Olisitko mielummin siivooja vai lähihoitaja?
Kommentit (45)
Siivooja. Olen introvertti, ihmisten kanssa oleminen stressaa pahasti. Siivoojan työtä tekisin oikeastaan ihan mielellään, jos siitä maksettaisiin kunnolla.
Olen lähihoitaja. Ei tämä unelma-ammatti tietenkään ole mutta siivoojaksi en alkaisi ikinä. Aivan liian ylsitoikkoista ja tylsää. Joka päivä täsmälleen samanlaista pyörittelyä mopin kanssa muka siivoten. Meillä ainakin laitoshuoltajat tienaavat 300€ vähemmän. Se on se raha joka minulla jää laskujen maksun jälkeen käteen joten en edes pärjäisi siivoojapalkalla, tälläkin hädintuskin.
Lähäri. Siivoominen on perke leestä.
Ex siivooja
Vierailija kirjoitti:
Siivooja. Lähes sama palkka kuin lähärillä, eikä tartte ottaa vastuuta ihmisistä.
Siivoaminen on myös mukavaa aivot narikkaan -hommaa itselleni. Ihmisten kanssa työskentely ei niinkään.
Lähihoitajaksi vaaditaan tietty sellainen luonne, että haluat auttaa ja pitää huolta ihmisestä, muuten tuota työtä ei jaksa. Siivous on sillä tavalla helpompaa, että sitä sosiaalista kontaktia ei ole siinä määrin kuin hoitoalalla. Molempia töitä olen tehnyt ja parasta on ollut kun työssä on saanut yhdistää näitä, eli se lähihoitajan työ on parasta, kun työn ohella saa tehdä ruokahuoltoa, siivousta, pyykkäämistä... Itse en voisi kuvitella olevani vaikka sairaalassa töissä hoitajana, sillä työ on jatkuvasti sitä asiakas kontaktia, mikä taas tuntuu liian raskaalta, sillä luonteeni on enemmän hiljainen ja rauhallinen, kuin sosiaalinen ja puhelias... Hoitotyössä vaan täytyisi sitä asiakasta huomioida koko kohtaamisen ajan, kertoa tarkalleen mitä tehdään ja myös sitä small talkia pitäisi osata...
Siivooja. En pidä työstä, jossa pitää olla ihmisten kanssa koko ajan tekemisissä. Olen ajatellut hoitaa omat vanhempani tai jotain muita vanhuksia hoiva-avustajana sitten jos menevät niin huonoon kuntoon että tarvitsevat sen tyyppistä hoivaa.
Siivooja, mitä siis olenkin. Lähihoitajaksi en alkaisi, en halua vaihtaa vihaisten mummojen vaippoja hirveässä stressissä.
Vierailija kirjoitti:
Siis LAITOSHUOLTAJA . Ammattinimike siivooja on ollut historiaa jo YLI 20 VUOTTA !
Niin. Laitoshuoltaja tietenkin. Syitä on monia, koulutus lyhyempi, työaika todellakin paras mahdollinen verrattuna lähihoitan työaikaan . Palkka lähes sama. Stressittömämpi kuin moni muu ammatti.
Saa aika paljon itse suunnitella miten ja missä järjestyksessä työnsä tekee päivän aikana.
EI PIDÄ PAIKKAANSA. Kaikki isot siivousfirmat kuten ISS, L&T, SOL, RTK käyttävät edelleen siivooja-nimikettä. Laitoshuoltajia on lähinnä sairaaloissa. Mitä laitoksia toimistot muka ovat tai rappukäytävät? Älä huuda kun et mistään mitään tiedä.
Siivooja olisin mieluummin. Joskus 20 vuotta sitten olin opintojen ohella ja pidin siitä tosi paljon. Ehkä sen takia kun sain siivota iltaisint tyhjiä toimistotiloja ja pystyin tekemään viiden tunnin alueen kolmessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
En tee paskaduuneja. Ihan sama.
Jaahas. Anna kun arvaan, sitten kun itse makaat niissä paskavaipoissasi, sinun hoitamisesi ei luonnollisesti ole mikään paskaduuni? Saatat siinä vaiheessa olla kohtuu kiitollinen, että joku tekee niitä paskaduuneja. Vaikkapa se laitoshuoltaja, joka tulee siivoamaan lattian, kun olet oksentanut ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja olisin mieluummin. Joskus 20 vuotta sitten olin opintojen ohella ja pidin siitä tosi paljon. Ehkä sen takia kun sain siivota iltaisint tyhjiä toimistotiloja ja pystyin tekemään viiden tunnin alueen kolmessa tunnissa.
Jätitkö kuinka paljon siivoamatta? Nykyisin kuulee, että ei edes kerkeä siivooamaan kaikkea mitä pitäisi annetussa ajassa.
Riippuu tapauksesta. Vaikka kuulostaakin pervolta niin olisin mielelläni jonkun söpön ja kivan tytön lähihoitaja. Todellisuudessa näin tuskin kuitenkaan käviis joten vastaan siivooja.
Siivooja. Saa tehdä töitä musiikkia kuunnellen luurit korvilla eikä ole aivan niin raskasta kuin hoitotyö. Ihmisiä joutuu näkemään vähemmän ja jotkut siivouskohteet on hienoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätitkö kuinka paljon siivoamatta? Nykyisin kuulee, että ei edes kerkeä siivooamaan kaikkea mitä pitäisi annetussa ajassa.
En jättänyt mitään siivoamatta. Sain vain kiitosta. Olen tehnyt kolmessa paikassa iltatyönä siivoamista ja kaikissa pystyin tekemään työt nopeasti. Joskus kun piti lähteä johkin niin juoksin vain jätesäkin kanssa huoneet läpi ja kippasin roskiksen niihin ja katsoin lattiat että ovat roskattomia,pöydät siistejä ja putsasin vessat. Ei siinä mennyt kauaa. En tiedä nykypäivänä onko alettu kyttäämään enemmän että on paikan päällä täydet tunnit. Varmaan jossain pävävuorossa näin on.
Lähihoitaja, kokemusta molemmista. Olen hyvä kummassakin, mutta lähihoitajan työ on älyllisesti haastavampaa, joten tuntuu että käytän aikani hyödyllisemmin. Siivota saan kotonakin läpi elämäni, hoivaviettiä on yli yhden lapsen tarpeiden. Olen ihmistyyppi jolle merkityksellisyys elämässä on tärkeää, ja olen löytänyt sitä työn kautta. Jos taas kaipaisin enemmän suorittamista vailla ajattelua, siis haluaisin haaveilla työajallani ja olla ajatusteni kanssa keskenäni, valitsisin siivoajan. Luonteenpiirteistäni käytännöllisyys, tarkkuus ja tehokas ajankäyttö ovat olleet molemmissa hyödyksi, mutta vuorovaikutustaitoni ovat oleellisemmat lähoitajan työnkuvassa. Siivoajana on mahdollista kuunnella musiikkia työn aikana ja saa työskennellä yksin, lähihoitajalta kysytään ryhmässä toimimisen taitoja ja valittavien työkavereiden purnaamista on opeteltava sietämään. Kumpaakaan ammattiryhmää ei oikeastaan arvosteta yleisesti, hyvin tehdystä työstä positiivista palautetta saa lähinnä yksittäisiltä asiakkailta tai potilailta/omaisilta. Mainetta ja kunniaa on vaikea näiden ammattien kautta vaikeampi saavuttaa.
Molemmissa töissä on tunnolliselle työntekijälle uupumisen riski, ainakin niissä työympäristöissä joissa itse olen toiminut, lähihoitajana julkisella osastotyössä, siivoajana yksityisellä majoituspalveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Taisi silloin olla lunkimpaa, nykyään monella siivoojilla on työkännykät, johon kuitataan tehdyt työt ja työajat. Samoin tahti on kireämpi kuin joku aika sitten, kilpailutus tekee sen että kaikki löysät otetaan pois siivousalallakin. Toki eroja on kohteissa mutta kyllä se pahimmillaan aika apeaa raatamista on.
Kiinnostava vertailu. Kummallakin alalla työtahti kiristynyt, hoitotyössä käsittääkseni myös kehnoa johtamista ja asiakkaat entistä haastavampia. Siivoojissa sitten taas kollegoina melkoisia sosiopaatteja, juuri se näkyy että ei noista mihinkään auttamistöihin osasta olisikaan, kun hyvä jos kyetään vastuuta ottamaan siitä tilan siistimisestä. Ja koulutus on hyyvin harvalla ainakin pk-seudulla. Ammattimaisista siivoojista on kyllä todellinen pula, lusmuja uhriutujia valitettavasti ala vetää puoleensa.
Olin sairaalahuoltaja, peruspalkka 1914 (ei pks), kanttura-, hyvänmiehen- ja vuorolisillä 2-vuorosta 2200-2700/kk. En jaksa ihmisiä, enkä missään nimessä olisi mikään hoitaja. 38 lomapäivää maksussa, katsellaan sitten syksymmällä uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jättänyt mitään siivoamatta. Sain vain kiitosta. Olen tehnyt kolmessa paikassa iltatyönä siivoamista ja kaikissa pystyin tekemään työt nopeasti. Joskus kun piti lähteä johkin niin juoksin vain jätesäkin kanssa huoneet läpi ja kippasin roskiksen niihin ja katsoin lattiat että ovat roskattomia,pöydät siistejä ja putsasin vessat. Ei siinä mennyt kauaa. En tiedä nykypäivänä onko alettu kyttäämään enemmän että on paikan päällä täydet tunnit. Varmaan jossain pävävuorossa näin on.
Varmaan osa-aikaisena siivoojana on rennompaa työaikojen kanssa, mutta kyllä kokoaikainen siivooja on kohteeseen kokoaikaiseksi palkattu ja työaikojen kuittaus on ihan tätä päivää. Siivoustyö on siitä kimuranttia, etä työ on aina mahdollista tehdä vähän sinne päin, toisaalta laatua vaaditaan yhä tiukemmin kaikkialla. Eli jos siivoustyötä haluaa ammatikseen tehdä, kyllä se tietty ymmärrys mitä työn laadulla tarkoitetaan täytyy olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee paskaduuneja. Ihan sama.
Jotkut siivoojat tienaa paljon (10ke on mahdollista). Vaatii tietysti paljon töitä sitten.
Missä ajassa kymppidonan? Nyt en kyllä hevillä usko. Kerro esimerkki. Tiedän kyllä, että kotisiivoojat varten pitää siivota valmiiksi ja kaikki eivät edes suostu siivoamaan likaisia koteja. Jos siitä tienaa kymppitonnin kuussa? Niin se taitaa olla alanvaihto edessä.
Palkka melkein sama? Pikkasen on porukalla palkat hakusessa. Siivoojalla on hyvä palkka, jos 1800€/kk irtoa, mutta todellisuus on lähempänä 1600€/kk ja lähärit vetää kaikki yli 2k/kk