Jos joudun jo toiseen suurlamaan näin kolmekymppisenä niin laitan talousjärjestelmän vaihtoon
Eikö kukaan muu näe että tämä ei voi olla normaalia eikä oikein?
Kommentit (18)
Mitä tarkoitat ”laitan talousjärjestelmän vaihtoon”?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat ”laitan talousjärjestelmän vaihtoon”?
Kansallis-sosialismia
Minustakin tuntuu, ettei ole voinut elää normaalia elämää. Jos normaali on se, millaista omilla vanhemmilla oli. Minä lähden Suomesta ja pakkokin lähteä, jos lama tulee.
Maailma tarvitsee uuden kommunistisen aallon. Suomi yksinään ei voi mitäön: vaikka Suomessa olisi millaiset johtajat tahansa, niin niin kauan kuin maailma on globaalikapitalistien hallussa, kurittaa jenkkiläiset ja kiinalaiset ja saksalaiset miljardöörit tavissuomalaista ja vie leivän suusta ja katon päältä. Ainoa ratkaisu on globaali vasemmistolainen aalto jossa miljardööreiltä ympäri maailman verotetaan suuri osa heidän omaisuudestaan.
Minuakin ärsyttää. Olen 26, eli nuoruus ja opiskeluajat on ollut pelkkää kriisiä ja lamaa. Olen ollut työelämässä nyt 3 vuotta, ja tämä aika on ollut pelkkää epävarmuutta ja pätkäsopimuksia. Tunnen tasan yhden opiskelukaverin jolla on vakipaikka, muut kökkivät pätkätöissä, asuvat vuokralla, eivät uskalla muuttaa kun työt loppuvat aina 6kk pätkissä, puhumattakaan jostain asunnon ostosta tai perheen perustamisesta.
On ihme jos meidän sukupolvesta tulee vielä jotain, ei voi olla normaalia elämän kehitystä että ystäväpiirini +-4v kolmekymppisillä ei ole ollut mahdollisuuksia perheeseen, kunnon vakitöihin, tai asuntoihin. Johan tässä on kohta hedelmällisyysaikakin ohi.
Olen itse 30 vuotias ja useita kertoja kirjoittanu tänne palstalle tästä. Koko elämäni aikana ollut pelkkää kriisejä, taantumia, viruksia jne
Nyt istun taas kotona työttömänä koska pätkätyö. Mä on menettänyt täysin luottamuksen tähän yhteiskuntaan ja en välitä pa ska kaan enää mistään.
Sekä minun että läheisten elämä jatkuvasti kaatuu johonkin. Tasaisesta ja turvallisesta elämästä ei voi enää unelmoida. Koko tää maapallo on täysin pelleilyä nykyään! Käy sääliksi myös luontoa.
Nyt nostelen vain ansiosidonnaista ja muita tukia, elän leppoisasti rakkaiden ystävien ja perhen kanssa. En enää aio mihinkään panosta ellei ITSELLÄNI ole siitä hyötyä.
Kok yhteiskunta on muuttunut merkityksettömäksi.
Taloustiede on kyllä huonoin tieteenala ja opetetaan muka yliopistossa. Aina käy näin. Omassakin elämässä jo kolmas lama/taantuma. Työssä saanut kyllä olla koko ajan. 12 vuotta ollut taantumaa ja taas mennään.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttää. Olen 26, eli nuoruus ja opiskeluajat on ollut pelkkää kriisiä ja lamaa. Olen ollut työelämässä nyt 3 vuotta, ja tämä aika on ollut pelkkää epävarmuutta ja pätkäsopimuksia. Tunnen tasan yhden opiskelukaverin jolla on vakipaikka, muut kökkivät pätkätöissä, asuvat vuokralla, eivät uskalla muuttaa kun työt loppuvat aina 6kk pätkissä, puhumattakaan jostain asunnon ostosta tai perheen perustamisesta.
On ihme jos meidän sukupolvesta tulee vielä jotain, ei voi olla normaalia elämän kehitystä että ystäväpiirini +-4v kolmekymppisillä ei ole ollut mahdollisuuksia perheeseen, kunnon vakitöihin, tai asuntoihin. Johan tässä on kohta hedelmällisyysaikakin ohi.
No voi hyvänen aika! Itse olen 30+ ja kyllä meidän saman ikäinen tuttavapiiri on pitkälti koulutettua, työllistynyttä, perheellistä väkeä. Kyllä meidän ikäluokka valittaa osaa, vaikka ei ole koskaan minkään todellisen suuren hädän eteen joutunut! Valivali ja nurinuri Lillukanvarsista itkekään ja uhriudutaan ja pahoitetaan mieltä jatkuvasti, vaikka moni asia on aivan älyttömän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuntuu, ettei ole voinut elää normaalia elämää. Jos normaali on se, millaista omilla vanhemmilla oli. Minä lähden Suomesta ja pakkokin lähteä, jos lama tulee.
Minnes meinasit lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Ai, meinasit elintasopakolaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika! Itse olen 30+ ja kyllä meidän saman ikäinen tuttavapiiri on pitkälti koulutettua, työllistynyttä, perheellistä väkeä. Kyllä meidän ikäluokka valittaa osaa, vaikka ei ole koskaan minkään todellisen suuren hädän eteen joutunut! Valivali ja nurinuri Lillukanvarsista itkekään ja uhriudutaan ja pahoitetaan mieltä jatkuvasti, vaikka moni asia on aivan älyttömän hyvin.
Täällä myös 30+ ja vaikka olenkin matalapalkkaisessa vakityössä, ostin tuossa vuosi sitten asunnon. Ei mitään ongelmia lainan saamisessa.
Vaikka vitsi sanoo kokoomuksen ajattelevan, että köyhyys on vain mielentila, on siinä jotain perääkin. Asenne auttaa jaksamaan.
Todellinen suurlama oli 90-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Todellinen suurlama oli 90-luvun alussa.
Pieni notkahdus verrattuna 30-luvun lamaan.
Media ja poliitikot kilpailevat huomiosta kauhulla ja kohuilla. Olen jälkiviisaasti tarkasteltuna elänyt vakaan ja maailman mittakaavassa vauraan elämän rikkaassa Suomessa tähän asti, mutta poliitikot ja etujärjestöt ovat tehneet parhaansa sen eteen että olen saanut pelätä täydellistä romahdusta ja köyhyyttä koko elämäni ajan. Jään alle kymmenen vuoden kuluttua eläkkeelle ja eläkejärjestelmä ja terveydenhuolto on kuulemma romahtamassa ennen kuin alan tarvita palveluita. Kuinka paljon säilykkeitä pitäisi hamstrata jotta ruoka riittäisi vaikkapa 70-vuotiaaksi?
Mitenkäs se sanonta menikään, seitsemää lihavaa vuotta seuraa seitsemän laihaa vuotta?
Ei tässä ole mitään uutta. Nyt on ollut maailman markkinoilla 11 vuoden kasvu ja välillä sen talouden pitääkin tulla alas.
Kyllä näemme, emme vain uskalla sanoa sitä ääneen.