Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7840)
Vierailija kirjoitti:
Muutin kuukausi sitten uuteen kämppään ja ensimmäisinä kahtena viikonloppuna tuli jo allekirjoittamaton heippalappu. Ensimmäinen koska tuparit nyt kestivät vähän yli kymmenen, se on ymmärrettävää ja sen jälkeen olen kyllä kunnioittanut hiljaisuusaikaa. Mutta toinen lappu tuli käsialan perusteella samalta tyypiltä jo ennen kello kahdeksaa, "menkää baariin möykkäämään". Ei sitten vissiin teekutsuja kummempia täällä uskalla pitää 7-22 välisenäkään aikana...
Pidittekö kovaa ääntä, luukutitteko musiikkia? Muista että naapurit eivät ole ystäviäsi vaan vieraita ihmisiä, samoin sinä heille. Jaksaisitko itse kuunnella tuntikaudet jonkun ventovieraan porukan äänekkäitä illanistujaisia kerrostalo-oloissa? Silloin tällöin voi ja saa toki juhlia, tuparit ja synttärit esimerkiksi, mutta jos alkaa jatkuvalla syötöllä järkkäilemään bileitä niin...no thanks. En yhtään ihmettele miksi naapurustosi hermostuu. Tiedätkö edes onko talossa hyvät vai kehnot äänieristykset? Jos huonot niin isomman porukan juhliminen todella kuuluu kauas ja kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin kuukausi sitten uuteen kämppään ja ensimmäisinä kahtena viikonloppuna tuli jo allekirjoittamaton heippalappu. Ensimmäinen koska tuparit nyt kestivät vähän yli kymmenen, se on ymmärrettävää ja sen jälkeen olen kyllä kunnioittanut hiljaisuusaikaa. Mutta toinen lappu tuli käsialan perusteella samalta tyypiltä jo ennen kello kahdeksaa, "menkää baariin möykkäämään". Ei sitten vissiin teekutsuja kummempia täällä uskalla pitää 7-22 välisenäkään aikana...
Itsekin olen joutunut kuuntelemaan sun kaltaisia minä minä mölyapinoita, oikean riehutaan niin et meinaa tulla naapuri katosta läpi melkeinpä, kamalaa huutomekastustöminää! Itsekin kyllä olisin laittanut heippalappuja ihan kuin vaihtoehtoina ei olis muutakuin järjetön päätön mekastus tai hiljaiset teekutsut? Et siis osaa puhua normaalisti ja ilman että sä ja sun kaveris ette voi olla tömisemättä ja paiskomatta tavaroita ympäriltänne.
Vierailija kirjoitti:
No möykkäsittekö te kun naapuri joutui huomauttamaan bileiden desibelimäärästä. On eri asia istua ja jutella ja siemailla viiniä porukalla kuin rampata ympäriinsä lattia paukkuen, puhua huutamalla ja kolistella kaikkea mahdollista. Siitä lähtee aivan h*lvetillinen möykkä, kun isompi porukka käyttäytyy noin. Kuulostaa tosi kamalalta alapuolen asuntoon ja saman kerroksen seinänaapureille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No möykkäsittekö te kun naapuri joutui huomauttamaan bileiden desibelimäärästä. On eri asia istua ja jutella ja siemailla viiniä porukalla kuin rampata ympäriinsä lattia paukkuen, puhua huutamalla ja kolistella kaikkea mahdollista. Siitä lähtee aivan h*lvetillinen möykkä, kun isompi porukka käyttäytyy noin. Kuulostaa tosi kamalalta alapuolen asuntoon ja saman kerroksen seinänaapureille.
Just itse jouduin eilen kuuntelemaan yläkerran naapurin ja sen kavereiden huutomöykkää, asun 68 valmistuneessa talossa ja ette usko kuinka kamalalta kuulostaa, siis ihan siltä että tulis just katosta läpi! Helvetellinen huutomöykkää jota kesti sen 2 tuntia ennenkuin tajusivat lähteä muualle!
Musta viistosti alhaalla asuu nuori poika, joka kavereineen kuulostaa aina joltain apinalaumalta, kun kokoontuvat hänen asunnossaan. On siellä muutamat läpiyön jatkuneet laulu/tappelubileetkin tässä mun muutaman kk asumisen aikana järjestetty.
Ja makuuhuoneen seinänaapuri määrittelee mun unirytmin sen mukaan, mihin aikaan mikäkin yö päättää lopettaa pelaamisensa. Kumma kun sieltä ei muutoin kuulu mitään, kunnes klo 21 jälkeen se pelimöykkä alkaa. Tässä taas kauhunsekaisin tuntein odotan alkaako se tänäkin iltana ja kuinkahan myöhään saa valvoa. 95% todennäköisesti alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos talossa on huono äänieristys, niin riittää kaksi-kolmekin ihmistä pitämään sellaista möykkää, että se on todella häiritsevää elämää -oli hiljaisuus tai ei. Yläkerran naapurini ystävineen osaa olla todella kovaäänisiä puhuessaan, puhuvat siis todella kantavalla äänellä, norsukävelevät ympäri asuntoa, raahaavat tuoleja laminaatilla niin, että oikein pahaa tekee laminaatin puolesta ja lisäksi vielä jostain syystä tiputtelevat jatkuvasti tavaroita lattialle.
Vaikka tuo tapahtuu iltapäivästä, niin se silti todella häiritsee muita. Olisi ihan ok, jos puhuisivat normaalilla volyymilla, kävelisivät normaalisti eikä niin, että koko talo tärisee ja laittaisivat huopatassut huonekalujen alle. Mutta ei. Kun noita kaveritapaamisia sattuu vähintään kerran viikkoon keskellä päivääkin, niin se alkaa todella rassata.
Mikään ei ole väsyttävämpää kuin se kantapäillä ravaaminen ympäri asuntoa, kun edes bluetooth-kuulokkeet ei poista sitä tärinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talossa on huono äänieristys, niin riittää kaksi-kolmekin ihmistä pitämään sellaista möykkää, että se on todella häiritsevää elämää -oli hiljaisuus tai ei. Yläkerran naapurini ystävineen osaa olla todella kovaäänisiä puhuessaan, puhuvat siis todella kantavalla äänellä, norsukävelevät ympäri asuntoa, raahaavat tuoleja laminaatilla niin, että oikein pahaa tekee laminaatin puolesta ja lisäksi vielä jostain syystä tiputtelevat jatkuvasti tavaroita lattialle.
Vaikka tuo tapahtuu iltapäivästä, niin se silti todella häiritsee muita. Olisi ihan ok, jos puhuisivat normaalilla volyymilla, kävelisivät normaalisti eikä niin, että koko talo tärisee ja laittaisivat huopatassut huonekalujen alle. Mutta ei. Kun noita kaveritapaamisia sattuu vähintään kerran viikkoon keskellä päivääkin, niin se alkaa todella rassata.
Mikään ei ole väsyttävämpää kuin se kantapäillä ravaaminen ympäri asuntoa, kun edes bluetooth-kuulokkeet ei poista sitä tärinää.
Tuo ei ole huono äänieristys vaan väärin tehty remontti. Siinä on säästelty alusmateriaaleissa. Jotkut isännöitsijätkin on niin laskoja, että hyväksyvät mitä tahansa, kun palkan saa sillai vähemmällä työllä. Jos askeleet kuuluu läpi yläkerrasta, niin ottakaa yhteyttä isännöitsijään ja asiaa setvitään sitten sen kautta. Katotaan papereista mitä sinne on laitettu ja jos tuo ei auta, niin sitten aletaan mittaileen äänien läpituloa. Esim törkeän kantapääkävelyn kuuluisi kuulua vaimeana alakertaan. Selvät askeleen äänet, niin on pihtailtu remontissa. Noi muutkin äänet voivat kuulua vaimentamattoman lattian takia. Esim kahvikuppi pöydälle kuulostaa tuolin kopautukselta lattiaan. Ontot huonekalut voivat vielä pahentaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole väsyttävämpää kuin se kantapäillä ravaaminen ympäri asuntoa, kun edes bluetooth-kuulokkeet ei poista sitä tärinää.Tuo ei ole huono äänieristys vaan väärin tehty remontti. Siinä on säästelty alusmateriaaleissa. Jotkut isännöitsijätkin on niin laskoja, että hyväksyvät mitä tahansa, kun palkan saa sillai vähemmällä työllä. Jos askeleet kuuluu läpi yläkerrasta, niin ottakaa yhteyttä isännöitsijään ja asiaa setvitään sitten sen kautta. Katotaan papereista mitä sinne on laitettu ja jos tuo ei auta, niin sitten aletaan mittaileen äänien läpituloa. Esim törkeän kantapääkävelyn kuuluisi kuulua vaimeana alakertaan. Selvät askeleen äänet, niin on pihtailtu remontissa. Noi muutkin äänet voivat kuulua vaimentamattoman lattian takia. Esim kahvikuppi pöydälle kuulostaa tuolin kopautukselta lattiaan. Ontot huonekalut voivat vielä pahentaa tilannetta.
No itseasiassa tilanne on juuri noin. Tekivät yläkertaan rempan minkä jäljiltä äänieristys hävisi lähes kokonaan. Sitä ennen yläkerrasta ei kuulunut juuri mitään. Olen satavarma siitä, että jättivät solumuovin laittamatta laminaatin alle, koska todellakin kaikki kolinat tiskipöydästä lähtien kuulostaa siltä, että tavaraa tiputetaan lattialle. Tekivät siis ainakin lattiaremontin itse, ilman ammattilaisia.
Olen miettinyt yhteydenottamista isännöitsijään, introverttina vain ajatuskin ahdistaa niin paljon, että olen mieluummin vain yrittänyt sietää tuota jatkuvaa kolinaa, vaikka tulenkin hulluksi sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heräsin aivan järkyttäviin panoääniin puoli kuudelta. Sänky ryskäsi patteria vasten, nainen huusi ja kiljui, mies karjui ja tavarat lenteli pitkin poikin. Tätä jatkui tunnin verran. Oksettaa tuollaiset ah ah -äänet. Miten nää kerrostalot voikin aina olla tällaisia pahvikartonkitaloja?
Olisipa mahdollisuus asua yksin jossain mökissä :(
En minä vaan viitsisi tuntia jyystätä ja miksi huutavat?
En tiedä. Jotain nuoria ovat. Ja kuulin kaiken, mitä mies käski naista tekemään. Ja nainen ulisi, kiljui ja ah ah -huuteli. Oksettavaa. Ja miksi se sänky pitää olla patteria vasten? Katselin jo tänään kämppiä muualta, mutta mistä sitä tietää millainen äänieristys on missäkin talossa?
Vierailija kirjoitti:
Itse joskus silloin tällöin, kun kerrostaloelämä riepoo kunnolla, etsin jostakin internetin syövereistä katsottavaksi italialaisen Bruno Bozzetton animaation "Neuro", ja olen ainakin jonkin tuhannesosan piristyneempi. Tuohon animaatioon on katkeran humoristisesti tiivistetty kerrostaloelämän karuus. En nyt pysty muuten ketään kärsivää auttamaan, mutta toivottavasti tuo animaatio piristäisi hieman jotakuta kanssakärsijää.
Kiitos tästä! Koko päivän on veetuttanut niin paljon, kun yöunet jäivät naapurin elämöinnin takia vain kolmeen tuntiin. Tää vähän piristi. Josko kohta koittaisi mennä nukkumaan.. saa nähdä, mitä naapuri tänä yönä keksii.
Alimmasta kerroksesta ylimpään hakkaavat kanta-askeläänet päivin öin. Nukkuakin pitäisi. Laminaatti väärin asennettu, siis mikä ääni lähtee..fyllit ja muovit puuttuu täysin. Askellus kuuluu rappukäytävään ja ulos välikköön asti. Isännöitsijä ei tee yhtään mitään. Huomautettu useampaan kertaan. Lafka muutenkaan hoida asioita, vain teknisen kunnossapidon puolen. Pitäisi tehdä kuulema äänimittaus. Jäävät tietoisesti aina alle raja-arvon.
Kyllä kannattaa ilmoittaa, jos on jatkuvaa melua hiljaisuuden aikaan.
Ei omistusasujakaan saa naapureita jatkuvasti häiritä.
Yäkerrassa kakaralauma juoksee auringonnoususta aina iltamyöhälle saakka. Niitä on monta. Ajoittain huutoa, muuta mekkalaa, kolinaa. Kuvitelkaa tilanne, että yläpuoleltanne kuuluisi epäsäännöllistä mutta jatkuvaa jytinää, joka taukoaa hetkeksi, mutta vain hetkeksi, jotta se taas hiljaisuuden jälkeen täyttäisi tajuntanne tuhoten rauhan ja levon.
Jaha, alakerran nuori nainen näköjään taas heräsi miehensä kanssa. Tietää sitä, että meluavat klo 7 asti aamulla.
Täällä moneen kertaan jo mainittu mutta minullakin on näitä jotka töihin aamulla herää esim klo 6 ja alkaa hirveä ryske, pauke yms vähintään sen 30 minuuttia, siis kuka ryskää, kolisee ja paukkaa ennen töihin lähtöä? Mietin et oisko kosto siitä että joutuu aamulla nousemaan ja ilo siitä et saa herättää muutkin talossa ennekuin lyö ulko oven 10000 pommin voimalla kiinni ja ravaa kaiteita hakaten töihin?
Suunnilleen syyskuusta lähtien naapurit valvottaneet lähes joka yö. Katsovat televisiota ja puhuvat äänellä joka ei ole kohtuullinen. Viime yönäkin olivat hipihiljaa 23:30 asti, kunnes alkoi 'keskustelu' - toisesta osapuolesta ei kuulunut juuri mitään kun toinen huutaa melkein kurkku suorana. Jatkoivat tätä kahteen asti. Kyseiset naapurit saattavat myös soittaa musiikkia hiljaisuusaikaan niin että biiseistä saa selvää.
Muutaman kerran olen käynyt yöllä koputtamassa ovelle kun arkenakaan ei lopeteta kahdeltatoista. Myös lappu on laitettu asiasta, jossa huomautin että toiset ihmiset eivät halua osallistua joka yö elämäänne ja koska hiljaisuusajat on, niin tästä lähtee isännöitsijälle ilmoitus jos homma ei muutu. Toisaalta isännöitsijälle on tehty valitus joulukuussa mutta tähän ei ole reagoitu, ilmeisesti vain koska yksi henkilö on valittanut. Vituttaa.
Olen asunut monessa eri kerrostaloasunnossa ja ainahan jotain ääniä kuuluu. Suurin ongelma on olleet räksyttävät rakit! Joka ikisen näkyy täytyvän ottaa tänä päivänä koira eikä niitä säännönmukaisesti osata kouluttaa. Jospa kohdistaisi hoivavietin muihin ihmisiin ja jättäis sen koiran ottamatta. Ennen pidin koirista, enää en yhtään. Ei ole olemassakaan sellaista hyvää perustelua, että koiraa pitäisi kenenkään ottaa.
Eipä vissiin, lapsille ei opeteta käytöstapoja, huutaa, riehuu rapussa, pomppii, ja vanhemmat seuraa perässä ja pamauttelee ovia niin että omat ikkunat helisee. Hieno meininki.
Naapuri on oikeassa. Ei kukaan jaksa mölyapinoita kuunnella... Ette osaa edes puhua normaalisti vaan aina pitää huutaa ja muuten pitää meteliä, että kaikki varmasti tietävät teidän olevanne olemassa.