Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä valittaja/kyttääjämummoja jotka asuu viikosta, kuukaudesta, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen kerrostalossa jos kerran elämisen äänet v*tuttaa. Olisi mukavampaa meille muillekin jos muuttaisitte pois, kaikki siinä voittaisi.
Katsos rakas lapsi kun se teidän typerä mölinä kuuluu naapuriin, ei sitä tarvitse siis kytätä, en minä halua olla osallisena naapurin köyhään elämää jonka elämänsisältö on viina. Jotkut käy jopa töissä ja me halutaan öisin nukkua. Jospa kasvaisit vielä aikuiseksi ja muuttaisit vanhempien luokse.
Niin, itsehän siis teen kotona etätöitä, en vedä vessaa 22-7 välillä, kuuntelen musaa kuulokkeilla ja "bileet" täällä on 2-3 kertaa vuodessa. Silti tulee ulinaa, varmaan pitäisi kävellä hiipien tai sitten mummo luulee että olen työtön.
En tajua tuota itsekkyyttää, että pari kertaa bileet, sitä varten on baarit jonne voi mennä riehumaan, eikä kerrostalossa jossa asuu muitakin. Kukaan fiksu ei koskaan biletä kerrostalossa öisin, vain vähä älyiset
Jep, kerrostalossa ei biletetä, edes 2-3 kertaa vuodessa. Ei ihme että tulee ”ulinaa”, toivottavasti kärsii siitä ulinasta jatkossakin.
Ite asun aika uudessa kerrostalossa 2013. Alakerrassa asuu muuten rauhallinen vanhempi rouva, mutta aina kun hän laittaa tietokoneen päälle niin kuuluu Windowsin äänet kun aukaisee koneen. Facebookin ilmoitus äänet myös kuuluu, kun tällä rouvalla on niin isolla äänet tietokoneessa. Yövurosta kun tulee kotiin klo 6 niin kauheella kiirellä nukkumaan, kun tietää, että alakerrassa alka klo 8 tietokone äänet soimaan. Ehtii pari tuntia edes nukkua, muu uni sen jälkeen on koiran unta.
Joskus seinänaapurilla on telkkari isolla, äänet kuuluu. Menee nukkumaan aikaisin klo 22 joten loppuu äänet.
Nämä on kuitenkin pientä verrattuna bilettäjiin, joita myös valitettavasti on talossa. Näillä lappaa yövieraita ja sanotaanko näin, että sen kyllä myös kuuleekin.
Kuka katsoi eilen rikkaat ja rahattomat? Siinä tämä rikas mies pelkäsi joutuvansa kerrostaloon, ei voi sietää melua. Ymmärrän täysin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka katsoi eilen rikkaat ja rahattomat? Siinä tämä rikas mies pelkäsi joutuvansa kerrostaloon, ei voi sietää melua. Ymmärrän täysin.
Niin, meitä normaalin kotirauhan rakastajia löytyy monesta eri yhteiskuntaluokasta. :) Ei kerrostaloelämässä olisi mielestäni mitään pielessä, jos naapurit möykkäämisellään eivät tekisi asumisesta mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät asuvat kerrostaloissa
Rikas voi olla niin rikas, että se on pihi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä valittaja/kyttääjämummoja jotka asuu viikosta, kuukaudesta, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen kerrostalossa jos kerran elämisen äänet v*tuttaa. Olisi mukavampaa meille muillekin jos muuttaisitte pois, kaikki siinä voittaisi.
Katsos rakas lapsi kun se teidän typerä mölinä kuuluu naapuriin, ei sitä tarvitse siis kytätä, en minä halua olla osallisena naapurin köyhään elämää jonka elämänsisältö on viina. Jotkut käy jopa töissä ja me halutaan öisin nukkua. Jospa kasvaisit vielä aikuiseksi ja muuttaisit vanhempien luokse.
Nämä häiriköthän on useimmiten narsisteja, kuvittelevat että heitä oikein KYTÄTÄÄN. Huutonaurua ja toivottavasti kuuluu sinne naapurillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kerrostalossa jo vuosia ja vieläpä samassa, 3 vuotta hiljaista mutta nyt viimeist 2 vuotta levotonta koska ylhäälle muutti joku norsukävelijä joka vieläpä puhuu huutamalla, ja jolla laukkaa yövieraita. Tympeä muuttaa tällaisten takia itse pois etenkin kun vuokrakin kohtuullinen, mutta ei mielenterveys enään kestä tätä yöllistä melua, etenkin kun se on lähes jatkuvaa ja vieläpä yöllä, joskus on muutama päivä hiljaista mutta ei se paljoa lohduta kun itsellä töitä ja aikaisia herätyksiä. Kauhea nukkua 3 tunnin unilla ja mennä töihin, etenkin kun työmatka jo 50 km suunta, en ole vielä nukahtanut rattiin. EIkä töistä viitsi olla pois naapurin takia kun ei saa nukuttua. Naurettavaa. Viime vuonna olin muutaman kuukauden työtön ja ajattelin, että nyt saa vihdoin levähtää ja nukkua kunnolla, mutta katin villat. Hyvä kerrostalo pilattu teineillä. Olen asunut tässä 8 vuotta ja ikävä tulee asuntoa, mutta mielenterveys ja kunnon yöunet menee kaiken edelle. Ihan ensimmäisenä asumis vuotena tässä asui myös yksi teini pariskunta, mutta ne muutti pois. Nämä nykyiset teinit ei tunnu lähtevän kirveelläkään.
Muuttamalla saatat päästä hetkeksi rauhallisempaan taloon, mutta teininaapureita ei taida päästä pakoon missään. Etenkään keskusta-alueen kerrostaloissa kaupungista riippumatta. Äänekkyys tuntuu kasvaneen ja eskaloituneen näin korona-aikaan, kun ei ole koulua tai opintoja joihin pitää herätä aikaisin aamulla. Tosin osaavat ne vanhemmatkin mölytä...
En sanonutkaan muuttavani kerrostaloon, omakotitalotkin on keksitty ja muut asumismuodot.
Enkä minä väittänytkään että olet muuttamassa kerrostaloon vaan sanoin, että teineistä ei pääse eroon missään. Omakotialueilla ja rivareissa niitä vasta riittääkin. Ja paritaloissa.
Kerrostaloissa eniten naapureita ja niitä kauhe teinejä jotka juuri omilleen muuttanut. Rivarissa parhaillaan vain 1 naapuri jos asuu päädyssä tai vain 2 naapuria, paritalossa 1 naapuri ja omakotitalossa ei ketään seinän takana. Kerrostalossa pahimmillaan 4 naapuria, jopa yläpuolella joku tömistelemässä. Kerrostalossa myös rakenteista tulee hyvin äänet, etenkin ylhäältä ja alhaalta.
Siskoni asuu rivitaloasunnossa jossa on vain yksi seinänaapuri, mutta nämä viettävät hyvin häiritsevää elämää mm. kännäämällä harva se päivä ja yö, tappelemalla ja mölisemällä, poliiseja pitää kuulemma soittaa usein paikalle rauhoittelemaan tilannetta. Onko tämä sitten parempi vaihtoehto kuin teininaapuri??
Kannattaa varmaan katsoa kenen naapuriksi muuttaa ja pikkaisen sitä aluettakin. Kuka käskee muuttamaan roska alueelle.
Sinäkö siis kierrät ennen muuttoa kaikkien naapureiden ovella koputtelemassa vai miten otat selville ketä naapureina asuu?
Varmaan nykyinen asukas tietää parhaiten jolta voi kysyä, kun aukaisee rohkeasti suunsa, vaikka se suomalaisille onkin vaikeaa. Ja aina voi itse ottaa myös selville asuin alueesta.
Luuletko, että nykyinen asukas joka haluaa asunnosta nopeasti eroon, sanoo siitä mitään huonoa kuten että "joo no naapurissa jonne luukuttaa musiikkia nupit kaakossa niin ettei saa nukuttua mut muuten aivan ihana asunto!". Joo eipä taida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä häiriköthän on useimmiten narsisteja, kuvittelevat että heitä oikein KYTÄTÄÄN. Huutonaurua ja toivottavasti kuuluu sinne naapurillekin.
Joo ja kaikki ovat heille vaan kateellisia, kun perseilevät jollain ns. laatumerkkisellä autolla liikenteessä. Tämä sama "minua ihaillaan"-asenne on nähtävissä heillä läpi elämän.
No niin, taas alkoi huutopuhuminen ja joka perjantaiset illanistujaiset. Pääseeköhän tänään nukkumaan klo 3 aamuyöllä, vai klo 8 aamulla…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kerrostalossa jo vuosia ja vieläpä samassa, 3 vuotta hiljaista mutta nyt viimeist 2 vuotta levotonta koska ylhäälle muutti joku norsukävelijä joka vieläpä puhuu huutamalla, ja jolla laukkaa yövieraita. Tympeä muuttaa tällaisten takia itse pois etenkin kun vuokrakin kohtuullinen, mutta ei mielenterveys enään kestä tätä yöllistä melua, etenkin kun se on lähes jatkuvaa ja vieläpä yöllä, joskus on muutama päivä hiljaista mutta ei se paljoa lohduta kun itsellä töitä ja aikaisia herätyksiä. Kauhea nukkua 3 tunnin unilla ja mennä töihin, etenkin kun työmatka jo 50 km suunta, en ole vielä nukahtanut rattiin. EIkä töistä viitsi olla pois naapurin takia kun ei saa nukuttua. Naurettavaa. Viime vuonna olin muutaman kuukauden työtön ja ajattelin, että nyt saa vihdoin levähtää ja nukkua kunnolla, mutta katin villat. Hyvä kerrostalo pilattu teineillä. Olen asunut tässä 8 vuotta ja ikävä tulee asuntoa, mutta mielenterveys ja kunnon yöunet menee kaiken edelle. Ihan ensimmäisenä asumis vuotena tässä asui myös yksi teini pariskunta, mutta ne muutti pois. Nämä nykyiset teinit ei tunnu lähtevän kirveelläkään.
Muuttamalla saatat päästä hetkeksi rauhallisempaan taloon, mutta teininaapureita ei taida päästä pakoon missään. Etenkään keskusta-alueen kerrostaloissa kaupungista riippumatta. Äänekkyys tuntuu kasvaneen ja eskaloituneen näin korona-aikaan, kun ei ole koulua tai opintoja joihin pitää herätä aikaisin aamulla. Tosin osaavat ne vanhemmatkin mölytä...
En sanonutkaan muuttavani kerrostaloon, omakotitalotkin on keksitty ja muut asumismuodot.
Enkä minä väittänytkään että olet muuttamassa kerrostaloon vaan sanoin, että teineistä ei pääse eroon missään. Omakotialueilla ja rivareissa niitä vasta riittääkin. Ja paritaloissa.
Kerrostaloissa eniten naapureita ja niitä kauhe teinejä jotka juuri omilleen muuttanut. Rivarissa parhaillaan vain 1 naapuri jos asuu päädyssä tai vain 2 naapuria, paritalossa 1 naapuri ja omakotitalossa ei ketään seinän takana. Kerrostalossa pahimmillaan 4 naapuria, jopa yläpuolella joku tömistelemässä. Kerrostalossa myös rakenteista tulee hyvin äänet, etenkin ylhäältä ja alhaalta.
Siskoni asuu rivitaloasunnossa jossa on vain yksi seinänaapuri, mutta nämä viettävät hyvin häiritsevää elämää mm. kännäämällä harva se päivä ja yö, tappelemalla ja mölisemällä, poliiseja pitää kuulemma soittaa usein paikalle rauhoittelemaan tilannetta. Onko tämä sitten parempi vaihtoehto kuin teininaapuri??
Kannattaa varmaan katsoa kenen naapuriksi muuttaa ja pikkaisen sitä aluettakin. Kuka käskee muuttamaan roska alueelle.
Sinäkö siis kierrät ennen muuttoa kaikkien naapureiden ovella koputtelemassa vai miten otat selville ketä naapureina asuu?
Varmaan nykyinen asukas tietää parhaiten jolta voi kysyä, kun aukaisee rohkeasti suunsa, vaikka se suomalaisille onkin vaikeaa. Ja aina voi itse ottaa myös selville asuin alueesta.
Luuletko, että nykyinen asukas joka haluaa asunnosta nopeasti eroon, sanoo siitä mitään huonoa kuten että "joo no naapurissa jonne luukuttaa musiikkia nupit kaakossa niin ettei saa nukuttua mut muuten aivan ihana asunto!". Joo eipä taida.
Jos nykyinen asukas on vuokralla, niin eipä se on vuokralaisen päänsärky, että tuleeko siihen ketään asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kaikki ovat heille vaan kateellisia, kun perseilevät jollain ns. laatumerkkisellä autolla liikenteessä. Tämä sama "minua ihaillaan"-asenne on nähtävissä heillä läpi elämän.
Minun kokemuksen mukaan nämä yöbilettävät, ja huutopuhuvat rääkyjä-jonnet ei todellakaan aja merkkiautoilla. Merkkiautoa varten pitää olla massia ja sitä ei tule jos vetää turvan täyteen joka viikko arkisin ja viikonloppuisin tai käyttää kaiken vapaa-aikansa pelaillen pelejä.
Olen asunut kerrostaloissa koko aikuisikäni. Vain yhdessä kerrostalossa oli ongelmia juhlinnan kanssa, mutta sekin vain kesäaikaan. Soitimme poliisit jne. Nykyisessä kodissamme, jossa olemme asuneet lähes parikymmentä vuotta, on erittäin rauhallista. Tämä on erittäin rauhallinen talo. En häiritse muita, eivätkä hekään meitä. Tämä on Kotimme.
Onko teillä muilla ollut koskaan niin, että rakastelun äänet ovat kuuluneet? Meillä on nyt niin. Kuinka kauan sitten tilanne kestää, ehkä pitkäänkin.
Kypsynyt kirjoitti:
Olen asunut kerrostaloissa vuodesta 2008. Pahemmaksi on meno mennyt, oman kokemukseni mukaan. Nykyään asumme omistuasunnossa (kerrostalossa siis), ja naapurit on vaihdellut tämän reilun kuuden vuoden varrella. Yhteenvetona: ihan muutamia kuukausia pois luettuna aina on vähintään yhdessä lähihuoneistossa asunut jonkin sortin häirikkö. Seuraava suuntima on 100% selvillä. Se on muutto omakotitaloon. En kestä enää näitä ihmisiä, jotka eivät tuijota kuin omaa napaansa.
Muuta sitten semmoiseen omakotitaloon missä ei ole naapureita 200 metrin säteellä.
No, sieltäkin tupakanlemu kyllä tulee meille kun tuuli osuu kohdilleen.
Ja kakaroitten rääkyminen, koirien haukkuminen. Voi ei🙉🙊
Me seilataan kaupungissa olevan kerrostalon ja maalla olevan ok-talon väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nykyinen asukas on vuokralla, niin eipä se on vuokralaisen päänsärky, että tuleeko siihen ketään asumaan.
Täällä ainakin pääsee aikaisemmin muuttamaan jos saa nopeasti uuden asukkaan tilalle, eikä joudu käristelemään sitä normaalia kuukauden irtisanomisaikaa joten valehdellaan ja kehutaan kämppää minkä pystytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samat naapurit nyt ainakin 3 vuotta ja olen ihmetellyt, miksi nyt on alkanut kuulumaan välillä kaameaa kantapäätamppaamista. Miten ihminen voi yhtäkkiä alkaa kävelemään kantapäillään jos aiemmin on osannut kävellä hiljaa? En ymmärrä. Mikä tuollaiseen degeneroitumiseen voi johtaa.
Sama minulla, sama naapuri on yhtäkkiä alkanut kävelemään kantapäillään. Minulla iskee stressireaktio, koska pari vuotta kuuntelin samaa kerrostalon yläkerrassa mistä sen takia muutin pois ja nyt tuota samanmoista tamppausta alkoi kuulumaan tässä rivarissakin. Kovasti tekisi mieli jättää lappu tai joku, että hei pliis voisitko opetella taas kävelemään niinkuin ennen.
Tuttu juttu, siellä on emäntä tiineenä. Kohta sieltä kuuluu triplasti pauketta ja ryminää ja se kantapäätamppauskin jää ikäänkuin päälle kun vanhemmatkin tottuvat rymyämään niinkuin lapsensa. Perheet eivät osaa yhtään säännellä sitä melunsa määrää ja melun keskellä eläminen häivyttää kaiken tajun mikä saattaa olla naapurille äänekästä ja mikä ei.
No tämä. Huolista vapaina osaavat keskittyä rajoittamaan omaa mökäänsä, mutta kun tarkoituksella menevät hommaamaan niitä riehuvia jälkikasvuja ja muita ongelmia elämäänsä niin hermot on kireällä eikä voisi vähempää kiinnostaa naapurienkaan hyvinvointi. Siellä sitten mesotaan ja rymytään että saa muutkin kärsiä tasapuolisesti kuten hekin omista mokistaan.
Jollain tapaa tarttuva syndrooma vaikuttaisi olevan kantapääkävely. Minun naapurissani lisääntyivät ja ensin alkoi tämän opittua kävelemään kuulumaan tiheää pikkulapsen jalkojen töminää, sen jälkeen vaikuttaa jompikumpi tai kumpikin vanhemmistakin aloittaneen yhtäkkiä kantapääkävelyn. Ennen sitä ei minkäänlaisia kävelyääniä moneen vuoteen.
niin, onhan noita ongelmia. Subjektiivisesti
Top 5 kerrostalo-ongelmat ovat seuraavat : Järjestys random
1. Paritteluäänet
2. Vessa=yleinen käymälä
3. Ovien slash kaapistojen etc... pieksäjät
4. Puusepät,nikkaroijat jne...
5. Dokut ja muut tarpeetonta mölyä pitävät
Asun 2012 valmistuneessa talossa, eikä ollut edes 70-luvun kerrostalossa yhtä huono äänieristys. Naapurista kuuluu aivan selvästi kun vetävät vetolaatikkoja auki/kiinni keittiössä, samoin kaapin ovia. Puheääni kuuluu seinien läpi tai putkia pitkin yläkerrasta. Puhumattakaan yläkerran kantakävelystä tai kusen lorinasta. Jos on ihan hiljaista, voi kuulla jopa kun valokatkaisijaa painetaan. Oven sulkeminen kuuluu myös selvästi omaan kämppään ja tästä on suora näkyvyys vierusnaapurin parvekkeelle, aina joutuu pitämään sälekaihtimia kiinni kun hämärtää. MYös ruuankäryt tulee meidän keittiöön. Tietää että koska siellä paistetaan uunissa ranskiksia tai kokataan jotain tulista.
Vierailija kirjoitti:
Asun 2012 valmistuneessa talossa, eikä ollut edes 70-luvun kerrostalossa yhtä huono äänieristys. Naapurista kuuluu aivan selvästi kun vetävät vetolaatikkoja auki/kiinni keittiössä, samoin kaapin ovia. Puheääni kuuluu seinien läpi tai putkia pitkin yläkerrasta. Puhumattakaan yläkerran kantakävelystä tai kusen lorinasta. Jos on ihan hiljaista, voi kuulla jopa kun valokatkaisijaa painetaan. Oven sulkeminen kuuluu myös selvästi omaan kämppään ja tästä on suora näkyvyys vierusnaapurin parvekkeelle, aina joutuu pitämään sälekaihtimia kiinni kun hämärtää. MYös ruuankäryt tulee meidän keittiöön. Tietää että koska siellä paistetaan uunissa ranskiksia tai kokataan jotain tulista.
Ja lisään tähän, että olen asunut 2000-luvulla valmistuneessa tlossa, jossa oli muistaakseni muovilattia. En ikinä kuullut naapurista muistaakseni kummempia. Oli kiva asunto
En tajua tuota itsekkyyttää, että pari kertaa bileet, sitä varten on baarit jonne voi mennä riehumaan, eikä kerrostalossa jossa asuu muitakin. Kukaan fiksu ei koskaan biletä kerrostalossa öisin, vain vähä älyiset