Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaati Utrio: Kumpi vanhukselle pahempaa: olla yksinäisyydessä vai saada korona

Vierailija
16.03.2020 |

Kaaari Utrio avasi sanaisen arkkunsa:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006441910.html

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas käsittämättömän lapsellista tekstiä Utriolta. Minä olen pitänyt häntä varsin älykkäänä ja fiksuna ihmisenä, mutta tuon tekstin perusteella taitaa jo höppänyys alkaa painamaan, vaikkei vielä ole edes 80 mittarissa.

Vierailija
22/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellan lettas näitä herranduudeleita.

Itse olen perheetön nelikymppinen ja koko elämäni olen usein joutunut kärsimään yksinäisyydestä. Olen sairastanut kaksi vaikeaa sairautta jotka ovat rajoittaneet elämääni kuukausien jopa parin vuoden ajan. esim. syöpähoitojen aikana olin kipeä ja makasin 4 seinän sisällä ihan yksin kattoa katsellen kuukausia. Pakko oli kestää vaikka synkkiäkin ajatuksia oli. Kyllä terveen ihmisenkin pitää parin kuukauden kotona olo sietää kun kuitenkin on toimintakykyä ja pääsee lenkille.

Ei pitäisi mielestäni turhasta urputtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on että uskooko ne vanhukset? Miehen äiti, 71-vuotias monisairas, aikoo kyllä "ihan itse" käydä kaupassa. Mies väitteli sen kanssa asiasta, sanoi että kyllä me tuodaan (vaikka oven taakse) mitä tarvitaan, tekee vain listan, mutta ei, minä itse.

Vierailija
24/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän moni vanhempi ihminen halua mielummin elää, joten silloin on oltava nyt eristyksissä. Sitä on ehkä vain vaikea heti tajuta, koska uhka on näkymätön ja siksi päätös tulee ylhäältä. Sama koskee kyllä muitakin ja nyt on jätetty meidän käsiin liikkua vähän yleisillä paikoilla ja tavata mahdollisimman vähän ihmisiä. Jos kansa ei noudata näitä rajoituksia, niin varmasti tulee järeämmät keinot käyttöön sitten Suomessakin. Se ei ole paha asia, se on suojelua tilanteessa jolloin ihmiset ei siihen itse kykene. Luulen, että vanhukset

selviävät yksinäisyydestä paremmin kuin viruksesta.

Vierailija
25/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne haluaa elää. Miksi ne muuten ramppaisi joka heikotuskohtauksessa sairaalassa vaikka ikää 90.

Ne ovat yksinäisiä ja siksi tulevat päivystykseen tai soittavat ambulanssin. Haluavat juttuseuraa. Ihan universaali ilmiö.

Jos olette kovin huolissanne vanhuksista ja heidän hyvinvoinnistaan niin olkaa heistä kiinnostuneita myös epidemioiden ulkopuolella ja antakaa heille aikaanne.

Kukaan ei ole kiinnostunut noista narisijoista muuta kuin siinä mielessä, että tajuaisivat olla haalimatta sitä koronaa ja tällä tavoin välttää olemasta tukkeena ja rasitteena sairaanhoidolle. Mitä äkimmin kaikki tajuaa, että hoitoa joudutaan priorisoimaan niille jotka siitä eniten hyötyy niin sen parempi.

Vierailija
26/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on että uskooko ne vanhukset? Miehen äiti, 71-vuotias monisairas, aikoo kyllä "ihan itse" käydä kaupassa. Mies väitteli sen kanssa asiasta, sanoi että kyllä me tuodaan (vaikka oven taakse) mitä tarvitaan, tekee vain listan, mutta ei, minä itse.

Tässä juuri käyn kovaa vääntöä monisairaan yli kasikymppisen isäni kanssa. Hän ei lainkaan halua ymmärtää, mistä on kyse. Heillä pakastin täynnä ruokaa, mutta silti oli eilen heti hallituksen päätöksen jölkeen mennyt haahuilemaan kauppaan, vaikka olen hänelle sanonut jo ennen eilistä, että minä kyllä käyn heille kaupassa ja että nyt on vaan parasta pysyä kotona. 

Vierailija
27/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaari on ihan oikeassa kirjoituksessaan. Vslmiuslaki on liian vahva

Nyt "suojellaan" vanhuksia, vaikka muuten he ovat pelkkä rasite, samoin kuin jotkut huonostioppivat oppilaat ja työttömät

Vierailija
28/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yli 70 v eivät ole monisairaita.

Moni on ihan perusterve.

Vierailija
29/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan hankkimaan korona ja kuolemaan ilman tehohoitoa. Se on plussaa meille muille.

Vierailija
30/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikas kova tämä valmiuslaki.

Sota-ajalle säädetty.

Eikö muuten olisi voinut rajoittaa matkustamista maasta ja maahan.

Eikö muuten olisi voinut kehottaa ihmisiä kokoontumasta ja turhaan seisoskelusta ja juoruamisesta esim kauppakeskuksissa.

No ihminen ei ole kovin viisas edes mitä tulee itsensä suojeluun.

Vierailija
31/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim ihmettelee sitä, että esim ihmiset jotka tulevat labraan kokeisiin, tarraavat kiinni oven kahvasta paljain käsin, kun menevät sisälle näytehuoneeseen!

Eikö info ole rantautunut!

Vierailija
32/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on ihan perusterve.

Siitä huolimatta heidän vastuskykynsä on heikompi kuin nuoremmilla, joten myös ne perusterveet yli seitenkymppiset kuuluvat riskiryhmään.

Sitäpaitsi ei tää nyt pitäisi olla kauhean vaikea ymmärtää. Ei heidän elämäänsä rajoiteta juuri sen enempää, kuin muidenkaan elämää. Me kaikki olemme nyt karanteenissa tavalla tai toisella. Meidän kaikkien liikkumista rajoitetaan. Eikä vanhuksiakaan mihinkään vankilaan ole teljetty. He saavat edelleen käydä puistossa kävelyllä, he myös saavat käydä jopa kaupassakin, jos ei kukaan muu heidän puolestaan sitä tee. 

Älkää nyt vanhukset heittäytykö marttyyreiksi. Teidän henkenne suojaamiseksi nämä säännöt on nyt laadittu. Te olette muutenkin yli 90% ajastanne kotona, joten ei tämä nyt niin mahdottoman ylipääsemättömän vaikeata pitäisi olla. Kaarikin saa ihan vapaasti liikkua siellä lähimetsissään, ihan niin kuin ennenkin.

Vierailija
33/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat ovat yli 80-kymppisiä. Jääräpää isäni ei taatusti pysy kotona ellei häntä sinne teljetä tai vaihtoehtoisesti lääkitä liikuntakyvyttömäksi. Äiti on samaa maata, mutta häneen järkipuhe vielä jotenkin uppoaa. Olen heihin yhteydessä soittamalla, kun ei skypetys onnistu. Kumpikin osaa käyttää jonkin verran tietokonetta, mutta jostain syystä skypen käyttö on jäänyt opettelematta. Matkaa heidän luokseen on yli 600 km.

Vierailija
34/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa valitaan tänä vuonna uusi presidentti. Taitaa olla kolmen kauppa ja he olisivat valintahetkellä 74v, 78v tai 79v. Vanhuksiako?

Saulikin on 72v ja Danny 77v. Vanhuksiako?

Vierailija
35/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaat ovat eri asia kuin nämä valittavat Kaarit. Hänen jos jonkun pitäisi ymmärtää asian vakavuus. Olen pettynyt.

Vierailija
36/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa valitaan tänä vuonna uusi presidentti. Taitaa olla kolmen kauppa ja he olisivat valintahetkellä 74v, 78v tai 79v. Vanhuksiako?

Turha asioita on kaunistella vanhoja hourioita koko sakki. Sale nyt on noista tervepäisin. Toisaalta ikääkin on vähiten. Yli 65 v ovat vanhuksia, tykkäsitte tai ette.Usassa muuten miesten elinikäidote on 75,6 vuotta.

Vierailija
37/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha asioita on kaunistella vanhoja hourioita koko sakki. Sale nyt on noista tervepäisin. Toisaalta ikääkin on vähiten. Yli 65 v ovat vanhuksia, tykkäsitte tai ette.Usassa muuten miesten elinikäidote on 75,6 vuotta.

Meikäläinen on sitten vanhuksena töissä, kun eläkeikä on 67 vuotta.

Vierailija
38/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlannut elämänsä kirjoittamalla pukudraamahömppää.

Vierailija
39/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on ihan perusterve.

Monissa maissa puolet tehohoidossa olevista on alla 50 v perusterveitä ihmisiä. Vanhusten riski saada corona vakavana on moninkertainen nuorempiin nähden . Vaikka olisi kuinka perusterve.

Vierailija
40/44 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen olisi pitänyt miettiä tarkemmin ikärajaa.

80 v olisi ollut ymmärrettävämpi kuin 70 v.

Tai 75v kuten kansakin on todennut jossain kyselyssä, että 75v on vasta vanhus. Eikä esim 65v, jolloin alkaa vanhuuseläke virallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi