700€ koru ilman mitään syytä. Ostanko?
Ostatko itsellesi koruja tai jotain muuta ”turhaa”, ellet käytä koruja? Mä en, mutta nyt olen jo reilun puoli vuotta halunnut 700€ maksavan kaulakorun. Minulla ei ole mitään syytä ostaa korua, mutta silti haluaisin sen. Taloudellisesti korun osto ei kirpaisisi yhtään, minulla on helposti varaa siihen.
Mun on aina ollut vaikea käsittää shoppailua. Ostan tarpeeseen ja ekstrana joskus palveluita, kuten kauneushoitoja, hemmotteluksi. Siksi olenkin niin hämmentynyt tästä pitkään jatkuneesta ostohalusta jotain tavaraa kohtaan.
Kommentit (18)
Jos oikeasti haluat sen korun ja sulla on siihen varaa, mikset hankkisi.
Jos oikeasti vielä puolen vuoden jahkailun jälkeen haluat ostaa korun ja raha ei ole este niin mikä ettei. Go for it!
Mielikuvaharjoitus: Kuvittele itsesi koru yllä, milloin käyttäisit sitä, minkä vaatteiden kanssa se on sopiva. Onko sinulla juhlatilaisuuksia, jonne se sopii? Onko se arjessa vähän liian yli? Onko sinusta ok, että koru on omistuksessasi, mutta kuitenkaan sille ei ole oikein koskaan käyttöä? Oletko sovittanut sitä niin että tiedät, että se sopii sinulle? Joskus koru on aivan ihana, mutta ei sitten millään istu käyttäjälleen. Itse tiedät tyylisi - mikä sopii ja toimii ja mikä taas ei.
Jos noin kauan olet miettinyt korun ostamista, osta se. Etenkin jos on varaa.
Mummoni sanoi aina, että useimmat asiat tulisi ostaa tarpeeseen, mutta aina välillä täytyy saada ostaa jotain ihanaa ihan vaan sen takia, että se tekee onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvaharjoitus: Kuvittele itsesi koru yllä, milloin käyttäisit sitä, minkä vaatteiden kanssa se on sopiva. Onko sinulla juhlatilaisuuksia, jonne se sopii? Onko se arjessa vähän liian yli? Onko sinusta ok, että koru on omistuksessasi, mutta kuitenkaan sille ei ole oikein koskaan käyttöä? Oletko sovittanut sitä niin että tiedät, että se sopii sinulle? Joskus koru on aivan ihana, mutta ei sitten millään istu käyttäjälleen. Itse tiedät tyylisi - mikä sopii ja toimii ja mikä taas ei.
Koru on hyvin yksinkertainen, mutta laadukas ja sopii tyyliini. Se ei ole juhlakoru vaan sopii ihan arkeen. Satunnaiseen juhlakäyttöön en hanki kalliita koruja. Jos ostan arvokkaamman korun, sille pitää olla käyttöä!
Käytän fiiliksen ja asun mukaan joko keltakullan tai valkokullan värisiä koruja ja tämä sopisi toiseen noista vaihtoehdoista, sillä minulla ei ole siihen värivaihtoehtoon kaulakorua. Silti on tosi vaikea hankkia sitä, sillä ilmankin selviän. Ap
En osta noin kalliita koruja. Ne on kuitenkin pieniä ja on riski että ne hukkuu helposti. Jos ostaisin jotain noin kallista, niin haluaisin sen olevan jotain näyttävämpää kuin koru. Ehkä joku vaate tai kotiin joku upea taulu.
Kerranhan täällä eletään. Olet jo tuhlannut paljon energiaa asian työstämiseen, vaihda jahkailu harkitun ostoksen tuottamaan mielihyvään. Korut ovat käytännössä ikuisia. Suurempi rahamäärä kuluu helposti yhteen matkaan.
Helpottuuko olo jos ostat korun? Tekeekö se sinut onnelliseksi ja kuinka pitkäksi aikaa. Ostamalla asian siis saa "pois päiväjärjestyksestä", ei enää vaivaa sinua, mutta todennäköisesti alat haluta jotain muuta sen sijaan.
On tullut ostettua koruja joita ei sitten kuitenkaan ole juuri ollenkaan tullut käytettyä.
Osta, jos se kerran ei heilauta talouttasi. Kerrot että et ole ennen tuntent tuollaista shoppailuhalua. Kun ostat korun, tiedät tuoko se sinulle iloa vai kadutko. Sitten osaat jatkossa toimia sen mukaan.
Osta. Kyllä minusta välillä voi jotain ostaa ilman varsinaista tarvettakin ja ihan vain halusta :) Kerta se ei sulla talouttakaan kaada niin anna mennä vaan.
Jos luulet käyttäväsi korua, olet sitä jo pitkään halunnut ja sinulla on varaa siihen, osta se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koru on hyvin yksinkertainen, mutta laadukas ja sopii tyyliini. Se ei ole juhlakoru vaan sopii ihan arkeen. Satunnaiseen juhlakäyttöön en hanki kalliita koruja. Jos ostan arvokkaamman korun, sille pitää olla käyttöä!
Käytän fiiliksen ja asun mukaan joko keltakullan tai valkokullan värisiä koruja ja tämä sopisi toiseen noista vaihtoehdoista, sillä minulla ei ole siihen värivaihtoehtoon kaulakorua. Silti on tosi vaikea hankkia sitä, sillä ilmankin selviän. Ap
On paljon asioita, jotka eivät ole niin tuikitarpeellisia etteikö ilmankin selviäisi. Ja tiettyyn rajaan asti on hyväkin miettiä hankintojaan sitä miettien. Mutta jos olet useamman kuukauden jo halunnut kyseistä korua, uskot että kuitenkin käyttäisit sitä edes silloin tällöin eikä raha ole este, niin mikset ostaisi sitä. Voi kai sitä välillä hankkia jotain sellaistakin, mikä ei ole varsinaisesti tarpeellinen, mutta tuottaa iloa?
Et kuitenkaan viestiesi perusteella vaikuta miltään heräteshoppailijalta, joka syytää satasia ihan vaan mielihalujen ohjaamana sinne tänne harva se viikko. En toki tiedä, mutta veikkaan että edellisestä kerrasta kun olet ostanut itsellesi jotain arvokkaampaa vain siksi että haluat sen, on kulunut aikaa reippaasti pidempään kuin olet tuota korua halunnut? Joten ehkäpä voisit ajatella että ansaitset sen? Ei yksi kallis koru sinua harkitsevasta kuluttajasta himoshoppaajaksi muuta, joten ehtinet elämässäsi vielä pihistelläkin ihan tarpeeksi ;)
Onko sinulla syntymäpäivä tai jokin muu merkkipäivä kohta puoliin tuloillaan, johon voisit korun hankinnan sitoa? Itse olen myös aika harkitseva kuluttaja, mutta saatan ostaa jotain ihanaa turhaa itselleni tyyliin synttärilahjaksi, niin sitten ei omatunto kolkuttele niin paljon. Pientä psykologista kikkailua mutta omalla kohdallani toimii.
Älä osta, mutta laita tuo 700€ hyväntekeväisyyteen. Fiilis voi olla parempi kuin korun ostamisen jälkeen.
Marie Kondon sanoin "Does it spark joy?".
Ehdottomasti kannattaa. Otat vaikka pikavipin!
Osta, jos tykkäät siitä.