Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on työtön työnhakija työmarkkinatuella ja saa opiskelupaikan, miten TE suhtautuu?

Vierailija
05.03.2020 |

Esimerkki: työmarkkinatuella. Saan opiskelupaikan, ja ammatin opiskelut alkavat kesäkuussa. Tiedän siis, että ei ole järkeä enää etsiä pitkäaikaista työpaikkaa.

Miten tuossa tilanteessa tulisi menetellä TE:n kanssa? Kertoako heille ja sitten eväävät tuet, vai esittää työtahakevaa edelleen kunnes opiskelut alkavat? Onko tämä vain moraalinen dilemma?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimisto arvostaa panostustasi työn saamiseksi lisäkouluttautumalla. Kerro heille, että minä päivänä opiskelusi alkavat, niin saat työmarkkinatukea siihen päivään asti.

Vierailija
2/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalinen dilemma. Esitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis voit kertoa, mutta eivät evää tukia ellet sano, ettet ennen opintoja ole valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä.

Olen ollut vastaavasa tilanteessa parikin kertaa ja käytännössä työkkäri jätti minut rauhaan. Eivät suositelleet ja työtarjousta vai mitä lie ei ikinä olet tullut eikä patistelua työkokeiluun.

Vierailija
4/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis voit kertoa, mutta eivät evää tukia ellet sano, ettet ennen opintoja ole valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä.

Olen ollut vastaavasa tilanteessa parikin kertaa ja käytännössä työkkäri jätti minut rauhaan. Eivät suositelleet ja työtarjousta vai mitä lie ei ikinä olet tullut eikä patistelua työkokeiluun.

*soittelleet

Vierailija
5/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatukea saa siihen saakka kunnes opintojen aloituspäivä on. Miksi katkaisisit sen aiemmin?

Vierailija
6/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse hakea "pitkäaikaista työpaikkaa", kunhan haet kokoaikatyötä. Voit ilmoittaa jo etukäteen työnhaun päättymispäivän. Jos vastoin odotuksia saat tällä välillä "työtarjouksen", haet työpaikkaa ja kerrot mihin asti voisit olla töissä. Ei tästä kannata tekemällä tehdä mitään ongelmaa.

Vierailija
7/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos opintokikuukaudet on jo käytetty ja aloittaa opiskelut. Onko silloin opiskelija vai työtön?

Vierailija
8/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taputtelevat käsiään, kun et älynnyt hakea omaehtoisen opiskelun tukea.

Vierailija
9/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos opintokikuukaudet on jo käytetty ja aloittaa opiskelut. Onko silloin opiskelija vai työtön?

Opiskelija tietenkin. Jos ei pysty tekemään töitä opintojen ohella, niin sitten toimeentulotukea hakemaan, asumistuen lisäksi.

Vierailija
10/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taputtelevat käsiään, kun et älynnyt hakea omaehtoisen opiskelun tukea.

Vielähän sitä ehtii hakea. Tosin tuen saamiseksi pitää olla hyvät perustelut (työkkärin mielestä työllistävä ala, nykyinen ammatti puolestaan ei työllistä jne.)

Vierailija
11/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija tietenkin. Jos ei pysty tekemään töitä opintojen ohella, niin sitten toimeentulotukea hakemaan, asumistuen lisäksi.

No monimuoto opinnot jossa lähipäivä kerran viikossa. En tiedä onko nuo opinnot kokoaikaisia vai sivutoimisia?? Työkkäri ei kai edes hyväksy amk opintoja??

Vierailija
12/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No monimuoto opinnot jossa lähipäivä kerran viikossa. En tiedä onko nuo opinnot kokoaikaisia vai sivutoimisia?? Työkkäri ei kai edes hyväksy amk opintoja??

Päätoimisia opintoja ovat. Monimuoto-opintojen kanssa voi helposti käydä vaikka kokoaika työssä. Mutta työmarkkinatukea ei saa, koska olet päätoiminen opiskelija.

Vierailija
13/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin säästetään yhteiskunnan rahoja! Mä en käsitä, että miksei ap ole hakenut työkkärirahaa itse koulutukseen.

Vierailija
14/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-toimisto arvostaa panostustasi työn saamiseksi lisäkouluttautumalla. Kerro heille, että minä päivänä opiskelusi alkavat, niin saat työmarkkinatukea siihen päivään asti.

Eikä arvosta, haluavat että työttömät pysyy työttöminä, muuten lähtee omat suojatyöt...

Vierailija
15/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätoimisia opintoja ovat. Monimuoto-opintojen kanssa voi helposti käydä vaikka kokoaika työssä. Mutta työmarkkinatukea ei saa, koska olet päätoiminen opiskelija.

Kyllä voi saada tukea tuohonkin, jos hakee sitä etukäteen. Ei monimuoto-opinnot estä omaehtoisia opintoja. 

Vierailija
16/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin säästetään yhteiskunnan rahoja! Mä en käsitä, että miksei ap ole hakenut työkkärirahaa itse koulutukseen.

Siis hakenut työkkärirahaa MIHIN?

Vierailija
17/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin on opiskelija, joka ei saa opintotukea.

Vierailija
18/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tossa ole mitään ongelmaa ellet nyt itse mene höpöttämään, että et missään nimessä ota mitään osa-aika töitä ym vastaan 😂 voit ainoastaan itse kussta tuon homman

Vierailija
19/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hakenut työkkärirahaa MIHIN?

Opiskella voi työmarkkinatuella 2 vuotta.

Aina se isompi on kuin opintotuki.

Vierailija
20/25 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu antaa ymmärtää, että työmarkkinatukea omaehtoiseen opiskeluun saa noin vain. Sitä saa aika harvat. Siihen on tiukat kriteerit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan