Koronavirukseen sairastuneet - kertokaa kokemuksianne
Kuinka nopeasti tajusit epäillä, että kyseessä on tämä virus? Testattiinko? Kuinka vahvoja ovat oireesi, oletko kotikaranteenissa? Huolestuttaako jokin erityisesti ja jos, niin mikä?
Terveisin vertaistukea vailla :(
Kommentit (19)
Kiinnostaisi. Etenkin nuorten ja terveiden kokemukset. Itse pelkään, että vien sen tietämättäni työpaikalle. Mittaan lämpötilan joka aamu. Kuinka lieviä ne lievät oireet ovat?
En tiedä onko minulla korona, mutta epäilen. Olen eristäytynyt nyt kotiini ja aion olla noin 2 viikkoa sen jälkeen, kun oireet loppuvat. Oireina on jatkuva aivastelu, ongelmat kurkun kanssa, jatkuva kylmä olo (oletan että on kuumetta). Myös yskittää, vaikka kurkussa ei tunnu olevan muuta ongelmaa, kuin että se kutiaa.
Kumma kun tästä nyt vaahdotaan, mutta en ole tavannut vielä edes ketään joka tuntisi jonkun sairastuneen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko minulla korona, mutta epäilen. Olen eristäytynyt nyt kotiini ja aion olla noin 2 viikkoa sen jälkeen, kun oireet loppuvat. Oireina on jatkuva aivastelu, ongelmat kurkun kanssa, jatkuva kylmä olo (oletan että on kuumetta). Myös yskittää, vaikka kurkussa ei tunnu olevan muuta ongelmaa, kuin että se kutiaa.
Mä olen myös eristäytynyt, jo viime viikosta lähtien.
Ei kuumeilua, ei hengenahdistusta - vielä - mutta nenä on vuotanut jo jonkin aikaa, aivastelen myös toisinaan rajustikin. Joskus yskittää, ei hirveän pahasti. Yskimisen jälkeen kyllä tuntuu keuhkoissa. Ei varsinaisesti satu, on vain outo "tunne." Mitä ei siis koskaan aiemmin ole ollut esim. normaalin flunssan kanssa. En tiedä, kuinka kauan oireilua voi kestää ja missä vaiheessa tilanne voi pahentua. Aika ahdistavaa yrittää elellä ja tehdä etätöitä kun jatkuvasti takaraivossa painaa ajatus, että paheneeko, mitä jos pahenee, tähänkö sitten kupsahdan :(
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuumeilua, ei hengenahdistusta - vielä - mutta nenä on vuotanut jo jonkin aikaa, aivastelen myös toisinaan rajustikin. Joskus yskittää, ei hirveän pahasti. Yskimisen jälkeen kyllä tuntuu keuhkoissa. Ei varsinaisesti satu, on vain outo "tunne." Mitä ei siis koskaan aiemmin ole ollut esim. normaalin flunssan kanssa. En tiedä, kuinka kauan oireilua voi kestää ja missä vaiheessa tilanne voi pahentua. Aika ahdistavaa yrittää elellä ja tehdä etätöitä kun jatkuvasti takaraivossa painaa ajatus, että paheneeko, mitä jos pahenee, tähänkö sitten kupsahdan :(
-Ap
Ei korona vaan flunssa!
Toivoisin että vain todetut korona-potilaat kirjoittaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Ei korona vaan flunssa!
Niin, kun voi se sekin olla, tai sitten EI.
Mua ei ole testattu enkä näillä näkymin testeihin pääsisikään.
Lähinnä karmii ajatus siitä, että kun uskottelen (epätoivon vimmalla) että flunssa tämä vaan varmaan on, niin en voi sitä ajatusta estää, että entäpä jos ei olekaan. Entä jos pahenee radikaalisti? (Sitten tietysti hakeudun heti hoitoon, mutta eipä tiedä sitäkään, joutuisiko jossain vaiheessa hengityskoneeseen jne. jne.). Nämä on pelottavia ajatuksia, kammoan sairaaloita jo etukäteen.
Miksi alapeukut? Ei tänne tarvitse muiden tulla keulimaan ja vähättelemään. Mielelläni kuulisin nyt muilta, jotka ovat joko jo saaneet diagnoosin, tai jotka epäilevät tautia sairastavansa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että vain todetut korona-potilaat kirjoittaisivat.
Minä toivoisin, että tätä keskustelua voisi käyttää vertaistukena nekin, joilla ei välttämättä vielä ole todennettua virusta, mutta epäilevät että saattavat olla sairaita.
Ahdistaa tuo jatkuva uutisvyöry asiasta, ei aihetta voi sivuuttaakaan arjessa, kun joka tuutista pauhataan samaa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Sulla on todennäköisemmin lievä flunssa, ja se outo ”tunne” tulee sun päästä, ei keuhkoista.
Ilman testiä ei ole mitään keinoa tietää, onko kyseessä COVID-19 vai jokin muu flunssan oireita aiheuttava bakteeri tai virus, kuten jokin useista muista koronaviruksista joita on liikkeellä koko ajan. Eli ap, jos haluat kuulla kokemuksia COVID-19 sairastaneilta niin kysymyksesi "testattiinko" on turha. Onko sinut testattu, vai oletko todennut taudin ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
...En tiedä onko Mielelläni kuulisin nyt muilta, jotka ovat joko jo saaneet diagnoosin, tai jotka epäilevät tautia sairastavansa.
-Ap
Jos haluat kuulla koronan itsediagnosoineilta, niin kohta puoli palstaa on täällä kertomassa flunssan oireistaan.
Minä en ole terve vaan riskiryhmään kuuluva, sydän, keuhkot. Toipumassa. Aika raju se on riskiryhmäläiselle hyväkuntoisellekin, mutta jos ei olisi kroonisia tauteja niin tuskin olisin ollut moksiskaan. Nyt vaikeutti selkeästi pohjalla oleva astma ja sydänongelmat, sekä migreeni joka keksi tulla pahimmalle viikolle päänsäryn lisäksi. jos niitä ei olisi ollut niin aika kepeästi olisi tauti sujunut ehkä normaalia lievempänä flunssana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Sulla on todennäköisemmin lievä flunssa, ja se outo ”tunne” tulee sun päästä, ei keuhkoista.
Niin mäkin toivon, mieli voi tehdä helpostikin tepposensa.
Epävarmuus ei tässä nyt auta kuitenkaan.
Eikö palstalla ole sitten ketään diagnoosin saanutta, joka voisi hieman avata taudinkulkua ja oireilua? Ja kuinka esim. yhdessä asuminen sujuu, etenkin jos ei ole kovin isossa talossa/asunnossa?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole terve vaan riskiryhmään kuuluva, sydän, keuhkot. Toipumassa. Aika raju se on riskiryhmäläiselle hyväkuntoisellekin, mutta jos ei olisi kroonisia tauteja niin tuskin olisin ollut moksiskaan. Nyt vaikeutti selkeästi pohjalla oleva astma ja sydänongelmat, sekä migreeni joka keksi tulla pahimmalle viikolle päänsäryn lisäksi. jos niitä ei olisi ollut niin aika kepeästi olisi tauti sujunut ehkä normaalia lievempänä flunssana.
Sinulla siis ihan diagnoosilla varmennettu?
Kuinka pahaksi yltyivät oireet, voimakasta kuumeilua jne.? Jouduitko sairaalaan, vai poditko kotona?
Toivottavasti olo pian paranee :)
-Ap
Mua kiinnostaa, että miksi se on riskiryhmille riskiryhmien normiflunssaa rankempi, mutta terveille terveiden normiflunssaa lievempi. Virus käyttäytyy erikoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ilman testiä ei ole mitään keinoa tietää, onko kyseessä COVID-19 vai jokin muu flunssan oireita aiheuttava bakteeri tai virus, kuten jokin useista muista koronaviruksista joita on liikkeellä koko ajan. Eli ap, jos haluat kuulla kokemuksia COVID-19 sairastaneilta niin kysymyksesi "testattiinko" on turha. Onko sinut testattu, vai oletko todennut taudin ihan itse?
En ole varma, onko tämä flunssa vai jotain muuta. En siis ole diagnosoinut varsinaisesti mitään, eikä mulla siihen ole edellytyksiäkään.
Taudinkuvaus on niin epämääräinen ja samankaltainen ihan normaalin flunssan kanssa, että paranoia hiipii hipiään.
-Ap
Mä olen käsittänyt sen olevan selkeästi erilainen kuin normiflunssa. Nenän vuotamista ja aivastelua on vain hyvin harvoissa tapauksista ja niilläkin varmaan sattumalta ollut flunssa tai allergia samaan aikaan koronan kanssa. Jos on nuha, niin ei taida olla koronaa.
Höpöhöpö. Eihän Suomessa kai ole edes vielä ainoatakaan todennettua kuolintapausta viruksesta johtuen.
Eivätkä kaikki ole myöskään hengityskoneissa sairaalassa, vaan sairastavat kotona. Heiltä haluaisin kuulla!
Vai onko tämä jo näin nopeasti tabuaihe...