Kehtaanko/uskallanko pyytää väliaikaisen työtodistuksen?
Kehtaanko pyytää työtodistuksen kesken työsuhteen? Teen määräaikaisuuksia ja mietin, että voiko väliaikaisen työtodistuksen pyytäminen heikentää mahdollisuuksiani seuraavaan pätkään tai jopa vakituisen paikan saamiseen? Jos siis työnantaja epäilee, että olen lähdössä. En haluaisi työnantajani saavan tietää, että haen muitakin työpaikkoja.
Kommentit (18)
Itse ainakin näin sijaisten pomona olen varsin selvillä siitä, että sijaiset yleensä etsivät vakituista paikkaa tai pidempää sijaisuutta. Ei se ole mikään salaisuus. Joskus jopa kiirehdimme paikan vakinaistamista, jotta hyvä työntekijä ei ehtisi lähteä muualle, kun kuulimme, että on hakemassa muualta töitä.
Kyllä työnantaja tulkitsee sen niin, että työntekijä on lähdössä. Näin ainakin minulla. Tähän mennessä kukaan ei ole ennen kuullutkaan tuosta väliaikaisesta todistuksesta kun sitä olen pyytänyt. Minusta se oli ihan hyvä rutiini n. vuoden työsuhteen jälkeen, mutta lopetin kun vastaanotto oli aina huono.
Pyysin ensimmäisen kerran 90-luvulla ja paikkani vakinaistettiin heti. Jaksoin jonkun vuoden ja pyysin uudestaan. Sain uuden paremman paikan.
Newsflash: sua ei koskaan vakinaisteta tuossa firmassa.
Selkä suoraksi, pyydät todistuksen ja teet selväksi että se on moro heti kun vakipaikka löytyy.
Heh. Nykyään esimiehet on niin herkkänahkaisia kaikestaloukkaantujia että eihän niiltä uskalla pyytää mitään, ei niille uskalla sanoa mitään. Jopa tervehdyksen ne tulkitsee v*ttuiluksi. Jokaisen tuollaisen väärinymmärryksen ("verisen loukkauksen") ne sitten kostaa moninkertaisesti takaisin eli lopulta ne savustaa sut ulos eikä ikimaailmassa enää palkkaa uudestaan.
Niillä on varmasti musta lista jolle ne laittaa sun nimen niin ettei niiden tuttavienkaan firmat palkkaa sua. Aikamoisia sisäsiittoisia örkkejä.
Mutta, jos välttämättä tahdot pyytää niin pyydä. Älä anele, älä anna pitkiä selityksiä, älä pyytele anteeksi, vaan ihan vain pyydä. Suora lyhyt kohtelias pyyntö. Lue sitten esimiehen reaktio. Jos hän vaikuttaa vaivaantuneelta niin älä pyydä uudestaan. Anna jutun olla, unohda koko juttu. Hän ei unohda, hänelle se jää mieleen pitkäksi aikaa, siis se jää hänelle mieleen että sinä olet mahdollinen häirikkö. Yhden tuollaisen erehdyksen hän antaa sinulle anteeksi, mutta jos useasti pyydät häneltä jotain epämiellyttävää asiaa niin hän tuomitsee sinut mielessään hankalaksi ihmiseksi eli häiriköksi josta pitää päästä eroon ikiajoiksi. Sinulle hän ei tietenkään noita ajatuksiaan paljasta, mutta kyllä hänen syvä inhonsa sinua kohtaan näkyy ilmiselvästi naamasta vaikka hän kuvittelee pitävänsä naamansa muka peruslukemilla.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Nykyään esimiehet on niin herkkänahkaisia kaikestaloukkaantujia että eihän niiltä uskalla pyytää mitään, ei niille uskalla sanoa mitään. Jopa tervehdyksen ne tulkitsee v*ttuiluksi. Jokaisen tuollaisen väärinymmärryksen ("verisen loukkauksen") ne sitten kostaa moninkertaisesti takaisin eli lopulta ne savustaa sut ulos eikä ikimaailmassa enää palkkaa uudestaan.
Niillä on varmasti musta lista jolle ne laittaa sun nimen niin ettei niiden tuttavienkaan firmat palkkaa sua. Aikamoisia sisäsiittoisia örkkejä.
Mutta, jos välttämättä tahdot pyytää niin pyydä. Älä anele, älä anna pitkiä selityksiä, älä pyytele anteeksi, vaan ihan vain pyydä. Suora lyhyt kohtelias pyyntö. Lue sitten esimiehen reaktio. Jos hän vaikuttaa vaivaantuneelta niin älä pyydä uudestaan. Anna jutun olla, unohda koko juttu. Hän ei unohda, hänelle se jää mieleen pitkäksi aikaa, siis se jää hänelle mieleen että sinä olet mahdollinen häirikkö. Yhden tuollaisen erehdyksen hän antaa sinulle anteeksi, mutta jos useasti pyydät häneltä jotain epämiellyttävää asiaa niin hän tuomitsee sinut mielessään hankalaksi ihmiseksi eli häiriköksi josta pitää päästä eroon ikiajoiksi. Sinulle hän ei tietenkään noita ajatuksiaan paljasta, mutta kyllä hänen syvä inhonsa sinua kohtaan näkyy ilmiselvästi naamasta vaikka hän kuvittelee pitävänsä naamansa muka peruslukemilla.
Tätä kommenttia alapeukutti joku esimies joka loukkaantui tästä.
Mä olen aina määräaikaisen työsuhteen päättyessä pyytänyt. Ei se ole väliaikainen. Sitten jatkuu jos jatkuu.
Sano että olet hakemassa johonkin kouluun (ammatillisella puolella). Monessa haussa saa työkokemuksesta lisäpisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan oli kuvaus narsistista. Onhan niitä esimiehinä paljonkin, mutta he eivät normaaleja ihmisiä.
Mihin sitä tarvitset?
Jos haet muualle tai useisiin eri paikkoihin, kysy lähimmältä esimieheltäsi, suostuuko hän antamaan suositteluja, tai voiko hänet merkitä hakemukseen suosittelijaksi.
Kerro että etsit vakituista työpaikkaa, kun nykyinen työsi on vain / jatkuvasti määräaikainen.
Hakemuksessasi voit esittää nykyisen työpaikan esimiehen suosittelijaksi, tai muitakin entisten työpaikkojen pomoja. Tietenkin vain siinä tapauksessa, että voit kuvitella heidän antavan joko neutraalin tai myönteisen kuvan sinusta.
Jos esimies on ajantasalla oleva pomo, hän antaa sinusta oikeudenmukaisen arvion mahdolliselle kysyjälle.
Näin olen itse tehnyt.
Jos on tehnyt hommansa hyvin kaikissa määräaikaississa työsuhteissaan, voi todellakin pyytää suosittelijoita entisistä esimiehistään.
Minulle tämä tuotti vakinaisen työpaikan.
Olin lähes kolme vuotta sijaisena äitys-ja vanhempainvapaalla olevan ihmisen duunissa. Kun työssuhde päättyi, kysyin esimieheltä, voinko laittaa hänet suosittelijaksi tuleviin työhakemuksiini. Esimies vastasi iloisesti, että tottakai.
Näin olen saanut useita uusia sijaisuuksia alallani, ja koska olen vielä suhteellisen nuori, toivon ja olen suhteellisen varmakin, että lopulta saan myös pysyvän työpaikan omalla alallani.
Eihän niitä nyt kesken olevista työsuhteista koskaan kysytä haastattelussa!
Väliaikainen todistus tarkoittaa rekrytoijan silmiin sitä, että teillä oli YT:t ja sulla on irtisanomisaika menossa.
Onhan se ihan selvää, että kellekään saikuttajalle, juoruilijalle ja työtä vieroksuvalle määräaikaiselle, ei kukaan esimies koskaan voi antaa hyvää arvosanaa.
Ja usein on myös niin, että se vanhanaikainen puskaradio toimiii: esimiehet eri työpaikoissa puhuvat ja arvioivat työntekijöistä jotka alallaan hakevat työpaikkoja eri paikkakunnilta tai jopa saman kaupungin sisällä.
"Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas" suurinpiirtein näin ne työpaikat joillakin aloilla annetaan.
Näitä juttuja ei kirjata mihinkään, ne ovat vaan hiljaisesti tiedossa.
Kiitos kaikista viesteistä. Olen siis tehnyt sijaisuuksia 7 vuotta tässä talossa ja arvelen, että minun vakinaistamisjunani meni jo. En usko enää mahdollisuuksiini. Sen takia etsiskelen uutta työtä ja lähden heti kun löydän muuta. Eli tavallaan ei haittaa, jos joudun jollekin mustalle listalle. Haluaisin silti olla kohtelias ja hienotunteinen loppuun asti. Voin jäädä tähänkin työpaikkaan, jos saan vakituisen työn, ja siksi mietin, miten olisi paras edetä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä nyt kesken olevista työsuhteista koskaan kysytä haastattelussa!
Väliaikainen todistus tarkoittaa rekrytoijan silmiin sitä, että teillä oli YT:t ja sulla on irtisanomisaika menossa.
Kyllä vaan pyydetään. Sen nimi on väliaikainen työtodistus.
Ja en ole mikään saikuttaja tai työtä vieroksuva juoruilija, vaikka tuossa joku viittasi siihen.
Ap.
Onko kenelläkään kokemusta ja minkälaisen vastaanoton saitte kysyessänne?