Tiedätkö ketään, jolla olisi todettu autoimmuunihepatiitti?
Kommentit (6)
Minulla on autoimmuunihepatiitti, todettiin 2010.
Sitä ennen minulla oli jo Sjögrenin syndrooma. Autoimmuunihepatiitti todettii , kun kävin Sjögrenin takia säännöllisesti labroissa, Yhtäkkiä maksa-arvo oli 300. En käytä alkoholia nimeksikään. Sitten minut ultrattiin, jossa todettiin rasvamaksa, olen hoikka ja elän terveellusesti. Sitten otettiin maksasta koepala, jolloin sain autoimmuunihepatiitti diagnoosin ja lääkityksen.
Koska autoimmuunisairaudet yleensä kerääntyvät yhdelle ihmiselle, niin sain 2017 kilpirauhasen liikatoiminnan, joka hoidettiin radiojodihoidolla. Sen jälkeen tauti kääntyi vajaatoiminnaksi.
Tunnen itseni täysin terveeksi, otan kaksi pilleriä nassuun joka aamu, enkä uhraa ajatustakaan näille ominaisuuksille, joita mulla on.
Lisäyksenä edelliseen. Auroimmuunihepatiittia sairastavista 90% on rappioalkoholisteja. Loput 10 %, johon itsekin kuulun, saavat taudin tunnistamattomasta syystä. Omalla kobdallani se on varmaan taipumus autoimmuunisairauksiin.
Ei pidä paikkaansa, alkoholi ei aiheuta autoimmuunihepatiittia! Maksakirroosi johtuu usein alkoholin liikakäytöstä, aih ei liity siihen.
No aih ja alkoholin juominen ei liity toisiinsa mitenkään, eli juomalla ei saa autoimmuunihepatiittia. Kuten tähänkään autoimmuunisairauteen kuin muihinkaan ei ihminen itse pysty vaikuttamaan. Ja joo maksakirroosia usein alkoholin takia, mutta maksakirroosin voi saada aihia sairastava tai muita maksa sairautta sairastava. Kannattaa ottaa selvää ennen kun laukoo totuuksina aivan puuta heinää
Tuttava keski-ikäinen nainen sairastui ihan tuosta vain, oli pitkään väsynyt ja joutui lopulta menemään päivystykseen ja osasto-hoitoon. On on näköjään töissä taas tosin on lihonut ja kasvot pyöristyneet. Johtuu kai lääkkeistä.
Tiedän, mutten valitettavasti osaa vastata. Henkilöllä on niin paljon sairauksia, etten teidä, mikä oli ensin ja mikä sitten ja mikä oli jonkun oire.