Kahdeksankymppinen härkäpää äitini haluaa itse käydä kaupassa.
Ei suostu ottamaan apua vastaan. "Kävin jo". Hohhoijjaa. Onhan ne sodat nähty ja mitä kaikkea. Haluaisin lapsellani olevan mummu elämässään vielä pitkään.
Kommentit (64)
Vanhukset on monesti hyvin auktoriteettiuskoisia. Painotatte vaan että liikuskelu ihmisten joukossa on nyt toistaiseksi kielletty ja että poliisi suuttuu jos kieltoa rikkoo. Yrittäkää suostutella joku konstaapeli soittamaan mummelille että nyt kotia sieltä jos lähtee karkuteille. Se tehoaa varmasti.
Vanhuksia pitää käsitellä vähän kuin lapsia. Jännä miten osat vaihtuu tyystin tietyssä pisteessä :')
Ikäraja on kyllä ihan liian alhaalla. Töissä on vaikka kuinka monta 70-73-vuotiasta hoitajaa, ilman heitä ei yksinkertaisesti pärjätä.
Samaa mieltä ikärajasta. Huvitti, kun 70v Erkki Liikanen oli juoksulenkillä ja ajattelin, että sinua pidetään vanhuksena.
Hesarissa lukee, että ei tarvitse linnoittautua sisälle vaan päin vastoin pitää liikkua luonnossa.
Uusia luovia tapoja kehitetään. Lähikauppa aikoo kieltää muilta kuin vanhuksilta kaupassa käynnin 7-9 aikaan.
Sama pulma täällä. Tosi kiva, kun samaan aikaan käsien pesu on veden haaskaamista ja muukin hygienia sitä sun tätä...
Vierailija kirjoitti:
70-v eristys viestittiin vääriin pelkästään holhoavasti ja suojeluun vedoten, kun olisi pitänyt sanoa, että tällä tavalla ikääntyneet suojelevat myös toisiaan ja nuorempia sukupolvia niin, että sairaalapaikkoja riittää mahdollisimman monelle. Tällöin eristyksiin jäävä on aktiivinen tekijä, ei vain toimenpiteiden kohde.
Osuit naulan kantaan. Ei 70-vuotiaat ole holhottavia ja sellainen suhtautuminen saa aikaan vastareaktion.
No lähtökohta oli, että aikuisille voi sanoa asiat niin kuin ne, eli suojella riskiryhmiä ja vanhuksia, 70 v. on vanha ja riskit kasvavat.
Eikö ole aika kohtuutonta, että kriisin keskellä ministerillä pitäisi käänteispsykologia käytössä, jotta rakkaat seniorikansalaiset ottaisivat käskyn oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset on monesti hyvin auktoriteettiuskoisia. Painotatte vaan että liikuskelu ihmisten joukossa on nyt toistaiseksi kielletty ja että poliisi suuttuu jos kieltoa rikkoo. Yrittäkää suostutella joku konstaapeli soittamaan mummelille että nyt kotia sieltä jos lähtee karkuteille. Se tehoaa varmasti.
Vanhuksia pitää käsitellä vähän kuin lapsia. Jännä miten osat vaihtuu tyystin tietyssä pisteessä :')
Mun isä on täysin järjissään oleva ihminen vaikka vanha onkin. Seuraa uutisia ja jos alkaisin lässyttää jotain ”poliisi suuttuu” -sössötystä niin johan se naurais mulle. Kaikki yli 70 v eivät ole seniilejä.
Vierailija kirjoitti:
70-v eristys viestittiin vääriin pelkästään holhoavasti ja suojeluun vedoten, kun olisi pitänyt sanoa, että tällä tavalla ikääntyneet suojelevat myös toisiaan ja nuorempia sukupolvia niin, että sairaalapaikkoja riittää mahdollisimman monelle. Tällöin eristyksiin jäävä on aktiivinen tekijä, ei vain toimenpiteiden kohde.
Huono tapa ilmaista olisi tuokin. Sehän viittaisi, että vanhempien ihmisten pitäisi taas tämäkin asia tehdä nuorempien hyväksi. Siitä suuttuvat ne vanhat, jotka eivät jo suuttuneet siitä että haukutaan ikäihmisiksi syyttäsuotta seitsenkymppisiä.
Ollaan seitsemänkymppinen pariskunta, pakko mennä kauppaan kun lapset asuu ulkomailla ja mitään tukiverkostoa ei ole ympärillämme. Asumme maaseudulla, missä ihmiset ei ole toistensa kanssa missään tekemisissä. Kylänraitilla kun vastaa tulee, ei edes tervehditä. Ennen asuimme kaupungissa, siellä ihmiset sentään vähän jutteli ja sai naapuriapua.
Mua oksettaa nämä, jotka täällä on sitä mieltä, että vanhukset on jotain seniilejä i*iootteja, joita pitäisi holhota. Eiköhän se ole ihan aikuisen ihmisen itsensä päätettävissä meneekö hän kauppaan vaiko eikö.
Oma appiukkoni oli yli 70v ja todella skarppi, oikeastiko joku pitää 70v ihmisiä jonain pikkulapsiin verrattavina pässeinä, joille pitäisi poliisin soitella, että "soo soo".
Säälin jokaista yli 70v jonka lapsi oikeasti arvostaa vanhempiaan noin vähän, että kuvittelevat jotenkin olevansa oikeutettuja sanelemaan, mitä aikuinen ihminen saa tai ei saa tehdä.
Omat vanhempani kävivät muutama päivä sitten kaupassa ja häippäsivät kesämökille korpeen koronakaranteeniin ihan itse. Huh.
Nyt ei ole tärkeää, onko lapsellasi mummo, vaan se, elääkö mummo ihan itsensä takia.
Kaupassa käyntiä ei ole kielletty ikäihmisiltäkään,
Mutsis on melkein vuosisadan käynyt kaupassa ja nyt sä lapsi alat komentelemaan.
Ei ihme että abortit on nykyään suosittuja ja syntyvyys laskussa.
Häpeä ihminen
Mun vanhemmat ovat myös ihan pöyristyneitä, molemmat 75v. Heidän kylältään meni kuntosali kiinni ja nyt voivat enää treenata vain juosten. Ehdotin että ostetaan heille kauppakassipalvelu kotiin, äiti löi luurin korvaan.
Mun 76 vuotias edelleen sähkötöitä tekevä isäni löis mua jos yrittäisin estää menemästä kauppaan
Kaupassa saa käydä hyvällä omallatunnolla iästä riippumatta. Eihän kaikilla vanhuksilla ole edes lapsia. Vastaavassa kriisitilanteessa 20-30 vuoden kuluttua lapsettomia ikäihmisiä on vielä huomattavasti enemmän, koska monen nykyihmisen mielestä lapsettomuus on ilmastoteko.
Vierailija kirjoitti:
Mua oksettaa nämä, jotka täällä on sitä mieltä, että vanhukset on jotain seniilejä i*iootteja, joita pitäisi holhota. Eiköhän se ole ihan aikuisen ihmisen itsensä päätettävissä meneekö hän kauppaan vaiko eikö.
Oma appiukkoni oli yli 70v ja todella skarppi, oikeastiko joku pitää 70v ihmisiä jonain pikkulapsiin verrattavina pässeinä, joille pitäisi poliisin soitella, että "soo soo".
Säälin jokaista yli 70v jonka lapsi oikeasti arvostaa vanhempiaan noin vähän, että kuvittelevat jotenkin olevansa oikeutettuja sanelemaan, mitä aikuinen ihminen saa tai ei saa tehdä.
Juuri näin. Lisäksi näyttää monelta menneen ihan ohi, ettei kyse ole yli 70-vuotiaiden ulkonaliikkumiskiellosta.
]vanhukset ovat juttuseuraa vailla siksi pitää liikkeelle lähteä. hyvä teidän perheellisten on huudella että pysykää kotona. ette tiedä mitä on vuosikaudet asua yksinään.
Kyllä kuule tiedetään. Olen 19-kesäisestä asunut yksin.
M42
et ole vanhus jolla ei ole muuta elämää kuin kauppareissulla tapaamansa ihmiset. tai parin minuutin puhelu jonkun sukulaisen kanssa.