Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
ADHD-naapurit on kyllä pahimpia. Kotona ollessa ei olla paikallaan hetkeäkään, vaan koko ajan kolistellaan jotain, ravataan norsun askelin ympäri asuntoa, tiskataan, imuroidaan, käytetään blenderiä.. Sellaisen alapuolella asuminen täysin äänieristämättömässä asunnossa on yhtä h*lvettiä. Hän ei ilmeisesti esim.ikinä ole vain sohvalla ja katso televisiota, vaan ihan jatkuvasti kolistelee jotain. Ylimmästä kerroksessa ulos lähdessään paiskaa oven kiinni ja rymistelee kaikuvassa rappukäytävässä niin, että kaikki varmasti kuulevat hänen menemisensä. Kyseessä n.kolmekymppinen naishenkilö.
Tämä ihmistyyppi on sekin omanlaisensa kauhunaapuri. Kuvauksen perusteella luulin häntä ex-naapurikseni mutta tämä keissi on noin 10 vuotta nuorempi, parikymppinen nainen. Stressaannuin aina ihan mielettömästi kun oltiin samaan aikaan kotona, maaninen ryskytys ja pauke ja edestakaisin tamppaaminen oli infernaalista kuunneltavaa. Koko ajan mentiin eikä meinattu, 15 sekuntia oli ehkä hiljaista ja nainen paikoillaan mutta sitten se taas alkoi :/ Tätä sitten monta tuntia päivittäin. Eikö voisi mennä ulkoilemaan esim. lenkille tai salille purkamaan energiaa tai henkisiä paineita tai mitälie?!
Minusta olisi kivaa jos huomioitaisiin yöaika, jolloin suurin osa ihmisistä pyrkii nukkumaan. Päiväaikaan ei ole väliä metelöimisellä.
Entisessä asuinpaikassa,puutalo,yläpuolella asui joku naispuolinen,aina ennenkuin meni ulos alkoi parin tunnin show. Se ravas eestaas kämpässä ja kävi vissii kaikki kaapinovet sun muut läpi kerta toisensa jälkeen, uudestaan ja uudestaan.
Ja jos se sitte pääsi ulos vihdoin ,pihalle asti,niin vielä muutama kerta ylös ja alas kämppään ja nopeat ovien paukutukset...
Tais olla MT-tapaus,mutta kuitenkin...
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi kerostaloon asumaan vaikka maksettais. Täällä omakotitalossa saa lapset ja koirat huutaa , haukkua ja juosta ovista ulos ja sisään niin paljon kuin lystäävät. Ja minä saan tanssia ja laulaa ja soittaa pianoa vaikka keskellä yötä. Ja mieskin musisoi, puhaltaa torvea jokaisena päivänä. Ja saan paukuttaa vasaralla seiniä ja porata ja rakentaa milloin lystään. Ja pihalle mahtuu autoja ja moottoripyöriä, ja vaikka venekin. Ja saan poltella tupakkaa ja nuotiolla paistella makkaraakin ihan rauhassa. Hyvältä maistuu kaljan kanssa.
Ja luovuus kasvaa lapsissa, kun malla pihalla saa puuhastella ja sotkea ja rakennella mitä lystää.
Inhoaisin kyttääviä ja kaikesta valittavia naapureita, jotka ovisilmistään vahtii kuka porraskäytävässä kulkee. Huh.
Toivottavasti teillä ei ole naapureita ainakaan viiden kilometrin säteellä kärsimässä. Kuvailit juuri täydellisesti omakotitaloalueita piinaavan kauhunaapurin, jollaisia valitettavasti aina löytyy pari jokaisesta naapurustosta.
Kyllä vain tulee muistaa pyhittää lepopäivä. Sulla kaveri tuntuu olevan itsekäs elämän asenne. Monet tekee duunia koko viikon ja haluavat levätä viikonloppuna. Sitäkö sinun ei pitäisi kunnioittaa. Hanki Elämä ja aloita se Jumalankunnioittamisesta.
V1tuttaa nämä jonnenistit jotka kolisuttaa ja tiputtelee painavia esineitä paljaalle lattialle huumepäissään öisin. Sitten ovia paiskotaan. Sitten nukkuvat johonkin kahteen päivällä ja loisii työssäkäyvien verorahoilla, häiriköiden muita. Olisi mukava muuttaa johonkin taloon missä pelkästään hiljaisia vanhuksia, eikä yhtäkään työtöntä nuorta mekastajaa.
Jep jep,sellainen eläketalo on kaikista paras,mieluummin kyttääjämummot jotka seinä kiinni korvassa tarkistaa ettei olis ääniä ja taloyhtiö ihanan rauhallinen 24/7 kuin taloon jossa nää ikityöttömät jonnet ja jaanat mekastaa huutopuhumalla,kolisemalla,pamauksilla yms 24/7 ja jossa ei minuutiksikaan ole hiljaisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin itse nuori niin kuuntelin joskus musiikkia ehkä liian lujalla, naapuri hakkasi patteria. Laitoin heti musiikin pienemmälle, enkä soittanut enään lujalla.
Nykyään se menee niin, että jos joku hakkaa pattereita häiriköille, niin häiriköt yltyy siitä ja haistatellaan. Nykyisin ei mitään tapoja enään, eikä osata katsoa peiliin.
Juuri tämä. Minut kasvatettiin ottamaan muut ihmiset huomioon, mutta nykyisin tuntuu, että alle 30-vuotiailla on ainoastaan oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Heillä on oikeus rymistellä asunnossaan kuin norsu, heillä on oikeus paiskoa ovia, naapureista ei tarvitse välittää lainkaan.
Pianonsoittaja kerrostalossa soittaa melkein joka päivä noin tunnin kerrallaan ja samoja kappaleita yhä uudelleen. Ainut asia mikä siinä auttaa on laittaa itselleen kuulokkeet korviin ja Spotify päälle. Jotenkin vaan tuntuu että ei mee oikein näin. Miksi tyyppi ei hommaa sähköpianoa ja soita kuulokkeet korvissa.
Vierailija kirjoitti:
V1tuttaa nämä jonnenistit jotka kolisuttaa ja tiputtelee painavia esineitä paljaalle lattialle huumepäissään öisin. Sitten ovia paiskotaan. Sitten nukkuvat johonkin kahteen päivällä ja loisii työssäkäyvien verorahoilla, häiriköiden muita. Olisi mukava muuttaa johonkin taloon missä pelkästään hiljaisia vanhuksia, eikä yhtäkään työtöntä nuorta mekastajaa.
Niinpä, mua vi...uttaa se, että nää jonnet valvoo öisin mekastaen sossun rahoilla, pitää valveilla työssäkäyviä ja työssäkäyvät saa käydä näidenkin edestä töissä ja nukkua kiitokseksi 3 tuntia yöllä. Me käydään töissä ja elätetään vieläpä nuo loiset, eikä saada edes nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin itse nuori niin kuuntelin joskus musiikkia ehkä liian lujalla, naapuri hakkasi patteria. Laitoin heti musiikin pienemmälle, enkä soittanut enään lujalla.
Nykyään se menee niin, että jos joku hakkaa pattereita häiriköille, niin häiriköt yltyy siitä ja haistatellaan. Nykyisin ei mitään tapoja enään, eikä osata katsoa peiliin.
Juuri tämä. Minut kasvatettiin ottamaan muut ihmiset huomioon, mutta nykyisin tuntuu, että alle 30-vuotiailla on ainoastaan oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Heillä on oikeus rymistellä asunnossaan kuin norsu, heillä on oikeus paiskoa ovia, naapureista ei tarvitse välittää lainkaan.
Itsekkäitä, omahyväisiä pas..a läjiä! Onneksi tunnen muutaman bandidos mörököllin, nämä kyllä nostaa tuollaiset räkikset seinää vasten, jos ei ole tapoja opetettu kotona niin ne opetetaan myöhemmin!
Vierailija kirjoitti:
Entisessä asuinpaikassa,puutalo,yläpuolella asui joku naispuolinen,aina ennenkuin meni ulos alkoi parin tunnin show. Se ravas eestaas kämpässä ja kävi vissii kaikki kaapinovet sun muut läpi kerta toisensa jälkeen, uudestaan ja uudestaan.
Ja jos se sitte pääsi ulos vihdoin ,pihalle asti,niin vielä muutama kerta ylös ja alas kämppään ja nopeat ovien paukutukset...
Tais olla MT-tapaus,mutta kuitenkin...
Ymmärrän että oli tosi ärsyttävää kuunnella tätä showta, mutta nainen itse taisi kärsiä pakkomielteestään paljon enemmän kuin naapurit. Tuon täytyy olla äärimmäisen stressaavaa ja painostavaa, siis joutua elämään mt-ongelmien ehdoilla.
Minulla oli kerran naapurina n. viisikymppinen myös mt-puolen häiriöistä kärsinyt nainen, joka harrasti mm. vessan vetämistä 10-15 kertaa putkeen tai tosi painavien esineiden/huonekalujen kaatamista lattialle. Meno rauhoittui huomattavasti kun hänen luonaan alkoi käydä kotisairaanhoito tmv. kolmesti viikossa. Katsoivat ilmeisesti perään että täti ottaa lääkkeensä kuten kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Pianonsoittaja kerrostalossa soittaa melkein joka päivä noin tunnin kerrallaan ja samoja kappaleita yhä uudelleen. Ainut asia mikä siinä auttaa on laittaa itselleen kuulokkeet korviin ja Spotify päälle. Jotenkin vaan tuntuu että ei mee oikein näin. Miksi tyyppi ei hommaa sähköpianoa ja soita kuulokkeet korvissa.
Pistän paremmaksi, täällä joku nainen laulaa joka päivä ulisemalla niin kovaa, että kuulokkeetkaan eivät auta. En pysty kuuntelemaan kuulokkeilla musiikkia niin kovalla, että ulina peittyisi. Jos laitan korvatulpat korviin, niin niidenkin läpi kovimmat ulahdukset kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas yläpuolella asuja soittaa kitaraa,en jaksais aina kuunnella sitä samaa renkutusta arkisin enkö viikonloppuisin,kostan laittamalla sinfoniaorkesteria radiosta täysille,itse pidän sen aikaa korvatulppia.
mä oon just villasukissa sipsuttaja, en katso tv, kaikissa huonekaluissa on huopatassut ettei esim tuolin siirtämisestä kuuluisi ääntä, muutenkin kotona oikeastaan istun vain paikoillani tai nukun kun täällä sen pari tuntia päivässä vietän. sain naapurilta heippalapun kerran, että olen kauhea naapuri, koska teen välillä töihin smoothien 6 aikaan aamulla ja se kuulemma häiritsee yörauhaa
857 kirjoitti:
mä oon just villasukissa sipsuttaja, en katso tv, kaikissa huonekaluissa on huopatassut ettei esim tuolin siirtämisestä kuuluisi ääntä, muutenkin kotona oikeastaan istun vain paikoillani tai nukun kun täällä sen pari tuntia päivässä vietän. sain naapurilta heippalapun kerran, että olen kauhea naapuri, koska teen välillä töihin smoothien 6 aikaan aamulla ja se kuulemma häiritsee yörauhaa
No kyllä jokainen fiksu ihminen ymmärtää, ettei kerrostalossa käynnistetä blenderiä kuudelta aamulla! Se kuuluu yläkertaan, alakertaan ja seinänaapureille. Sama, kun kävisit poraamaan seinää kuudelta aamulla.
857 kirjoitti:
Jos teillä on hiljaisuus seitsemään asti, niin et todellakaan voi alkaa päristää smoothieta kuudelta. Tee se edellisenä iltana. Aika harvoissa taloissa hiljaisuus loppuu jo kuudelta.
Nyt se ikiliikkuja aloitti taas jytistelyn aamusta lähtien niinkuin joka sunnuntai. Pakko se on katsella uutta asuntoa vaikka ei jaksaisi muuttaa
Vierailija kirjoitti:
857 kirjoitti:
Jos teillä on hiljaisuus seitsemään asti, niin et todellakaan voi alkaa päristää smoothieta kuudelta. Tee se edellisenä iltana. Aika harvoissa taloissa hiljaisuus loppuu jo kuudelta.
Jonkin hedelmä-kasvis-marja smoothien terveyshyödyt kyllä taitaa aleta sitä mukaan, mitä pitempään seisoo valmiina; happi oksidoi ravinteita. Päivän valmiina ollut, ei niin ilmatiiviisti, ehkä osittain huoneenlämmössäkin on omiaan vaikuttamaan ravintoarvoihin, ja jos rasvoja on, niin ne tietenkin myös härskistyy epäterveelliseen suuntaan.
Ei aina. Venäläiset on hiljasia, kokemusta on.