Missä voi keskustella Jumalasta?
Toisten ihmisten kanssa pohtia ja jakaa kokemuksia? Aihe kiehtoo minua mutta täällä se ei ole koskaan onnistunut.
Kommentit (48)
Jyrkemmissä uskonsuunnissa seurakunnassa on OIKEA käsitys Jumalasta. Voit keskustella siinä hengessä, että he kertovat sinulle, kuinka asiat ovat.
Oulussa järjestettiin muutama vuosi sitten
ns. agnostikkoiltoja.
Ne aiheuttivat suuren kohun ja kanteluita "agnostikkopapeista".
Valitettavasti elämäntilanteeni ei antanut minulle tilaisuutta osallistua noihin tapaamisiin.
Assburger kirjoitti:
Ei onnistu anonyymilla keskustelupslstalla.
Ilmeisesti on olemassa suljettuja keskustelupalstoja, joilka onnistuu keskustelu.
Jos asut isommassa kaupungissa, olisiko mitään udkonfilosofiaa kädittelevää keskustelupiiriä?
Jos olen facebookissa, perusta ryhmä, suljettu?
Kiitos ideoista :)
Ap
Assburger kirjoitti:
Jyrkemmissä uskonsuunnissa seurakunnassa on OIKEA käsitys Jumalasta. Voit keskustella siinä hengessä, että he kertovat sinulle, kuinka asiat ovat.
ns. agnostikkoiltoja.
Ne aiheuttivat suuren kohun ja kanteluita "agnostikkopapeista".Valitettavasti elämäntilanteeni ei antanut minulle tilaisuutta osallistua noihin tapaamisiin.
Jep. Minusta Jumala kestää kysymykset.
Ap
Hei! Harmillista, että olet saanut lähinnä epäasiallisia kommentteja. Koitan paikata tätä koloa.
Tosiaan lähiseurakuntien työntekijät varmasti mielellään keskustelevat kanssasi Jumalasta ja elämästä muutenkin. Täältä pitäisi myös löytyä jokaiselle muoto puhua kristinuskosta jonkun asiallisen kanssa, esim. puhelimessa tai chatilla. https://kirkonkeskusteluapua.fi/
Muuten, Sley -youtubekanavalla on huomenna ke 18.3 kello 18.30 live kysy pastorilta-lähetys korvaamaan koronan takia peruutettuja sleyn EO-opiskelijailtoja (sley on ihan luterilainen, herätysliike) jos kiinnostaa katsoa, olet minkä ikäinen vain.
Paljon siunausta kaikille täällä, Jumala on totta, hyvä ja armoa riittää kaikille, ainoa mitä tarvitsee tehdä, on ottaa se vastaan <3 Hän rakastaa meitä, lähetti poikansa Jeesuksen kärsimään meidän syntien puolesta. Elämän vastoinkäymiset eivät ole mitään Jumalan kostoa tai rangaistusta ihmiskunnalle, vaikka tällainen käsitys monella tuntuu olevankin.
T. Ei itseään hörhöksi mieltävä nuori nainen
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
ns. agnostikkoiltoja.
Ne aiheuttivat suuren kohun ja kanteluita "agnostikkopapeista".Valitettavasti elämäntilanteeni ei antanut minulle tilaisuutta osallistua noihin tapaamisiin.
Jep. Minusta Jumala kestää kysymykset.
Ap
Niin, kovin herkkähipiäinen on fundamentalistien Jumala.
Myös tapaluterilainen voi olla lapsena peloteltu hiljaiseksi.
Joskus taas uskonnollinen keskustelu modernissa luterilaisuudessa on ympäripyöreitä epälauseita, jotka ovat kuin märkä saippua.
Keskustelu vaatii vähintään kaksi ihmistä. Missä sitten voisi löytyä kaksi samasta aiheesta kiinnostunutta ihmistä? Tällainen avoin ja anonyymi palsta lienee huono paikka, koska ketjuun voisi kuka vain kirjoittaa mitä vain. Lisäksi suurin osa kirjoittaa rekisteröitymättä, joten huono vaihtaa yhteystietoja. Vaikka löytyisi hyvä keskustelukumppani, niin olisi vaikea vaihta h'nen kanssa johonkin yksityisempään kanavaan.
Luulisi esim. facebookissa olevan seurakuntien ryhmiä tai ryhmiä tyyliin "Pirkanmaan luterilaiset" tjsp.
Ei ole vihapuhetta todeta uskonnon olevan vastuussa lukuisien "vääräuskoisten" kuolemista. Ei ole vihapuhetta todeta jumalan olevan yhtä lapsellinen kuin joulupukki tai yksisarviset.
Maria oli totta, mutta hän oli vain 13-vuotias tyttö joka oli saanut munaa ennen naimisiinmenoa. Vaihtoehtoina oli kivityskuolema, raskaudenkeskeytys myrkyillä tai.... jumala on isä ja olen edelleen neitsyt. Joo näin se meni hei.
Kivitys olisi poistanut merkittävän ongelman :) Pahinta oli että Jesse uskoi siihen itsekin. Tämä antaa vahvan vihjeen että Maria ja Joosef olivat sisaruksia ja Jesse ei ollut ihan täysillä matkassa.