Ruokaa netistä ja kotiinkuljetus - ensimmäinen kokemus
Tilasin ensimmäistä kertaa ruokaa ja päivittäistavaroita netin kautta Prismasta ja tilasin siihen myös kotiinkuljetuksen.
PLUSSAT:
- Kuljetusajankohdan sai valita etukäteen.
- Posti ilmoitti etukäteen tekstarilla, milloin tuotteet oli pakattu auton kyytiin. Kuljetus tuli aikataulun mukaisesti.
- Ostosten kokonaishinnan näki ajantasaisesti nettisivun ylänurkassa.
- Tuotteita voi myös poistaa ostoskorista, tai valmiista tilauksesta, jos niitä ei ole vielä kerätty.
- Tuotteet oli kategorioitu nettikaupassa selkeästi.
- Kotiinkuljetus mahdollistaa isomman määrän ostamisen kerralla. Ostin kerralla kuukauden satsin kuivia ruoka-aineita (jauhot, ryynit, ym.), pesuaineet, säilykkeet, pakasteet, wc-paperit, ym. mitkä säilyy. Sen lisäksi pariksi viikoksi muuta ruokaa.
- Kotiinkuljetus - ja keräilymaksu tuli halvemmaksi, kuin hakea itse vähitellen sama määrä tuotteita bussilla tai autolla moneen kertaan matkustaen.
- Vihannekset, juurekset ja hedelmät olivat tuoreita ja pakasteet olivat pysyneet kylminä. Meijerituotteiden ja kanan käyttöpäivämäärät olivat riittävät eteenpäin.
- Pari tuotetta oli korvattu vastaavalla eri tuotteella, koska ne olivat kaupasta loppuneet. Hinta ei silti ollut kalliimpi.
- Kauppalista näkyi jälkikäteen neljässä eri kohtaa : sähköpostiviestissä, S-kanavalla, kassakuitissa ja paperisena listana, joka tuli ostosten mukana.
- Kauppalistan voi tallentaa S-kanavalla seuraavaa kertaa varten.
MIINUKSET:
- Pari tuotetta puuttui, koska ne olivat kaupasta loppuneet, eikä niitä voitu korvata toisella vastaavalla. Tämä kuitenkin huomioitiin hinnassa ja niistä oli maininta kauppalistassa.
- Ostokset sai aikaisintaan seuraavana päivänä kotiin.
- Tuotteet tuotiin kotiin muovikasseissa, mikä ei ole ympäristöystävällistä.
YHTEENVETO: Aion tilata uudestaankin ensi kuussa, systeemi toimii tarpeeksi hyvin. Ja näinä koronaviiruksen aikoina on hyvä pysytellä kotona enemmän ja vähemmän liikkua julkisilla paikoilla.
Kommentit (20)
Citymarketit tuo ainakin pahvilaatikoissa ostokset.
Onko sinulla jokin sairaus sillä aion vielä itse hakea kaupasta ruuat. En tilaa ruokia kotiin vasta kun olisin karanteenissa.
Olen itsekin harkinnut tuota, tosin minulle se tulisi kalliimmaksi, koska käyn ruokaostoksilla kävellen.
Koronaviruksen ja ylipäätään tartuntatautien riskin minimoimeksi netistä tilaaminen lienee hyvä vaihtoehto. Ihmiskontaktit saa minimoitua ja kädet pääsee pesemään heti, kun on ottanut tuotteet vastaan ja uudestaan sen jälkeen, kun on laittanut tuotteet paikoilleen.
Sen sijaan kauppareissulla n. puolen tunnin ajan ollessaan on lähes mahdotonta kontrolloida käsiään koko ajan: ennen kuin huomaakaan, on jo raapinut nenää tai hieronut silmiä. Kasvojen koskettelemisen kautta ne taudinaiheuttajat leviävät.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Citymarketin palvelua käyttänyt usein ja ne tuo pahvilaatikoissa. En kyllä ole varma ovatko ne sinänsä ympäristöystävälliempiä jos verrataan kierrätysmuovista valmistettuihin muovikasseihin.
Keräilijän on varmasti kyllä erittäin kätevää pakata ja kuljettaa tuotteet niissä pahvilaatikoissa. Itselleni niistä pahvilaatikoista ei ole juuri hyötyä. Jos olisi muovikasseja, voisin niitä käyttää jossain muussakin sitten, ainakin roskapusseina.
Helsingissä Triplan Citymarket taitaa nopeimmillaan toimittaa jopa saman päivän aikana jos vain kuuluu kuljetusalueelle.
Ei koskettele naamaansa ja pesee kätesä heti kun tulee kotiin. Pullojen palautuspisteessä pyyhin ostoskärryjen kahvat kun siellä on vettä ja paperia.
Millä tavalla kierrätysmuovista tehdyt muovikassit ovat erityisen epäekologisia? Jos pussin muovista on jopa 90% kierrätysmuovia?
Bussissa minulla on hanskat koko ajan enkä ole saanut yhtäkään flunssaa viime vuonna. Joka viikko pesen ne hanskat. En koskettele naamaa missään likaisilla käsillä.
Kyllä ruokakaupoista kannattaa tilata ostokset kotiinkuljetuksella ihan ilman koronaakin. Palvelu on hyvää ja säästyy kerralla monelta kauppareissulta. Samalla saa kaapit täyteen helposti. Ei supermarketissa kiertely ole niin hauskaa, että sitä harrastaisi, jos on varaa maksaa kun joku muu tekee sen.
Olen itse tilannut kolme tai neljä kertaa Citymarketista eikä ollut mitään muuta kuin aihetta kehua palvelua. Parhaillaan harkitsen taas tilaamista, koska saatan ehkä joutua leikkaukseen kevään aikana, eikä huvita käydä siitä toipuessa pitkään aikaan ostamassa jotain wc-paperia kaupasta. Ja jos joutuu vaikka karanteeniin, kotivara helpottaa tilannetta, kun jonkun ei tarvitse tuoda joka suosikkituotetta eri kaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jokin sairaus sillä aion vielä itse hakea kaupasta ruuat. En tilaa ruokia kotiin vasta kun olisin karanteenissa.
Minä olen tilannut jo monta vuotta ruuat kotiinkuljetuksena. Lähden mieluummin lenkille kuin ruuhkaiseen kauppaan.
Kiitos ap. Oli mukava lukea kokemuksestasi ko. palveluun liittyen. Toivottavasti tulee vielä lisää viestejä kokemuksista. Olen ollut jo pitkään kiinnostunut näistä kotiinkuljetuksista. Joinakin talvina on ollut haasteellista kävellä yhteensä parin kilometrin kauppareissu, liukkailla ja muhkuraisilla jalkakäytävillä. Nykyisessä kotitalossamme hissi, mutta kokemusta on myös hissittömän talon 4-kerrokseen kantamisesta.
Nyt taitaa joku miettiä, että hissikin voi joskus olla rikki, no niin voikin, mutta mitä sitä etukäteen suremaan. 😅
Muovikassi ei ole epäekologinen. Eikö mene jakeluun siellä viherkuplassa?!
Faith kirjoitti:
Olen itsekin harkinnut tuota, tosin minulle se tulisi kalliimmaksi, koska käyn ruokaostoksilla kävellen.
Koronaviruksen ja ylipäätään tartuntatautien riskin minimoimeksi netistä tilaaminen lienee hyvä vaihtoehto. Ihmiskontaktit saa minimoitua ja kädet pääsee pesemään heti, kun on ottanut tuotteet vastaan ja uudestaan sen jälkeen, kun on laittanut tuotteet paikoilleen.
Sen sijaan kauppareissulla n. puolen tunnin ajan ollessaan on lähes mahdotonta kontrolloida käsiään koko ajan: ennen kuin huomaakaan, on jo raapinut nenää tai hieronut silmiä. Kasvojen koskettelemisen kautta ne taudinaiheuttajat leviävät.
Kyllä sen oppii nopeasti olematta kosketamatta kasvoja - pitää olla vain tietoinen jatkuvasti.
Hyvä kirjoitus ja sai miettimään olisiko itsellekin joskus järkevää täydentää/uusia kuiva-aineita tällä tavoin. Jäin kuitenkin kaipaamaan hintaa. Toki löydän hinnan ja toimitusehdot itsekin mutta olen liian laiska juuri nyt.
Kaivoin tämän ketjun esiin, koska tilasin ensimmäisen kerran ruokaa kotiinkuljetuksella Citymarketista.
Valitettavasti 8 euron arvoinen talouspaperipaketti oli unohtunut matkasta. Ei mitään ongelmaa sattuuhan näitä. Tuoja kysyi voiko tuoda myöhemmin, joka luonnollisesti sopi minulle. Kysyi voiko tuoda, vaikka menisi paljon yli ilta yhdeksän. Edelleenkään ei mitään ongelmaa, joten sinnittelin valveilla välillä pilkkien kello yhteentoista. Tulin ajatelleeksi, että alaovi menee lukkoon kahdeksalta, mutta kun niitä viestejä tuli sähköpostiin ja puhelimeen, niin täytyyhän tuojalla olla osoitetietojen lisäksi myös puhelinnumero. Ellei ole, niin kyseinen citymarket on avoinna ympäri vuorokauden, joten numeron olisi voinut kysyttyä sieltä.
Nyt roskia viedessä talouspaperipakettini oli nimellä ja ositteella varustettuna kerrostalon tuulikaapin lattialla. Naapuri kertoi, että oli ollut siellä jo aamulla. Ilmeisesti joku on nostanut sen jossakin vaiheessa ulkoa sisälle (tai vaihtoehtoisesti se oli vain jätetty tuulikaappiin). Tarkistin sähköpostin ja puhelimen, mutta niistä ei löytynyt mitään muuta viestiä kuin ensimmäisen toimituksen yhteydessä jätetty palautelinkki.
Kotiinkuljetuksella ostettujen tuotteiden jättäminen lojumaan ulos tai kerrostalon yleisiin tiloihin, ilman ilmoitusta ostajalle, on minusta merkittävä ongelma. Toista tilausta en kyseisestä kaupasta tule tekemään.
Kuten tuossa ylempänä on kerrottu, niin Citymarketista tilatut ruoat oli laitettu pahvilaatikkoon. Hiukan väärin sanoa, että ne olisi pakattu laatikkoon, koska laatikot oli puolityhjiä. Liekö kyseessä jokin painoraja? Laatikot meni välittömästi kierrätykseen, koska kannettomina niille ei ole uusiokäyttöä. Väittäisin, että muovikassista aiheutuu vähemmän ympäristökuormitusta kuin laatikon valmistuksesta.
En ole ihan varma, mutta jotakin asenteellisuutta tuossa tilauksen toimittamisessa oli... olisiko pitänyt olla suurpiirteinen ja sanoa ettei talouspapereita tarvitse toimittaa?
Oulussa Citymarketista tilaan ja ei ole ollut mitään valittamista!
Vierailija kirjoitti:
Oulussa Citymarketista tilaan ja ei ole ollut mitään valittamista!
Ehkä oulussa ei ole niin kiirettä kuin isommissa kaupungeissa.
Saat 16,00 € alennuksen seuraavaasta ateriastasi! foodoralla voit tilata parhaista ravintoloista ympärilläsi! https://www.foodora.fi/referral?code=de09d383da4df6102c88d11fe16d8e0a&g…
Missä ne olisi pitänyt tuoda, jos ei muovikasseissa?