Kahdeksankymppinen härkäpää äitini haluaa itse käydä kaupassa.
Ei suostu ottamaan apua vastaan. "Kävin jo". Hohhoijjaa. Onhan ne sodat nähty ja mitä kaikkea. Haluaisin lapsellani olevan mummu elämässään vielä pitkään.
Kommentit (64)
Tuossa vastapäisessä omakotitalossa asuu 101- vuotias mummo. Siellä se puuhaa ja häärää öisinkin. Itsepäinen on kovasti. Varmaan juuri siksi elänyt pitkään. Vaikea on mennä määräilemään. Vanhat tietää itse parhaiten.
Mun äiti 77 v loukkaantui kun kuuli olevansa ikäihminen.
Älkää antako niiden mennä. Ihan oikeasti. Vaikeaa varmasti, mutta emme halua tänne Italian tilannetta, jossa he joutuvat terveydenhuollossa päättämään kuka saa elää, koska resursseja ei riitä kaikille.
Koronaan sairastunut vanhus voi myös sairastuttaa häntä hoitavan lääkärin tai hoitajan, jolloin on taas yksi hoitaja tai lääkäri vähemmän. Ja myös nuorempi voi sairastaa taudin vaikean muodon. Nyt ei ole kyse vaan pelkästään vanhusten suojelusta, vaan henkilövahinkojen välttämisestä väestötasolla.
Hyväkuntoinen voi käydä kaupassa. Jos tuntuu oireita niin sitten sisällä lämpimässä.
Olen joutunut jo kovasti miettimään, miten ohjeistaa omaa 88 v. äitiäni, joka on kovin sosiaalinen. Päätin, etten komentele siinä, saako hän tavata esim. samassa rapussa asuvia yhtä iäkkäitä naapuriystäviään tai käydä taloyhtiön saunassa tms. Eikä hän sitäpaitsi tottelisikaan. Ymmärrän hyvin, että kuukausi eristyksissä yksin sisällä tekisi hänet kovin onnettomaksi ja ahdistuneeksi. Niinpä hän saakin ihan itse päättää.
Tuollaisten jääräpäinen takia täällä on kohta tehohoitoyksiköt täynnä. Ja kun nuo jääräoäät sairastuvat niin ovat kyllä hoitoa vaatimassa, jonottavat terveyskeskuksissa kun" eihän .sillä ole varaa muualle mennä".
Koita vaan saada jääräpää kuriin.
Ärsyttää tuollaiset välinpitämättömät ihmiset.
No mun kahdeksankymppinen isä meni terveyskeskukseen kyselemään KOLESTEROLILÄÄKKEEN uusimisen perään, ei voinut edes soittaa.
70-v eristys viestittiin vääriin pelkästään holhoavasti ja suojeluun vedoten, kun olisi pitänyt sanoa, että tällä tavalla ikääntyneet suojelevat myös toisiaan ja nuorempia sukupolvia niin, että sairaalapaikkoja riittää mahdollisimman monelle. Tällöin eristyksiin jäävä on aktiivinen tekijä, ei vain toimenpiteiden kohde.
Onneksi äitini on 69v, voi käydä kaupassa. Pakko on anopinkin käydä kaupassa ja apteekissa. Miten muuten hän saisi ruokaa ja lääkkeitä. Asuu kaukana meistä ja yksin metsän keskellä.
Jaahas, milloin te äkkäätte, että koronakin on yhden tietyn ikäluokan syytä!
Monella pienellä paikkakunnalla eläkeläisten yhdistykset ovat paikkakunnan vireimmin toimivia yhdistyksiä. Yritän sanoa, että kaikki 70-80-vuotiaat eivät ole "toinen jalka haudassa noutajaa odottavia vanhuksia", vaan vireitä ja aktiivisia kansalaisia.
Vähän jo hirvittää ajatella, mitä tällainen passiiviseksi sivustataseuraajaksi pakottaminen heille merkitsee. Kirjastot on kiinni, seurakuntien toiminta ajettu alas, muiden ihmisten tapaamista rajoitetaan jne jne.
Viikonlopun Hesarissa olleesta kyselyhaastattelusta kävi ilmi, että vanhukset olivat kaikkein välinpitämättömimpiä asian suhteen. Yksi suunnitteli Lapin lomaa, yksi kasikymppinen totesi, että ei häntä koske kun on niin hyväkuntoinen...
Suoraan sanottuna vit%*#aa, että muu yhteiskunta tekee valtavia uhrauksia (kyllä, tämä tarkoittaa pian alkavaa konkurssiaaltoa) näiden heikoimpien eteen, ja itse viis veisaavat omasta turvallisuudestaan ja hyvinvoinnistaan.
vanhukset ovat juttuseuraa vailla siksi pitää liikkeelle lähteä. hyvä teidän perheellisten on huudella että pysykää kotona. ette tiedä mitä on vuosikaudet asua yksinään.
Vierailija kirjoitti:
vanhukset ovat juttuseuraa vailla siksi pitää liikkeelle lähteä. hyvä teidän perheellisten on huudella että pysykää kotona. ette tiedä mitä on vuosikaudet asua yksinään.
Kyllä kuule tiedetään. Olen 19-kesäisestä asunut yksin.
M42
Sama mun 90v. isä. Meni eilen itsekseen kauppaan, vaikka oltiin tästä just puhuttu, että voidaan käydä mieheni kanssa hänelle kaupassa.
Käytiin sitten ’väkisin’ ostamassa hänelle kuitenkin viikon ruuat kotiin, ettei taas ylihuomenna tarvitse lähteä kauppaan.
Tiedän ettei isä tykkää eikä oikein halua näitä säädöksiä noudattaa. Kaupassa käyminen on hänelle sellainen itsemääräämisjuttu, että menee kun haluaa ja pärjää kun itse hakee ruuat.
Seuraa kyllä tarkkaan uutisia ja tiedotustilaisuuksia, että tietää kyllä mistä on kyse.
No hänellähän on täysi oikeus käydå kaupassa nytkin itse jos niin haluaa
Sama täällä! On keksinyt että valehtelee ikänsä alaspäin ja kuvittelee sairastaneensa taudin jo 50-luvulla, viittaa varmaan siihen influenssa-aaltoon.
Lisäksi on soitellut jonkun eläkkeellä olevan lääkäriukkelin kanssa, joka on vakuuttanut että tämä on ihan fake news ja kakarat sekoilee.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi äitini on 69v, voi käydä kaupassa. Pakko on anopinkin käydä kaupassa ja apteekissa. Miten muuten hän saisi ruokaa ja lääkkeitä. Asuu kaukana meistä ja yksin metsän keskellä.
Veisit? Mä ajan 150km tänään ja jätän ruuat ovelle tapaamatta. Ja sit takas kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Monella pienellä paikkakunnalla eläkeläisten yhdistykset ovat paikkakunnan vireimmin toimivia yhdistyksiä. Yritän sanoa, että kaikki 70-80-vuotiaat eivät ole "toinen jalka haudassa noutajaa odottavia vanhuksia", vaan vireitä ja aktiivisia kansalaisia.
Vähän jo hirvittää ajatella, mitä tällainen passiiviseksi sivustataseuraajaksi pakottaminen heille merkitsee. Kirjastot on kiinni, seurakuntien toiminta ajettu alas, muiden ihmisten tapaamista rajoitetaan jne jne.
Jos nyt muutamia viikkoja joutuu rajoittamaan väkijoukoissa liikkumista? Ei kai.
Sen verran isoja uhrauksia on tehty vanhusten turvaamiseksi, jotta en ilkeäisi nyt ikäihmisenä kapinoida ohjeistuksia vastaan.