Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7840)
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran naapurin imurointi kuulostaa siltä, että vetäisi mattojyrällä pitkin lattiaa (sillä millä mattoasentajat jyrää muovimatot kiinni liimauksen jälkeen). Siis aivan uskomaton meteli, joka sunnuntai ja torstai. Kellonaika sentään suurinpiirtein sama, niin tietää jo valmiiksi ottaa kuulokkeet esille, että peittää sen pahimman jylinän.
Laminaatti on kyllä itse s*atanan keksintö.
Jos tasaista menoa, kyse on varmaan robotti-imurista. Se voi hyvinkin kuulua jyrinänä alakerrassa. Manuaalinen imurointi on rytmiltään vaihtelevaa. Robo on ilmeisesti ohjelmoitu imuroimaan tiettyihin aikoihin, siitä säännöllisyys.
En ymmärrä miten vauvan itku voi olla meluvalituksen aihe? Millä ihmeellä sanoo jollekin koliikkivauvalle, että olepas nyt hiljaa jookosta, naapurin Irmeli ei tykkää. Ps. kyllä se motivaatio on varmasti sille hiljaisuudelle siellä koliikkivauvan asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten vauvan itku voi olla meluvalituksen aihe? Millä ihmeellä sanoo jollekin koliikkivauvalle, että olepas nyt hiljaa jookosta, naapurin Irmeli ei tykkää. Ps. kyllä se motivaatio on varmasti sille hiljaisuudelle siellä koliikkivauvan asunnossa.
Vauvan itku on ihan eri asia kuin aikuisten tai isompien lasten aiheuttama melu, koirista puhumattakaan.
Sitäpaitsi, vauvat kehittyvät nopeasti, toisin kuin se yläkerran junttieinari, joka vain tyhmistyy ja junttiutuu lisää koronaeristyksessä.
Kerrostaloissa on hiljaista kun ette muuta a) kaupungin asuntoon b) paperitaloon.
Itseäni ei häirinnyt tippaakaan vaikka yläkerrassa oli koliikki vauva.
Jos yöllä heräsin muuten vain, niin saatoin kuuntelemalla kuulla, että se itki.
Jos menin myöhempään nukkumaan saatoin kuulla että se itki.
Säälin vanhempia, mutta jatkoin itse nukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Yäkerrassa kakaralauma juoksee auringonnoususta aina iltamyöhälle saakka. Niitä on monta. Ajoittain huutoa, muuta mekkalaa, kolinaa. Kuvitelkaa tilanne, että yläpuoleltanne kuuluisi epäsäännöllistä mutta jatkuvaa jytinää, joka taukoaa hetkeksi, mutta vain hetkeksi, jotta se taas hiljaisuuden jälkeen täyttäisi tajuntanne tuhoten rauhan ja levon.
Sama täällä. Yksikään tuntemani vanhempi ei anna lastensa kiljua, tömistellä ja hyppiä yhtä järjettömästi edes omakotitalojensa pihamaalla kuin mitä yläkerran naapurini antaa lastensa tehdä huoneistossaan.
Omakotitalo haussa vain ja ainoastaan idiootin naapurin takia. Sinänsä omakotitaloasuminen ei houkuttaisi, vaan asuisin mieluiten kerrostalossa joko keskustassa tai mahdollisimman lähellä sitä. Mitta tuli kuitenkin täyteen ihmisiä, joilta puuttuu kaikenlainen kyky ottaa muita huomioon vähäisimmässäkään määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yäkerrassa kakaralauma juoksee auringonnoususta aina iltamyöhälle saakka. Niitä on monta. Ajoittain huutoa, muuta mekkalaa, kolinaa. Kuvitelkaa tilanne, että yläpuoleltanne kuuluisi epäsäännöllistä mutta jatkuvaa jytinää, joka taukoaa hetkeksi, mutta vain hetkeksi, jotta se taas hiljaisuuden jälkeen täyttäisi tajuntanne tuhoten rauhan ja levon.
Sama täällä. Yksikään tuntemani vanhempi ei anna lastensa kiljua, tömistellä ja hyppiä yhtä järjettömästi edes omakotitalojensa pihamaalla kuin mitä yläkerran naapurini antaa lastensa tehdä huoneistossaan.
Meillä sombulalapset saa juosta yläpuolellamme aamusta puolille öin. Eivät vie pentujaan koskaan ulos! Olisiko tuossa aihetta lasuun?
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama tilanne täällä. Kyseessä maahmuutt. perhe.
Olen ääniyliherkkä, ja väitän kärsiväni ptsd-tyylisestä oireilusta sen takia, että joudun asumaan kerrostalossa.
Kaksi kerrosta minua alempana asuu mies, joka kuuntelee arkiöisin joskus niin lujalla musiikkia, että se kuulostaa kuin viereisessä huoneessa kuunneltaisiin! Paska eristys, kyllä, mutta en ymmärrä eikö miehen oma kuulo ole jo mennyt tuolla volyymilla?? Miten voi kukaan edes bileissä kuunnella noin lujaa ilman kuulovauriota?? Sanoitukset kuuluvat kirkkaasti läpi, basson tuntee rakenteissa ja huonekaluissa jne. Viimeksi kun menin koputtamaan ovelle + soittamaan ovikelloa, ei tullut edes ovelle. En tiedä eikö vain kehdannut vai eikö edes kuullut.
Asuntomme sijaitsevat sillä tavalla, että tilanteessa on sana sanaa vastaan, ja olen jo kerran aiemmin hävinnyt tämän väännön isännöitsijää vastaan. Muutto on edessä, vasta kesällä tosin, mutta ihmetyttää: eikö toisia naapureita häiritse tippaakaan noin luja musiikki, joka toistuu vähintään kerran viikossa aivan täysillä öisin? Kyllä tässä rapussa töissä ja koulussa kuitenkin käydään.
Jos naapurin kakara alkaisi parkumisellaan herätellä minua öisin, alkaisin tehdä naapurille samaa.
Piippiip, tömpstömps, kakarat aina sisällä, saavat juosta ja hyppiä kämpissä, ovet paukkuu, suut kälättää, koko rappu haisee, pyykit lojuu päiväkaudet kuivaushuonressa, pesutupa ja koneet jätetään p.....aan, roskakatos täynnä romua, ei vaivauduta lajittelemaan...
Ah, olemme niin rikastuneet!
Täällä myös töminä ja pauke, huuto ja kolina 24/7, eikä ole kantiksia nämäkään.
Mun rapussa hiiren hiljaista, välillä joku kanta kävelee tai pitää jotain pientä kolinaa.
Tosin tuntuu että porukka lähtee arkisin johonkin aika kun saavun kotiin töistä, sama viikonloppuna tuntuu että olen ainoa asukas.
Tupakanpolttajat, jotka juoksevat päiväsaikaan pihalle röökille tunnin välein. Yölläkin muutaman kerran.
Näitä kun on talossa 4-5 kappaletta, niin porraskäytävässä riittää meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa on hiljaista kun ette muuta a) kaupungin asuntoon b) paperitaloon.
Itseäni ei häirinnyt tippaakaan vaikka yläkerrassa oli koliikki vauva.
Jos yöllä heräsin muuten vain, niin saatoin kuuntelemalla kuulla, että se itki.
Jos menin myöhempään nukkumaan saatoin kuulla että se itki.
Säälin vanhempia, mutta jatkoin itse nukkumista.
Mutta mistä sen etukäteen tietää ettei talo ole paperia? Asuin vuoden edellisessä asunnossa. 50-luvun tiilitalo, mutta sisältä täyttä pahvia. Nykyisessä asunut 4 kk, viikon asumisen jälkeen paljastui laminaattipahviseinähelvetiksi. Kolmas muutto edessä taas loppuvuodesta. Mistä tiedän ettei sama helvetti odota siinäkin asunnossa? Paitsi että laminaatti sanan jälkeen kierrän kyseisen asunnon kaukaa.
Mistä tietää etukäteen ettei naapuriksi osu jotain mieleltään häiriintynyttä, joka kuuntelee naapureita lasi seinässä kiinni löytääkseen jotain valitettavaa?
Öö... mutta kerrostalothan on suunniteltu niin että siellä järjestetään isoja bileitä? sehän on päivänselvää...? että melutaan ja ollaan äänekkäitä... etkö tiennyt?? ennen kuin ostit asunnon?? 🤨 höm.
Kyllä sitä ääntä ja kolinaa lähtee ihan kantiksistakin. En tiedä mitä painavaa esinettä paiskovat lattiaan joka ilta klo 21-23 välillä, mutta karmea koluutus kuuluu.
Menkää töihin, minun verorahoilla ette kuuntele kenenkään panemis ääniä missään, hävetkää, menkää töihin