Kuuluuko kesäMÖKILLE suihku, sisä wc, astianpesukone, pyykinpesukone,
Tv:n ja mikron vielä ymmärrän mutta noi on jo liikaa.
Kommentit (17)
ei ees mikro tai tv. Eihän se miltään mökiltä tunnu jos ei ole " mökkihommia" , kuten veden kantaminen saunaan, takan lämmitys ym. Ja puucee on kyllä ihan ehdoton :)
En halua, että mökillä on enemmän kotitöitä mitä kotona jo on.
Meillä elellään mökillä perinteisesti ilman mukavuuksia. Aurinkosähkö riittää valoihin.
jos olisi, sisävessa olisi kiva lasten kanssa ja mielellään vesijohtokin tietty silloin. Itse en taas ymmärrä tv:tä tai mikroa.
EI jaksa pestä viiden hengen vaatteita ja vieraiden lakanoita käsin.
Voihan siellä mökillä viettää aikaa muutenkin kuin huonosta hygieniasta kärsien, vettä kantaen ja astioita pesten... vai?
mutta uudessa on ja itse olen sitä mieltä, että mökkeily on lomailua ja lomalla en halua raataa. Eikä mulla ole muutenkaan mitään alkukantaista tarvetta todistaa, että pärjään ilman vettä ja sisävessaa!
Meillä on mökki jossa ei ole sähköä eikä kaivoa. Ulkohuussi ja tietysti puusauna rannassa. Onhan se vastapainoa kerrostaloelämälle joskin veden kuskaaminen rassaa kun on venematkaakin.
Mun vanhemmilla on kesäasunto joka on tehty talviasuttavaksi tarvittaessa, eli sinne voi tehdä sisä-wc:n ja saunan, vesiputket on rakenteissa valmiina ja sähkölämmitys. Ne on siltä varalta että mun vanhemmat pystyy vaikka asumaan siellä vanhana. Nyt siellä käytetään ulkohuussia, rantasaunaa ja kannettua vettä mutta siis mukavuusvaraus on ajateltu valmiiksi.
Muuten mun mielestä juokseva vesi (kylmäkin) ja sähköt riittää.
Mulla ei ole mökkiä, mutta jos olisi niin voisin ottaa sinne nuo mukavuudet. Teeveen kyllä jättäisin pois.
Mökillä pitää elämä olla niin helppoa ja leppoisaa, että siellä ei tarvitse ahertaa käsitiskauksen&nyrkkipyykin jne kanssa.
Ulkohyysikkä on ok, mutta se, että vesi pitää kantaa sisälle tms on jo liikaa..
ettei aika mene ylimääräisiin kotitöihin, hellan sytyttelyyn, astioiden tiskaukseen, veden kantamiseen jne. Mutta eipä ole vielä pitempiä aikoja tullut vietettyä sellaisella luksusmökillä.
Lisäksi meillä on pyykinpesukone, mikro, televisio, videot ja stereot. Sadesäiden takia meillä on videot ja telkkari. Lapset tuppaa olemaan jo sen ikäisiä, että ei muutenkaan viihdy mökillä enää hyvin, niin heidän takia lähinnä tv ja videot mitä sitten katsella jos sataa koko päivän.
Mikro on meillä melkein käyttämätön ja joutais sieltä pois tilaa viemästä. Stereot voisin vaihtaa mankkaan. Pesukoneesta en luovu.
Minä en halua lomailla ilman mukavuuksia. Olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni asunut talossa, jossa ei ollut sisävessää, ei vesijohtoja, vesi kannettiin kaivosta kesät talvet, näin ollen ei siis mitään astianpesukoneita, pyykkikonetta yms. (Ihan oikeesti, sellaisiakin taloja Suomessa vielä on.) Ja olen siis saanut ihan tarpeekseni sellaisesta elämästä, minulle siinä ei ole mitään romantiikkaa hipsiä yöllä ulos pissille tai kantaa selkä vääränä vesiämpäreitä.
Ihmiset on erilaisia, mutta itse en kyllä tosiaankaan nauttisi lomastani, jos se kulusi kokonaan erilaisissa kotitöissä. Puusauna, se toki pitää olla. Mutta kaikki muu sähköllä, kiitos. Ja juokseva vesi. Ja sisävessa.
Kyllä sitä puuhaa riittää mökillä muutenkin ja jos ei riitä, niin ihan mielelläni makaan ja otan aurinkoa tai luen hyvää kirjaa!
Siinä on se mökkeilyn ihanuus, ettei ole noita laitteita mökillä. Saa pestä pyykin käsin, saa kantaa kaivolta tai järvestä vedet ja saa käydä ulko vessassa. Mulle ei olis mökki enää mökki jos siellä olis kaikki samat asiat kuin kotona.
Ja se on sitä kunnon mökkielämää! Ai niin!...saunalle meillä ei edes tule sähköjä :D