Etätyötä tekevä: pidätkö päiväkotilaiset kotona?
Hallituksen linjauksen mukaan päiväkodit ovat auki kaikille lapsille, mutta suositellaan lasten pitämistä kotona. Me vanhemmat teemme etätöitä, ja kaksi alle kouluikäistä ovat kotona. Kaduttaa jo nyt tämä päätös. Kehtaanko viedä lapset huomenna hoitoon?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vein hoitoon. On pph:lla ja olikin nyt ainoa kun muilla vissiin varaa pitää kotona...
Pakko sitä on elanto tienata, oli koronaa tai ei.
Ei ole kyse siitä että "on varaa" vaan siitä että on halua kantaa kortensa kekoon tässä poikkeustilanteessa. Miten tämän ymmärtäminen onkin osalle niin mahdotonta? Palkka juoksee samalla tavalla etätöissä ja vaatii vain nyt hieman järjestelyä ja venymistä itseltä. Herään hyvin aikaisin, pidän taukoja jotta voin olla lasten kanssa, ja päivä jatkuu siten pitkälle iltaan. Minulle lapset ja heidän tulevaisuus tulee ensin, ja sitten vasta työ. Tämä ei silti tarkoita sitä ettäkö en töitäni hoitaisi hyvin. Teen ne aina hyvin ja tunnollisesti, työnantajakin tämän tietää ja joustaa ja luottaa myös meihin päin.
Herää nyt tajuamaan että on paljon meitä jotka ei voida tehdä etätöitä! Ainoa vaihtoehto olisi palkaton. Ärsyttää nämä etätyöntekijät jotka eivät ymmärrä että kaikkea ei voi tehdä etänä. Palkka ei juokse jos jään kotiin makaamaan, en saa silloin yhtään mitään mistään.
Haloo lukutaito!!? Lue otsikko ja yritä sisäistää se....."ETÄTYÖTÄ TEKEVÄT".
Pidän kotona. Kaikki Suomessa ja maailmassa ollaan samassa venessä. Meillä kotona on riskiryhmäläisiä niin itse lapsi kuin minä itsekin.
Tsemppiä kaikille etätyötä tekeville, joilla lapset on kotona. Muistakaa, että ette ole yksin ja kaikilla on sama tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vein hoitoon. On pph:lla ja olikin nyt ainoa kun muilla vissiin varaa pitää kotona...
Ei ole kyse siitä että "on varaa" vaan siitä että on halua kantaa kortensa kekoon tässä poikkeustilanteessa. Miten tämän ymmärtäminen onkin osalle niin mahdotonta? Palkka juoksee samalla tavalla etätöissä ja vaatii vain nyt hieman järjestelyä ja venymistä itseltä. Herään hyvin aikaisin, pidän taukoja jotta voin olla lasten kanssa, ja päivä jatkuu siten pitkälle iltaan. Minulle lapset ja heidän tulevaisuus tulee ensin, ja sitten vasta työ. Tämä ei silti tarkoita sitä ettäkö en töitäni hoitaisi hyvin. Teen ne aina hyvin ja tunnollisesti, työnantajakin tämän tietää ja joustaa ja luottaa myös meihin päin.
Herää nyt tajuamaan että on paljon meitä jotka ei voida tehdä etätöitä! Ainoa vaihtoehto olisi palkaton. Ärsyttää nämä etätyöntekijät jotka eivät ymmärrä että kaikkea ei voi tehdä etänä. Palkka ei juokse jos jään kotiin makaamaan, en saa silloin yhtään mitään mistään.
Ei tietenkään kaikki voi tehdä etätöitä, mutta oliko tässä keskustelussa kuitenkin puhe juuri etätöitä tekevistä?
Niinpä, miten toin voikin missata, kun eka sana otsikossa jo on etätyö... Välillä kyllä oikeasti huolestuttaa porukan sisälukutaito täällä.
Kahdeksan tunnin päivää en pystyisi tekemään, mutta välillä on niin vähän tehtävää että välttämättömyydet saa hoidettua parissa tunnissa. Näin työnantajakin säästää, kun maksaa minulle vain kahden tunnin palkan siltä päivältä kahdeksan tunnin sijaan. Kaikki voittavat 👍🏻
En koskaan vienyt lastani päivähoitoon, jos olin kotona (vapaapäivä, sairausloma, loma, lomautus), vaikka siitä maksoinkin.
Minulla ei kuitenkaan ole mitään syytä arvostella ihmisiä, jotka tekevät toisin.
Yrittää nyt ainakin pitää. Se on ihan selvä.
Kotona on.. olen yh. Täällä aloittaa huomisesta koulunsa myös 12 ja 10-vuotiaat. Päiväkotilainen on 5-vuotias, ei ihan pieni enää.
Aloitan klo 6 kun he nukkuu vielä. Sitten pätkissä niin että päivän 7,5h tulee täyteen.
Ajatus on hyvä, saa nähdä miten lähtee liikkeelle. Mutta kun täällä ollaan kaikki kotona kuukausi en mitenkään ymmärrä miksi veisin 5-vuotiaan hakemaan lisää tartuntariskiä.
Paikata voi tunteja viikonloppunakin
Venymistä vaatii, mutta kotona pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sä sitten teet ketjussa, joka on nimenomaan kohdistettu etätyötä tekeville? Totta kai nyt tajuamme että läheskään kaikkea työtä ei voi tehdä etänä, mutta siitähän tässä ketjussa ei ole kyse. Herääpä nyt ihan itse.
Pidän hoidossa, koska työnantaja vaatii etänäkin täyden työpanoksen. Juuri tuli tänään muistutusviesti asiasta. Muuten lapsi joutuisi olemaan omassa huoneessaan koko päivän.
On se kumma, että tämäkin on niin vaikeaa Suomessa.
Tanskassa suljettiin päiväkodit ja koulut ja tarjottiin ns. ”Hätäpaikat” kaikille niitä tarvitseville. Päiväkoti-ikäisistä alle 2 % käyttää näitä paikkoja, pikkukoululaisista jotain 0,3%.
Jostain syystä suomalaiset vanhemmat siis ilmeisesti ovat huonompia organisoimaan ja/tai eivät jaksa hoitaa omia lapsiaan.
Mua ei ainakaan pätkääkään haittaa lasten äänet jonkun Skypepuhelun taustalla, tänään meillä tuli aikakin tällaisia tilanteita (kollegalla ja myös minulla), ja kaikki olivat hyvin ymmärtäväisiä. Tällaisena aikana nyt kuka tahansa järjellä varustettu ymmärtää tilanteen. Suosittelisin että yrittäkää edes pitää lapsenne kotona, älkääkä automaattisesti tyrmätkö ajatusta kokeilematta. Tämä on nyt se minimi, jonka jokainen etätyöläinen voi tehdä. Jos menee ihan mahdottomaksi, viekää sitten hoitoon, mutta koittakaa silloinkin järjestellä hoitopäivät mahdollisimman lyhyiksi. Jos tätä tilannetta ei oteta vakavasti, niitä töitäkään ei ole kohta juuri kellään.