Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
JUMP JUMP JUMP kirjoitti:
Meidän naapureina kaksi lapsiperhettä joilla isoissa asunnoissaan luultavasti trampoliini ja jalkapallomaali ja Wii-peli ainakin....HopLopit ihan kotioloissa. Aivan surutta vanhemmat antaa lasten pomppia,jympyttää ja pompottaa kaiket alkuillat ja viikonloput. Asiasta on huomautettu usampaan otteeseen,ja selitetty että ääni kantautuu vanhoja elementtiseiniä pitkin yms. He siis ovat hyvin tietoisia naapureiden häiriintymisestä. Mutta sama meno jatkuu. En ymmärrä että eikö heitä jo hävetä muiden naapureiden silmissä. "Jos katse voisi tappaa..." pätee varmaan jossain määrin.Mutta on joillain pokkaa loputtomasti.
Junteille ei ole opetettu kerrostaloasumisen tyyliä. Ja nää naapurimme on kyllä ihan suomalaisia perheitä.
Mulla asuu lapsiperhe jonka lapsen annetaan kävellä rappuja ees taas kovaa ja kailottaa/laulaa siansaksaa kovaan ääneen. Lisäksi asuu joku ihme ramppaaja joka paiskoo ovea yleensä yhden/kahden aikaan.
Nykyään on muotia harrastaa naapureiden kuullen seksiä
https://open.spotify.com/track/0ul4GKB08DgsgY7geSLtN2?si=5-Kd9rMMSBqrx2…
Vierailija kirjoitti:
🤣Ai se onkin muotia harrastaa äänekkäästi seksi kerrostalossa niin että naapurit kuulee. Mutta en tiedä tuosta muotivillityksestä, että lieneekö koskee meidän yläkerran eläkeläispariskuntaa, jotka jo vissiin viettäneet timanttihääpäivänsäkin? Kuntoilua harrastavat muutenkin reippaasti päivittäin. Ja koti varhaisaamun imurin äänistä päätellen pysyy siistinä.
Soutulaite narskuu.... 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣Ai se onkin muotia harrastaa äänekkäästi seksi kerrostalossa niin että naapurit kuulee. Mutta en tiedä tuosta muotivillityksestä, että lieneekö koskee meidän yläkerran eläkeläispariskuntaa, jotka jo vissiin viettäneet timanttihääpäivänsäkin? Kuntoilua harrastavat muutenkin reippaasti päivittäin. Ja koti varhaisaamun imurin äänistä päätellen pysyy siistinä.
Soutulaite narskuu.... 😅
Meillä tuo imurikone näyttää itse olevan pinnaltaan ihan pöllyn peitossa, koska harvakseltaan käytetään. 😁Pitää ensin imuroida itse imuri ennen aloitusta😅
Joulusiivous edessä päin. Yllättäisiköhän naapurit ja aloitettaisiin jo kello 7 huristelemaan ja kolkkaamaan joku aamuvarhain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣Ai se onkin muotia harrastaa äänekkäästi seksiä kerrostalossa niin että naapurit kuulee. Mutta en tiedä tuosta muotivillityksestä, että lieneekö koskee meidän yläkerran eläkeläispariskuntaa, jotka jo vissiin viettäneet timanttihääpäivänsäkin? Kuntoilua harrastavat muutenkin reippaasti päivittäin. Ja koti varhaisaamun imurin äänistä päätellen pysyy siistinä.
Soutulaite narskuu.... 😅
P, S. Korjasin kirjoittamaani.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on paljon puhetta ns. kanta-astujista.
(Tiedän kyllä kuinka kova ääni siitä kuuluu, koska yläpuolellamme asuu kolmihenkinen knatja-astujaperhe isolla K:lla.)
Jos alakerrassasi asuu joku, eikö tule mieleenkään opetella päkiäastumistatai edes hiukan vaimeampaa kantapään lattiaan lyöntiä?
Eikö järki sano, että jumalaton tömps-tömps-tömps kuuluu parin kerroksenskin läpi?
Asuin jonkin aikaa kämppiksenä tällaisen supertömpsyttelijän kanssa. Oli pienikokoinen ja normaalipainoinen nuori nainen, en käsitä miten hän onnistui kuulostamaan kokonaiselta armeijalta tömistellessään omasta huoneestaan vessaan tai keittiöön. Kävi välillä sääliksi alapuolella asuvia. Heistä oli varmaan tosi "mukavaa" kuunnella sitä jyräämistä päivittäin. Kai se oli kotona opittu tapa ja muutenkin osoitus siitä, että minä olen ihminen joka menee eikä meinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kerrostalokäyttäytyminen on hyvinkin yksinkertasta.
....
-Ei paiskota ovia (mitään ovia -ulko-ovea, väliovia, kaapin ovia..)....
Kun tekisivät kaapinovet niin, että niissä ei ole voimakasta vetomekanismia. Meidän talossa kaikissa kaappien ovissa on vetosarat, joita ei voi säätää mitenkään. Jokaisen kaapin oven kanssa pitäisi aina kädellä hidastaa, ettei ne läimähdä kiinni. Jos vaikka kylppärin peilikaapin oven antaa sulkeutua omalla voimalla, seinän toisella puolen oleva keittiö vapisee siitä tärähdyksestä 😅 Ja toki niissä ovissa on niihin asennetut alkuperäiset "silikoni vaimentimet", mutta ei niistä oikeasti ole juuri mitään hyötyä, estävät vain terävän iskuäänen.
"Jokaisen kaapin oven kanssa p i t ä i s i aina kädellä hidastaa, ettei ne läimähdä kiinni"
Itse kyllä klo 22.00 - 7.00 hidastan kädellä paukkuvia ja jysähtäviä sekä kolahtavia juttuja. Myös jalat kulkevat hissunkissun. Onkohan vika juuri siinä, että ei viitsitä. Eli ei oteta lähimmäisiä, se on naapureita huomioon. Pitäisi hiljentää kädellä laatikkoa mäjähtävästä kello 23.36, mutta en viitsi, koska tuo laatikko on tuollainen. Siis l a a t i k o n ominaisuus on syy sille, että kolinaa kuuluu öisin. Kun se pitäisi kädellä hiljentää. Ja sehän ei oo mun tehtävä.
Eiköhän tämä tullut selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on paljon puhetta ns. kanta-astujista.
(Tiedän kyllä kuinka kova ääni siitä kuuluu, koska yläpuolellamme asuu kolmihenkinen knatja-astujaperhe isolla K:lla.)
Jos alakerrassasi asuu joku, eikö tule mieleenkään opetella päkiäastumistatai edes hiukan vaimeampaa kantapään lattiaan lyöntiä?
Eikö järki sano, että jumalaton tömps-tömps-tömps kuuluu parin kerroksenskin läpi?
Asuin jonkin aikaa kämppiksenä tällaisen supertömpsyttelijän kanssa. Oli pienikokoinen ja normaalipainoinen nuori nainen, en käsitä miten hän onnistui kuulostamaan kokonaiselta armeijalta tömistellessään omasta huoneestaan vessaan tai keittiöön. Kävi välillä sääliksi alapuolella asuvia. Heistä oli varmaan tosi "mukavaa" kuunnella sitä jyräämistä päivittäin. Kai se oli kotona opittu tapa ja muutenkin osoitus siitä, että minä olen ihminen joka menee eikä meinaa.
Matot. Käyttämällä mattoja iskuääni vaimenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän yläkerrassa ei ainakaan yritetäkään olla hiljaa. Lapsi juoksee edestakaisin ja pianoa pimputetaan.
Meille sanottiin lapsena omakotitalossa asuessakin, että sisällä ei juosta. Ei ollut naapureita häiriintymässä, mutta ihan jo turvallisuuden vuoksi ettei liukastuta ja kaaduta pää edellä sohvapöytään päin...
Ei hemmetti piano kerrostalossa.
Meillä on myös :). Tämä ei kyllä meitä häiritse oikeastaan, soittaa vain alkuillasta yleensä tunnin verran. Meillä on naapurina myös oopperalaulaja joka treenaa kotonaan. Ei sekään häiritse. Jouluna oli mukava kuunnella hänen joululauluversioita. Tietenkin häiritsisi jos keskellä yötä musisoisivat.
Pianossa on ollut vaimennin jo ainakin 100 vuotta. Digitaalisissa voi käyttää kuulokkeita. Mutta silti kyllä päiväsaikaan saa soittaa, ainakin jos osaa. Sitä ei mikään laki kiellä. Sama jos kielletään vaikka ruonalaitto, koska siitä on paljon enemmän häiriöitä. Kuvottavat hajut rapussa, putket huutaa ja aika useasti on palohälytinkinkin piipannut siihen malliin että viranomaiset on tulleet paikalle. Vastuulliset ihmiset ostavat kolmioleipiä ja lämmittävät ateriansa mikrossa.
Mä en ymmärrä kerrostalossa riitelijöitä. Mulla riesana seinänaapurin perhe, jossa huutamisen perusteella mies juo, pettää ja ei halua töihin. Mies myös h*orittelee vaimoaan ja käy joskus huutamassa ihan parvekkeella koko kaupungille asiasta. Persoonallisuushäiriöisiltä ei voi välttyä missään, varsinkaan kerrostalossa. Tätä on ollut tavalla tai toisella joka ikisessä talossa jossa olen asunut.
Onko muilla ollut sellaista, että isännöitsijä ei ole ollut halukas puuttumaan häiriköintiin? Ja vaaditaan todistusaineistoa tyyliin nauhoituksia, päiväkirjoja ja muiden asukkaiden kommentteja. Nykyisessä talossa on näin. Arvatkaa haluanko korona-aikana koputella ihmisten ovelle, ja muutenkaan? Edellisissä taloissa ollaan jo yhdestä ilmoituksesta otettu koppi ja häiriköinti loppunut.
En käsitä miten ihmiset itse jaksaisivat kuunnella ja katsoa rymistelyä, huutamista ja juoksemista aamusta iltaan! Luulisi käyvän hermoille samassa huoneistossa asuville ja jotain aikuisen huutoa siihen väliin mutta ei.
Itsellä joskus aikanaan yläkerran naapuri lopetti tömistelyn kun sanoin hänelle asiasta. Opin (vastentahtoisesti) kyseisen ihmisen päivärytmin ja eräänä päivänä sitten kun kuulin hänen kotoaan poistuvan olin jo niin kypsynyt siihen meteliin että menin käytävään vastaan juttelemaan. Ilmeisesti ei edes ollut tajunnut kuinka kantapäillä kävely kuuluu alakertaan. Että kyllä se saattaa toimia ihan sanominen.
Vierailija kirjoitti:
Kappas, yläkerran hirviöneiti tuli töistä kotiin. Ensin tömistelee raput kolmen kerroksen verran ylimpään kerrokseen. Sitten paiskaa ulko-oven kiinni niin kovaa kuin pystyy. Riisuu kengät ja heittää ne laminaattilattialle. Tömistelee keittiöön, ottaa jotain kaapista ja paiskaa oven kiinni. Laittaa ruokaa mikroon, paiskaa mikron oven kiinni ja uudelleen, kun ottaa ruuan mikrosta. Myös mikron hurina ja piippaus kuuluu selkeesti. Tän jälkeen ravaa ympäri asuntoa (varmaan kuluttaa kaloreita samalla kun syö) ja sitä tamppaamista, tavaroiden tiputtelua ja ovien paiskomista on seuraavat pari tuntia. Sitten hajoaa itseltä pää ja pakko lähteä ulos.
Hmm. Mikron hurina ja piippaus ei kyllä pitäis kuulua ellei sitten oikein herkin korvin kuuntele naapurinsa joka askelta. Vai käyköhän näissä tapauksissa silleen että kun ensin tulee tarpeeksi sellaista meteliä jota ei voi jättää huomiotta (kuten ovien paiskomista ja kolistelua) niin korvat tavallaan automaattisesti herkistyvät kuulemaan ne pienemmätkin äänet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappas, yläkerran hirviöneiti tuli töistä kotiin. Ensin tömistelee raput kolmen kerroksen verran ylimpään kerrokseen. Sitten paiskaa ulko-oven kiinni niin kovaa kuin pystyy. Riisuu kengät ja heittää ne laminaattilattialle. Tömistelee keittiöön, ottaa jotain kaapista ja paiskaa oven kiinni. Laittaa ruokaa mikroon, paiskaa mikron oven kiinni ja uudelleen, kun ottaa ruuan mikrosta. Myös mikron hurina ja piippaus kuuluu selkeesti. Tän jälkeen ravaa ympäri asuntoa (varmaan kuluttaa kaloreita samalla kun syö) ja sitä tamppaamista, tavaroiden tiputtelua ja ovien paiskomista on seuraavat pari tuntia. Sitten hajoaa itseltä pää ja pakko lähteä ulos.
Hmm. Mikron hurina ja piippaus ei kyllä pitäis kuulua ellei sitten oikein herkin korvin kuuntele naapurinsa joka askelta. Vai käyköhän näissä tapauksissa silleen että kun ensin tulee tarpeeksi sellaista meteliä jota ei voi jättää huomiotta (kuten ovien paiskomista ja kolistelua) niin korvat tavallaan automaattisesti herkistyvät kuulemaan ne pienemmätkin äänet
Kyllä ne mikronkin äänet voivat kantautua asunnosta toiseen liesituulettimen ja/tai ilmanvaihtokanavien kautta. Itsekin kuulen ihan selvästi milloin yläpuolen asukas käyttelee esimerkiksi sauvasekoitinta tai laittaa ruokaa. Kylppärin tuuletusaukon kautta kantautuu naapuriasunnoista ihan selvästi kuultavaa puhetta ja keskustelua. Asutaan vanhassa 50-luvulla rakennetussa talossa, en tiedä onko sillä merkitystä asiaan ja heikohkoon äänieristykseen.
Meilläkin naapurin mikron hurina erottuu aamuyöstä, kun taustamelua on vähän. Olen itse vähän meluherkkä, mutta kyllä siohen yksi aamuyö heräsi myös kovakorvaisempi mieheni. Toetysti tuo herääminen nyt vaatii sen, ettei muutenkaan siinä kohtaa ole enää syvässä unessa, mutta keljuttaa se silti. Etenkin miestä keljutti, koska hänen on minua vaikeampi päästä uudelleen uneen, jos on jo täysin hereillä käynyt.
Onneksi sitä ei usein kuulu, en todella kehtaisi naapurin yöllisiä mikrotteluja ääneen kritisoida. En etenän, kun olemme aamutyöläisiä itsekin, joten kyllä minäkin puurot mikrottelen itselleni arkena ennen viittä. Ymmärrän hyvin, että suurin osa ihmisistä todella haluaa nukkua vielä silloin.
Yläkerrassani asuu espanjankielisiä m******muuttajia. Voi jlauta sitä meteliä ja naurunräkätystä 22-04 välillä. Välillä luultavasti pelaavat jotain videopeliä ja/tai katsovat jalkapalloa, hirveää olé olé-huutoa, lattian ja pattereiden takomista ja mölötystä. Isännöitsijälle on valitettu useaan kertaan, ei mitään vaikutusta. Ja kyllä: tämä on vuokratalo mutta kaupungin keskustassa ja ei mitenkään halpoja asuntoja. Kuvittelin kokeneeni lähiöissä jo kaiken mutta kyllä täällä on kamalampaa kun koskaan ei saa nukkua, tätä h*lvettiä on ma-su joka yö.
Naapurin remontin tekijä alkaa vähän ihmetyttää, aamulla alkoi porata betoniseinää klo 7. Lähti pois klo 7.15.
Poraus aamulla ja loppuu kuin seinään, kymmeniä kertoja herännyt eri asunnoissa. Tai muuta vastaavaa vain pariin otteeseen huudatetaan. Ehkä siirtyi toiseen kohteeseen. Muutenkin kannattaisi suorittaa työt virka-aikaan ja jättää ammattilaisille, vaikkakin etätöissä moni nykyään.
Kerrostalossa asuessani käytin puukenkiä.