Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia ja mielipiteitä-hienot soseet kokonaan väliin?

27.06.2006 |

Jos lasta täysimetetään 6kk niin voisiko ohuenhienot soseet jättää kokonaan väliin?Sen ikäiselle voisi antaa ruokaa käteen maisteltavaksi ja kun maisteluvaihe ohi niin vauva siirtyisi perheen kanssa yhteiseen ruokailuun siten että hänen annos otetaan ennen maustamista talteen.

Onko ajatus ihan mahdoton?

Jos jollakin on moisesta kokemusta niin kertokaa miten onnistui ja miten toimitte.Kiitollisena odotan vastauksia.

Pikkarainen ja Lili-Marie 4kk

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kuitenkin, että vaikka vauva onkin 6 kk niin ei hän ole tottunut popsimaan kiinteitä, joten on järkevää mössätä vauvan ruuat, eihän tuon ikäisellä ole viel hampaitakaan kovin paljon.

Ja kannattaa hissukseen edetä maku kerralla suositusten mukaan.

Onnea imetykselle ja uusien makujen maailmaan!

Vierailija
2/6 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä ollut kyse kaupan soseista vaan siitä, voiko antaa samaa ruokaa kuin muut perheenjäsenet syövät ilman soseuttamista sitä sileäksi 6 kk vanhalle. Näin itse ymmärsin.

Hyvin voit mielestäni antaa, jos vaan vauvalle maistuu. Mutta tosiaan kannattaa antaa yhtä ruoka-ainetta kerrallaan ja sitten vasta yhdistellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat hyvin eriaisia. Toiset ovat melkoisia sihtikurkkuja, kaikki ruuat pitää muusata tehosekoittajalla 2-vuotiaiksi. Toiset nielevät ongelmitta 5 kk ikäisenä pieniä kokkareita. Itse olen hienontanut perunat, kukkakaalit ym. pehmeät kasvikset ihan haarukalla. Lihat olen valmistanut vauvalle erikseen, hienontanut tehosekoittajalla ja pakastanut kerta-annoksina. Ruoka-aikana olen ottanut kasviksia perheen muusta ateriasta ja lisännyt vain lihakuution.

Vierailija
4/6 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin myös esikoiseni sai soseita sekä kaupan että itse tehtyjä 4kk-10kk iässä ja sitten siirtyi perheen yhteisiin ruokiin.

Luin Minni Niemelän Imetysopasta ja siinä kerrottiin että vauva voisi siirtyä maidosta kiinteisiin myös sormiruuan (keitetyt vihannekset,banaani,kurkku,jauheliha yms)kautta ilman että ruokaa soseutetaan. Tietysti palojen on oltava sopivan kokoisia ja vauvaa on pidettävä silmällä ettei hän tukehdu.

Minusta se kuullosti varsin hyvältä ja sen vuoksi kysyinkin jos joku on kokeillut samaa. Tietysti se riippuu ennenkaikkea vauvasta sillä jotkut ovat todella tarkkoja ruuan hienouden/karkeuden suhteen.

Ajattelin kokeilla sitä tyyliä meidän tytölle syksymmällä kun aloitetaan kiinteät ruuat ja tulen sitten kertomaan miten se todellisuudessa onnistui :)

Vierailija
5/6 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk täysimetyksen jälkeen vauva sai hieman haarukalla pienennettyjä sekä ns sormiruokia ja yllättäven nopeasti oivalsi kuinka kiinteitä syödään. Ensimmästä hammastakaan ei ollut vielä, mutta hienosti pyöritteli kielellä palasta ikeniä vasten.

Uudet maut otti vastaan myös todella nopeasti ja nyt 9 kk iässä on käytännössä samoilla ruualla kun muukin perhe. Jos jotain sosetta hätävarana tarvitaan ostamme 1 - 3 vuotiden annoksia.. ruokahalu on meinaan melkoinen.

Hämmästyin itse miten helposti kiinteisiin siirtyminen tapahtui. Oikestaan lusiikkaan totuttelu vaihe jäi pois. Vauva kun tuossa 6 kk iässä oli jo hyvin kiinnostunut siitä mitä muut pöydän ympärillä puuhastelivat, ja suuta maiskutteli merkiksi, että olisi itsekin halukas maistamaan.

Tämä on taatusti yksillöllistä. Vanhemman sihtikurkun kanssa syötiin hinojakoista sosetta vuodenikäään. 2 - vuotiaana meni vielä haarukalla muussattua.

Vierailija
6/6 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ajatellut tätä samaa asiaa. Tuolla blogipuolellahan joku äiti kirjoittaakin kokemuksistaan. Meidän kuopus on rennon letkeä jätkä ja nyt jo (4kk) kovin kiinnostunut mitä tehdään pöydän ympärillä, seuraa haarukkaa lautaselta suuhun katseellaan oikein tiukasti ja yrittää tarrata pöydällä oleviin esineisiin. Toisaalta poika kasvaa erittäin hyvin rintamaidolla, eikä meillä ole kiire kiinteiden maisteluun. Ajattelin, että sitten kun oikeesti nappaa multa jotain ja vie suuhunsa niin antaa pojan maistaa (ei nyt tietysti ihan mitä tahansa, mutta esim. banaania, melonia jne). Yritetään viedä tuonne lähelle puolta vuotta tuo imetys, mutta seurailen kyllä millon poika alkaa maiskuttelemaan. Meillä esikoiselle alettiin antaa soseita 4-kuisena kun painokäyrä lähti alaspäin ja sillon mentiin kyllä tarkkaan opaskirjojen mukaan ja olihan se aikamoinen rumba pakastaa niitä soseita ja lotrata pumpatun äidinmaidon kanssa. Ois kiva jos pääsis nyt vähän helpommalla. Esikoinen oli ja on vieläkin ihan älytön sihtikurkku. Mikään ei mene ensi maistamalla, joskus ei mene yhtään mikään ylipäätään. Kaveri on ihan mielettömän epäluuloinen kaikkea ruokaa kohtaan. Nyt on vasta tullut jotain mielenkiintoa (1v9kk) ja hauskuutta syömiseen kun on voinut alkaa syömään vähän kaikkea mitä pöydästä löytää, silti se hauska kohdistuu lähinnä herkkuihin ei missään nimessä herneisiin, maissiin, paprikaan, tomaatiin jne. terveellisiin ruokiin. Näin siis siitä huolimatta että mentiin pilkulleen suositusten mukaan. Ainakin minust aon kiva ottaa nyt vähän rennommin tämä asia ja onhan se mielenkiintoista nähdä miten tämä nuorempi reagoi. Tälle kelpaa kyllä rintamaitokin ihan eri tavalla kuin esikoiselle, niin että ihan vertailukelpoisia eivät nämä kaverukset ole. Olen siis erittäin kiinnostunut minäkin lukemaan lisää kokemuksia!