Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkaton vapaa, kannattaako?

Vierailija
07.03.2020 |

Minulla on erityislapsi, joka on jo yläkoulussa, mutta tarvitsee siis paljon tukea ja palavereja, lääkärikäyntejä ja muita yllättäviä poissaoloja on lähes viikottain. Joskus parikin palaveria samalla viikolla ja esimerkiksi nuorta täytyy käyttää hammaslääkärillä jne, ei selviydy niistä itsenäisesti kuten muut ikätoverit.
Työnantaja kuitenkin pakottaa ottamaan palkattoman päivän, mikäli työpäivä jäisi vajaaksi, vaikka vaan tunnin. Se tulee todella kalliiksi ja laskin että olen joutunut ottamaan puolen vuoden sisällä jo 21 palkatonta työpäivää. se tuntuu palkassa toden teolla. Nyt huomasin että myöskään lomapäivät eivät kerry normaalisti vaan menetän lomapäiviä palkattomien päivien vuoksi. Olen yrittänyt puhua työnantajalle että voisin tehdä tunnit takaisin, mutta hän ei ole suostunut. Nyt houkuttaisi olla sairaslomalla vaikka migreenissä, kun joudun olemaan pois töistä nuoren asioissa. Sairaspoissaoloja minulla ei ole ollut yhtään. Olen yh ja siis lapsen ainoa huoltaja. Pojan isä on kuollut.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita poissaoloja viikossa töistä, en ihmettele että työnantaja haluaa ne palkattomiksi. Sovi kaikki mahdolliset tapaamiset yhdelle-parille päivälle/kk, ota siihen ne palkattomat päivät niin ei vaikuta lomiinkaan.

Vierailija
2/9 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useita poissaoloja viikossa töistä, en ihmettele että työnantaja haluaa ne palkattomiksi. Sovi kaikki mahdolliset tapaamiset yhdelle-parille päivälle/kk, ota siihen ne palkattomat päivät niin ei vaikuta lomiinkaan.

Ei kaikkiin voi vaikuttaa. Esimerkiksi moniammatilliset palaverit ovat sellaisia että ne ovat kun ovat ja lääkärin aikataulu sanelee ajankohdan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon sellaisia työpaikkoja, joissa saa tehdä hieman vajaasta työpäivästä tunnit sisään. Yritä hankkiutua sellaiseen töihin jos vain mahdollista. Toinen vaihtoehto on että jos se on tilanteessasi mahdollista, niin hankkiudu jonkun rekryfirman keikkatyöntekijäksi. Esim. ravintola-alalla on tarjolla paljon lyhyempiäkin vuoroja, joten sellaisena päivänä jolloin joudut ottamaan omasta työstäsi palkattoman vapaan, voisit silti mennä vaikka neljäksi tunniksi tiskaamaan tai siivoamaan ja saada siitä muutaman kympin korviketta palkattomalle vapaalle. Mutta ymmärrän että tämä ei ole kaikille mahdollinen ratkaisu (esim. pienellä paikkakunnalla ei ole tarjolla riittävästi vuoroja, terveys ei riitä fyysiseen työhön, ei jostain syystä huolita edes kokeilemaan, tai oman päätyön päiväpalkka on niin iso että kympin tuntipalkkainen työ ei korvaa menetystä mitenkään tms).

Vierailija
4/9 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan lapsi vammaistukea? Kannattaa hakea, ellette saa. Se tasaa tulonmenetyksiä.

Vierailija
5/9 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin on?

Joissain töissä ei ehkä saa ketään paikkamaan yhtä tuntia...

Ymmärrän työnantajan näkökulman JOS työ on sellaista että 1-2h on vaikea paikata (menisittekö itse tekemään 1-2h vuoron?) helpompi saada jokumsijaistamaan jos tarjolla on 8h vuoro.

Pitää olla aika paljon palkattomia, sillä 14 työpäivää/kk kerryttää lomaa, eli n. 6päivää voisi olla pois töistä/kk

Vierailija
6/9 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tes sulla on jos poissaolot vaikuttaa lomapäivien kertymään. Tai sitten olet todella paljon pois. Mun tes:ssa lomat kertyy normaalisti, jos on töissä 14 päivää kuukaudessa.

Vierailija
7/9 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat kertyy ihan lain perusteella, jos on 14 työpäivää kuukaudessa

Suosittelisin etsimään työn, jossa on paremmat joustot

Vierailija
8/9 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai otat sairaslomaa.

Vierailija
9/9 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko alkaa tekemään lyhennettyä työviikkoa? Saisit soviteltua poikaasi liittyvät käynnit varmasti sitten vapaapäiville?

Jos tosi hankala pomo, niin ehkä joskus voit olla myös ”sairas” .

Oudolta tuntuu kyllä, että käynnit tulevat yllättäin. Yleensä kai kuitenkin lääkärikäynnit ja hll:n tietää ennalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän