Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Tömistelynhän ratkaisisi yksinkertaisesti matto. Yksi pitkä matto pahimpaan ravauskohtaan. Ei kuuluisi jytistelyt, eikä muukaan elämöinti kaikuisi sieltä niin hyvin. Mutta kun eeeeiii, kun minulla on oikeus kävellä vaikka neljältä yöllä kuin norsu ja häiritä alakerran naapuria. Kiusanhenkiä noi kolistelijat ja tömistelijät on.
Miksi elätte alakerrassa, jos kävely häiritsee? Aika yksinkertaista porukkaa olette. Muuttakaa yläkertaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli koko päivän hiljaista ja meninkin ajoissa nukkumaan. Noh, norsu sitten saapuikin yöllä kolmen aikaan ja sitä edestakaisin marssimista kuului varmaan viiteen ennenkuin hiljeni. Aamulla aikaisin kostin metelöimällä takaisin. :D Pian alkoikin taas vihaisen kuuloinen marssi!
Revenge is a dish best served cold :D
Yläpuolellani asusteli kerran henkilö joka tykkäsi rymytä ja bilettää aamuun saakka pienessä asunnossaan. Päivät hän tietenkin käytti nukkumiseen ja minäpä laitoin aina radion tai spotifyn kovalle soimaan kun olin kotona. Ai että neiti "tykkäsi" tästä, mutta miksipä antaa hänen uinailla rauhassa kun en minäkään saanut koskaan.
Sun muut naapurit taatusti rakasti teitä molempia.
Seinänaapurit olivat töissä tai koulussa klo 8-16 välillä. Itse teen etätöitä eli pystyin olemaan kotona myös päiväsaikaan. En tietenkään olisi tehnyt noin mikäli paikalla olisi ollut muitakin, haloo.
Oudon tarkasti tiedät seinänaapuriesi jokapäiväiset poissaolot, taitaa olla enemmänkin vikaa teidän talon äänieristyksessä.
3755; järjenjättiläinen mistä sitä tietää etukäteen millainen naapuri yläpuolella asustaa? Ja jos on etsinyt ylintä kerrosta kerrostaloissa mutta ei löydy??
Vierailija kirjoitti:
Miksi elätte alakerrassa, jos kävely häiritsee? Aika yksinkertaista porukkaa olette. Muuttakaa yläkertaan?
Olen etsimässä uutta asuntoa. Mutta vielä ei voi kun muutin tähän vasta muutama kuukausi sitten. Jatkuva muuttaminen on rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
3755; järjenjättiläinen mistä sitä tietää etukäteen millainen naapuri yläpuolella asustaa? Ja jos on etsinyt ylintä kerrosta kerrostaloissa mutta ei löydy??
Sepä se ja joissain tapauksissa myös alakerrasta kaikuu äänet ylös tai sitten seinänaapuri voi olla kova askeltaja.
Naapurit varmaan muuttaneet ja tilalle tullut jatkuvasti kantapää tömisijä, remonttia tekevä huutopuhuja😡 ennen niin rauhallinen kerrostalo muuttunut "sotatantereeksi", 3 kuukautta pitäisi vielä jaksaa asua ennekuin pääsen muuttamaan...
Minun naapurissa , alapuolella suu "putin"!!
Varmaan on samaa verta, on se niin kieroon kasvanu ihminen! "Minä en tiedä, mistä sinä puhut" Vaikka jää rysän päältä kiinni. Hän on asunut alusta asti tässä , hänellä on ensimmäiset oikeudet kaikkeen!
Varata ulkoiluvälinenvarastosta itselleen paikkaa omalle pyärälle, levittää hajusteita niin hirveesti, että tulee minun parvekkeelle asti, äsken sain sanottua sille , liekkö alkoholin vaikutuksen alaisenakin, ei tiedä mistä puhun. Vaikka käry tulee selvästi sieltä. Sitten alkaa mieletön pauke .
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran naapurini on joku vittumainen nuori nainen joka kavereidensa kanssa bilettää kaikki viikonloput ja herättää minut n. kolmen-neljän aikaan rapussa, pihalla ja asunnossaan mekastamalla joka helvetin viikonloppu kun haluaisin levätä ja palautua työviikosta. Monesti on ilmoitettu että taloyhtiössä on kyllä hiljaisuus niihin aikoihin, mutta ei mee jakeluun hänellä tai hänen rasittavilla vieraillaan. Kostoksi annan herätyskelloni soida täysillä aamuviidestä alkaen monta kertaa arkipäivisin ja joskus viikonloppuaamuisin siivoan ja hakkaan imurinvarrella pattereita äänekkäästi kun nää metelöitsijät on hiljaisuudesta päätellen itse nukkumassa. Ollaan sitten yhdessä ärsyttäviä toisillemme!
Kostat sitten alakerran naapurillesi yläkerran naapurin metelöinnin?
Onko kukaan teettänyt asuntoonsa äänieristysremonttia? Olisin periaatteessa valmis maksamaan vähintään makuuhuoneen äänieristyksestä, mutta onnistuisiko se edes...
Irtisanoin rivari kaksioni sopparin. Kerroin vuokranantajalle melusta ja vastaus oli, että ei ole ennen kukaan valittanut. Aina sama virsi, en jaksanut sanoa mitään takaisin, muuta kuin, että maksa takuuvuokra takaisin. Ei enään jaksa tätä pölhö touhua, seuraavaksi vuokraan okt. Ja toivoa vain, ettei naapurissa ole joku känniääliö joka pitää koiraansa ulkona 24/ räksyttämässä. Rivarissa oli lapsiperhe ja kantapäät jylisi aamusta klo 8 alk. ja loppui klo 22, jopa viikonloppuisin kun olisin halunnut nukka edes vapaapäivillä pidempään. Jotkut luulee, että päivisin saa meluta ja sitten vasta hiljaisuus ajalla älytään olla hiljaa. Kerran heräsin yölläkin tuohon kantapää marssiin. Etätyöläiselle vain kauheeta kuunnella aamusta iltaan mekkalaa.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoin rivari kaksioni sopparin. Kerroin vuokranantajalle melusta ja vastaus oli, että ei ole ennen kukaan valittanut. Aina sama virsi, en jaksanut sanoa mitään takaisin, muuta kuin, että maksa takuuvuokra takaisin. Ei enään jaksa tätä pölhö touhua, seuraavaksi vuokraan okt. Ja toivoa vain, ettei naapurissa ole joku känniääliö joka pitää koiraansa ulkona 24/ räksyttämässä. Rivarissa oli lapsiperhe ja kantapäät jylisi aamusta klo 8 alk. ja loppui klo 22, jopa viikonloppuisin kun olisin halunnut nukka edes vapaapäivillä pidempään. Jotkut luulee, että päivisin saa meluta ja sitten vasta hiljaisuus ajalla älytään olla hiljaa. Kerran heräsin yölläkin tuohon kantapää marssiin. Etätyöläiselle vain kauheeta kuunnella aamusta iltaan mekkalaa.
100% sympatia täältä. Tätä ei voi ymmärtää muut kuin ne, jotka ovat itse joutuneet kokemaan tällaista häiriköintiä. Oman kodin rauha on mennyttä, yksityisyyteesi tunkeuduttu. Omaa päivän ja illan kulkua ei voi suunnitella, vaan on elettävä toisten aiheuttamien äänien ehdoilla. Emme voi enää esimerkiksi kutsua ketään kotiimme kyläilemään vaikkapa illallisen merkeissä, koska ylänaapurin kersoilla onADHD:t päällä: tum tum tum tum tum tum tum tum.
Lapsena muistan miten kerrostalossa vieraillessa meitä ohjeistettiin olemaan juoksematta ja tömistelemättä. Nykyään ilmeisesti opetetaan olemaan välittämättä muista asukkaista. minä minä minä minä minä.
Valittajia aina riittää. Heidän kanssaan on vain sopeuduttava elämään. Minä, minä, minä tyyppejä. Elelevät vanhanapiikoina asunnoissaan, eivätkä ymmärrä muuta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Valittajia aina riittää. Heidän kanssaan on vain sopeuduttava elämään. Minä, minä, minä tyyppejä. Elelevät vanhanapiikoina asunnoissaan, eivätkä ymmärrä muuta elämää.
Etätyöläisille on annettava työraha jotta voivat elättää teidän kaltaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisan7oin rivari kaksioni sopparin. Kerroin vuokranantajalle melusta ja vastaus oli, että ei ole ennen kukaan valittanut. Aina sama virsi, en jaksanut sanoa mitään takaisin, muuta kuin, että maksa takuuvuokra takaisin. Ei enään jaksa tätä pölhö touhua, seuraavaksi vuokraan okt. Ja toivoa vain, ettei naapurissa ole joku känniääliö joka pitää koiraansa ulkona 24/ räksyttämässä. Rivarissa oli lapsiperhe ja kantapäät jylisi aamusta klo 8 alk. ja loppui klo 22, jopa viikonloppuisin kun olisin halunnut nukka edes vapaapäivillä pidempään. Jotkut luulee, että päivisin saa meluta ja sitten vasta hiljaisuus ajalla älytään olla hiljaa. Kerran heräsin yölläkin tuohon kantapää marssiin. Etätyöläiselle vain kauheeta kuunnella aamusta iltaan mekkalaa.
100% sympatia täältä. Tätä ei voi ymmärtää muut kuin ne, jotka ovat itse joutuneet kokemaan tällaista häiriköintiä. Oman kodin rauha on mennyttä, yksityisyyteesi tunkeuduttu. Omaa päivän ja illan kulkua ei voi suunnitella, vaan on elettävä toisten aiheuttamien äänien ehdoilla. Emme voi enää esimerkiksi kutsua ketään kotiimme kyläilemään vaikkapa illallisen merkeissä, koska ylänaapurin kersoilla onADHD:t päällä: tum tum tum tum tum tum tum tum.
Lapsena muistan miten kerrostalossa vieraillessa meitä ohjeistettiin olemaan juoksematta ja tömistelemättä. Nykyään ilmeisesti opetetaan olemaan välittämättä muista asukkaista. minä minä minä minä minä.
Ei ole kivaa eikä reilua tuollainen meteli. Mutta ootko käynyt siellä yläkerrassa puhumassa asiasta? Ja siis miksi ihmeessä et voisi kutsua ihmisiä illalliselle? Laitatte musiikkia soimaan ja juttelette, eihän se töminä sitä nyt sentään estä. Voi olla että kiinnität siihen vähemmän huomiota kuin täydessä hiljaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko metelöijät usein matalasti koulutettua white trash-porukkaa? Tällainen kuva tullut. Eivät jaksa/välitä rajata ja kasvattaa lapsiaan. Toinen syy masennus?
Nuoret bilettäjät ovat vähän eri, mutta jos on lapsena hyvin kasvatettu, kyllä nuorena aikuisenakin tietää, että yöllä ei rajattomasti voi kerrostalossa bilettää.
Kyllä useimmiten kyseessä black trash porukkaa täällä eteläs, Suomes.
Hirvee ryminä aamuyöllä 2.30 aikaan ,muutenkin univaikeuksia en päässyt illalla uneen,kun sitten yritin nukkua tuon ryminän jälkeen niin eiköhän aamu 7.00 tuon 2.30 ryminän jälkeen kun viimeisetkin toivot nukkumisesta mennyt tuli Aura auto kolistelemaan ja jyrryttämään, ihanaa kerrostalo elämää muista piittamattomien asukkaiden kanssa! Toi Aura auto ei haitannut niin paljon kuin toi ryminä! Kukaan normaali ihminen ei tuohon aikaan häiriköi vaan nukkuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli naapuri kysymään juuri noilla sanoilla. Että eikö edes yritetä olla hiljaa ja eikö ymmärretä että kerrostalossa kuuluu. Että hän tänäänkin heräsi 6.30 meteliin meiltä.
Voin kertoa, että KYLLÄ YRITETÄÄN. Yritetään niin, että olen ihan stressissä koko asiasta. Meillä on ylivilkas lapsi, joka herää joka aamu viideltä, tehtiin me mitä vain. Teemme ihan kaikkemme, että hän olisi hiljaa, mutta hän on pieni, ei ymmärrä ja todellakin vilkas lapi. Ja jos naapuri kuuli meidät vasta 6.30, niin voin kertoa, että ne ovat olleet pitkät 1,5h siihen asti.
Itse kysyisin toisinpäin, eikö todella nykyään enää ymmärretä, että lapsista lähtee ääntä? Että vauvaa ei saa käskemällä hiljaiseksi ja se alakerran ylivilkas taapero on erittäin todennäköisesti parin vuoden päästä merkittävästi hiljaisempi.
No se pari vuotta on vaan ihan hiton pitkä aika kuunnella sellaista aamusta iltaan. Mulla muutti seinänaapuriin puoli vuotta sitten perhe, jossa on ylivilkas kaikesta kitisevä taapero ja lisäksi vauva. Vauva itkee huomattavasti harvemmin kuin tämä kiljukaula, joka valehtelematta möykkää aamusta iltaan. Heidän keittiönsä on mun makuuhuoneen seinää vastapäätä ja olen tänäkin aamuna herännyt vähän kuuden jälkeen siihen, että pentu kiljuu keittiössä. Usein se kiljunta saa sitten aikaan sen, että myös vauva alkaa itkemään. Mikäli taapero ei vänise kovaan ääneen, hän juoksee rallia ympäri heidän kämppäänsä ja toden totta, mun asunto jytisee. En ikinä olisi voinut kuvitella, että viereisessä asunnossa juokseva pieni lapsi saisi aikaan jytinän mun kodissa. Nuo eivät KOSKAAN ole ulkona, vaikka meillä on suojainen korttelipiha keinuineen, penkkeineen ja hiekkalaatikoineen. Ihan parin sadan metrin päässä on useita leikkipuistoja, joissa on liukumäet jne., niin ei voi mennä mihinkään niistä, vaan sitä pentu pitää juoksuttaa ja huudattaa kotona.
Sori, mutta ei heru multa minkäänlaista ymmärrystä enää teille "vilkkaiden taaperoiden" perheille. Te olette juoppo/kamaremmien jälkeen kerrostalojen pahimmat naapurit.
Ei heru mullakaan ja ollaan lapsiperhe. Me ulkoillaan lasten kanssa pääsääntöisesti joka päivä ja jos lasten meno kotona äityy liialliseksi, komennamme ulos. Ei tule kuuloonkaan, että antaisimme huutaa ja kiljua ja mölytä ravata ja paiskoa kotona! Näin tekee yläkerran perhe, jossa vieläpä lauma lapsia. Lapset eivät ole ikinä ulkona, ei ikinä. Ja tosiaan, meidänkin lapset vihaa tuota perhettä, koska joutuvat nukkumaan korvatulpat korvissa.
Niin, tämä mun pointti tässä olikin, että ei todellakaan tule meilläkään kuuloon, että antaisemme huutaa, kiljua, mölytä, ravata tai paiskoa mitään kotona. MUTTA tästä HUOLIMATTA naapuri tuli noilla sanoilla sanomaan, koska eihän täällä nyt täydellisen hiljaista ole ja jos nuorimmainen itkee,hän itkee. Vai jesarillako teippaatte suut siellä?
On ihan eri asia toki, jos tahallaan mölytkään eikä ulkoilla ikinä jne. Ovat varmasti kauheita naapureita ja kuulostaa siltä, että muutenkaan ei mene hyvin. Mutta ihmiset kyllä valittaa ihan tosi pienestäkin, ei tarvitse olla ongelmaperhe, riittää että kuuluu yhtään mitään. Silloin kyllä oikeasti mietin että kannattaako noin herkästi häiriintyvän ylipäätään asua kerrostalossa.
Meillä onneksi naapuri tuli sanomaan, ollaan juteltu ja etsitty yhteisiä systeemejä. Esim selvisi että keittiöstä kuuluu heidän makkariin -no ei olla siellä aamulla. Eli kannattaa mennä juttelemaan, jos jokin painaa. Ei ihmiset yleensä tahallaan kiusaa, ei edes niiden vilkkaiden taaperoiden vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisan7oin rivari kaksioni sopparin. Kerroin vuokranantajalle melusta ja vastaus oli, että ei ole ennen kukaan valittanut. Aina sama virsi, en jaksanut sanoa mitään takaisin, muuta kuin, että maksa takuuvuokra takaisin. Ei enään jaksa tätä pölhö touhua, seuraavaksi vuokraan okt. Ja toivoa vain, ettei naapurissa ole joku känniääliö joka pitää koiraansa ulkona 24/ räksyttämässä. Rivarissa oli lapsiperhe ja kantapäät jylisi aamusta klo 8 alk. ja loppui klo 22, jopa viikonloppuisin kun olisin halunnut nukka edes vapaapäivillä pidempään. Jotkut luulee, että päivisin saa meluta ja sitten vasta hiljaisuus ajalla älytään olla hiljaa. Kerran heräsin yölläkin tuohon kantapää marssiin. Etätyöläiselle vain kauheeta kuunnella aamusta iltaan mekkalaa.
Ei ole kivaa eikä reilua tuollainen meteli. Mutta ootko käynyt siellä yläkerrassa puhumassa asiasta? Ja siis miksi ihmeessä et voisi kutsua ihmisiä illalliselle? Laitatte musiikkia soimaan ja juttelette, eihän se töminä sitä nyt sentään estä. Voi olla että kiinnität siihen vähemmän huomiota kuin täydessä hiljaisuudessa.
En ole tuo lainaamasi, mutta entisen asuntoni yläkerrassa asui lapsiperhe, jonka töminä oli oikeasti niin kovaa, etten pystynyt katsomaan telkkaria, kun en kuullut sitä metelin yli. Ei siinä olisi voinut kenenkään kanssa jutella, puhelimen kanssakin piti mennä parvekkeelle jos joku soitti, koska muuten ei kuullut mitään.
Meillä oli kerran seinänaapuri joka valitti metelistä koko ajan. Pimahti täydellisesti kun laitettiin poissaolomme ajaksi aina tuulikello parvekkeelle 🤣🤣🤣. Valitti siitäkin isännöitsijälle. Pois muuttaessaan kävi ovella riehumassa että tuhottiin hänen elämä 🥳🥳🥳. Kaikenlaisia se leipä elättää.