Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenruotsalainen: onko sinulle opetettu rasistisia asenteita suomenkielisiä kohtaan m

Vierailija
08.03.2020 |

Miehen suku on ruotsinkielinen ja kuulin, että siellä eläisi käsitys, että ”ruotsinkieliset ovat rakentaneet tämän maan” ja että ”suomenkieliset eivät pysty rakentamaan itse sivistynyttä yhteiskuntaa”. Ovatko tällaiset asenteet yleisiä? Tunnen jonkin verran ruotsinkielisiä, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun tällaista tulee vastaan.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse kuulin norjalaisen suusta tällaisen lausahduksen, että suomalaiset on se tyyppi jota ei ole kutsuttu eikä haluttu bileisiin, mutta tulee väkisin paikalle. Siellä bileissä on ruotsalaiset, norjalaiset, tanskalaiset ja islantilaiset.

Joutusiko siitä, että suomalaiset pitää omia bileitä virolaisten kanssa 😃

Vierailija
22/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin jossain kylpylässä Suomessa höyrysaunassa, joka oli jaettu väliseinällä kahtia -- yläosa oli avoin. Toisella puolella oli samanlainen sauna ja siellä pariskunta, joka jutteli keskenään suomeksi. Kun heille selvisi, että seinän toisella puolella juttelimme myös suomeksi, niin kas kummaa, puhe vaihtui ruoåtsiin saman tien.

Tätä kielen korostamista kuulee valitettavan usein...mistä lie johtuu.

A. Se on heidän äidinkielensä ja sen puhuminen ei ole mitään korostamista, kuten ei sinunkaan äidinkielinen puheesi. B. on täysin järkevää vaihtaa omalle kielelle jotta voi jutella vapaammin ns. omista asioistaan.

Ottaen huomioon kuinka paljon ruotsinkielisistä puhutaan peetä en välitä pätkääkään jos osa heistä on hieman varpaillaan tai haluaa säilyttää kielensä ja omat ympyränsä omankielisenä. Kumma kun tämä on sallittu vain suomenkielisille persuille. P.S. Olen itse täysin ugri.

Ruotsia ei voi koskaan puhua Suomessa olettaen, että voi puhua vapaasti omista asioistaan. Suomessa saattaa aina olla kuuntelemassa joku, joka ymmärtää. Samoin Suomea ei voi puhua esim. Ruotsissa, Virossa tai Espanjan Aurinkorannikolla olettaen, että kukaan ei ymmärrä. Oikeastaan koska tahansa missä tahansa saattaa olla joku, joka ymmärtää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse kuulin norjalaisen suusta tällaisen lausahduksen, että suomalaiset on se tyyppi jota ei ole kutsuttu eikä haluttu bileisiin, mutta tulee väkisin paikalle. Siellä bileissä on ruotsalaiset, norjalaiset, tanskalaiset ja islantilaiset.

Kukapa haluaa paikalle sitä jääräpäätä joka sönköttää väkisin muumiruotsiaan kun muut haluaisi keskustella englanniksi. 

Vierailija
24/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö? Ai nyt kelpaa rantaryssän seura?

Vierailija
25/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin jossain kylpylässä Suomessa höyrysaunassa, joka oli jaettu väliseinällä kahtia -- yläosa oli avoin. Toisella puolella oli samanlainen sauna ja siellä pariskunta, joka jutteli keskenään suomeksi. Kun heille selvisi, että seinän toisella puolella juttelimme myös suomeksi, niin kas kummaa, puhe vaihtui ruoåtsiin saman tien.

A. Se on heidän äidinkielensä ja sen puhuminen ei ole mitään korostamista, kuten ei sinunkaan äidinkielinen puheesi. B. on täysin järkevää vaihtaa omalle kielelle jotta voi jutella vapaammin ns. omista asioistaan.

Ottaen huomioon kuinka paljon ruotsinkielisistä puhutaan peetä en välitä pätkääkään jos osa heistä on hieman varpaillaan tai haluaa säilyttää kielensä ja omat ympyränsä omankielisenä. Kumma kun tämä on sallittu vain suomenkielisille persuille. P.S. Olen itse täysin ugri.

Ruotsia ei voi koskaan puhua Suomessa olettaen, että voi puhua vapaasti omista asioistaan. Suomessa saattaa aina olla kuuntelemassa joku, joka ymmärtää. Samoin Suomea ei voi puhua esim. Ruotsissa, Virossa tai Espanjan Aurinkorannikolla olettaen, että kukaan ei ymmärrä. Oikeastaan koska tahansa missä tahansa saattaa olla joku, joka ymmärtää. 

Seisoin aikanaan lontoossa liikennevaloissa ja kuuntelin kun edessä jossain joku suomalaiskaksikko kommentoi kovaan ääneen ohikulkijoiden vaatetusta suomeksi. Liekö sitten olleet vaateostoksilla. 

Vierailija
26/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Runeberg, Lönnrot ja muut suomalaisuusmiehet olivat ruotsinkielisiä.

Mannerheim oli suomalainen.

Ja puhui parempaa venäjää kuin ruotsia.

Vierailija
27/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
28/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjalaiset nyt on ulkona ihan kaikesta. Paitsi douppibileistä.

Vierailija
29/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten että suomea äidinkielenään puhuvilla on tutkitusti korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomenruotsalaisilla? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001139149.html

Vierailija
30/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö? Ai nyt kelpaa rantaryssän seura?

Voi veljet... eiköhän tossa "vitsissä" ole ihan kyse siitä, että noiden maiden kielet on sukua keskenään, paitsi ainoana suomi, joka nyt vaan maantieteellisesti sattuu sijaitsemaan, kuten muut Pohjoismaat ja siten "tuppaa" bileisiin mukaan. Tarviiko selittää vielä omat "bileet" virolaisten kanssa?

Vierailija
31/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene läpi tämä argumentti.

Nimim. pakkoruotsi

Nyt ei auennut. Kylpylässä ruotsin puhuminen on ns. korostamista ja kun sen kyseenalaistaa on vastauksena kahden lauseen kuittaus ilman perusteluita pakkoruotsista? Kuka opetti sinulle perustelemaan väitteesi, kissasiko?

Vierailija
32/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö muuten että suomea äidinkielenään puhuvilla on tutkitusti korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomenruotsalaisilla? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001139149.html

Voisiko joku selventää mitä tämä IS:n artikkelin tutkijan väite tarkoittaa: "...suomalaiset ovat persoonallisuutta mittaavalla asteikolla kuitenkin todella korkealla, suunnilleen britannialaisten ja eteläeurooppalaisten tasolla..."? Mitä tarkoitetaan tuolla kommentilla "todella korkealla"??? Jää epäselväksi, kun juuri edeltävässä kappaleessa on todettu "suomensuomalaiset ovat suomenruotsalaisia epätasapainoisempia persoonallisuudeltaan" ja sitä edeltävässä kappalseessa "Persoonallisuudessa suomalaisilla on tutkimuksen valossa parantamisen varaa päästäkseen suomenruotsalaisten tasolle...suomenruotsalaiset saivat huomattavasti paremmat pisteet tunnollisuudessa, ulospäin suuntautuneisuudessa ja tunne-elämän tasapainossa".

Vierailija
33/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole opetettu enkä ole koskaan pääkaupunkiseudulla törmännyt suomenruotsalaiseen joka näin ajattelee. Ehkä siksi, että suurin osa pk-seudun suomenruotsalaisista tulee perheistä, joissa jompi kumpi vanhempi on täysin suomalainen, joten kulttuuriperintö ei ole vain suomenruotsalainen.

Vaasassa asuessani tilanne oli toinen. Siellä suurin osa suomenruotsalaisista oli täysin ruotsinkielisistä perheistä ja pyörivät vain suomenruotsalaisissa piireissä. Siellä tuota me vs. suomalaiset mentaliteettia oli todella paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä