Miten järjestät lapsesi kotiopetuksen?
Itse jään pois töistäni koska nuorin ekalla. Aamusta alotetaan lukujärjestyksen ja wilma ohjeiden mukaan. Vältunti/tauko oppiaineiden väliin , syödään ja jatketaan. Tarkotus on panostaa kunnolla eka luokka on tosi tärkeä.
Kommentit (14)
Paljonko vanhemmat olisi valmiita maksamaan työttömälle lapsenvahtina olemisesta ja kotiopetuksesta?
Toivottavasti vanhemmat ei anna lastensa vaan pelata ja tuijottaa puhelinta
Perustin kotitoimistoon oman "koulun". Siinä käyvät tekemässä tehtäviä, lukemassa, katsomassa Wilman jne. Tarkistamme sitten yhdessä osan, minä luen kielten kappaleet ääneen jne.
Ei niitä hirveästi tarvitse ohjata.
Kyse ei ole kotiopetuksesta vaan etäopetuksesta.
Mä en ottais kyllä vierasta ihmistä kotiin lasta opettamaan, mistä voi tietää missä liikkunut. Kyllä se on nyt vanhempien vastuulla.
Olen päivät kotona. Käyn töissä aamuvarhaisella ja illalla. Lapset saa nukkua siihen asti kunnes tulen aamulla töistä. Sitten katsotaan päivän tehtävät ja tehdään ne, pidetään välitunteja oppiaineiden välillä, ruokis puoliltapäivin. Pyritään saamaan koulutyö päätökseen ennen kuin menen iltatöihin ja lapset saa sitten mennä pihalle happihypylle. 18v esikoinen vahtii siihen asti kunnes isä tulee kotiin.
Tänään pidetään vapaapäivä.
Kotiopetusta en suunnittele järjestäväni mahdollisuuden kotona oppimiseen toki, mutta odotellaan nyt niitä ohjeita ensin ja mietitään sitten miten.
Eskarilainen ja tokaluokkalainen. hoidetaan koulun ohjeiden mukaan tabletilla. Teen niin koulumaista opiskelusta kuin mahdollista väitunteineen kaikkineen. Lasten isä järjestää puutyöt omassa verstaassamme, koska lapset kaipasivat kovasti puutöitä jo etukäteen.
Onneksi olen vauvan kanssa kotona.
Ap, otahan nyt ihan oikeat termit haltuun, se on etä- ei kotiopetusta..
Olen tukena sen verran mitä tarvitsee. Enimmäkseen työskentelevät itsenäisesti.
Menevät projekti kerrallaan eteenpäin eivätkä seuraa lukujärjestystä.
Yhdellä on tänään koe, jonka saa tehdä etänä jollain oppimisalustalla. Mutta muuten aikataulut ovat vapaat.
Eilen osa sai viikon tehtävät jo ennen hallituksen ilmoitusta lähiopetuksen lopettamisesta (koska yli puolet oppilaista oli muutenkin pois). Tekevät tehtäviä omalla aikataululla ja keskustellaan kotona niistä asioista mitä tehtävät koskevat. Selvitän sina myös sen onko asiat ymmärretty ja tarvittaessa opetan uusia asioita.
Olen tuolla tyylillä toiminut tähänkin asti yhden lapsen kanssa. Hän sairastelee paljon ja siksi on osittain kotiopetuksessa normaalistikin.
Aluksi yritin edetä lukujärjestyksen mukaan (silloin kun meillä ekan kerran tuli tarve kotikoululle), mutta hylättiin se tapa aika nopeasti sillä se tuntui turhan stressaavalta. Joillekin toiselle se voi sopia hyvin. Meille sopii kuitenkin paremmin se että mennään asia kerrallaan eteenpäin ja työskennellään projektiluontoisesti. Taukoja pidetään sen verran mitä tarvitsee ja tehdään välillä jotain muuta jos alkaa tuntumaan raskaalta.
Jos jonkun neuvon muille antaisin, niin se olisi se, että työskennelkää lapselle sopivalla tavalla. Joku voi tykätä lukujärjestyksen mukaan työskentelystä ja joku tekee mieluummin projekteja. Pitäkää taukoja tarpeen mukaan ja tehkää välillä muutakin. Jos lapsi väsyy ja turhautuu niin kannattaa pitää taukoa ja hetkeksi unohtaa koulutyö. Jatkaa sitten parempana hetkenä.
Tietysti jos joku opettaja haluaa pitää oppitunnit reaaliajassa niin sitten pitää edetä niiden mukaan.
Opettaja järjestää etäopetuksen, minä teen etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vanhemmat ei anna lastensa vaan pelata ja tuijottaa puhelinta
Näin se vaan tulee suuremman osan osalta menemään.
Meillä ollaan tänään kotona ja koulussa on ilmeisesti joillekin vielä opetusta. Ei ole tullut Wilman kautta vielä mitään tietoa siitä, miten koulutehtävät järjestetään, mutta ei ihmekään, kun tiedotustilaisuus oli eilen.
Eiköhän tuo osaa aikatauluttaa tehtäviensä tekemisen itse. On joutunut sitä opettelemaan jo puolentoista vuoden ajan urheiluleireillä, joille otetaan läksyt ja koulukirjat mukaan. Ja odotellaan koulusta tarkempia ohjeistuksia, voi noilla olla jotain etäopetustakin Teamsin kautta mahdollisesti. Tänään käväisee vielä koululla noutamassa tarvikkeita ja kirjastossa, mutta ei mene muuten kouluun. Ysiluokkalainen.