Parhaat vinkit hyvään vastustuskykyyn?
Mitkä ovat parhaat vinkit oman vastustuskyvyn parantamiseen? Onko joku saanut jollain konstilla flunssakierteen poikki tai saanut vähennettyä vuodessa sairastettujen flunssien määrää? Kokemuksia?
Tämä ei liity nyt pelkkään koronavirukseen, vaan ihan tavallisiin flunssiin ja influenssaan. Aloin muutama vuosi takaperin sairastaa paljon enemmän flunssia kuin yleensä- aikaisemmin selvisin n. yhdellä flunssalla vuodessa ja joinain vuosina en saanut flunssaa lainkaan.
Viimeaikoina on todella alkanut ottaa päähän monta kertaa vuodessa flunssassa oleminen. Viimeksi olin kuumetaudissa tammikuussa ja tänään on ollut taas sellainen olo, että olisi tulossa kipeäksi. Haluaisin vaan entisen hyvän vastustuskykyni takaisin. Sinkit, c-vitamiinit, kasvisten ja hedelmien lisääminen on kokeiltu. Harrastan liikuntaa ja ulkoilen- tosin jatkuva sairastaminen on tehnyt senkin vaikeaksi. Miten tästä flunssasairastelusta pääsee eroon? Kokemuksia, ideoita, ajatuksia?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Acai-valmisteet ja vastaavat jotka sisältävät erittäin paljon antioksidantteja. Myös ihan mustikka on hyvä mutta ei niin hyvä kuin acai.
Mustikkaa olen kokeillut mehuina ja rouheina ja tietenkin tuoreina marjoina- ei tehnyt flunsille mitään. Myös joitain muita antioksidantteja ja luontaistuotekaupan rohtoja olen testannut, mutta niistä ei ole ollut yhtään mitään apua, siksi olen hyvin skeptinen näiden suhteen. -Ap
D-vitamiini. Syön 100ug päivässä. Jokavuotiset poskiontelotulehdukset loppui.
Muutenkin tavallisia flunssia enää tosi harvoin.
Olin takavuosina töissä lasten parissa ja aika paljon oli flunssaa. Sitten tuli KÄSIDESI ja flunssat loppuivat siihen.
Nykyisin saan flunssan vain ja ainoastaan, jos epähuomiossa nuolaisen sormea siellä marketin hedelmäosastolla pussia avatessa. Eli kyllä tuo käsien pesusta vaahtoaminen on ihan täyttä asiaa.
Lisäksi C vit 500-1000 mg/ pv , Ubiqinonia ja D vit riittävästi.
Riittävä nukkuminen ja kaikkien ravintoaineiden saanti. D-vitamiinitabletit syksystä kevääseen. Älä kaiva nenää, hiero silmiä tai kosketa suuta jos sormissa voi olla viruksia. Vältä julkisilla matkustamista ja julkisilla paikoilla kahvojen ja kaiteiden koskemista.
Oliko se nyt neilikka vai mustapippuri jossa on maailman eniten antioksidantteja. Kurkuma taisi olla kolmantena.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se nyt neilikka vai mustapippuri jossa on maailman eniten antioksidantteja. Kurkuma taisi olla kolmantena.
Jep, neilikkatankoja pressopannuun / kahvinporojen sekaan ja saa aina hieman extraa. Tai jauheena kahviin.
Pakuritee myös hyvä.
En tiedä onko näistä ollut erityistä vaikutusta, mutta syön vahvoja maitohappobakteereja ja otan 100ug d vitamiinia päivässä. Ja ehkä jotain pientä siedätystäkin on voinut tapahtua, kun ihan tarkoituksella syön ja oikein koskettelen jotain ruokaa ja suuta, aina sen jälkeen kun oon tullut kaupasta, ja vienyt pari roskaa roskiin matkan varrelta paljain käsin. Kipeä en ole ollut yli 2 vuoteen, ei edes pienintäkään nuhaa tai kurkkukipua. Aiemmin oli vähintään kerran vuodessa paha flunssa, ja lapsena keuhkokuume 3 kertaa, plus muut vastaavat.
Itsellä hyvä kunto auttaa siihen, ettei flunssat tartu. Tietysti myös käsien pesu.
Mä oon aina välillä flunssakautena tehnyt itselleni sellaista ällöä flunsaateetä. Raastettua inkivääriä, raastettu valkosipulin kynsi, sitruunan mehua, reilusti kurkumaa, mustapippuria ja cayennepippuria. Niistä tulee sellainen tahna jonka päälle kaadan kuumaa vettä. Sitten vaan ääntä kohti :D En ole ollut flunssassa useampaan vuoteen.
Raudanpuutos heikentää myös vastustuskykyä.
Acai-valmisteet ja vastaavat jotka sisältävät erittäin paljon antioksidantteja. Myös ihan mustikka on hyvä mutta ei niin hyvä kuin acai.