Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Jopa neljäsosa tekee ilmaista ylityötä

27.06.2006 |

Kuinka yleistä on? Oletteko tehneet ilmaisia ylitöitä? Jos, niin kuinka usein?

ti 27.06. 05:56, päivitetty ti 27.06. 09:54, STT

Jopa joka neljäs työntekijä tekee ylitöitä ilmaiseksi, kirjoittaa Helsingin Sanomat. Tilastokeskuksen mukaan ylemmistä toimihenkilöistä yli puolet kertoo tehneensä palkatonta ylityötä. Maltillisemman arvion esittää työministeriön barometri, jonka mukaan ilmaisia työtunteja tekee 12 prosenttia työntekijöistä. Vakuutusväen liiton mukaan 10 prosenttia jättää ylityönsä ilmoittamatta.

Ammattiliitot kampanjoivat palkansaajien liiallista kiltteyttä vastaan. Ammattijärjestö Suoran mukaan löytyy kolme hyvää syytä olla tarkka tehdyistä tunneista. Kiire ei hellitä, jos työnantaja ei tiedä työtuntien riittävän. Myös jaksaminen on kortilla ylitöiden kanssa, kolmas syy on saamatta jäävät ansiot.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä:

- Vakivirkaa ei ole. Jos valitat ylitöistä, niin tilallesi löytyy varmasti joku muu, joka ei valita.

- Kaikki muutkin tekevät, eli se on talon käytäntö.

- Joka ei tee (yli)töitään, ei ole riittävän motivoitunut hommaansa ja on luuseri muutenkin.

- Ylipäänsä työajan laskeminenkin on jotenkin arveluttavaa, koska kunnon työntekijähän tekee työnsä valittamatta ja on enempi kiinnostunut työn sisällöstä ja siitä että se tulee kunnolla tehdyksi kuin siitä, kuinka paljon aikaa siihen menee.

Eikä tämä ole ainoa laittomuus, jonka työnantaja tekee, itse asiassa se on pienimmästä päästä niitä. Jos kyseessä olisikin joku pientyönantaja, niin oikeudessa ja otsikoissa oltaisiin alta aikayksikön, mutta kun työnantaja on massiivinen julkisen sektorin työllistäjä, niin edes työsuojeluviranomaiset tai ammattiliitot eivät uskalla asioihin puuttua, vaikka ovat laittomuuksista hyvin tietoisia.

Vierailija
2/5 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloilla, joissa ei ole tuntiseurantaa (vuorotyö tms. kuten sairaalat, kaupat, tehtaat) ylitöitä tehdään. Kuukausipalkka on tietyn suuruinen eikä ylitöistä makseta korvauksia, ellei sit vapaana saa. Mutta seurantaa on vaikeampi toteuttaa. Kaikki ylemmät toimihenkilöt tekee ns. ylitöitä, ne vain ajatellaan työhön kuuluvaksi ja paremman palkan lisävelvoitteiksi. Edustamiset yms. iltahommelit tulee sit ihan päivätyön päälle. Tai matkapäivät, jotka on ihan vaan normaaleja työpäiviä vaikka menisi päivään 12-16 tuntia (paitsi joku päivärahakorvaus,jos sen saa).

Vika ei ole työntekijöissä - työnantajat odottaa sitä, työt on ylimitoitettu henkilöstömäärään nähden. Ja jos et tee, aina on nurkan takana uutta henkilöstöä odottamassa. Irtisanominen on melko helppoa tänä päivänä - tai sit se, että ajetaan henkilö henkisesti niin ahtaalle että lähtee itse paikasta.

Itse kuulun ryhmään joille ylitöistä ei korvauksia makseta, vapaata saat pitää jos ehdit ja itse lasket tuntisi. Ja itse myös pitää pitää kiinni niistä työpäivien pituuksista - ei niitä kukaan valmiiksi määrittele. Eli joskus kyllä kaipaan noita kauppa-apulaisen aikoja kun oli kellokortti ja velvollisuus lähteä töistä sekä unohtaa työ kun työpaikan oven kiinni laittoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minusta tuntuu, että lähes KAIKKI muut kyllä tekevät! On ihan tavallista, että ihmiset lukevat&kirjoittavat työsähköposteja ja dokumentteja kotona, soittelevat ja vastaanottavat työpuheluita 24 h/vrk, matkustavat vapaa-ajalla työmatkoja jne.

Itse olen aika tarkka, etten sorru tähän, ihan vaan periaatteesta. Ja ehkä vähän myös laiskuudesta... :-D

Toki tämä rajoittaa urakehitystä, koska olen työpaikallani sanonut, etten perheenäitinä halua tehdä töitä vapaa-ajallani. Toisaalta tämä on myös saanut esimiehiltä ymmärrystä osakseen, ja olen saanut tästä huolimatta mieluisia ja haastavia työtehtäviä. Vaikka voisi nyt ehkä toisin luulla, tykkään työstäni, työkavereista ja työpaikastani. Haluan myös " päteä" siellä, mutta en millä hinnalla hyvänsä.

Työpaikoilla ei kauaa muisteta, vaikka olisit kuinka " työnsankari" ja työmyyrä. Sen sijaan kotona muistetaan...

Toisaalta työpaikkoja olisi useammille, mikäli ihmiset eivät suostuisi tekemään ilmaiseksi ylimääräisiä töitä/töitä, joita ei ehdi työajalla tehdä.

On aivan varma, että työnantajat ottavat ihmisistä irti kaiken, mitä lähtee, jos ei itse pidä puoliaan.

Vierailija
4/5 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onko se silloin ilmaista ylityötä? Siis kun ei saa mitään ekstraa siihen päälle?

Vierailija
5/5 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi työnkuva ja palkkaus ovat sen verran hyviä, että mua ei muutamat ylityötunnit haittaa. Yleensä olen 8 - 4 töissä (yh), eikä kukaan mua siitä rankaise.

Jos minulla ei olisi lapsia, voisin toki tehdä ylitöitä hurjastikin enemmän! En toki tiedä olisinko silloin arvostetumpi, ehkä... Nyt tärkeämpää on lapsi...