Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Laitoin eilen tänne kommentin jostakusta joka laulaa espanjalaisia aarioita talossamme. Se on poistettu, ei ymmärrä. Oli ihan aiheeseen sopiva ilman yksityiskohtia. Olenko jossain listalla???
Vierailija kirjoitti:
Ite karate harrastajana kävelen aina päkijöillä otteluliikkuen ja jok7a lyönnissä suhisten.
Töminä tulee kun nyrkkeilen seinää vasten nyrkkejä ja jalkoja kovettaen.
Tumahtelee todella kovaa kun lyöntivoima on maksimaalinen. Kertoo että suojelen tehokkaasti naapurustoa jos syttyy mellakat.
Että kannattaa olla tyytyväinen metelist vain.
Seinällä on pehmusteena vanhoja puhelinluetteloja jotka vähän pehmentää iskuja joita pusken armotta ajatuksella sen 15cm läpi, että tehot tuntuu.
En kyllä tulisi vittuilemaan melusta sinällään.
Siis siihen ei ole varaa, koska olen niin kova.
Toki ymmärrän että harmittaa, mutta maksan melkoisesti vuokraa että saan treenata kovaa. Tämä on mun elämä eikä sun elämä. Teen elämästäni omalla palkallani sellaisen millaien haluan sen olevan.
Siksi treenaan kovaa. Ne ajat kun täältä ei kuulu heavymetallia ja töminää, niin olen salilla ottamassa vaparimatsia tai ihan perus salihiihtoa.
Kestätte kiltisti vaan sen metelin. Mähän periaatteessa tuon tälle asuinalueelle turvaa pelkällä olemassaolollani. Tavallaan jos mulle auotaan, niin en välttämättä auta jos mellakat lähtee käyntiin ja on hätätila.
No suo ei kukaan vedä turpiin tai kurmoota mölyapinoinnista😁 voitat kaikki ja mölyät päälle sarjan meluavia iskuja seinään merkiksi.
Tein tähänastisen elämäni suurimman virheen ja ostin asunnon lapsiperheen naapurista. Mitkään säännöt eivät koske heitä. Melua on klo 5-21 välillä joka ikinen päivä.
Viikonloput ovat oikeastaan pahimpia, koska silloin he ovat kotona koko päivän. Aiemmassa elämässäni odotin viikonloppuja, nyt pelkään niitä. Lapset heräävät klo 6 ja saman tien alkaa sisarusten välinen riehuminen ja tappelu, joka kestää koko päivän. Iltaisin on hiljaista, ja olisi kiva katsoa vaikka leffaa oman puolison kanssa, mutta on kauhea kiire nukkumaan viimeistään klo 22, jotta saisi unta edes sen 8h.
Sama homma loma-aikoina, juhlapyhinä yms. Itse asiassa minulla on vanhoja lomia pitämättä, kun sama se on herätä töihin, kun ei täällä saa lepoa kuitenkaan.
Tuntuu, että olen naapureideni panttivanki. Tuntemattomat ihmiset päättävät, milloin nukun ja mitä voin omassa kodissani tehdä.
En tiedä, onko yleistäkin lapsiperheille, että naapureiden kotirauhasta ei välitetä vähääkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekis mieli käydä vetämässä turpiin tuota yläkerran kantapääravaajaa.
Sama. En käsitä - päiväsaikaan yläkerrassa on lähes hiirenhiljaista, mutta systemaattisesti klo 21-00 alkaa jatkuva töminä ja askelten jytinä. Onko naapurilla joku erityinen kävelytyyli, jonka ottaa käyttöön vain yöaikaan? Vai miksi helkkarissa töminää ei kuulu päivällä? Kotona hän kuitenkin on, käy sisäpihalla tupakalla ja törmäillään rapussa. Nytkin oon kuunnellut jatkuvaa tömps tömps tömps klonk klonk tömtömtömps yli tunnin. Käsittämätöntä.
Mulla on ihan sama alakerrassa. Tuossa norsuilussa on jännä piirre, että se aktivoituu ihmisillä aina yhdeksän aikoihin illalla. Hurjaa kantapäätykitystä menemään yhdeksästä puolilleöin, muihin aikoihin ei kuulu mitään.
Muihin aikoihin kävelevät hissukseen.
Kun paiskot ulko-ovia niin joudut paiskomaan yhä kovemmin kun tiivisteet menevät. Uskomatonta laiskuutta jos ovissa on kahvat sisäpuolella. Silti pitää vetää ovi kiinni kuin itäautossa aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekis mieli käydä vetämässä turpiin tuota yläkerran kantapääravaajaa.
Sama. En käsitä - päiväsaikaan yläkerrassa on lähes hiirenhiljaista, mutta systemaattisesti klo 21-00 alkaa jatkuva töminä ja askelten jytinä. Onko naapurilla joku erityinen kävelytyyli, jonka ottaa käyttöön vain yöaikaan? Vai miksi helkkarissa töminää ei kuulu päivällä? Kotona hän kuitenkin on, käy sisäpihalla tupakalla ja törmäillään rapussa. Nytkin oon kuunnellut jatkuvaa tömps tömps tömps klonk klonk tömtömtömps yli tunnin. Käsittämätöntä.
Mulla on ihan sama alakerrassa. Tuossa norsuilussa on jännä piirre, että se aktivoituu ihmisillä aina yhdeksän aikoihin illalla. Hurjaa kantapäätykitystä menemään yhdeksästä puolilleöin, muihin aikoihin ei kuulu mitään.
Muihin aikoihin kävelevät hissukseen.
Mun norsunaapuri jytistelee aina sunnuntaisin _KOKO_ päivän. siis esim kun herää 10, siitä noin 00 asti. Saattaa olla 5-30 min hiljaista, kunnes taas alkaa jytistämään edestakaisin. TUMTUMTUMTUMTU, TUMTUMTUMTUMTUM. Oi että ku on ihanaa kun haluaisi olla rauhassa ennen työviikon alkua. Sitten kun tulee töistä kotiin niin iltaisin taas alkaa sama ralli. Se kuulostaa sellaiselta, että aivan kun ihminen olisi kiireellä lähdössä johonkin, vaan ei lähde.
Vierailija kirjoitti:
Tein tähänastisen elämäni suurimman virheen ja ostin asunnon lapsiperheen naapurista. Mitkään säännöt eivät koske heitä. Melua on klo 5-21 välillä joka ikinen päivä.
Viikonloput ovat oikeastaan pahimpia, koska silloin he ovat kotona koko päivän. Aiemmassa elämässäni odotin viikonloppuja, nyt pelkään niitä. Lapset heräävät klo 6 ja saman tien alkaa sisarusten välinen riehuminen ja tappelu, joka kestää koko päivän. Iltaisin on hiljaista, ja olisi kiva katsoa vaikka leffaa oman puolison kanssa, mutta on kauhea kiire nukkumaan viimeistään klo 22, jotta saisi unta edes sen 8h.
Sama homma loma-aikoina, juhlapyhinä yms. Itse asiassa minulla on vanhoja lomia pitämättä, kun sama se on herätä töihin, kun ei täällä saa lepoa kuitenkaan.
Tuntuu, että olen naapureideni panttivanki. Tuntemattomat ihmiset päättävät, milloin nukun ja mitä voin omassa kodissani tehdä.
En tiedä, onko yleistäkin lapsiperheille, että naapureiden kotirauhasta ei välitetä vähääkään?
Ihan sama ongelma täällä, mutta itse elän pelijonnen ja huutopuhuvan ja riehuvan, ja muuta todella äänekästä elämää viettävän wt-pariskunnan seinänaapurina. Naapureiden elämä sanelee käytännössä omani, ja tuntuu että pää sekoaa. Kotona ei saa olla hetkeäkään rauhassa. Jos vaikka haluan ottaa päiväunet, ei onnistu koska naapurin nainen huutokimittää monen tunnin monologia, tai pelijonne rääkyy pelikavereille. Nämä molemmat naapurit kolmekymppisiä, tuntuu että olisivat jotain alle kaksikymppisiä.
Joku isompi matkailuauto ois varmaa paras, vois vaihtaa paikka aina helposti jos tulee ärsyttävää ääntä lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ongelma täällä, mutta itse elän pelijonnen ja huutopuhuvan ja riehuvan, ja muuta todella äänekästä elämää viettävän wt-pariskunnan seinänaapurina. Naapureiden elämä sanelee käytännössä omani, ja tuntuu että pää sekoaa. Kotona ei saa olla hetkeäkään rauhassa. Jos vaikka haluan ottaa päiväunet, ei onnistu koska naapurin nainen huutokimittää monen tunnin monologia, tai pelijonne rääkyy pelikavereille. Nämä molemmat naapurit kolmekymppisiä, tuntuu että olisivat jotain alle kaksikymppisiä.
Sanotaan että ihminen on joustava ja mukautuu uusiin olosuhteisiin. Näin voisi evoluution perusteella päätellä.
Ehkä on hyvä sinulle että sinua koulitaan ja kärsivällisyyttäsi sekä hermojasi kehitetään paremmaksi.
Olet heikko ihmisenä ja nämä naapurit vain kehittävät sinusta sellaista millaisia esivanhempamme olivat.
He kestivät kovissa olosuhteissa ja mukautuivat vallalla olevaan ympäristöön.
Nyt sinun pitäisi näissä nykyajan helpoissa olosuhteissa tehdä ihan pieni pinnistys.
Ajattele että he kasvattavat sinusta parempaa ja voimakkaampaa luonnetta.
Tällä hetkellä olet inisevä vätys jonka mielestä muut ovat väärässä ja sinä olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Omassa kodissa tulisi olla hyvä olla, se on turvasatama. Ei niin, että joutuu naapurien meluter ro rin kohteeksi haluamattaan ihan jatkuvasti ja joutuu mennä nukkumaan/heräämään heidän mukaansa. Eristeisiin pitäisi panostaa ja ihmisten ottaa huomioon muut.
Vierailija kirjoitti:
Minut kasvatettiin samoin ja ehkä se on syy miksi itse kiinnitti toisten metelöintiin enemmän huomiota niin että ärsytti. Muutin puoli vuotta sitten kerrostalosta omakotitaloon ja lähin naapuri on kilometrin päässä. Se on hassua miten vieläkin välillä kuiskii ja ajattelee että en voi imuroida keskellä yötä (vuorotyössä) pestä pyykkiä tai käyttää aamuisin tehosekoitinta kun koitan edelleen ottaa naapurit huomioon :D
Sama juttu meilläkin, aina olemme yrittäneet olla aiheuttamatta "turhaa meteliä", etteivät naapurimme häiriintyisi. Mutta ihan normaalia elämää on kuitenkin vietetty, eikä kuiskailtu villasukat jalassa.
Olemme asuneet kerrostalossa (oli ylimmänkerroksen kulma-asunto), rivitalossa (oli päätyhuoneisto) ja paritalossa (sattui olemaan tosi mukavat naapurit). Näistä asumuksista naapureiden mekkalaa joutui eniten kuuntelemaan kerrostalossa.
Nyt mekin asumme omakotitalossa, meillä on vain yksi rajanaapuri ja molemmilla melko suuret tontit, joten aika rauhassa saadaan molemmat olla. Silti olen huomannut tuon saman, että välillä unohtuu jotta öisinkin voisi ottaa rennommin ja luukuttaa vaikka stereoita täysillä samalla, kun imuroisi tai saunoisi, eikä se ketään muuta häiritsisi yhtään!
Harmittavaa on, ettei osata ottaa naapureita huomioon kerrostaloissa. Kun ne naapurit kuitenkin asuvat ihan siinä heti seinän takana, kenties myös ala/yläpuolellakin. Metelöidään vaan yötä myöten niin kuin ketään muita ei asuisi koko korttelissa! (Eiväthän kaikki tietenkään tee niin, mutta se yksikin metelöivä, omaan napaansa tuijottava asukas, voi kerrostalossa aiheuttaa haittaa todella monelle muulle :( )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että ihminen on joustava ja mukautuu uusiin olosuhteisiin. Näin voisi evoluution perusteella päätellä.
Ehkä on hyvä sinulle että sinua koulitaan ja kärsivällisyyttäsi sekä hermojasi kehitetään paremmaksi.
Olet heikko ihmisenä ja nämä naapurit vain kehittävät sinusta sellaista millaisia esivanhempamme olivat.
Nyt sinun pitäisi näissä nykyajan helpoissa olosuhteissa tehdä ihan pieni pinnistys.
Tällä hetkellä olet inisevä vätys jonka mielestä muut ovat väärässä ja sinä olet oikeassa.
T. Naapurin wt-pelijonne
Vierailija kirjoitti:
Omassa kodissa tulisi olla hyvä olla, se on turvasatama. Ei niin, että joutuu naapurien meluter ro rin kohteeksi haluamattaan ihan jatkuvasti ja joutuu mennä nukkumaan/heräämään heidän mukaansa. Eristeisiin pitäisi panostaa ja ihmisten ottaa huomioon muut.
Omassa kodissa tulee aina käyttää korvatulppia ja hiipiä varpaisillaan. 😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tunnekylmän ihmisen tekstiä vaikka olisikin provoilumielessä kirjoitettu. Suosittelisin lämpimästi vähentämään somessa ja foorumeilla kuten AV:lla notkumista, jos mielenmaisema alkaa olla tässä määrin negatiivinen.
Joku vois tehdä aloitteen et vuokra asunnoissa vois olla koeaika eli saisit muuttaa pois jos havaitsee meteliä yms häiriköintiä naapureiden osalta. Toinen hyvä aloite,ensimmäisestä varoituksesta suoraan häätö jos ei ekalla kerralla meno rauhoitu.
Ei koska äänet on ELÄMÄÄ. Ja tarkeää osoittaa naapureille että ELÄÄ.
Millaisia vastauksia olette saaneet isännöitsijältä tai hallitukselta, kun olette valittaneet melusta?
Miesparien seksi kuuluu kovaa
Isännöitsijä ilmoitti valituksesta taloyhtion hallituksen PJ:lle joka sanoi että "seurataan tilannetta".
Tuosta on reilu vuosi....
Ja olen tehnyt kuukausittain uudestaan valitukset kellonaikoineen yms.
MItään ei tapahdu.
Ei voi mittarilla todistaa oikeen, pitäs määritellä mikä normaalia , esim jos joku koputtaa seinään 5h päivässä niin kyllä se ärsyttää vaikka ei ois kova ääni.
Kyllähän neuroottinen nikkaroija tekee jokaisestä äänestä ärsyttävän koska sitä aiheuttaa päivittäin,tuntikausia.