Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ennen rauhallinen kerrostalo, mutta nykyään nuorempi sukupolvi on todella äänekästä. Kaikki mihin kosketaan paukkuu, ovet, kaapit, käsitiskit, kalusteet jne. Pitää alkaa todella miettiä, missä loppuelämänsä saisi elää rauhallisemmassa ympäristössä.
Olen itse pienen kerrostalon taloyhtiön hallituksessa. Talossa on käynyt klassisesti, että senioriväestö on poistunut vanhainkoteihin ja ... noh poistunut pikkuhiljaa.
Tilalle on tullut teinejä. Sehän ei ole paha asia sinällään. Mutta heidän tapansa kieltämättä on muuttanut talon äänimaiseman sietämättömäksi. He eivät silleen enää tottele yhteisiä pelisääntöjä. Siitä tulee mieleen asia, jonka vuoksi säännöt aikoinaan luotiin. Talot on Suomessa niin huonosti rakennettuja, että itse rakennus on epäyhteensopiva nykyaikaisen elämänmenon kanssa. Yhteiskunta on vuorotyöyhteiskunta. Huonekalut on pahvia ja paperia, ei verhoja ei mattoja. Ei hyllyköitä. Remontit tehdään kivikovilla muovilaminaateilla.
Vanhaan aikaan ihmiset eli päivätyössä. Viikonloput vapaina. Lapset ulkona. Huushollit oli täynnä aitoja isoja raskaita kalusteita. Kirjahyllyjä, huonekasveja, mattoja, verhoja. Pyykit pestiin päivällä. Usein pesutuvassa, harvalla oli varaa omaan koneeseen. Kaikki nämä imi ääntä.
Huvittavinta asiassa on, että ne teinit itsekin valittaa talon äänieristyksestä!
Mitä sille mitään voi tehdä?
Mutta ei niitä teinejä sinällään voi moittia. Oikeasti ongelma on, kelvottomat rakennukset kautta koko Suomalaisen rakennushistorian. Itse kuitenkin pidän tärkeämpänä asiana sitä, että nuori polvi ei ole enää niin lammasmaista sääntöjen orjallista noudattajaa kuin vanhakin. Mutta tämä rakennusongelma pitäisi jotenkin ratkaista.
Tämähän se on. Rakennusongelma. Olen kirjoittanut tähän ketjuun jo noista naapurin puolen keittiönkaapeista. Kuinka ne tömähtää tuohon yhteiseen seinään. Toisella tavalla kun ne olis suunniteltu, tai edes laitettu tuohon, tai edes hidastussaranat ovissa, niin ongelmaa ei olisi. Vähän kun rakennusvaiheessa panostettaisiin asioihin, jotka jo valmiiksi tietää, että voi aiheuttaa melua, niin olisi hyvä. Tästä jos joskus muutan pois, niin katson että oman makuutilan seinän toisella puolen ei ole minkäänlaista kaapistoa. En ota riskiä, vaikka joku vakuuttelisi, että ei se kuulu läpi.
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuusaikaa (22-07) pitää kunnioittaa.
Karanteeniaika ei anna oikeutta elämöidä kovaäänisesti kirkuen ja puhuen klo kymmenen jälkeen.
Myötätuntoa. Jotkut ovat nyt oikeasti koronan kielissä ja tarvitsee rauhaa ja unta jotta selviävät tästä, kunnioittakaa hiljaisuutta.
Mulla ainakaan ei ollut mitään ongelmia nukkua koronassa. Pikemminkin haasteena oli pysyä hereillä. (Ton muutaman päivän nukuin varmaankin 90% ajasta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä yritä elää hiljaisesti, eikä mielestäni ole mitään syytäkään yrittää. Kyllähän kerrostalossakin, kuten muissakin asumismuodoissa pitää pystyä elämään normaalia elämää joutumatta yrittämään varta vasten elää hiljaisesti. Ihan absurdi ajatus. Toki pyrin parhaani mukaan välttämään turhaa naapureita mahdollisesti häiritsevää metelöintiä, mutta kyllä minä kävelen asunnossani ihan niin paljon kuin huvittaa, lapset saavat ottaa juoksuaskelia ja leikkiä vapaasti, kunhan se ei mene hervottomaksi huudoksi ja ulvomiseksi, ja suihkussa ja vessassa käyn siihen vuorokaudenaikaan kuin itse haluan. Musiikkia ja telkkaria en toki huudata kovalla, kuulokkeet on keksitty. Jos tällaiset normaaliin elämään kuuluvat äänet häiritsevät kamalasti, niin suosittelen lämpimästi jotakin toista asumismuotoa.
No tämä. Ei kotonaan pidä olla jatkuvasti kuzi sukassa, että kuuluukohan tämä nyt naapuriin. Aivan järjetöntä, ettei mitään saisi tehdä, vaan pitäisi istua sohvannurkassa peläten, että jos jokin tavara tippuu vahingossa lattialle tai kipeänä yskittää, niin naapurit häiriintyvät.
Voi välttää hyppimästä tasajalkaa päivittäin, olla hakkaamatta pattereita ja seiniä joka ilta, huudattamatta telkkaria kellon ympäri.
Häiritsevä metelöinti tarkoittaa normaalista poikkeavaa toistuvaa metelöintiä, kuten vaikkapa jatkuvat juhlat tai se koiran ulvonta tuntikaupalla. Joitakin tuntuu häiritsevän kaikki äänet, jotka kertovat, että talossa asuu muitakin.Mikään kuvaamasi ei olekaan minkäänlainen ongelma. Ongelma ainakin itselleni on, jos niitä naapuriin kantautuvia häiritseviä ääniä aiheuttaa hiljaisuuden aikaan. Jotain nopeaa suihkua en sellaiseksi laske, mutta jos on tapana riekkua valveilla kaiket yöt meteliä aiheuttaen, niin se todellakin on erittäin häiritsevää. Tietysti päivälläkin on oltava tolkku mukana siinä äänessä jota aiheuttaa.
Totta, hiljaisuuden aikaan laitetaan se telkkarin tai musiikin ääni mahdollisimman pienelle. Kyllä ihmiset voivat valvoa öisin, mutta silloin pidetään äänitaso niin pienenä kuin pystyy, jotkut käyttävät kuulokkeita. Mitä se meteli sitten on. Mikron kilahdus, leivänpaahdin aamuyöllä? Jotenkin tuntuu, että tässä ketjussa ahdistutaan aivan kaikesta äänestä, siksi kritisoin, en kohdista sitä nyt juuri sinuun. Kyllä päivälläkin saa ääntä lähteä, kunhan se ei kestä koko päivää. Jotkut tekevät kotona jumppatreeniä, jotkut soittavat jotain instrumenttia jne. Narkkikämpän ikuinen vappu on sellainen, mikä ei kuulu tavalliseen elämään, vaikka heille se tavallista olisikin.
Yläkerrassa parhaillaan neljännet illanistujaiset tänä vuonna. Nuoria miehiä ja känniölinää, jyskytystä, joku tömistää lattia jne. Nytkään ei mitään meininkiä että hiljentyisit. Jos lähtevät baariin, tulevat 04.30 takaisin, sitten kuunnellaan hyviä biisejä aamukuuteen. Joko tässä voisi tehdä häiriöilmoituksen. Uskallanko mennä sanomaan, että olkaa jo hiljaa? Taloyhtiö muuten aivan ihana ja hyvinhoidettu. Mölyäjä tietysti juuri minun yläkerrassa. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelenaina, että mikä on ihmisen mielenmaisema, jos ei ymmärrä huomioida naapureitaan kerrostalossa. Itselleni on ainakin päivänselvää, etten kolistele päättömästi kaikkea mihin kosken. Ja ymmärrän myös, että iltamyöhällä tai aamuaikaisella en tee mitään äänekästä.
Jos itselleni joku naapuri huomauttaa äänistä, niin ymmärrän kyllä tarkastaa käytöstäni.
Nämä ovat niitä minulla on oikeus -ihmisiä.
Samat ihmiset usein veroavat siihen, että syy ei ole minun mölyäminen, vaan heikko ääneneristys. Ihan sama. Naapurit huomioon ottava ihminen mukauttaa oman käyttäytymisensä esimerkiksi talon ääneneristyksen mukaiseksi. Jos kaikki kuuluu läpi, silloin ollaan hiljempaa kuin hyvin rakennetussa talossa.
Niin että huonosti rakennetussa talossa hiivitään ja kuiskataan? Joo ei. Kyllä ihan talossa kuin talossa täytyy pystyä elämään normaalia elämää. Jos häiritsee muiden normaalista elämästä kuuluvat äänet niin paljon, niin sitten joko kestetään se, käytetään kuulosuojaimia tai korvatulppia tai muutetaan pois.
Sinä selvästikin kuulut niihin naapureita häiritseviin asukkaisiin. Fiksu ihminen ymmärtää, että yhtälailla sinulle, minulle, kuin naapurillekin pitää suoda kotirauha. Tietenkin normaalia elämää saa elää, mutta ei siitä lähde mitään ihmeempää ääntä, jos osaa yhtään kontrolloida käytöstään. Se mikä ihmisiä eniten ärsyttää, on se, että normaalit asiat pitää tehdä kovaäänisesti. Kaikkea mihin koskee, ei ole pakko hakata pitkin lattioita ja seiniä. Ovia ja kaappeja ei ole pakko paiskoa. Puhua voi normaalilla äänellä, ei tarvitse huutaa jne. Ja hiljaisuusajan 22-07 normaali ihminen osaa olla hiljaa.
Jos joku tulee kotiin töistä vasta klo 22, käy suihkussa, kokkailee iltapalan ja tiskaa tiskit, niin ei voi täysin hiljaa olla ja tuo on normaalia elämää.
Täällä ehkä nyt on monella eri käsitys normaalista elämästä. Joitakin ärsyttää kaikki vessaäänistä ja jääkaapin hurinasta lähtien ja joitakin tuo paiskominen tms. tarpeeton meteli. Toisaalta, mitä väliä sillä on, jos joku kolauttelee ovia keskellä päivää, kunhan ei tee sitä yöllä. Hiljaisuusaika ei tarkoita myöskään totaalista huopatossutehdasta, esim. pyykkiä voi pestä yöllä ja siihen on ihan otettu kantaa lakimiehenkin puolesta.
Tuntikausia haukkuvat koirat tuntuvat olevan pyhä lehmä. Olen parissakin talossa valittanut naapurin koirasta, mutta vastaus isännöitsijältä on ollut, että kun ääni ei tapahdu hiljaisuuden aikaan, niin asialle ei voida mitään tehdä. Tähän verraten tuntuu uskomattomalta, että jostakin muusta päiväsaikaan tapahtuvasta äänestä valitetaan täällä niin monessa viestissä.
(En ole koiravihaaja, tuntuu pahalta kuunnella haukkumista ja ulinaa, tekisi mieli pitää seuraa koiralle, kun kuulostaa niin surulliselta)Vain täydellinen kusipää pesee kerrostalossa pyykkiä keskellä yötä.
Laitonta se ei ole eikä syy häädölle, se on normaaliin elämään kuuluvaa ääntä. Sitä ei voi taloyhtiö kieltää, se on puuttumista toisten henkilökohtaiseen elämään eikä verrattavissa vaikka musiikin huudattamiseen, josta aiheutuu paljon ääntä. Pesukoneet ovat aika hiljaisia nykyään.
Sähkö on tänä talvena ollut joskus öisin halvempaa, hyvä syy pestä pyykkiä. Muistakaa, että on myös vuorotyöläisiä, jotka voivat haluta pestä vaatteensa iltamyöhään, ehkä se on ainoa hetki sille. Tämä ei ole aamuvirkkujen 8- 16 yhteiskunta, jossa viikonloput ovat vapaita.
Aiemmin tässä ketjussa kerroin asuvani meluisan lapsiperheen naapurissa ja mielenterveyteni murentuvan päivä päivältä lapsista koituvan melun takia. Lasten äiti (yh) ei saanut lapsiaan kuriin, ei edes yrittänyt, vaikka selkeästi tiesi aiheuttavansa häiriötä.
Tilanne on nyt muuttunut, nimittäin muutin rivitaloon, jossa on vain yksi seinänaapuri, hiljainen yksineläjä.
Ette uskokaan miten ihanaa on, kun voin rentoutua omassa kodissani ja nauttia hiljaisuudesta. Vain jääkaapin hurina kuuluu. Täydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ihana naapuri nukkuu puoleen päivään ja valvoo yönsä.
Ei siinä muuten mitään, mutta jos minä esimerkiksi imuroin lauantaina n. klo 10 aamulla ja tämä kuningatar herää kauneusuniltaan alkaa järjetön tömistely, ovien paiskominen.
En kävele kantapäillä, enkä huutopuhu ja olen muutenkin rauhallinen ihminen.
En myöskään koskaan aloita siivoilua, tai remontointia aikaisin aamulla.
Ahdistavaa asua tuollaisen passiivisagressiivisen ihmisen naapurina.
Kantapää tömistelystä täytyy myös kommentoida, että se kumina on todella rasittavaa kuunneltavaa talossa, jossa äänieristys on aivan surkea.
En ymmärrä ihmisiä, jotka häiriintyvät normaali äänistä, mutta en myöskään ymmärrä huutamalla puhuvia tömisteleviä junttejakaan!
Jos talossa on huono äänieristys niin se on taloyhtiön hallituksen syytä ei asukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Yläkerrassa parhaillaan neljännet illanistujaiset tänä vuonna. Nuoria miehiä ja känniölinää, jyskytystä, joku tömistää lattia jne. Nytkään ei mitään meininkiä että hiljentyisit. Jos lähtevät baariin, tulevat 04.30 takaisin, sitten kuunnellaan hyviä biisejä aamukuuteen. Joko tässä voisi tehdä häiriöilmoituksen. Uskallanko mennä sanomaan, että olkaa jo hiljaa? Taloyhtiö muuten aivan ihana ja hyvinhoidettu. Mölyäjä tietysti juuri minun yläkerrassa. Huokaus.
Ihmiset saavat kutsua kavereitaan illanistujaisiin, ei sosiaalinen elämä ole kerrostalossa kiellettyä. Jos lähtevät baariin hiljaisuuden alkaessa, niin mikä ongelma siinä on. Tuo, että baarista paluun jälkeen pidetään musiikkia kovalla, on ongelma. Yölläkin saa elää ja syödä niitä makkaraperunoita porukalla, kunhan äänitaso pysyy pienenä, jutella saa ja musiikkia olla, mutta hiljaisella. Jos möykkäävät aamuyöllä niin että talo raikaa jo neljättä kertaa, tuskin olet ainoa, jota se on häirinnyt ja ilmoitus olisi ihan paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelenaina, että mikä on ihmisen mielenmaisema, jos ei ymmärrä huomioida naapureitaan kerrostalossa. Itselleni on ainakin päivänselvää, etten kolistele päättömästi kaikkea mihin kosken. Ja ymmärrän myös, että iltamyöhällä tai aamuaikaisella en tee mitään äänekästä.
Jos itselleni joku naapuri huomauttaa äänistä, niin ymmärrän kyllä tarkastaa käytöstäni.
Samat ihmiset usein veroavat siihen, että syy ei ole minun mölyäminen, vaan heikko ääneneristys. Ihan sama. Naapurit huomioon ottava ihminen mukauttaa oman käyttäytymisensä esimerkiksi talon ääneneristyksen mukaiseksi. Jos kaikki kuuluu läpi, silloin ollaan hiljempaa kuin hyvin rakennetussa talossa.
Niin että huonosti rakennetussa talossa hiivitään ja kuiskataan? Joo ei. Kyllä ihan talossa kuin talossa täytyy pystyä elämään normaalia elämää. Jos häiritsee muiden normaalista elämästä kuuluvat äänet niin paljon, niin sitten joko kestetään se, käytetään kuulosuojaimia tai korvatulppia tai muutetaan pois.
Sinä selvästikin kuulut niihin naapureita häiritseviin asukkaisiin. Fiksu ihminen ymmärtää, että yhtälailla sinulle, minulle, kuin naapurillekin pitää suoda kotirauha. Tietenkin normaalia elämää saa elää, mutta ei siitä lähde mitään ihmeempää ääntä, jos osaa yhtään kontrolloida käytöstään. Se mikä ihmisiä eniten ärsyttää, on se, että normaalit asiat pitää tehdä kovaäänisesti. Kaikkea mihin koskee, ei ole pakko hakata pitkin lattioita ja seiniä. Ovia ja kaappeja ei ole pakko paiskoa. Puhua voi normaalilla äänellä, ei tarvitse huutaa jne. Ja hiljaisuusajan 22-07 normaali ihminen osaa olla hiljaa.
Jos joku tulee kotiin töistä vasta klo 22, käy suihkussa, kokkailee iltapalan ja tiskaa tiskit, niin ei voi täysin hiljaa olla ja tuo on normaalia elämää.
Täällä ehkä nyt on monella eri käsitys normaalista elämästä. Joitakin ärsyttää kaikki vessaäänistä ja jääkaapin hurinasta lähtien ja joitakin tuo paiskominen tms. tarpeeton meteli. Toisaalta, mitä väliä sillä on, jos joku kolauttelee ovia keskellä päivää, kunhan ei tee sitä yöllä. Hiljaisuusaika ei tarkoita myöskään totaalista huopatossutehdasta, esim. pyykkiä voi pestä yöllä ja siihen on ihan otettu kantaa lakimiehenkin puolesta.
Tuntikausia haukkuvat koirat tuntuvat olevan pyhä lehmä. Olen parissakin talossa valittanut naapurin koirasta, mutta vastaus isännöitsijältä on ollut, että kun ääni ei tapahdu hiljaisuuden aikaan, niin asialle ei voida mitään tehdä. Tähän verraten tuntuu uskomattomalta, että jostakin muusta päiväsaikaan tapahtuvasta äänestä valitetaan täällä niin monessa viestissä.
(En ole koiravihaaja, tuntuu pahalta kuunnella haukkumista ja ulinaa, tekisi mieli pitää seuraa koiralle, kun kuulostaa niin surulliselta)Vain täydellinen kusipää pesee kerrostalossa pyykkiä keskellä yötä.
Laitonta se ei ole eikä syy häädölle, se on normaaliin elämään kuuluvaa ääntä. Sitä ei voi taloyhtiö kieltää, se on puuttumista toisten henkilökohtaiseen elämään eikä verrattavissa vaikka musiikin huudattamiseen, josta aiheutuu paljon ääntä. Pesukoneet ovat aika hiljaisia nykyään.
Sähkö on tänä talvena ollut joskus öisin halvempaa, hyvä syy pestä pyykkiä. Muistakaa, että on myös vuorotyöläisiä, jotka voivat haluta pestä vaatteensa iltamyöhään, ehkä se on ainoa hetki sille. Tämä ei ole aamuvirkkujen 8- 16 yhteiskunta, jossa viikonloput ovat vapaita.
Eihän tuossa niin väitettykään. :-D Luvallista ehkä, mutta ärsyttävää silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä muuten mitään, mutta jos minä esimerkiksi imuroin lauantaina n. klo 10 aamulla ja tämä kuningatar herää kauneusuniltaan alkaa järjetön tömistely, ovien paiskominen.
Kantapää tömistelystä täytyy myös kommentoida, että se kumina on todella rasittavaa kuunneltavaa talossa, jossa äänieristys on aivan surkea.
En ymmärrä ihmisiä, jotka häiriintyvät normaali äänistä, mutta en myöskään ymmärrä huutamalla puhuvia tömisteleviä junttejakaan!
Jos talossa on huono äänieristys niin se on taloyhtiön hallituksen syytä ei asukkaan.
Jos talo on rakennettu vaikka vuonna 1939 niin mitenköhän sen rakennustapa on taloyhtiön nykyisen hallistuksen syytä? Harvemmin upouudessa talossakaan sen ensimmäinen hallitus on ollut tekemissä talon rakennuttamisen yksityiskohtien kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa huono äänieristys voisi taloyhtiön hallituksen syytä olla :D ?
Tuolla mentaliteetilla mikään ihmekään, ettei kukaan suostu enää hallituksiin ryhtymään.
Eiköhän se ole RAKENTAJAN vika, kun tässä helv maassa ole koskaan osattu taloja rakentaa.
Monet rakennustyylit suomen uusimmassakin talokannassa on suoraan sanoen kiellettyjä esimerkiksi ruotsissa. Esimerkkinä vaikkapa oikea neuvostoliiton lahja- betonielementti-rakentaminen. Paljon vähemmän olisi Suomessa moniakin ongelmia jos talot rakennettaisiin kunnolla paikalla valettuina.
Samoin hallitusta on turha syyttää siitä, että äänieristystä ei kovin mielellä myös paranneta. Se kun voi maksaa enemmän kuin kokonaan uuden talon rakentaminen. Ei sellainen koskaan menisi yhtiökokouksesta läpi "Joo toi valitti huonosta äänieristyksestä, täytyy tehdä miljoonan parannusremontti".
Vierailija kirjoitti:
Yläkerrassa subbarit täysillä, vi..... mikä hurina koko päivän.
Ettet olisi meidän talon yläkerran vanhapiika?
Että oikein täysillä, tuota nämä kyttääjät jaksaa hokea. Niin pienellä ei voi olla subbari, ettei se kerrostalokyttääjän mielestä olisi täysillä.
EI OLE TÄYSILLÄ, EI LÄHESKÄÄN!
LOPETA KYTTÄÄMINEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talo on rakennettu vaikka vuonna 1939 niin mitenköhän sen rakennustapa on taloyhtiön nykyisen hallistuksen syytä? Harvemmin upouudessa talossakaan sen ensimmäinen hallitus on ollut tekemissä talon rakennuttamisen yksityiskohtien kanssa...
Jep. Asustelen talossa joka on rakennettu 1928. Osa seinistä on kunnon kiveä, osa jotakin käsittämätöntä kananpasgaa, vissiin pilkottu isompia asuntoja pienemmiksi jollain halvalla tekniikalla. Lattia on kiero, siihen on vedetty laminaatti. Kierouden huomaa siitä, että huonekalut ovat killissä ja tarvitaan huopatassuja pari kerrosta tasapainottamaan. Laminaatti myös narisee, en pysty ottamaan askeltakaan, ilman ääntä. Ärsyttää välillä itseänikin tuo narina, en tiedä kuuluuko se alakerran naapurille, mutta en rupea rajoittamaan liikkumista omassa kodissani sen takia. Narina ei ole minun syyni, mutta ei myöskään nykyisen hallituksen, tuskin he olivat sitä asentamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Asustelen talossa joka on rakennettu 1928. Osa seinistä on kunnon kiveä, osa jotakin käsittämätöntä kananpasgaa, vissiin pilkottu isompia asuntoja pienemmiksi jollain halvalla tekniikalla. Lattia on kiero, siihen on vedetty laminaatti. Kierouden huomaa siitä, että huonekalut ovat killissä ja tarvitaan huopatassuja pari kerrosta tasapainottamaan. Laminaatti myös narisee, en pysty ottamaan askeltakaan, ilman ääntä. Ärsyttää välillä itseänikin tuo narina, en tiedä kuuluuko se alakerran naapurille, mutta en rupea rajoittamaan liikkumista omassa kodissani sen takia. Narina ei ole minun syyni, mutta ei myöskään nykyisen hallituksen, tuskin he olivat sitä asentamassa.
Kananpaskaseinät vanhoissa taloissa ovat kyllä parhaita... Itsekin asustin aikoinaan isommasta asunnosta pilkotussa yksiössä. Naapurista paskaseinän takaa kuului kaikki puhe läpi, kerran kiinnittivät siihen jotain hyllyä ja seinä mureni porauskohdista omalta puoleltani, oli kiva ylläri se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesu ja jopa imurointi saattaa periaatteessa olla täysin "laillista" vaikka keskellä yötä, mutta kuten jo totesin, vain täydellinen kusipää tekee niitä keskellä yötä kerrostalossa. Valitettavasti sellaisiakin toki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananpaskaseinät vanhoissa taloissa ovat kyllä parhaita... Itsekin asustin aikoinaan isommasta asunnosta pilkotussa yksiössä. Naapurista paskaseinän takaa kuului kaikki puhe läpi, kerran kiinnittivät siihen jotain hyllyä ja seinä mureni porauskohdista omalta puoleltani, oli kiva ylläri se.
Mulla tekivät naapurissa remonttia ja piikkauskoneella tulivat seinästä läpi, meni aamukahvit melkein väärään kurkkuun.
vuokrasopimukset taitaa nykyään kieltää sisällä tupakoinnin. alakerran nilkki kiertää kieltoa polttamalla pilveä. vanha talo, eli käryää rappukäytävä ja ainakin meidän kämppä kukkaselle joka ilta ja vkon loppuna myös aamulla. hauskinta tässä on se, että hahmo on meidän huoltoyhtiön duunari. arvatkaa lasketaanko sisälle, vaikka olis hommia tiedossa. yksi työntekijä pilaa koko firman maineen, joka ei kummoinen ole muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa huono äänieristys voisi taloyhtiön hallituksen syytä olla :D ?
Tuolla mentaliteetilla mikään ihmekään, ettei kukaan suostu enää hallituksiin ryhtymään.
Eiköhän se ole RAKENTAJAN vika, kun tässä helv maassa ole koskaan osattu taloja rakentaa.
Monet rakennustyylit suomen uusimmassakin talokannassa on suoraan sanoen kiellettyjä esimerkiksi ruotsissa. Esimerkkinä vaikkapa oikea neuvostoliiton lahja- betonielementti-rakentaminen. Paljon vähemmän olisi Suomessa moniakin ongelmia jos talot rakennettaisiin kunnolla paikalla valettuina.
Samoin hallitusta on turha syyttää siitä, että äänieristystä ei kovin mielellä myös paranneta. Se kun voi maksaa enemmän kuin kokonaan uuden talon rakentaminen. Ei sellainen koskaan menisi yhtiökokouksesta läpi "Joo toi valitti huonosta äänieristyksestä, täytyy tehdä miljoonan parannusremontti".
Tää 1970 luvun kerrostalo on paikallaan valettu ja täällä voi huutaa naapurille rakenteiden läpi.
Nyky pullamössö vapaan kasvatuksen kultahippuset osaavat kyllä noudattaa kaikkia hyvän käytöksen sääntöjä ja yleisiä lakeja 😂😂😂
Muuta, jos häiritsee. Kanta-astuminen on normaalia elämistä ja samoin siitä tulevat äänet. Ei kannata asua paskassa talossa.