Kaupassa tänään: nainen kosketteli käsin paistopisteen pullia ja mies yski päin kylmäkaapin ovenkahvoja
Ihanan hygieenistä.
Kyllä loksahti melkein suu auki, kun huomasin vanhahkon naisen sörkkivän pullia paljain käsin ja lopulta jätti ottamatta yhtäkään niistä kolmesta joita kosketteli. Ja heti kohta joku kolmi-nelikymppinen perheenisä yski suoraan niihin kylmäkaapin ovenkahvoihin. Luulisi, että kaiken Korona-uutisoinnin keskellä vähän mietittäisi omia tapoja.
Kommentit (22)
Eilen poikkesin leipomon myymälään, tarkoitus oli ostaa jokin leivos. Myyjätär tuli takahuoneesta ja hieraisi ensitöikseen nenäänsä kädensyrjällään. Katselin leipomuksia ja mietin, myyjätär suositteli viimeistä laskiaispullaa, jonka oli laittanut jo rasiaan. Hän otti rasian ja näytti minulle pullaa, niiskautti ja taas hieraisi kädellään nenänalustaansa.
Keksin tekosyyn, että tarvitsisin monta pullaa, yksi ei riitä, ja poistuin paikalta.
Olen luullut, että elintarvikkeita tekevillä, tarjoilevilla ja pakkaavilla pitäisi olla hygieniapassi ja että tuo nenänrassaaminen olisi hygieniapassin oppisisällössä käsitelty jotenkin. Ilmeisesti ruumiinaukkojen hierominen ja kaivaminen ei kuitenkaan ole asia, jota käytäisiin läpi.
Aikoinaan minulla oli sellainen kotitalousopettaja, että oksat pois. Minulle ei vielä nyt keski-iässäkään tulisi mieleen valmistaa ruokaa tai leipoa tukka auki tai sormukset sormessa. Ensimmäinen asia, mikä tehtiin ennen keittiöön menoa köksäntunneilla oli, että tytöt laittoivat hiukset kiinni, sormukset ja rannekorut poistettiin käsistä, ja sitten kaikki käärivät hihansa ja kuurasivat kätensä saippualla ja kynsiharjalla.
Myöhemmin telkkareihin tuli kokkisotia ja muita ohjelmia, joissa julkkikset vatkaavat taikinaa pitkä tukka kulhossa, käsittelevät raakaa lihaa sormukset sormissaan ja maistelevat sormillaan ruokaa ja toistenkin ruokaa. Sillä tavalla.
Näin on, eikä kuitenkaan uskalleta pukahtaakaan tilanteessa.