Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on yllättänyt ihmisissä somen myötä?

Vierailija
15.03.2020 |

Liityin Facebookiin viisikymppisenä kolmisen vuotta sitten, joten aika ilman sosiaalista mediaa on vielä hyvin muistissa. Olen ilmeisesti elänyt jonkinlaisessa kuplassa. Minua hämmästyttää yhä joka päivä se, kuinka avoimesti ihmiset puhuvat yksityisasioistaan aivan tuntemattomien kanssa.

Esimerkki. Liityin äskettäin amerikkalaiseen "vertaistukea" tarjoavaan ryhmään, johon otetaan vain yli nelikymppisiä naispuolisia sinkkuja. Olen seuraillut silmät pyöreinä sitä, miten avoimesti ja omalla nimellä ja naamalla ryhmässä puhutaan esimerkiksi seksikokemuksista ja mieltymyksistä. Ryhmässä on kymmeniätuhansia jäseniä, joten siellä voi hyvinkin nähdä vaikka lastensa opettajan tai lähikaupan myyjän kertomassa strap-on -kokeiluistaan.

Puhuivatko ihmiset näin avoimesti ennen sosiaalisen median yleistymistä vai onko esimerkiksi sadantuhannen hengen yhteisö olevinaan "yksityinen" sen vuoksi, että sen status on "yksityinen"?

Mistä te muut olette oppineet ihmisistä vasta somen myötä? Mikä on yllättänyt?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, kukaan ei näy yllättyneen mistään.

Kerronpa siis pari omaa esimerkkiä lisää. Olen yllättynyt siitä, että amerikkalainen deittailukulttuuri on samalla vakiintunut rakenne ja kuitenkin heille itselleenkin aika hämärä juttu. Olen yllättynyt myös siitä, kuinka monelle muun muassa sanojen "there", "their" ja "they're" oikea käyttö on ylivoimaista.

Ap

Vierailija
2/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on niin tekopirteitä. En enää kestä niitä hymyileviä profiilikuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että osa näyttää uskovan ihan kaiken mitä somessa kirjoitetaan. Ei ymmärretä, että netissä esiinnytään väärillä profiileilla.

Täällä on myös yllättävän paljon sellaisia trollaajia, joilla on ihan muut motiivit kuin hauskanpito.

Vierailija
4/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että varsinkin facebookin /  eri ryhmissä ja Iltalehtien kommentoinneissa, kaikkein kärkkäimmin ja ilkeimmin kommentoivat ihmiset ovat ( ainakin profiilikuvistaan päätellen) noin 70-vuotiaita naisia.

Vierailija
5/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten on yllättänyt se, kuinka sanoinkuvaamattoman typerä keskivertoihminen on.

Vierailija
6/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa siis pari omaa esimerkkiä lisää. Olen yllättynyt siitä, että amerikkalainen deittailukulttuuri on samalla vakiintunut rakenne ja kuitenkin heille itselleenkin aika hämärä juttu. Olen yllättynyt myös siitä, kuinka monelle muun muassa sanojen "there", "their" ja "they're" oikea käyttö on ylivoimaista.

Ap

Miksi seuraat amerikkalaista deittailua?

Vierailija
7/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä yllättää miten samat ihmiset jaksaa jauhaa samoja asioita samoilla väitteillä uudestaan ja uudestaan, vuodesta toiseen eivätkä edes yritä oppia ajattelemaan eri näkökulmista asioita.

Vierailija
8/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan vain se, että on huomannut olevansa monesti itse samanlainen hölmö ja toisaalta taas ei nyt ihan kuitenkaan.

Vierailija
9/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten lapsellisuus. Se, että aikuiset ihmiset kerjäävät kehuja ja ovat kuin alakouluikäisiä lapsia. Ja se, että uskotaan kaikki huhut ja ollaan ihan liekeissä, kun saadaan hehkuttaa ja panikoida joka asiasta.

Vierailija
10/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yllätyin siitä, miten voimakkaana ihmisissä vaikuttaa jokin "pimeä puoli", siis miten avoimesti aikuisetkin netissä kiusaavat ja nöyryyttävät muita. Lisäksi yllätyin ihmisten lähdekritiikin puutteesta. Aikoinaan, kun sosiaalinen media alkoi yleistyä, ajattelin siitä muodostuvan merkittävä kansalaisvaikuttamisen ja yhteiskunnallisen keskustelun väline, mutta suurin osa ihmisistä ei kykene muodostamaan perusteltua mielipidettä tai esittämään sellaista asiallisessa muodossa. En nykyään pysty lukemaan esimerkiksi uutisten kommenttipalstoja menettämättä uskoani ihmisiin.

Vierailija
11/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa sama kuin ap:lla, eli ihmisten valmius kailottaa kaikki asiat maailmalle, mutta toisaalta tätä on esiintynyt jo ennen somea, joten tiedä nyt häntä. Eniten kai olen somen käytön jälkeen yllättynyt siitä, että Gaussin käyrä pitää sittenkin paikkansa. Eli ne ihmiset, joita oikeasti ihailee / jotka ovat ihailemisen arvoisia, on jotain 2 prosenttia kaikista ihmisistä, jos sitäkään.

Vierailija
12/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi seuraat amerikkalaista deittailua?

En varsinaisesti seuraa, mutta mainitsemassani FB-ryhmästä siitä puhutaan paljon. Minusta se on kiinnostava perinne. Meillä ei sellaista ole, enkä oikein osaa edes kuvitella, miten siihen luontevasti kasvaneet sen näkevät. En ole kysynyt, koska luen vain keskusteluja, en osallistu niihin.

Ap

Vierailija
13/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä yllättää miten samat ihmiset jaksaa jauhaa samoja asioita samoilla väitteillä uudestaan ja uudestaan, vuodesta toiseen eivätkä edes yritä oppia ajattelemaan eri näkökulmista asioita.

Sillä tavalla voi päästä suurimman puolueen puheenjohtajaksi jopa, nähdä Eurooppaa ja loisia veronmaksajien rahoilla samalla haukkuen ja halveksien niitä. Rispektii hei.

Vierailija
14/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kuinka typeriä asioita ihmiset ovat valmiita kirjoittamaan omalla nimellään ja kasvoillaan. Osa vieläpä niin, että kommentit näkyvät myös facebookiin kirjautumatta.

Tee ap itsellesi palvelus, äläkä liity Naistenhuoneeseen.

Vierailija
15/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjaton typeryys ja pahantahtoisuus. Eivät pikkunappulat tosielämässä uskalla suutaan paljoa avata, ja hyvä niim kun sisus on mätä.

Vierailija
16/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnallisuus ja feikkiys yllätti varmaan eniten. Vieläkin hämmentää esim. se että jotkut tuttavat kommentoi päivityksiin kaikkea ihanaa ja sydämiä, mutta jos törmääkin jossain ihan livenä niin hädin tuskin moikataan. En ymmärrä.

Vierailija
17/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että varsinkin facebookin /  eri ryhmissä ja Iltalehtien kommentoinneissa, kaikkein kärkkäimmin ja ilkeimmin kommentoivat ihmiset ovat ( ainakin profiilikuvistaan päätellen) noin 70-vuotiaita naisia.

En tiedä facebookista, mutta ainakin iltapäivälehtien kommenttiosiot ovat täynnä nimenomaan miesten hirveitä kommentteja, usein erittäin naisvihamielisiä.

Vierailija
19/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryys ja moukkamaisuus. Ennen luulin että ne on vaan trolleja mutta nyt kun huomaa että omalla naamalla kirjoitellaan niin sairaita juttuja että pakko kai se on uskoa että sellasia ihmisiä on olemassa, arkielämässä niihin ei tuu törmättyä...

Vierailija
20/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kannattaa kurkata mitä sanotaan ihmisistä jotka jää jumiin pieniin kirjotusvirheisiin ja niistä huomauttelemisiin. Tuo asenne heijasetelee sitten muuhunkin käytökseen aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän