Jos kuolen nyt, saako hautajaisia järjestää?
Kommentit (15)
Mun hautajaisiin ei normaalioloissakaan olisi tulossa tuon enempää
Suositellaan siunausta hautausmaalla.
Pappi ja 9 henkilöä ymmärtäisin, vainajaa ei varmaan lasketa. Ihmiset joutuu nyt perumaan tai siirtämään juhlia. Meidän suvussa siirrettiin yhdet pyöreiden vuosien synttärit, mutta onneksi ei oltu keretty tehdä muuta kuin varata tila, ei edes maksaa sitä vielä. Kaveri ei siirtänyt häitään, mutta perui kutsut ja heidät vihitään vain todistajien länsäollessa ja meille muille tulee video siitä, juhlatilaisuus sitten joskus syksyllä.
Ei. Kun ruumishuoneen kylmiöt täyttyvät, siirtyy ruumiin säilytysvelvollisuus lähiomaisille. Ellei vainajalla ole omaisia, voi seurakunta tai valtio määrätä ruumiinsäilytysvelvoitteen kenelle tahansa, kuten lähimmälle naapurille tai työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun hautajaisiin ei normaalioloissakaan olisi tulossa tuon enempää
Hyvä aika kuolla. ;)
No nythän oli uutinen että Juha Mujeen suuret Hautajaiset kutistui perheen kesken hautajaisiksi. Edes Juhan sisko ei saa määräysten takia mennä paikalle.
10 henkeä saa olla paikalla hautajaisissa. Jos lähiomaisia on enemmän, pitää sopia, ketkä menevät livenä paikalle, ja ketkä seuraavat netin välityksellä eri tiloissa. Kukat käydään laskemassa pienillä porukoilla. Ne, jotka ovat laskeneet kukat, poistuvat kappelista heti laskettuaan omat kukkansa, jotta muut läheiset pääsevät laskemaan pomat kukkansa.
Mikäli kuuluu samaan seurakuntaan kuin minä niin tilaisuuteen voi osallistua pappi, suntio ja hauturi sekä seitsemän omaista. Säännöt on laadittu noudatettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kuuluu samaan seurakuntaan kuin minä niin tilaisuuteen voi osallistua pappi, suntio ja hauturi sekä seitsemän omaista. Säännöt on laadittu noudatettaviksi.
Käytännössä arkunkantajat ja yksi muu.
Ei saa.
Jos ihmisiä on enemmän kuin kymmenen pappi eikä kanttori eivät suostu hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hauturi? Ja kyllä pappi, lukkari ja suntio riittää henkilökunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkaus poistaa arkunkanto-ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kun ruumishuoneen kylmiöt täyttyvät, siirtyy ruumiin säilytysvelvollisuus lähiomaisille. Ellei vainajalla ole omaisia, voi seurakunta tai valtio määrätä ruumiinsäilytysvelvoitteen kenelle tahansa, kuten lähimmälle naapurille tai työpaikalle.
Pitänee yrittää hankkia arkkupakastin varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkaus poistaa arkunkanto-ongelman.
No eikä poista. Arkku kannetaan kirkosta autoon, joka ajaa tuhkauspaikkaan, jos henkilö tuhkataan.
Suosittelen siunaustilaisuutta lähiomaisten kanssa ja muistotilaisuus kesällä muille.
Mutta kyllä, raja on nyt sen 10 henkeä.