
Sama asia näkyy ketjussakin, narinaa ja kitinää riittää. Ilmeisesti tämä kitinä on joidenkin huvi ja harrastus, ei taida monella muuta elämää edes olla.
On olemassa äänieristyslevyjä, jotka voi kiinnittää seinään.
Jospa taloyhtiö lahjoittaisi pianisteille sellaisia.
Kerrostalo eläminen vaatii ymmärrystä, mutta myös toisten huomiomista...
Itse olen sopeutunut nyt parissa vuodessa kohtuu hyvin elämisen ääniin.
Välillä harmittaa yläkerran lattiasta lähtevä voimakas töminän ääni.
Treenaisko kahvakuulalla tai punteilla, kun selvissä sarjoissa tulee aina tömähdys.
Mutta senkin kanssa pystyy elämään.
Myöskään parveketupakointi tai viikonlopun grillailut saati nuorison lauantai-illan kemut ei haittaa.
Välillä enemmän ihmetyttää nämä kaikesta valittajat...
Enemmän minua haittaa, jos joku keittelee jotain sylttyä tai lipieä kalaa ja lemuaa koko käytävä.
Minun tekisi mieli mennä elämään kärpäsenä kattoon yläkerran naapurimme kotiin. Sieltä kuuluu välillä niin outoja ääniä, etten ole vuosien varrella keksinyt, mistä ne voisivat syntyä:
- Outo kovaääninen natina, joka kuulostaa antiikkiselta kiikkustuolilta. Googlasin tätä joskus, ja ilmeisesti tällaisia ääniä voi aiheuttaa huonosti asennettu laminaattilattia.
- Miehen voihkimista muistuttavat äänet. Toki minulla on näiden lähteestä omat teoriani, mutta ääni kuuluu meille harvinaisen kovaa. Ei kai kukaan mies hekuman hetkellä karju?
- Yhdessä vaiheessa melkein joka arkipäivä tasan klo 15:30 kuului miehen kovaäänistä huutoa ja kiroilua
- Huonekalujen siirtelyä parhaimmillaan kahdelta yöllä
- En tarkalleen tiedä, ketä asunnossa asuu. Tietääkseni siellä asuu n. nelikymppinen pariskunta. Kuitenkin säännönmukaisesti koulun loma-aikoina asunnossa järjestetään kotibileitä, joissa äänten perusteella on teini-ikäisiä poikia.
- Joku asunnon asukas tykkää silloin tällöin soittaa pianoa, mutta hän osaa soittaa tasan yhden säkeen yhdestä kappaleesta. Koskaan ei soita mitään muuta.
Pystyn elämään näiden äänten kanssa, emmekä mekään elä täydessä hiljaisuudessa. Olen pääasiassa vain ihmeissäni, että mistä näitä ääniä oikein syntyy, kun en ole missään muussa kodissa tällaisiin ääniin törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaiskohan riittää tila siihen, että kaikki runsaat 5,5 miljonaa suomalaista asuisi niin, että lähin naapuri on kilometrin päässä?
Riittäisi kyllä jo ihan sentinkin rako asuntojen välillä, ettei ne tamppaus yms. äänet kulkisi asunnosta toiseen.
Mun naapuri luulee olevansa hyväkin urkujen soittaja mutta kuullostaa ihan kun 3v soittaisi ukkon nooaa.
Lisäksi tämä herra kävelee myös, kuin taapero... Tömps tömps tömps ja paiskoo oviakin tietysti.