Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
1921/7839 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uneton Aurinkokadulla. (Hämeenlinna) kirjoitti:

Joo asun 2 v. Vanhassa talossa. Kaikki äänet kuuluu, vessakäynnit tarkasti yms. Myöhään illalla vedetään vessaa montakertaa, isketään jalat lattiaan, kävellessä. Koira haukkuu (eroahdistustaan). Isännöitsijä ei ota kantaa mihinkään. Näin Hämeenlinnan Aurinkokadulla (Keinusaaressa) kokoajan etsin uutta asuntoa.

Terkkuja tästä vierestä, Hämeenlinnan Korentokadulta! Paskat on äänieristeet. Koirat ulvoo ja haukkuu ja ovet paukkuu. Yläpuolen asunnosta kuuluu kusen lorinat ja jatkuvaa kolinaa. Ilmeisesti koiralle heitellään jotakin kovaa lelua lattialle pitkin päivää, iltaa ja yötäkin. Lapsen huuto kuuluu useamman kerroksen päästä, rapussa tömistellään ja hakataan kaiteita...kallis ja huono asunto.

Vierailija
1922/7839 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, joiden mielestä turpa on pidettävä kiinni, huomautan, että turpa on vain hevosilla. Toistaiseksi en ole nähnyt yhdenkään hevosen asuvan kerrostalossa.

Jos haluaa ihmisten olevan hiljaa, kannattaa käyttää edes asiallista kieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1923/7839 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisittekö asumaan kämpässä, jossa on surkea äänieristys, mutta hiljaiset naapurit?

Asun sellaisessa. Nyt kun se yksi häirikkö sai häädön, siis. Kauhulla koko rappukäytävä odottaa millainen asukas siihen seuraavaksi muuttaa. Itse kävin pudottamassa kortin tyhjän asunnon postiluukusta missä selostin sen kuinka surkea äänieristys täällä on ja kuinka paksut matot lattialla edistävät naapurisopua - ehkä kun tekevät näyttöä, huomaavat kortin. Toivoa sopii.

Toivotaan parasta.

Vierailija
1924/7839 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä kerrostalossa rapussa hakattiin öisin jollain esineellä varmaan todella kovaäänisesti silloin, kun olin työssä. Sitten yläkerrassa asui nuori, joka valvoi yöt ja nukkui päivät ja liikkuminen yöllä kuului.

Kerrostalossa, jossa nykyisin asun oli viime alkusyksystä loppuvuoteen asuntoni seinän takana oleva portti niin, että pamahti kovaäänisesti kiinni. Asunto, jossa asu(i)n oli asumiskelvoton. Lisäksi seinänaapurista kuului joinain päivinä jotain kolistelua ja naarmuttavia ääniä, tänään taas pitkästä aikaa. 

Kerrostalojen rakennustekniikka vaihtelee vuosikymmenittäin.

Olen miettinyt, että kerrostalot voi olla asumismuotona joskus haastavia naapuruussuhteiden kannalta. Lukaisin alkua artikkelista, jossa oli jotain, että ongelmat vähenisivät, jos naapurit tuntisivat toisensa. Tämä nyt pätee varmaan kaikkiin ihmisten välisiin suhteisiin. Mielestäni kuitenkin kerrostaloissakin pitäisi halutessaan olla oikeus yksityisyyteen ja kotirauhaan.

Vierailija
1925/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta ties minkälaisesta kerrostaloasumisesta enkä itse ole koskaan saanut omasta metelöinnistä muuta kuin positiivista palautetta (otan kaikessa aina naapurit huomioon, koska olen tosi paranoidi metelöinnistä ja kärsinyt itse parista kammonaapurista, joten en missään nimessä halua ikinä häiritä omia naapureitani).

Kokemuksista viisastuneena hankimme nyt mieheni kanssa varta vasten uudesta talosta ylimmän kerroksen kaksion. Kielsin miestäni varta vasten käyttämästä subwooferiaan, koska pärjäämme ilmankin ja muistan hyvin mitä hlvettiä se on kuunnella sitä rakenteita pitkin kantautuvaa basson jylinää. Kuvittelen, että varsin tehokas kidutuskeino terroristikuulusteluissa jne.

Kaikki sujui tässä talossa hyvin, kunnes alakerran asunto vuokrattiin nuorelle herrasmiehelle joka on kotoisin alun perin etelän mailta. En tarkoita olla ennakkoluuloinen, sillä hän on ihan työssäkäyvä yms. mutta ongelmaksi paljastui äkkiä hänen äänenvolyyminsä puhelimeen puhuessa.

En tiedä onko kyse kulttuurisesta seikasta vai mistä, mutta olemme nyt kuunnelleet 4kk putkeen joka ikinen ilta klo 21-01 välillä taukoamatonta mylvintää ja HUUTOA makuuhuoneessamme. Ääni kantautui alakerran herrasmiehen asunnosta, jossa hän yksinään huutaa puhelimeen tai tietokoneen välityksellä.

Ja hän kirjaimellisesti huutaa. Mylvintä on jotain järjetöntä. Kiljuu ja karjuu ja nauraa aivan täysiä. Puhelimeenkin hän puhuu äidinkieltään samalla tavalla, koska välillä koko talo saa kuunnella tätä ölinää parvekkeiden välityksellä, kun hän palaveeraa ikkunat auki tunnin putkeen.

Mieheni teki isännöitsijälle ilmoituksen ja alakerran naapuri sai varoituksen. Samana iltana kuului raivostunutta huutoa puoli tuntia, sitten mies häipyi kotoaan yöksi muualle.

Nyt huuto on siirtynyt ilta-ajasta iltapäivään eli asunnossamme kaikuu samainen huuto klo 18-22 välillä täysiä....

Kai se on tehtävä uusi valitus, koska joudun pitämään korvatulppia nyt jo päivisinkin tuon huudon takia. Olen pitänyt tulppia kaikki illat muutosta asti.

Normaali puhe ei siis kuulu eikä mitkään muutkaan äänet eli talon äänieristys on muuten hyvä. Täysiä karjuminen kuuluu.

Onko eräille mahdotonta puhua normaalilla volyymillä vai tuleekohan tästä ikuinen taistelu saada kotirauha??

Vierailija
1926/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala, huutopuhelumaratonit ovat jotain ihan järkkyä. Aikoinaan yläpuolellani asustanut nuori mies harrasti samaa öisin, hän aloitti klo 22-23 taukoamattoman puhelimessa puhumisen ja karjumisen ja hohottamisen. Tätä kesti aina pikkutunneille saakka, jopa aamuseitsemään asti. Ja joka ikinen päivä. Olin lopulta hermoromahduksen partaalla koska ikinä ei saanut nukkua öitä rauhassa, ilman jatkuvaa melusaastetta. Desibelit vaan kohosivat maratonin kuluessa entisestään.

Vierailija
1927/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta suurin ongelma on siinä, että miten määritellään se mikä on sitä normaalia elämisen ääntä.

Kerrostaloon kuuluu sieltä täältä kantautuvat äänet, esim imurointi, pyykkikone, suihku, wcn vetäminen, käytävän äänet, silloin tällöin juhlinta, lapsen itku, harvakseltaan perheriidat jne.

Mutta nuo ei useinkaan ole niitä ongelmia, vaan ne kaikki muut ylimääräiset äänet. Kuten kolistelu, paukuttelu, ovien paiskominen, tömistelemällä käveleminen, musisointi jne..

Nuo turhaa metelöivät mielestään normaalisti elävät aiheuttaa ne ongelmat.

Lakia ei tarvi kieltämään todellakin niitä normaaleja ääniä. Mutta ei näytä löytyvän lakia joka kieltäisi sellaisen äänen tuoton joka ei ole välttämätöntä. Lain pitäisi määrätä että kävellään hiljaisesti, suljetaan ovet nätisti, musiikkia kuunnellaan kohtuullisella volyymilla, ei puhuta huutamalla jne. Suurin osa ymärtää että kerrostalossa tulee ottaa muut huomioon. Mutta se murto-osa joka kokee olevansa oikeutettu koluamaan kun se on sitä normaalia elämää, pilaa kaiken.

Suurin osa kerrostalojen meteliongelmista aiheutuu juuri noista ns normaaleista äänistä, eikä suinkaan niistä joita on koitettu rajoittaa. Harvemmassa tapauksessa myöskään varsinaiset huligaanit niitä aiheuttaa.

Jos olisi päätösvaltaa niin itse kieltäisin juurikin nuo turhaa ääntä aiheuttavat asiat ihan järjestyssäännöillä. Jos niitä ei noudata on muutettava pois. Ei saisi olla niin että ns elämisen äänistä kärsivät joutuu muuttamaan kun ei kukaan pysty vaikuttamaan todellisiin ongelmiin.

Miksi sinun pitäisi saada kuunnella musiikkia, mutta naapurisi ei saisi harrastaa kotijummaan (jossa voi lattia vähän tömistä)? Miksi sinun mieltymystesi pitäisi voida sanella mitä kerrostalossa saa harrastaa?

Minä en kuuntele musiikkia, olen hiljainen asukas, en häiritse ketään. Naapurin jumppa ei ole ongelma, he eivät jumppaa vaan kävelevät kovaäänisesti ja paiskovat ovia, rymyävät ja kolluuttavat. Järjestyssäännöissä pitäisi kieltää turhien äänien tuottaminen, koska kyseiset toimet eli kävely, ovien sulkeminen, ja muu eläminen voidaan suorittaa myös hiljaisemmin. Kuten muutkin asukkaat toimivat.

Vierailija
1928/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette tehneet virallisen valituksen isännöitsijälle, niin kertoisitteko miten asia käytännössä etenee sen jälkeen kun asukas saa varoituksen ja kolmesta tulisi häätö.

Mitä tarkoittaa lauseke, että valituksen tehneen on oltava valmis todistamaan oikeudessa? Meneekö valitukset aina oikeuteen jos saa kolme varoitusta? Miten oikeus asian käsittelee, voiko valittaja joutua maksamaan käräjöinnin, jos katsotaan ettei häiriö ole ollut häätöön oikeuttava?

Viekö asiaa eteenpäin taloyhtiö, ja valituksen tehnyt on todistajana, vai onko valituksen tehnyt päämies, joka voi joutua maksumieheksi?

Tuon seikan vuoksi en uskalla tehdä virallista valitusta, kun en tiedä mitä oikeus on mahdollisesti mieltä metelin tasosta, ylittääkö se normaalielämisen rajat vai ei. Täällä kun tilanne ei ole perinteinen juopot huutaa yöllä -tyyppinen.

Vierailija
1929/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala, huutopuhelumaratonit ovat jotain ihan järkkyä. Aikoinaan yläpuolellani asustanut nuori mies harrasti samaa öisin, hän aloitti klo 22-23 taukoamattoman puhelimessa puhumisen ja karjumisen ja hohottamisen. Tätä kesti aina pikkutunneille saakka, jopa aamuseitsemään asti. Ja joka ikinen päivä. Olin lopulta hermoromahduksen partaalla koska ikinä ei saanut nukkua öitä rauhassa, ilman jatkuvaa melusaastetta. Desibelit vaan kohosivat maratonin kuluessa entisestään.

Varmaan ns. gameri. Pelaa jossain tietokoneella ja huutaa kuulokkeisiinsa koko yön. Ei s**tana. 

Vierailija
1930/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaina se alkaa klo 9:00,

piikkaus ja kestää iltaa ja jatkuu sunnunaamuna. Joten varatkaahan mammat kuulosuojaimet.

Vierailija
1931/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauantaina se alkaa klo 9:00,

piikkaus ja kestää iltaa ja jatkuu sunnunaamuna. Joten varatkaahan mammat kuulosuojaimet.

Ei haittaa piikkaukset, niillehän on syy ja merkitys. Mua haittaa tahallinen metelöinti johon ei ole pakottavaa tarvetta.

Vierailija
1932/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muakaan haittaa, mutta remppa kun kestää 3kk

"tee se itse" mieheltä joka viikonloppu.

Vierailija
1933/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri aloitti eilen musiikin jumputtamisen paria minuuttia vaille iltakymmeneltä. Nyt taas on soinut jo jonkin aikaa, basso senkun jytkyy. Vihaan tätä korona-aikaa, kun mihinkään ei pääse meteliä pakoon, ja ihmiset alkavat sekoamaan kodeissaan. Olen huomannut omassa rapussani + jutellessa kavereiden kanssa, että henkistä pahoinvointia on entistä enemmän: pariskunnat tappelevat äänekkäästi, sotketaan paikkoja, musiikkia huudatetaan tuntikausia vuorokaudenajasta välittämättä jne. 

Vierailija
1934/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea lapsia on kuitenkaan aivan hiljaiseksi saada vaikka siitä kuinka muistuttaa. Leikeistä lähtee ääntä ja minusta niitä leikkejä pitää olla eikä vain älypuhelimien tuijottelua. Normaalit elämisen äänet normaaliin aikaan pitäis olla ok. Se joka ei niitä ääniä kestä ei sovi kerrostaloon asumaan. Suosittelen muuta asumismuotoa. Hyvin yksinkertaista!

Leikkejä ja juoksemista kukonlaulun aikaan? Ookoo.

Kyllä meidän lapset 3v ja 5v tietävät miten käyttäydytään aamuvarhaisella ja ilta-aikaan, koska on opetettu. Päivällä leikitään ja pihalla riekutaan pahimmat pois.

Meillä yläkerrassa suunnilleen tuon ikäiset lapset, jotka käyvät monta kertaa yössä vessassa. Eikä siinä mitään, jos vain kävisivät vessassa ja menisivät takaisin sänkyyn, mutta jäävät aina sen jälkeen vaeltelemaan ja tömistelemään jotain ihmettä, niin että asunto kaikuu. Tätä jatkuu puolisen tuntia kerrallaan ja esim. viime yönä yhdeltätoista, kahdelta ja aamuneljältä. Herään siihen aina ja on pikkuisen hermot kireällä. Toivon jatkuvasti, että tuo perhe muuttaisi pois.

Vierailija
1935/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä sekoilua oli jo ennen koronaa, mutta nyt kun ihmiset joutuvat olemaan lomautuksen tai irtisanomisen myötä kotona, niin korostuu mitään piittaamaton asenne muita kanssa eläjiä kohtaan!

Vierailija
1936/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alakerran(he asuvat alimmassa kerroksessa) lapset(alle kouluikäiset) juoksentelee ja paiskoo ovia vielä kahdentoista aikaa yöllä, ihan sama onko vkoloppu vai arki. Vanhemmat ei vissiin tajua, että se töminä kuuluu myös yläkertaan.

Vierailija
1937/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo rakennettu 1969,

Aikalailla kaikki kuuluu.

Alakerran yksiössä aamua- iltaan perkelettä huudetaan, ihan kuin leka tippuisi varpaille !

Tosi mukava nukahtaa tai herätä perkele huutoihin.

Minä päivällä korjasin harjanvartta ja jouduin iskemään sitä lattiaan.

Alakerrasta kuului mitä siellä hakataan.

En vain tajunnut vastata. Se mikä kuuluu minulle, kuuluisi myös toisin päin.

Melkein huvittaa.

Vierailija
1938/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo o kirjoitti:

Meillä alakerran(he asuvat alimmassa kerroksessa) lapset(alle kouluikäiset) juoksentelee ja paiskoo ovia vielä kahdentoista aikaa yöllä, ihan sama onko vkoloppu vai arki. Vanhemmat ei vissiin tajua, että se töminä kuuluu myös yläkertaan.

Ootko käynyt sanomassa asiasta? Kaikki ei tosiaan tuollaisia itse hoksaa. Mä kävin, kun meillä oli edellisten naapureiden kanssa sama ongelma... Tosin se ei auttanut kuin ehkä pariksi päiväksi. Onneksi muuttivat pian pois sitten.

Vierailija
1939/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ns. gameri. Pelaa jossain tietokoneella ja huutaa kuulokkeisiinsa koko yön. Ei s**tana. 

Samanlaisia kokemuksia gamerista. Aloitti aina klo 23, sitä jatkui sitten yöhön. Kerran erittäin isokokoinen veljeni oli meillä yötä, ja tällä paloi hermot huutoon. Kävi juttelemassa pelaavan nuoren miehen kanssa, ja tuli hiljaista. En voi tajuta, etteivät jotkut ymmärrä ettei öisin saa huutaa.

Vierailija
1940/7839 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille, joiden mielestä turpa on pidettävä kiinni, huomautan, että turpa on vain hevosilla. Toistaiseksi en ole nähnyt yhdenkään hevosen asuvan kerrostalossa.

Jos haluaa ihmisten olevan hiljaa, kannattaa käyttää edes asiallista kieltä.

Tämä!! Ihmiset kirjoittavat ala-aulaan törkeyksiä kuin nettiin ja odottavat että heidän toiveitaan kunnioitetaan sen jälkeen. Tuosta tulee vain kierre. Ihmiset häipyvät talosta ja muuttoruljanssi aiheuttaa häiriöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi