Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alivuokralainen luovutti avaimet ulkopuoliselle luvatta

Vierailija
01.03.2020 |

Saako alivuokralainen luovuttaa kämpän avaimet ulkopuoliselle henkilölle ilman päävuokralaisen lupaa?
Olen yrittänyt asiaa googletella, mutta en ole asiasta löytänyt mitään tietoa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde: huoneenvuokralaki.

"Alivuokrasuhde

Alivuokrasuhteella tarkoitetaan vuokrasuhdetta, joka syntyy, kun vuokralainen luovuttaa osan vuokraamastaan tai muu kuin vuokralainen luovuttaa osan hallitsemastaan huoneistosta toisen käytettäväksi vastiketta vastaan. Alivuokrasuhteen osapuolet ovat alivuokranantaja ja alivuokralainen."

Tässä ei puhuta mitään siitä, että alivuokralainen saisi ottaa muita asujia luokseen.

"Omakotitalon alivuokraus

Mitä alivuokrasuhteesta on voimassa, sovelletaan kaksi asuinhuoneistoa käsittävässä omakotitalossa olevan koko huoneiston vuokrasopimukseen, jos omakotitalon omistaja tai koko talon vuokralle ottanut tai muu haltija itse asuu toisessa huoneistossa. Alivuokralainen saa tällöin käyttää asuinhuoneistoa yhteisenä asuntona puolisonsa, perheeseen kuuluvien lasten sekä lähisukulaisensa ja puolisonsa lähisukulaisen kanssa. Jos alivuokralainen saa antaa vuokraamansa asuinhuoneiston kokonaan edelleen vuokralle, sovelletaan jälleenvuokrauksen asemesta myös tähän vuokrasuhteeseen, mitä alivuokrasuhteesta on voimassa."

Tästä saa sellaisen käsityksen, että ainoastaan tässä tapauksessa saa alivuokralainen ottaa asuntoonsa muita asujia ilman sopimusta.

Vierailija
22/26 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kuin allekirjoititte vuokrasopimuksen, ei varmasti siellä ollut kohtaa, missä ei saa vierailijoita olla. Ja tuskin voi tätä asumiseksi edes luokitella, jos on viikot armeijassa ja viikonloppuisin asunnolla tyttöystävänsä kanssa.. olet varmasti ihana vuokranantaja. Järki käteen nyt!

Vierailijoita en ole missään vaiheessa kieltänyt. Heitä tottakai saa olla ja siihen en puutu. On vain häiritsevää ajatella, että joku ulkopuolinen voi tulla asuntooni milloin vain omalla avaimella ilmoittelematta mitään.

Mikä se idea oli alunperin antaa 2 avainta?

Kai nyt vara-avain kuuluu antaa? Vai olenko väärässä?

Mulla ainakin on aina ollut vuokrakämpissä 2 avainta, jos vaikka lähtee reissuun niin hyvä luovuttaa vara-avain jollekin tutulle joka käy kastelemassa kukkia jne. Mutta pysyvästi ei vuokrakämppään tietenkään saa ottaa ketään asumaan ilman lupaa.

Vuokrakämppään saa ottaa asukkaan, mikäli ei luovuta sille enempää kuin puolet kämpästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kuin allekirjoititte vuokrasopimuksen, ei varmasti siellä ollut kohtaa, missä ei saa vierailijoita olla. Ja tuskin voi tätä asumiseksi edes luokitella, jos on viikot armeijassa ja viikonloppuisin asunnolla tyttöystävänsä kanssa.. olet varmasti ihana vuokranantaja. Järki käteen nyt!

Vierailijoita en ole missään vaiheessa kieltänyt. Heitä tottakai saa olla ja siihen en puutu. On vain häiritsevää ajatella, että joku ulkopuolinen voi tulla asuntooni milloin vain omalla avaimella ilmoittelematta mitään.

Mulla ainakin on aina ollut vuokrakämpissä 2 avainta, jos vaikka lähtee reissuun niin hyvä luovuttaa vara-avain jollekin tutulle joka käy kastelemassa kukkia jne. Mutta pysyvästi ei vuokrakämppään tietenkään saa ottaa ketään asumaan ilman lupaa.

Vuokrakämppään saa ottaa asukkaan, mikäli ei luovuta sille enempää kuin puolet kämpästä.

Tilannehan on siis se, että asun itse alivuokralaiseni kanssa saman katon alla eli olen itse vuokrannut asunnosta puolet toisen käyttöön.

Vierailija
24/26 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan on siis se, että asun itse alivuokralaiseni kanssa saman katon alla eli olen itse vuokrannut asunnosta puolet toisen käyttöön.

Ok mä ajattelin, että toi edellinen ei ole ap.

Vierailija
25/26 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän antoi toisen avaimistaan pysyvästi poikaystävälleen, joka saattaa välillä sitten ilmestyä kämpälle, vaikkei alivuokralaiseni olisikaan paikalla. Kyseinen poikaystävä myös majoittuu täällä, joka viikonloppu ja on tuonut sänkynsäkin tänne niin kuin asuisi täällä. Viikot hän on siis armeijassa ja viikonloput asuu meillä ilman suostumustani

No käsittääkseni tälläistä elämää et voi rajoittaa millään tavalla. Aivan normaalia elämää. Asukas on tietysti vastuussa asunnon kunnosta päävuokralaisena. Miksi tämä järjestely sinua haittaa?

Haittaa, koska olen itse päävuokralainen ja siksi vastuussa kämpästä. Nyt meillä on edessä vuokrasopimuksen päättäminen ja en silti ole saanut tälle poikakaverille luovutettua avainta takaisin, vaikka nätisti pyysin sitä.

No tämä on tietysti ihan eri asia. Alivuokralainen on vastuussa tuosta avaimesta, joten jos alivuokralainen ei palauta sitä, hän joutuu maksamaan lukituksen vaihdon

Vierailija
26/26 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis kysynyt avainta tältä poikaystävältä pois, mutta ei ole siihen suostunut? Ei käynyt mielessä soittaa poliisia, joka ottaa avaimet kyselemättä TAI omalle vuokranantajallesi, että miten edetään? Etkä varmaan ole harkinnut siitä hyvästä alivuokralaisen sopimuksen irtisanomista?

Tän on pakko olla provo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi